Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

michel vh

Berichtdoor michel vh » 11 okt 2004 18:18

caprice schreef:
Pieter Bel schreef:Wij willen niet, en wij kunnen dus niet meer, doordat wij niet hebben gewild. En daarom kun je het aanbod alleen bieden aan mensen die door God getrokken zijn.

En hoe weet je dan hoe iemand door God getrokken is? Een mens mag toch niet oordelen?

Deze mensen worden door God Zelf geleerd en bekeerd. Hoewel God onderscheiden wegen toepast, zal de eerste stap toch vrijwel altijd zijn dat een mens schuldig wordt voor een goeddoend God. Een mens kan, zal en wil nooit oftenimmer deze stap zelf zetten. God zend het Woord waartoe het Hem behaagt. Onbekeerde mensen beginnen altijd maar bij zichzelf. Mensen die door God eerst onbekwaam worden gemaakt en later bekwaam worden gemaakt, beginnen altijd bij God.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 11 okt 2004 18:25

FlirrieSun schreef:
Pieter Bel schreef:Er is 1 manier waarop de mens bekeerd wordt. En als je, wat hier nogal eens gebeurt, durft te beweren dat er bij de GGiN alleen maar dood en verdoemenis gepredikt wordt, dan heb je het goed mis. Dan heb je echt nog nooit goed geluisterd of nog nooit willen luisteren. Volgens mij is het zo dat er bij de GGiN nog altijd het ruimste aanbod wordt gepredikt. De mens hoeft helemaal niks uit zichzelf te doen. Het is alleen het vrije genadewerk Gods. En dat een mens daar tegenop komt is begrijpelijk. Dat komt omdat we in een verbroken werkverbond leven.
Dus we kunnen echt zelf niet naar Jezus gaan? Nee, want Gods Woord zegt het zelf: Uit genade zijt gij zalig geworden, en dat niet uit u, het is Gods gave! We moeten eerst door God dorstig worden gemaakt, zoals staat geschreven: Alle gij dorstigen komt tot de wateren… enz.
Wij willen niet, en wij kunnen dus niet meer, doordat wij niet hebben gewild. En daarom kun je het aanbod alleen bieden aan mensen die door God getrokken zijn.

Ik ben het hier op zich wel mee eens, maar hoe zie je dat nu zelf?
Ben je nu aan het wachten totdat de Heere je trekt? Omdat je tot die tijd zelf toch niks kan doen?
Ik wil je heirmee niet onderuithalen, mara ben gewoon benieuwd naar je mening (en ook van anderen)

Wat wij vinden. Altijd maar wat wij vinden. Gods Recht eist bekering. Een mens wil niet, kan niet en zal niet vragen naar God. Uit vrije en souvereine genade worden mensen die van eeuwigheid zijn verkoren door God de Vader in de schuld gebracht, anderen blijven in hun verloren staat. Als wij ons maar beroepen op onze onkunde, zouden wij daarmee God daarvan de schuld geven, terwijl hij in Zijn almacht alles in de schepping goed en zonder zonde geschapen heeft.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 11 okt 2004 19:42

michel vh schreef:
Yael schreef:
Brion schreef:
Yael schreef:

*zucht*...... :|

Kom eens met Bijbelteksten waarin er drie keer over God gesproken wordt zoals jij nu doet...
Dat is godslastering als je Deut. 6:4. leest zie link:
http://www.zionsake.org/images/shema3.gif

Jezus zegt het ook als zijnde het grootste gebod.

Wat is nou precies godslastering? Als iemand gelooft in God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest? Is dat godslastering?
Als je dat niet bedoelt, bij voorbaat mijn excuses.....

dat bedoelde ik inderdaad, als God altijd Zijn eenheid benadrukt! moeten wij dan 3x over God spreken als God dat nooit gedaan heeft? ik geloof dat Jezus God is en ook dat de Heilige Geest dat is, maar er moet altijd over 1 God gesproken worden niet over drie goden dat is eigelijk wat ik bedoel.

Lees de aloude geloofsbelijdenis eens!

Tja, die zal dan ook wel godslasterlijk zijn.... :oops:

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 11 okt 2004 19:53

michel vh schreef:
FlirrieSun schreef:
Pieter Bel schreef:Er is 1 manier waarop de mens bekeerd wordt. En als je, wat hier nogal eens gebeurt, durft te beweren dat er bij de GGiN alleen maar dood en verdoemenis gepredikt wordt, dan heb je het goed mis. Dan heb je echt nog nooit goed geluisterd of nog nooit willen luisteren. Volgens mij is het zo dat er bij de GGiN nog altijd het ruimste aanbod wordt gepredikt. De mens hoeft helemaal niks uit zichzelf te doen. Het is alleen het vrije genadewerk Gods. En dat een mens daar tegenop komt is begrijpelijk. Dat komt omdat we in een verbroken werkverbond leven.
Dus we kunnen echt zelf niet naar Jezus gaan? Nee, want Gods Woord zegt het zelf: Uit genade zijt gij zalig geworden, en dat niet uit u, het is Gods gave! We moeten eerst door God dorstig worden gemaakt, zoals staat geschreven: Alle gij dorstigen komt tot de wateren… enz.
Wij willen niet, en wij kunnen dus niet meer, doordat wij niet hebben gewild. En daarom kun je het aanbod alleen bieden aan mensen die door God getrokken zijn.

Ben je nu aan het wachten totdat de Heere je trekt? Omdat je tot die tijd zelf toch niks kan doen?
Ik wil je heirmee niet onderuithalen, mara ben gewoon benieuwd naar je mening (en ook van anderen)

Wat wij vinden. Altijd maar wat wij vinden. Gods Recht eist bekering. Een mens wil niet, kan niet en zal niet vragen naar God. Uit vrije en souvereine genade worden mensen die van eeuwigheid zijn verkoren door God de Vader in de schuld gebracht, anderen blijven in hun verloren staat. Als wij ons maar beroepen op onze onkunde, zouden wij daarmee God daarvan de schuld geven, terwijl hij in Zijn almacht alles in de schepping goed en zonder zonde geschapen heeft.

Ik zal nooit God de schuld ervan geven.... Ik leg dan de schuld bij mezelf, omdat ik zelf God dan niet gezocht zou hebben. Want ik ben van mening dat je er een hele hoop aan kan doen.
Maar ik vind het nog niet echt een antwoord op mijn vraag

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 okt 2004 20:20

Brion schreef:
michel vh schreef:
Yael schreef:
Brion schreef:
Yael schreef:

*zucht*...... :|

Kom eens met Bijbelteksten waarin er drie keer over God gesproken wordt zoals jij nu doet...
Dat is godslastering als je Deut. 6:4. leest zie link:
http://www.zionsake.org/images/shema3.gif

Jezus zegt het ook als zijnde het grootste gebod.

Wat is nou precies godslastering? Als iemand gelooft in God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest? Is dat godslastering?
Als je dat niet bedoelt, bij voorbaat mijn excuses.....

dat bedoelde ik inderdaad, als God altijd Zijn eenheid benadrukt! moeten wij dan 3x over God spreken als God dat nooit gedaan heeft? ik geloof dat Jezus God is en ook dat de Heilige Geest dat is, maar er moet altijd over 1 God gesproken worden niet over drie goden dat is eigelijk wat ik bedoel.

Lees de aloude geloofsbelijdenis eens!

Tja, die zal dan ook wel godslasterlijk zijn.... :oops:

@ michel: lees de Bijbel zou ik zeggen..... :| met een beetje goed doorlezen zou je begrijpen wat ik bedoel.

@ Brion: met zon opmerking laat je zien dat je me niet begrepen heb. :(

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 11 okt 2004 20:26

Yael schreef:@ Brion: met zon opmerking laat je zien dat je me niet begrepen heb. :(

Doe niet zo flauw....wat valt hier nou aan te begrijpen? Is toch heldere taal?

Ik vraag aan jou:

"Wat is nou precies godslastering? Als iemand gelooft in God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest? Is dat godslastering? Als je dat niet bedoelt, bij voorbaat mijn excuses....."

En jij antwoordt:

"dat bedoelde ik inderdaad, als God altijd Zijn eenheid benadrukt! moeten wij dan 3x over God spreken als God dat nooit gedaan heeft? ik geloof dat Jezus God is en ook dat de Heilige Geest dat is, maar er moet altijd over 1 God gesproken worden niet over drie goden dat is eigelijk wat ik bedoel."

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 okt 2004 21:02

wat ik zei was mi. ook helder wat ik bedoelde, dat er geen drie goden zijn.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 okt 2004 21:03

Yael schreef:wat ik zei was mi. ook helder wat ik bedoelde, dat er geen drie goden zijn.

Daar gaat het hier niet over. Er is zelfs niet eens een leerverschil tussen de twee kerken waar het in dit topic gaat.

Dus ontopic? :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 okt 2004 22:08

michel vh schreef:Deze mensen worden door God Zelf geleerd en bekeerd. Hoewel God onderscheiden wegen toepast, zal de eerste stap toch vrijwel altijd zijn dat een mens schuldig wordt voor een goeddoend God. Een mens kan, zal en wil nooit oftenimmer deze stap zelf zetten. God zend het Woord waartoe het Hem behaagt. Onbekeerde mensen beginnen altijd maar bij zichzelf. Mensen die door God eerst onbekwaam worden gemaakt en later bekwaam worden gemaakt, beginnen altijd bij God.

Daar hebben we het al eerder over gehad. Ik heb je toen een aantal mensen uit de Bijbel opgenoemd, waarvan helemaal nergens staat dat ze eerst zwaar in de schuld hebben gezeten. Maar daar heb ik nog geen antwoord op gehad. Mensen zullen altijd last hebben van hun zonden, en altijd in de schuld komen omdat ze gezondigd hebben tegen een goeddoend God! Maar nergens in de Bijbel staat dat een mens eerst en voor alles zijn schuld moet leren zien en inleven! Als jij mij dat op grond van de Bijbel (Gods heilig en onfeilbaar, gezaghebbend Woord!!!!) kunt aantonen, dan is het goed, maar ik denk namelijk niet dat je het kunt, omdat het er in mijn ogen helemaal niet zo instaat. Ik daag je uit!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 11 okt 2004 22:10

[offtopic]Sorry Caprice (ea), maar ik moet ff één opmerking offtopic kwijt :wink:

@Yael:
als iemand spreekt/schrijft over 'God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest', kun je dat ook lezen als 'God in de Persoon van de Vader, God in de Persoon van de Zoon en God in de Persoon van de Heilige Geest'. Ofwel: het benadrukken van de Godheid van alle drie de Personen. (je zult toch met me eens zijn: Jezus is God en Mens, en niet 1/3 God maar vollédig God).
Volgens mij is daarbij helemaal geen sprake van Godslastering...
En ik denk dat je zó moet lezen wat door je 'tegenstanders' (in dit (off)topic) werd gezegd.

[/offtopic]

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 okt 2004 23:26

Pieter Bel schreef: Wat Spurgeon beweert, beweert de GGiN ook.

Nee hoor, Spurgeon wordt absoluut niet gelezen en ook afgeraden om te lezen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 okt 2004 07:28

Race406 schreef:
elbert schreef: Je veronderstelt nu dat God iets niet aan kan bieden waar Hijzelf niet de begeerte toe heeft gewerkt? Kun je daar voorbeelden van noemen in de Bijbel? Wat moet je dan met Rom. 10:21-22, Spr. 1:20-24 en nog een hele rits aantal andere teksten?

Romeinen 10 heeft slechts 21 verzen, in welke Bijbel lees jij het 22e vers...???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Je hebt gelijk. Het moet zijn Rom. 10:20-21. Kleine tikfout. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 12 okt 2004 08:22

jas schreef:
Pieter Bel schreef: Wat Spurgeon beweert, beweert de GGiN ook.

Nee hoor, Spurgeon wordt absoluut niet gelezen en ook afgeraden om te lezen.

Spurgeon wordt weleens gelezen, alleen als ze er zeker van zijn dat het uit de goede 'grond'tekst komt.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 12 okt 2004 08:40

FlirrieSun schreef:

Eigenlijk wil een mens niet bekeerd worden. Dus wachten tot de Heere je trekt wil je niet. Je wil namelijk helemaal niet getrokken worden. Dus je wacht ook niet

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 09:26

Race406 schreef:
michel vh schreef:Deze mensen worden door God Zelf geleerd en bekeerd. Hoewel God onderscheiden wegen toepast, zal de eerste stap toch vrijwel altijd zijn dat een mens schuldig wordt voor een goeddoend God. Een mens kan, zal en wil nooit oftenimmer deze stap zelf zetten. God zend het Woord waartoe het Hem behaagt. Onbekeerde mensen beginnen altijd maar bij zichzelf. Mensen die door God eerst onbekwaam worden gemaakt en later bekwaam worden gemaakt, beginnen altijd bij God.

Daar hebben we het al eerder over gehad. Ik heb je toen een aantal mensen uit de Bijbel opgenoemd, waarvan helemaal nergens staat dat ze eerst zwaar in de schuld hebben gezeten. Maar daar heb ik nog geen antwoord op gehad. Mensen zullen altijd last hebben van hun zonden, en altijd in de schuld komen omdat ze gezondigd hebben tegen een goeddoend God! Maar nergens in de Bijbel staat dat een mens eerst en voor alles zijn schuld moet leren zien en inleven! Als jij mij dat op grond van de Bijbel (Gods heilig en onfeilbaar, gezaghebbend Woord!!!!) kunt aantonen, dan is het goed, maar ik denk namelijk niet dat je het kunt, omdat het er in mijn ogen helemaal niet zo instaat. Ik daag je uit!

Komt ie:
Psalm 19:8 "De wet des Heeren is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des Heeren is gewis, den slechten wijsheid lerende."
Psalm 34:19 "De Heere is nabij de gebrokenen van harte, en Hij behoudt de verslagenen van geest.

Terug naar “Archief”