*Annet* schreef:Om on topic te blijven, wij hebben toch een leuke auto!
Gewoon een functionele kar, om "veilig" 4 kids in te vervoeren. Nu we verhuisd zijn, zijn we nog verder van mijn fam. gaan wonen. 2 uur karren, enkele reis. Gister geweest en ik heb nu toch een pijn in mijn nek, verschrikkelijk. Nu zit ik me af te vragen: heb ik te gespannen zitten rijden, is mijn zithouding verkeerd, zal ik er andere stoelen in laten zetten bij de sloop of zuks, wie heeft er een idee?
Er is veel verschil in de zithouding.
1 De hoogte
* van de stoel, ~20 cm (sportauto's) tot 40 cm (MPV's)
* Afstand vloer - bovenkant zitting aan de voorkant, in de hoogste stand.
2 De vorm van de stoel
3 De afstanden stoel - pedalen, en stoel - stuur, en de stand en hoogte
van het stuur.
Gespannenheid kan invloed hebben, maar ook een lage zit. Dan zijn nl.
de rug- en nekspieren veel meer gespannen.
Een andere stoel inbouwen kan zo maar niet. Want de hele geometrie
(hoogte van het stuur, afstand tot de rugleuning, e.a.) is afgestemd op
een bepaalde stoel. Iéts anders kan wel, maar niet teveel. Dan kunnen er
problemen komen, zoals te weinig ruimte tussen zitting en stuur, onveilige
houding, en meer.
Wat voor auto is het (merk, type en bouwjaar)?
En, was de stoel goed afgesteld, de hoogte, de stand van rugleuning,
de afstand tot de pedalen? Bovendien, als je niet veel rijdt, zoals je
elders vermeldde, is rijden in donker soms behoorlijk inspannend.
Vooral als het een onbekende weg is. Dus eerst een keertje dezelfde
route overdag rijden helpt misschien ook nog.
Auto's met een lage zit:
* Alfa Romeo 159
* VW Golf
* Opel Astra
Iets hoger:
* Ford Focus
* Fiat Bravo
* Saab 9-3
Nog hoger 35 - 40 cm:
* MPV's (Opel Zafira, e.a)
Pas op met het woordje "kar". Een famillielid van mij werkte een tijdje
bij Mercedes. Als je daar zei: "Ik wil Uw Auto even binnen zetten", dan
kreeg je een reprimande. Het moest zijn: "Ik wil de Mercedes even
binnen zetten". (Hij is daar snel weggegaan.)
M.b.t. de VW Fox
Er zijn meer bekende merken die een goedkoop model op de markt
brengen met verouderde techniek. Maar dan vaak onder een andere
naam. Bijv. Dacia Logan (Renault) Chevrolet (voorheen Daewoo, Opel
/ GM), Skoda (VW).
VW doet het onder de zelfde naam. Je zou daarom kunnen vermoeden
dat het om een moderne auto gaat, maar dat is dus niet helemaal het
geval. Hij is ook bedoeld voor de Braziliaanze markt. En de opzet was
om met een lage prijs deze auto ook hier aan te bieden, als instapmodel.
Dat is echter niet gelukt, want de prijzen zijn te hoog geworden.
Voor de prijs van de Fox 1.2 is er ook bijv. een Ford Ka te koop, die heel
wat verfijnder in elkaar zit. En voor de prijs van een Fox 1.4 (die
stuurbekrachtiging heeft) zijn er modellen te koop met net zo veel ruimte,
en veel modernere techniek.