Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 18 mar 2008 18:45

Ja, dat was echt een heel mooie uitzending!
Kijk anders even op deze site, het gaat om de uitzending van 8 maart

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 mar 2008 19:03

Bedankt!!!!!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 mar 2008 19:03

ook heel mooi hoe de kinderen zich zo snel aan hun ouders hechten. Maar k neem echt een pluimpje voor die mensen af. Echt heel mooi!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 18 mar 2008 19:08

ja ik heb idd respect voor die ouders. Ze stralen echt zoveel liefde uit!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 18 mar 2008 21:46

Mooi verhaal!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 19 mar 2008 12:13

Ik las dit interessante artikel in Trouw: http://www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article929490.ece/Adoptie_is_lang_niet_zo_goed_als_velen_denken#readmore

Het is goed denk ik om onze ogen niet te sluiten voor alle dingen die er misgaan met adoptie. Tegenwoordig is daar veel meer over bekend. Daarmee wil ik niet zeggen dat adoptie niet goed is, maar ik zeg ook niet dat het wel goed is. Ik heb er twijfels bij, bijvoorbeeld: Hoe weet je zeker dat het kind echt een wees is? Is het echt wel goed voor zo'n kind, je hoort toch ook genoeg verhalen dat het niet goed uitpakt? Waarvoor doe je het: uit egoïsme, omdat je je kinderwens vervuld wilt zien, of zit er ook wel onbaatzuchtigheid bij, omdat je echt een kind wilt helpen?
Ik wil echt niet zeggen dat mensen die willen adopteren niet goed bezig zijn, maar ik vind het wel moeilijk om te zeggen dat het een goed idee is. Dan zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar financiële adoptie of naar pleegkinderen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 12:16

Ah, daar hebben we Hilbrand! Daar heb ik erg veel over te zeggen, ik moet eerst even mijn woonkamer aan kant maken, maar dan kom ik er uitgebreid op terug!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 19 mar 2008 12:19

Nou hij is toch niet de enige die er zo over denkt? Laatst nog een reportage op de radio gehoord over iemand die geadopteerd was en daar ook helemaal niet blij mee was. Ik ben vergeten wanneer en waar precies.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 12:44

Ok, ik kan het niet laten. Dit is boeiender dan mijn woonkamer.

Hilbrand is in adoptieland een bekend figuur! Ik loop even door het artikel heen, ik zal hier en daar wat dingen uit het artikel overnemen. Dat praat wat makkelijker.

Wat hij wel wil, is een open en eerlijk debat over de keerzijde van internationale adoptie. Over kinderroof en kinderhandel bijvoorbeeld, over de zwakke positie van afstandsmoeders, of over legale adoptie als lucratieve markt.

Absoluut goed dat deze keerzijde belicht wordt. Want hoe weet je nu zo zeekr of het kind dat jij adopteert wel echt afgestaan is of echt wees is? Dat is moeilijk, zeker bijvoorbeeld in China. Daar zijn kinderen altijd vondeling, omdat het bij wet verboden is om je kind af te staan. Maar tehuizen verdienen aan kinderen, dus er wordt soms geld gegeven voor kinderen die in het tehuis gebracht worden. Dit gebeurt ook omdat het brengen van een kind naar een tehuis betekent dat je als vrouw, of de vrouw van de vinder, een gynaecologisch onderzoek moet ondergaan om aan te tonen dat het niet je eigen kind is. Maar door geld te bieden, is het aantrekkelijk om kinderen te brengen. Of misschien zelfs af te pakken, Handel dus. Denk aan het recente schandaal n.a.v. de uitzending van Netwerk. Controle ligt hier helemaal in handen van de CCAA, zeg maar het 'ministerie' van adoptie in China. Vergunninghouders hebben daar verder niets over te zeggen. En gelukkig ligt dat nu onder vuur.

In andere landen werkt het veelal zo: een kind mag alleen ter adoptie worden aangeboden, wanneer er een afstandsverklaring is ondertekend door de moeder of wanneer er een verlatenheidsverklaring is. Meestal is dit laatste pas na JAREN af te geven, en mogen die kinderen dan niet eens meer geadopteerd worden, in elk geval niet naar Nederland, omdat hier een leeftijdsgrens in de wet is opgenomen.

Je kunt ook heel goed per vergunninghouder nagaan met welke tehuizen zij samenwerken en zo kun je achterhalen welk beleid er gevoerd wordt. En welke wetten in de landen gelden. Tehuizen zitten vol met kinderen, maar ze kunnen niet allemaal geadopteerd worden, omdat er geen afstandsverklaring is. En dat is aan de ene kant triest, aan de andere kant goed.

Bij de Nederlandse vergunninghouders is het allemaal best goed geregeld, alleen heb je in bepaalde landen dus wel bepaalde risico's. Maar laten we daarbij niet vergeten, dat het voor veel kinderen de enige oplossing is. Het is allemaal niet zo zwart-wit!

Als Jung Woon Seok werd hij geboren in Korea
Zijn Friese naam kreeg hij op vierjarige leeftijd, toen hij in 1973 ter adoptie werd gesteld.

Ja, hierin zit natuurlijk een enorm trauma. Dan heet je op het ene moment Jung Woon Seok en op het andere moment Hilbrand. Ik ben zelf fel tegenstander van het veranderen van de naam van je kind.

Deze bonte kinderstoet leerde schaatsen, bezocht de compleet witte dorpsschool, las thuis Trouw en de Friese bijbel. Over adoptie werd nauwelijks gepraat.

Probleem nummer 2. Zijn achtergrond werd verzwegen, zijn naam gewijzigd. Deze jongen - ik heb ECHT met hem te doen - is gewoon beroofd van zijn identiteit. Tegenwoordig is de voorlichting al een heel stuk beter en wordt het belang onderstreept van het open zijn over de adoptie en de link houden met de eigen cultuur van het kind.

Het logische gevolg van deze manier van omgaan met je kind is:

„Ik was me er wel bewust van dat ik anders was, maar ik had daar geen reflectie op”, zegt Westra. Zijn ouders wisten weinig over Korea of de achtergrond van hun andere kinderen. Pas toen Westra het huis verliet om te gaan studeren, rezen er prangende vragen: wie ben ik en waar kom ik eigenlijk vandaan?

Hierover probeerde Westra met zijn adoptieouders te praten, maar dat lukte niet tot zijn spijt.

Zijn adoptie vond plaats in een tijd, waarin met er nogal naïef mee omging. Zo vermeldt het artikel ook uitgebreid in de alinea's die volgen. Geen voorlichting en adoptie zoveel mogelijk verzwijgen.

Enkele uitspraken die ik toch even wat wil nuanceren, wil ik nog wel even onder de aandacht brengen:

„Het is vaak onduidelijk of zogenaamde wezen of vondelingen ook echt zonder ouders zijn.” En bij de moeder die, bijvoorbeeld uit geldnood, wel afstand van haar kind ’moest’ doen: „We vinden in Nederland tegenwoordig dat vrouwen hun kind beter niet kunnen afstaan. Waarom keuren we dat bij buitenlandse vrouwen dan wel goed?”

In veel landen geldt, dat als er ook maar enige onduidelijkheid is, het kind NIET adoptabel is. Precies daarom zitten de tehuizen zo vol, en niet omdat - zoals hij eerder in het artikel al beweert - de aanvragen vanuit het Westen zo enorm zijn.

Verder praten we over hele andere culturen, waarin een moeder vaak geen andere uitweg ziet. Een ongehuwde moeder bijvoorbeeld gaat een leven tegemoet waarin ze volledig wordt buitengesloten. Haar kind ook. We hebben het hier over culturele verschillen die zo groot zijn, dat sommige dingen nu eenmaal onbegrijpelijk voor ons zijn. In veel van die culturen kijkt men dan ook heel anders tegen het afstaan van een kind. Dat maakt het gevoel en de pijn bij een moeder niet minder. Maar dat heeft wel een achtergrond. Die moeder staat haar kind hoe dan ook af, of het kind nu geadopteerd wordt, of niet. Ze wil en kan er niet voor zorgen.

„Waarom denk je dat volwassen geadopteerden zelf zelden kinderen willen adopteren? Ik vind dat je alles op alles moet zetten om een kind bij zijn ouders te laten. Je moet het niet lostrekken van zijn oorspronkelijke basis.”

Ja, maar die ouders willen er vaak niet zijn voor dat kind. En het is vreselijk om een kind van zijn basis los te trekken, maar daarom moet je ook niet de cultuur en achtergrond van je kind verbergen, maar ervoor zorgen dat je kind daar trots op is. En ik ken wel een aantal mensen die zelf geadopteerd zijn en ook kinderen adopteren. Omdat zij wel een positieve ervaring hebben met hun eigen adoptie, in tegenstelling tot Hilbrand. Het is dus altijd een heel persoonlijk gevoel.

In het Haags adoptieverdrag is overigens ook opgenomen, dat een kind alleen als laatste redmiddel geadopteerd mag worden. Men moet er eerst alles aan doen om het in het eigen land onder te brengen. En dat gebeurt gelukkig ook bijna overal.

Tsja, Hilbrand geeft een heel goed tegengeluid om vooral scherp te blijven. Maar hij vergeet dat voor veel kinderen adoptie echt hun laatste kans is om in een gezin op te groeien.

Wist je trouwens dat er ook een verband is van geadopteerden die fel strijden tegen Hilbrand en zijn al te eenzijdige benadering? Geadopteerden die gelukkig zijn.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 12:51

Rufi schreef:Nou hij is toch niet de enige die er zo over denkt? Laatst nog een reportage op de radio gehoord over iemand die geadopteerd was en daar ook helemaal niet blij mee was. Ik ben vergeten wanneer en waar precies.

Nee, natuurlijk is hij niet de enige! Geadopteerden zijn ook mensen, en zoveel mensen, zoveel meningen. Maar als je je in al die verhalen verdiept, dan kom je wel heel veel gemeenschappelijke factoren tegen, die aan de basis liggen van hun mening. In de meeste gevallen is hun achtergrond in hun opvoeding niet aan de orde geweest. Werd er niet zoveel mee gedaan. Soms zijn ouders na de adoptie gaan scheiden en was er dus te weinig aandacht voor het kind. Enz.

Veel van die factoren zijn niet zo heel anders dan de factoren die ervoor zorgen dat kinderen die opgegroeid zijn bij hun biologische ouders ongelukkig zijn met hun eigen gezin. Of dat ze als volwassenen denken, dat ze liever in een ander gezin waren opgegroeid. Of kinderen die uit huis geplaatst worden... noem maar op.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 12:58

In dit licht is het ook wel interessant om eens te noemen, wat tijdens de voorlichting gezegd werd. In Nederlands is in totaal maar 65% van de kinderen goed ingegroeid en gehecht in hun gezin. 65% maar. Dat betekent dat er met de rest in meerdere of mindere mate problemen zijn.

Nu is het punt alleen, dat zodra iemand problemen heeft of heeft gehad, dit bij iemand die geadopteerd is, altijd op zijn geadopteerd-zijn wordt afgeschoven.

Gewoon even interessant om te vermelden!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 mar 2008 17:03

Rufi schreef:Ik las dit interessante artikel in Trouw: http://www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article929490.ece/Adoptie_is_lang_niet_zo_goed_als_velen_denken#readmore

Het is goed denk ik om onze ogen niet te sluiten voor alle dingen die er misgaan met adoptie. Tegenwoordig is daar veel meer over bekend. Daarmee wil ik niet zeggen dat adoptie niet goed is, maar ik zeg ook niet dat het wel goed is. Ik heb er twijfels bij, bijvoorbeeld: Hoe weet je zeker dat het kind echt een wees is? Is het echt wel goed voor zo'n kind, je hoort toch ook genoeg verhalen dat het niet goed uitpakt? Waarvoor doe je het: uit egoïsme, omdat je je kinderwens vervuld wilt zien, of zit er ook wel onbaatzuchtigheid bij, omdat je echt een kind wilt helpen?
Ik wil echt niet zeggen dat mensen die willen adopteren niet goed bezig zijn, maar ik vind het wel moeilijk om te zeggen dat het een goed idee is. Dan zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar financiële adoptie of naar pleegkinderen.

Tuurlijk kan er vanalles mis gaan. Inderdaad zijn daar voorbeelden van. Gelukkig zijn dat uitzonderingssituaties. Als het wel goed gaat, hoor je niets. Tenzij het gaat om mensen in je nabije omgeving die je kent. Overigens kan er ook vanalles mis gaan bij biologisch eigen kinderen.

Wat je zegt over de reden van adopteren. Ik vind het altijd heel erg als mensen gaan adopteren als laatste optie. Als ze zelf geen biologisch eigen kinderen kunnen krijgen, de medische molen door zijn geweest, maar niets lukt, en dan maar gaan adopteren.

Financiële adoptie is supergoed, maar totaal iets anders als adoptie. Kindjes die je financieel kunt sponsoren wonen bij hun papa en mama. Kindjes die voor adoptie beschikbaar zijn niet.

Verder sluit ik me aan bij Galateia die alles prima heeft verwoord!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 17:17

rosalie83 schreef:Wat je zegt over de reden van adopteren. Ik vind het altijd heel erg als mensen gaan adopteren als laatste optie. Als ze zelf geen biologisch eigen kinderen kunnen krijgen, de medische molen door zijn geweest, maar niets lukt, en dan maar gaan adopteren.

Ja, dit komt zo vaak voor, in onze cursusgroep de ruime meerderheid. Het ergste is nog, dat je het ook echt merkt aan die mensen. En nog erger is dat de cursusleiding ruimte geeft voor die gevoelens. Ze zouden daar best wel wat strenger in mogen zijn, vind ik!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 mar 2008 17:19

Galateia schreef:
rosalie83 schreef:Wat je zegt over de reden van adopteren. Ik vind het altijd heel erg als mensen gaan adopteren als laatste optie. Als ze zelf geen biologisch eigen kinderen kunnen krijgen, de medische molen door zijn geweest, maar niets lukt, en dan maar gaan adopteren.

Ja, dit komt zo vaak voor, in onze cursusgroep de ruime meerderheid. Het ergste is nog, dat je het ook echt merkt aan die mensen. En nog erger is dat de cursusleiding ruimte geeft voor die gevoelens. Ze zouden daar best wel wat strenger in mogen zijn, vind ik!

In onze extra bijeenkomst van laatst werd wel heel duidelijk aangegeven dat er ouders bij een kind gezocht wordt en niet andersom. Want uiteindelijk gaat het om het kind!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 19 mar 2008 20:53

Galateia, ik geloof wel dat de zaken veel genuanceerder liggen, maar toch, er is zo veel in het nieuws te doen geweest over adoptie: illegale adoptie, kinderhandel, tekort aan adoptiekinderen, grote problemen bij geadopteerde kinderen, dat ik gewoon moeite heb er positief tegenover te staan.

Terug naar “Archief”