Refowebkids deel 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 mar 2014 20:00

Idd Ajl en Missf, versnellen bij echt meerbegaafde en hoogbegaafde kinderen is lang niet het ei van columbus, want voor je het weet zijn ze de stof al weer ver vooruit. Het is een tijdelijke oplossing.
We zien het zelf ook bij onze oudste... toch geen spijt van de versnelling.. had haar absoluut niet meer als kleuter gezien!!..... en bij de kleuters... we hadden haar echt te kort gedaan.

AJL: Je stelling dat ouders met mbo nooit hb kinderen krijgen omdat ze erfelijk belast zijn kan je niet zo maar makkelijk zeggen. Het onderwijs was tig jaar terug nog niet zo geweldig dat je kan zeggen dat alle mboérs ook daadwerkelijk kwa iq daar thuis horen.
Ik ken een voorbeeld, vader bleek hb maar zwaar dyslectisch was onderzocht op voortgezet onderwijs maar daar op ivbo diploma gehaald, zijn vrouw adhd en was later gediagnosticeerd, zoonlief bleek bij een iq test toch echt ook hoogbegaafd! en moeder bleek bij een iq test ook lang niet dom, terwijl die vbo had gedaan en daarna een lage mbo opleiding.

De kinderen die versnellen maar vervolgens uitstromen op mavo oid.. wil niet zeggen dat ze niet slim zijn. Komen meer dingen bij kijken, faalangst, onzekerheid, aanpassingsgedrag, werkhouding.... etc!
Kijken naar het individuele kind en alles serieus nemen is het enige wat leerkrachten kunnen doen!
Het is een veelzijding en intensief beroep, maar ooo zoooo dankbaar.... en verrijkend!

Missf: wanneer ben je een pushende ouder? als je opkomt voor je kind? ik werd ook als pushende ouder gezien omdat ik zou lezen met de oudste..... ik noem het niet pushen! als je kind van vier wil leren fietsen ga je daar ook mee oefenen.. wanneer je kind van vier wil leren rits dicht doen oefen je ook. Wanneer ze willen leren timmeren doe je dat ook... maar als ze willen lezen... ooh dan ben je een pushende ouder. Nee... je komt tegemoet aan de wensen van je kind. Als de jongste vraagt om samen met mij letters te lezen.... ga ik dat gerust met hem doen.... ehm niet altijd... roep ook wel eens.. ooh we gaan eerst buiten fietsen oid.

ach jah... zo is er altijd wel wat.

eerst maar weeer de was en de strijk

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 mar 2014 08:58

Pushen vind ik als je je kind iets aan wilt leren waar het niet om vraagt en nog niet perse hoeft op die leeftijd. Dus leren fietsen als ze 4 of 5 zijn vind ik niet pushen, dat kan best op die leeftijd (en is veel makkelijker voor mezelf, zodat ik niet meer 2 kids op de fiets mee hoef te nemen ;) )
Maar mijn 2 jarige dochter leren lezen, dat vind ik onzin.
Zelf jas aantrekken en rits dichtdoen, als ze dat willen leren, best. Jongste was volgend mij nog geen 2 toen ze het persé zelf wilde leren, nouja, best, dan leer ik het haar wel. Maar als ze er niet om gevraagd had, had ik het lekker nog een jaartje zelf gedaan.

Zelf probeer ik wel onze kinderen zoveel mogelijk te behandelen naar hun leeftijd. De jongste is met haar 2,5 erg bijdehand, maar daardoor zou ze ook overschat kunnen worden. Ze praat soms nog beter dan haar broer, met nog ingewikkelder woorden, maar dat betekent niet dat ik haar als 3 of 4 jarige ga behandelen, want ze ís wel pas 2,5 en dat mág ze ook nog lekker zijn. Omdat ze zo 'bij' is, hoeft ze niet meteen alles te kunnen wat een 4 jarige kan of doet.
Gelukkig is ze klein van stuk, dus sommige dingen kan ze nog niet, zoals leren fietsen, het liefst stapt ze op een fiets en gaat ze het leren, maar ze kan niet bij de trappers van de kleinste fiets die we hebben :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 28 mar 2014 09:28

Pushende ouders zijn bijv. ook ouders die hun kind naar een hoger niveau op het VO willen laten gaan dan hij/zij daadwerkelijk heeft. Ik zie het nu in de klas van onze jongens. Heeft een kind VMBO-advies? Dan minimaal plaatsen in kansklas VMBO-HAVO, want volgens veel ouders kan hun kind makkelijk HAVO, terwijl o.a. CITO-toetsen en NIO-test uitwijzen dat VMBO toch echt beter bij het kind past. Ik vind dat een beetje sneu voor een kind eigenlijk en gelukkig gaat school er lang niet altijd in mee.

Onze dochter van 4 is geïnteresseerd in letters en vraagt ook regelmatig wat ergens staat, hoe je iets schrijft etc. Dan geef ik altijd antwoord, maar stel zelf geen vragen of ga met haar oefenen.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 28 mar 2014 10:40

Praat me niet van cito,s, volgens mij zitten die net zo vaak mis als goed, zei de vrouw die mavo/lbo cito had en heel netjes vwo deed, ik zie daar zo vaak missers.
Maar versnellen is niet altijd wat, verbreden is vaak beter, het scheelt erg per kind

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 mar 2014 13:47

@ missf Helemaal met je eens. Het is niet voor niets dat er bepaalde taken pas op een bepaalde leeftijd worden aangeboden. Onze zoon vroeg op zijn 3e ook steeds naar letters en wilde ook boekjes lezen. Ik ben daar niet aan begonnen. Dat leren ze straks wel op school. Op die leeftijd is er nog genoeg te leren, zoals zelf aan- en uitkleden, zindelijk worden, jas aan doen etc

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 mar 2014 13:55

paprikameisje2 schreef:
AJL: Je stelling dat ouders met mbo nooit hb kinderen krijgen omdat ze erfelijk belast zijn kan je niet zo maar makkelijk zeggen. Het onderwijs was tig jaar terug nog niet zo geweldig dat je kan zeggen dat alle mboérs ook daadwerkelijk kwa iq daar thuis horen.
Ik ken een voorbeeld, vader bleek hb maar zwaar dyslectisch was onderzocht op voortgezet onderwijs maar daar op ivbo diploma gehaald, zijn vrouw adhd en was later gediagnosticeerd, zoonlief bleek bij een iq test toch echt ook hoogbegaafd! en moeder bleek bij een iq test ook lang niet dom, terwijl die vbo had gedaan en daarna een lage mbo opleiding.

De kinderen die versnellen maar vervolgens uitstromen op mavo oid.. wil niet zeggen dat ze niet slim zijn. Komen meer dingen bij kijken, faalangst, onzekerheid, aanpassingsgedrag,

Een opleiding halen heeft lang niet altijd met intelligentie te maken, maar ook met concentratie en doorzettingsvermogen. Als 1 van die dingen ontbreekt, lukt het vaak niet. En dan beschik je gewoon niet over de vaardigheden die je nodig hebt om die opleiding te halen. Als je hoogbegaafd bent, maar 1 van de andere dingen ontbreken, ga je het ook niet redden. Ook later in je werk niet. Dus dan heb je niets aan je hoogbegaafdheid. En dat bedoel ik te zeggen met dat intelligentie erfelijk is. Intelligentie hangt van meer factoren af dan het sec leren van rijtjes en snel kunnen leren lezen.

Ik krijg er eigenlijk een beetje de kriebels van. Tegenwoordig is half Nederland hoogbegaafd en de andere helft had het wel gekund, maar ligt het aan de ADHD, opvoeding, concentratieproblemen etc. Niet iedereen heeft dezelfde capaciteiten. En dan geeft niet. Net alsof je alleen maar meetelt als je snel kan lezen/rekenen en een hoge opleiding haalt. In het leven zijn toch andere dingen veel belangrijker.

Ik ben zo blij dat ik niet in het onderwijs zit. Ik heb geen flauw idee wat ze op welke leeftijd moeten kunnen en ik laat het lekker aan de juf over. Gelukkig zitten ze op een goede school en daar worden hun talenten wel in de gaten gehouden.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 28 mar 2014 14:53

ajl schreef:@ missf Helemaal met je eens. Het is niet voor niets dat er bepaalde taken pas op een bepaalde leeftijd worden aangeboden. Onze zoon vroeg op zijn 3e ook steeds naar letters en wilde ook boekjes lezen. Ik ben daar niet aan begonnen. Dat leren ze straks wel op school. Op die leeftijd is er nog genoeg te leren, zoals zelf aan- en uitkleden, zindelijk worden, jas aan doen etc

Helemaal mee eens. Onze oudste vroeg met 4 ook wel naar letters en probeerde te lezen. Ik ben hier (op een positieve wijze) niet op in gegaan. En hij was daar op een positieve manier ook nog wel van af te leiden. Nu heeft hij die uitdaging in groep2 nog waardoor hij groep2 ook nog leuk vind. Zonder die uitdaging vraag ik mij of hoe het met hem in groep 2 zou zijn gegaan...
Kinderen kunnen wel meer willen wat nog niet bij hun leeftijd hoeft. M.i zijn ze daar vaak nog wel van af te leiden.

Ik word ook n beetje kriegelig van dat bezig zijn 'met het niveau' van je kind. Laat het lekker kind zijn en laat het leerproces aan school over. Als je kind ongelukkig word (door onderpresteren/ niet uitgedaagd worden oid) zijn er denk ik vaak nog wel andere 'oplossingen' ipv het kind te 'pushen'.

Ik weet niet goed hoe niveau erfelijk is? Het gezin waar ik uit kom vertegenwoordigd alle niveaus. 2 gymnasium, 2 havo, 1 mavo, 1 vmbo... ;-).

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 28 mar 2014 15:29

gempa schreef:Praat me niet van cito,s, volgens mij zitten die net zo vaak mis als goed
Dat weet ik, maar als een CITO-score overeenkomt met een NIO-test denk ik dat het wel redelijk klopt.
ajl schreef:Een opleiding halen heeft lang niet altijd met intelligentie te maken, maar ook met concentratie en doorzettingsvermogen. Als 1 van die dingen ontbreekt, lukt het vaak niet. En dan beschik je gewoon niet over de vaardigheden die je nodig hebt om die opleiding te halen. Als je hoogbegaafd bent, maar 1 van de andere dingen ontbreken, ga je het ook niet redden. Ook later in je werk niet. Dus dan heb je niets aan je hoogbegaafdheid. En dat bedoel ik te zeggen met dat intelligentie erfelijk is. Intelligentie hangt van meer factoren af dan het sec leren van rijtjes en snel kunnen leren lezen.

Ik krijg er eigenlijk een beetje de kriebels van. Tegenwoordig is half Nederland hoogbegaafd en de andere helft had het wel gekund, maar ligt het aan de ADHD, opvoeding, concentratieproblemen etc. Niet iedereen heeft dezelfde capaciteiten. En dan geeft niet. Net alsof je alleen maar meetelt als je snel kan lezen/rekenen en een hoge opleiding haalt. In het leven zijn toch andere dingen veel belangrijker.
Ik ben het hiermee eens. Ondanks zijn hoogbegaafdheid ben ik heel benieuwd of onze 3e zoon het VWO gaat halen. Hij is gemiddeld gemotiveerd, toont gemiddelde inzet, gemiddeld doorzettingsvermogen en ik heb intussen bij onze andere zoon gezien dat het VWO heel wat vraagt, soms meer dan gemiddelde inzet etc. Onze 4e zoon gaat naar de kansklas HAVO-VWO en het zou zomaar kunnen dat hij op het VWO uitkomt omdat zijn inzet, motivatie en doorzettingsvermogen groter zijn terwijl alle toetsen en testen mindere scores laten zien. Het maakt mij overigens niet uit, ik ben blij met een kind wat goed in z'n vel zit. Soms is dat als het voldoende uitdaging krijgt op school, een ander is gelukkiger met meer tijd voor vrienden etc. We zullen het zien!

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 28 mar 2014 20:48

Ik werk in het middelbaar onderwijs en daar zie ik regelmatig leerlingen stranden die op de basisschool een klas overgeslagen hebben. Dat zijn nooit de hoogvliegers. Vaak komen die kinderen in een cliché-combinatie met overbezorgde ouders die denken een hoogbegaafd miskend genie te hebben.

Tegelijkertijd zijn er ook de kinderen van 16 in vwo-6. Dat is een heel andere categorie. Het enige punt is dat het bij een kleuter moeilijk te bepalen is of je kind in de eerste of de tweede categorie valt. Nu mijn dochter schoolgaand is, merk ik ook hoe moeilijk het is (ondanks cito-toetsen en leerlingvolgsystemen) om echt objectief de intelligentie en de capaciteiten van een kind in groep 1 in te schatten. Mijn dochter valt positief op in vergelijking met anderen, maar we wonen in een (grofgezegd, maar wel waar) achterstandsregio, dus dat gaat makkelijk aangezien ik de hele dag door babbel met mijn kinderen en nog wel eens een boekje lees.

Hier dus ook een kind dat nog 5 moet worden, maar meedraait met groep 2. Tegelijkertijd moet ze gewoon twee jaar kleuteren, omdat ze echt moet leren om te gaan met teleurstellingen, verdriet, boosheid, hard geluid. Ik ben ook altijd bang dat ik zo'n gevreesde "moeder-die-ook-in-het-onderwijs-zit" word :)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 28 mar 2014 22:37

lastig hoor, al die keuzes qua school... hoop dat wij daar niet mee te maken krijgen ;-)

Vind het nu al lastig hoe we F in moeten schatten.. Hij is heel groot en echt een wijsneus. Ik vind het soms best lastig wat we wel van 'm kunnen verwachten en wat niet. Heb het idee dat dat voor andere mensen ook geldt, al meerdere keren dachten mensen dat hij al op school zou zitten, terwijl hij nog 2 is.. En, net als wat ajl schrijft, ik heb geen flauw idee wat een kind op een bepaalde leeftijd zou moeten kunnen, of wat niet.. Ach ja, we hopen dat we 't goed doen :-)

Hier gaan we (denken we, nog niet ingeschreven ;-)) voor de (reformatorische) school om de hoek, die komt bij ons zo'n beetje in de achtertuin. past qua identiteit niet helemaal bij ons denken we, maar de school die dat wel doet staat helemaal aan de andere kant van de stad (meer dan 20 min. enkele reis met de auto), dus we gaan het maar gewoon proberen. Qua onderwijs lijkt het ons wel een prima school.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 29 mar 2014 15:36

654321 schreef:
Ik word ook n beetje kriegelig van dat bezig zijn 'met het niveau' van je kind. Laat het lekker kind zijn en laat het leerproces aan school over. Als je kind ongelukkig word (door onderpresteren/ niet uitgedaagd worden oid) zijn er denk ik vaak nog wel andere 'oplossingen' ipv het kind te 'pushen'.

Ik weet niet goed hoe niveau erfelijk is? Het gezin waar ik uit kom vertegenwoordigd alle niveaus. 2 gymnasium, 2 havo, 1 mavo, 1 vmbo... ;-).

Ik kan me zelf ook ergeren aan ouders die altijd meer willen van hun kind en altijd meer verwachten. Laat een kind inderdaad kind zijn. Maar als ze vanuit school (zoals in onze situatie) aangeven dat ze beter van groep 1 naar groep 3 kan, is het voor ouders wel lastig. Voor ons tenminste.
Ik heb haar nooit gepushed. Toen ze jonger was en wilde leren lezen hebben we altijd gezegd dat ze dat op school wel zou leren. (met het gevolgd dat ze de eerste periode in groep 1 verschrikkelijk vond want ze leerde er geen lezen en rekenen. En daarna had ze er geen zin meer in en doet maar gewoon een beetje mee) Daarom de twijfel, waar doe je goed aan. Ik wil gewoon een happy kind, en het niveau maakt mij niet uit. Mijn man en ik komen beiden uit een gezin waar iedereen HBO-WO heeft maar dat hoeft niet te betekenen dat dochterlief ook zo is. Maar goed, aangezien de juf nu in het ziekenhuis ligt is het gesprek verplaatst naar juni en laten ze haar tot die tijd op groep 2 niveau werken om 'aan ons te laten zien dat ze dat al ver voor is'. We hebben daar in toegestemd met de kanttekening dat, zodra ze er gefrustreerd van wordt ze stoppen. En dan weten wij ook voor onszelf w.s. wel dat ze maar lekker naar groep 2 gaat.

En ben het met AJL helemaal eens.. een stuk geconcentreerdheid e.d. speelt echt mee. Een VWO'er met weinig concentratie kan soms nog moeten trekken aan de HAVO, terwijl een HAVO'er met een goede concentratie en doorzettingsvermogen het VWO daardoor soms haalt. Ik werd ook pas wakker toen ik wat ouder was.. dus met een omweg van HBO op het WO gekomen. Is jammer, 3 jaar verspeeld -zegt men- Maar goed, prettig leven gehad zonder leerstress en veel tijd voor vakantie en vrienden :mrgreen:
Time flies when you have none!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2014 19:47

vanellus schreef:Ik werk in het middelbaar onderwijs en daar zie ik regelmatig leerlingen stranden die op de basisschool een klas overgeslagen hebben. Dat zijn nooit de hoogvliegers. Vaak komen die kinderen in een cliché-combinatie met overbezorgde ouders die denken een hoogbegaafd miskend genie te hebben.

Tegelijkertijd zijn er ook de kinderen van 16 in vwo-6. Dat is een heel andere categorie. Het enige punt is dat het bij een kleuter moeilijk te bepalen is of je kind in de eerste of de tweede categorie valt. Nu mijn dochter schoolgaand is, merk ik ook hoe moeilijk het is (ondanks cito-toetsen en leerlingvolgsystemen) om echt objectief de intelligentie en de capaciteiten van een kind in groep 1 in te schatten. Mijn dochter valt positief op in vergelijking met anderen, maar we wonen in een (grofgezegd, maar wel waar) achterstandsregio, dus dat gaat makkelijk aangezien ik de hele dag door babbel met mijn kinderen en nog wel eens een boekje lees.

Hier dus ook een kind dat nog 5 moet worden, maar meedraait met groep 2. Tegelijkertijd moet ze gewoon twee jaar kleuteren, omdat ze echt moet leren om te gaan met teleurstellingen, verdriet, boosheid, hard geluid. Ik ben ook altijd bang dat ik zo'n gevreesde "moeder-die-ook-in-het-onderwijs-zit" word :)

Vroeger of later, komen kinderen die één of twee klassen over geslagen hebben, in problemen.
Want ze hebben geen aansluiting bij hun klasgenoten.
Of komen te jong in het studeer proces, met alle gevolgen van dien.
Wij hebben een hoogbegaafd kind, meerdere testen wezen uit dan hij een iq boven 150 heeft, maar toch hebben wij hem geen klas over laten slaan.
En hij staat gelukkig nog op 2 Hollandse benen, het gaat lekker met de studie.
Alles lukt hem tot nu toe, dat wel, maar niet omdat hij zich zo slimmer zou achten dan anderen.
Bij hem op school zat een hoogbegaafde jongen, die klassen had overgeslagen en in korte tijd het gymnasium traject had afgelegd, maar uiteindelijk zijn studie in Delft maar heeft opgegeven, hij was daar de enige 15 jarige en vond andere dingen leuker.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 mar 2014 13:24

@ sterretje ik ben wat dat betreft ook een laatbloeier, ben ook via een omweg op het WO gekomen.
En wat betreft groep 2 overslaan, tja dat is een lastige keuze. Wij stonden aan het begin van dit schooljaar voor dezelfde keuze. Wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen. Hij krijgt wel veel extra werk, maar dat van het lezen ken ik. Wij hebben nl steeds gezegd dat hij wel in groep 3 leerde lezen. Zij zijn nu versneld bezig om hem te leren lezen, maar zijn antwoord is nu steeds; ik kan toch niet lezen, dat leer ik in groep 3. En daar blijft het bij :lol:

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 31 mar 2014 08:18

Hier ook een wijze peuter die heel leergierig is. Ze is net teee, maar herkend sommige letters al. Dit komt puur door een spelletje op de ipad. Oon is ze elke dag aan het tellen en telt zo tot 20, met af en toe gelukkig nog wel een foutje ;)
Ze praat ook erg goed, waardoor je af en toe het idee hebt dat je met een 4-jarige praat. Ik waak er ook voor dat ik haar gewoon als een peuter behandel, vaak denekn we dat ze dingen wel snapt, maar merk je toch dat het nog niet helemaal land bij dr.
Ze mag van mij nog wel even klein blijven :)
Afbeelding

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 31 mar 2014 10:52

Ja, dat is ook zoiets, laptop en tablet enzo. Vanaf welke leeftijd laten jullie kinderen daarmee spelen?
Voor R van net twee is het nog verboden terrein, hoewel ze wel heel graag wil. Maar 't gaat meer om het idee van op een toetsenbord rammelen en met de muis spelen, ze heeft echt niet in de gaten wat ze doet.
Ze heeft nu een los toetsenbord wat niet meer werkt, daar is ze gelukkig ook nog mee in d'r schik. ;)

Zaterdag kreeg ze de schoonmaakkriebels en heeft ze de stoep gedweild :-)

Afbeelding

Terug naar “Archief”