Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 31 mei 2008 19:51

De VW Fox is misschien niet echt stroringsgevoelig. Ouderwetse
motoren kunnen denk ik inderdaad wel van redelijke kwaliteit zijn.
Maar toepassen in auto's van nu, dat heeft veel nadelen. Te weinig
vermogen, zware motoren (nieuwe motoren worden steeds lichter), en te
veel geluid.
Zie onderstaande gegevens, van de VW Fox 1.2.
* Gewicht: 975 kg
* Vermogen: 54 pk / 4750 rpm
* Koppel: 106 / 3000 rpm
* Acceleratie, 0 - 100: 17,5 s.
* Top: 148 Km/h
* Prijs: €9995
De 1.4 (75 pk) kost €12.250,-
De verhouding gewicht/vermogen is zeer ongunstig.
Voor dat bedrag kun je veel modernere techniek kopen. O.a. een
eenvoudige Suzuki Swift 1.3. Die weegt minder, heeft veel meer
vermogen, comfort, en beter rijgedrag.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 01 jun 2008 12:13

Die Mercedes blokken zijn idd niet stuk te krijgen. Kunnen makkelijk een miljoen lopen.

Voor wat betreft die Fox. Al vind jij ze nog zo slecht, miss zijn ze dat ook wel, ze worden ook nog redelijk wat verkocht.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

André

Berichtdoor André » 01 jun 2008 12:21

* Top: 148 Km/h
Je rijbewijs kan iig niet worden ingevorderd op de autobaan, ook niet op de 100 Km/u gedeelten. 8)

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 01 jun 2008 12:45

The Engineer schreef:Die Mercedes blokken zijn idd niet stuk te krijgen. Kunnen makkelijk een miljoen lopen.

Voor wat betreft die Fox. Al vind jij ze nog zo slecht, miss zijn ze dat ook wel, ze worden ook nog redelijk wat verkocht.


fox is een leuke auto afgelopen week een dag in gereden. Maar ik vind het achterraam veel te klein en het is behoorlijk hoog zodat je erg slecht zicht hebt hoever een auto achter je staat b.v. bij file parkeren.
Voor de rest rijdt hij erg lekker maar dat mag ook wel voor een vw

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4052
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 01 jun 2008 14:44

Om on topic te blijven, wij hebben toch een leuke auto! :lol:
Gewoon een functionele kar, om "veilig" 4 kids in te vervoeren. Nu we verhuisd zijn, zijn we nog verder van mijn fam. gaan wonen. 2 uur karren, enkele reis. Gister geweest en ik heb nu toch een pijn in mijn nek, verschrikkelijk. Nu zit ik me af te vragen: heb ik te gespannen zitten rijden, is mijn zithouding verkeerd, zal ik er andere stoelen in laten zetten bij de sloop of zuks, wie heeft er een idee?

André

Berichtdoor André » 01 jun 2008 14:48

*Annet* schreef:Nu zit ik me af te vragen: heb ik te gespannen zitten rijden,
Het zou maar zo kunnen met 4 kids bij je. :wink:

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4052
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 01 jun 2008 15:19

onzin, ze sliepen

bedoel meer van: rijd ik de goede route, donker, drukte, vermoeidheid en bla bla. Weet eens te meer weer dat ik dus niet op vakantie ga naar ver land.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jun 2008 15:34

*Annet* schreef:Om on topic te blijven, wij hebben toch een leuke auto! :lol:
Gewoon een functionele kar, om "veilig" 4 kids in te vervoeren. Nu we verhuisd zijn, zijn we nog verder van mijn fam. gaan wonen. 2 uur karren, enkele reis. Gister geweest en ik heb nu toch een pijn in mijn nek, verschrikkelijk. Nu zit ik me af te vragen: heb ik te gespannen zitten rijden, is mijn zithouding verkeerd, zal ik er andere stoelen in laten zetten bij de sloop of zuks, wie heeft er een idee?
Er is veel verschil in de zithouding.
1 De hoogte* van de stoel, ~20 cm (sportauto's) tot 40 cm (MPV's)
* Afstand vloer - bovenkant zitting aan de voorkant, in de hoogste stand.
2 De vorm van de stoel
3 De afstanden stoel - pedalen, en stoel - stuur, en de stand en hoogte
van het stuur.
Gespannenheid kan invloed hebben, maar ook een lage zit. Dan zijn nl.
de rug- en nekspieren veel meer gespannen.
Een andere stoel inbouwen kan zo maar niet. Want de hele geometrie
(hoogte van het stuur, afstand tot de rugleuning, e.a.) is afgestemd op
een bepaalde stoel. Iéts anders kan wel, maar niet teveel. Dan kunnen er
problemen komen, zoals te weinig ruimte tussen zitting en stuur, onveilige
houding, en meer.

Wat voor auto is het (merk, type en bouwjaar)?
En, was de stoel goed afgesteld, de hoogte, de stand van rugleuning,
de afstand tot de pedalen? Bovendien, als je niet veel rijdt, zoals je
elders vermeldde, is rijden in donker soms behoorlijk inspannend.
Vooral als het een onbekende weg is. Dus eerst een keertje dezelfde
route overdag rijden helpt misschien ook nog.

Auto's met een lage zit:
* Alfa Romeo 159
* VW Golf
* Opel Astra
Iets hoger:
* Ford Focus
* Fiat Bravo
* Saab 9-3
Nog hoger 35 - 40 cm:
* MPV's (Opel Zafira, e.a)

Pas op met het woordje "kar". Een famillielid van mij werkte een tijdje
bij Mercedes. Als je daar zei: "Ik wil Uw Auto even binnen zetten", dan
kreeg je een reprimande. Het moest zijn: "Ik wil de Mercedes even
binnen zetten". (Hij is daar snel weggegaan.)

M.b.t. de VW Fox
Er zijn meer bekende merken die een goedkoop model op de markt
brengen met verouderde techniek. Maar dan vaak onder een andere
naam. Bijv. Dacia Logan (Renault) Chevrolet (voorheen Daewoo, Opel
/ GM), Skoda (VW).
VW doet het onder de zelfde naam. Je zou daarom kunnen vermoeden
dat het om een moderne auto gaat, maar dat is dus niet helemaal het
geval. Hij is ook bedoeld voor de Braziliaanze markt. En de opzet was
om met een lage prijs deze auto ook hier aan te bieden, als instapmodel.
Dat is echter niet gelukt, want de prijzen zijn te hoog geworden.
Voor de prijs van de Fox 1.2 is er ook bijv. een Ford Ka te koop, die heel
wat verfijnder in elkaar zit. En voor de prijs van een Fox 1.4 (die
stuurbekrachtiging heeft) zijn er modellen te koop met net zo veel ruimte,
en veel modernere techniek.
Laatst gewijzigd door Rolf op 02 jun 2008 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor CvdBerg » 02 jun 2008 17:30

Volvo kopen, geweldige stoelen, Uren achter een rijden, en nooit ergens last van, terwijl ik in andere auto's vaak last van mijn rug krijg. En daarbij niet kapot te krijgen :mrgreen:
Luid, Emotie, Ruchtig

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 02 jun 2008 17:46

Lieve help...Wie kan me álle goeie dingen van een Seat Ibiza vertellen...? Ik kan m'n vriend maar niet overtuigen dat het een ge-wel-dige auto is....

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jun 2008 17:58

Ligt er helemaal aan hoe oud die is. Oude Seats hebben hele lawaairige
motoren. Nieuwere Seats hebben motoren van VW, die zijn sterker,
zuiniger en stiller. Als je het kenteken plaatst, of type en bouwjaar, kan
er vanalles opgezocht worden.

Het Spaanse Seat bestaat sinds 1953.
Eerst bouwde het modellen van Fiat, in licentie, o.a. de Ronda, en de
Marbella.
Na verloop van tijd beogn Fiat zijn aandelen in het concern af te stoten,
en VW breidde het uit.
Sinds 1983 exporteert Seat naar Nederland.
In 1986 wordt Seat geheel door VW overgenomen.
Langzamerhand veranderen er enkele zaken.
O.a. de motoren van Seat, die qua geluid niet zo goed bekend stonden,
worden vervangen door VW motoren. Ik denk dat de Ibiza's vanaf 1994
allemaal met VW motoren zijn uitgerust.

@CvdBerg
In oudere Volvo's is de zithoogte niet laag. In nieuwere wel behoorlijk
laag. Die zijn ook minder afgestemd op ruimte en comfort, en meer op
sportiviteit (o.a. de 4- en 50-serie).

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 02 jun 2008 20:10

CvdBerg schreef:Volvo kopen, geweldige stoelen, Uren achter een rijden, en nooit ergens last van, terwijl ik in andere auto's vaak last van mijn rug krijg. En daarbij niet kapot te krijgen :mrgreen:
|:)|
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 02 jun 2008 20:13

Rolf schreef:De VW Fox is misschien niet echt stroringsgevoelig. Ouderwetse
motoren kunnen denk ik inderdaad wel van redelijke kwaliteit zijn.
Maar toepassen in auto's van nu, dat heeft veel nadelen. Te weinig
vermogen, zware motoren (nieuwe motoren worden steeds lichter), en te
veel geluid.


maar dan betrek je het voornamelijk op gebied van comfort en prestaties, en daarin ben ik het wel met je eens eens, maar de discussie ging eerst over betrouwbaarheid.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor CvdBerg » 02 jun 2008 23:04

Rolf schreef:Ligt er helemaal aan hoe oud die is. Oude Seats hebben hele lawaairige
motoren. Nieuwere Seats hebben motoren van VW, die zijn sterker,
zuiniger en stiller. Als je het kenteken plaatst, of type en bouwjaar, kan
er vanalles opgezocht worden.

Het Spaanse Seat bestaat sinds 1953.
Eerst bouwde het modellen van Fiat, in licentie, o.a. de Ronda, en de
Marbella.
Na verloop van tijd beogn Fiat zijn aandelen in het concern af te stoten,
en VW breidde het uit.
Sinds 1983 exporteert Seat naar Nederland.
In 1986 wordt Seat geheel door VW overgenomen.
Langzamerhand veranderen er enkele zaken.
O.a. de motoren van Seat, die qua geluid niet zo goed bekend stonden,
worden vervangen door VW motoren. Ik denk dat de Ibiza's vanaf 1994
allemaal met VW motoren zijn uitgerust.

@CvdBerg
In oudere Volvo's is de zithoogte niet laag. In nieuwere wel behoorlijk
laag. Die zijn ook minder afgestemd op ruimte en comfort, en meer op
sportiviteit (o.a. de 4- en 50-serie).


Al onze volvo's hadden/hebben in hoogte verstelbare stoelen. Daarnaast maakt de sportiviteit niet heel veel uit voor de kwaliteit stoelen. En juist zijn ze nu steeds meer op comfort gericht, en minderen ze juist kwa sportief gebied, alle snelle types (de R) komen niet meer terug.
Luid, Emotie, Ruchtig

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2008 16:30

@Napoleon
Dan zijn we het denk ik ongeveer eens. M.b.t. de betrouwbaarheid, een
gemiiddelde auto. M.b.t. de rijeigenschappen een Braziliaan in een Duitse
koets (heel letterlijk dus).

@CvdBerg
Hoogteverstelling, dat heeft bijna iedere auto vanaf het c-segment (Astra,
Focus, enz.) standaard. Maar het punt is, bij nieuwe Volvo's is de hoogte
van de stoelen veel lager. Na 1980 is dit bij veel meer merken toegepast.
Zo is er meer hoofdruimte, maar de houding is ongezonder (m.i.).
De laatste jaren komen een aantal merken daarop terug.

Veel auto-airco's kapot door zomerhitte
Den Haag - Veel Nederlandse automobilisten gaan verkeerd om met de
airconditioning in hun auto. Ze laten het onderhoud versloffen en zetten
het systeem pas aan tijdens de eerste warme weken, waardoor de airco
vaak kapot gaat. Het aantal kapotte airco's neemt in de eerste zomerse
weken van het jaar enorm toe, tot 65.000 á 70.000 per maand. Het
gevolg is lange wachttijden bij de garage, die kunnen oplopen tot enkele
weken. In totaal zijn circa vijf miljoen Nederlandse auto's uitgerust met
een airco-systeem.

Uit de Stentor van di 3 juni 2008

Tips
* Altijd (ook 's winters) minimaal 1 maal / maand de airco gebruiken. Om
uitdrogen te voorkomen. Op de volgende manier:
- aanzetten na 10 minuten
- min. 10 laten werken
- 10 voor het einde van de rit uitzetten
* Minstens 1 maal / jaar laten controleren
* Bij veelvuldig gebruik regelmatig laten reinigen. In airco's kunnen zich
allerlei bacteriën verzamelen!
Meer info.

Import van auto's
Vorig jaar zijn 96.608 auto's geimporteerd. Dat is 24% meer dan in 2006.
Ze kwamen vooral uit Duitsland, maar ook uit de VS, België, Frankrijk,
Zwitserland, Italië en Zweden (vooral klassiekers).

Uit de Stentor van di 3 juin 2008.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten