Idd Ajl en Missf, versnellen bij echt meerbegaafde en hoogbegaafde kinderen is lang niet het ei van columbus, want voor je het weet zijn ze de stof al weer ver vooruit. Het is een tijdelijke oplossing.
We zien het zelf ook bij onze oudste... toch geen spijt van de versnelling.. had haar absoluut niet meer als kleuter gezien!!..... en bij de kleuters... we hadden haar echt te kort gedaan.
AJL: Je stelling dat ouders met mbo nooit hb kinderen krijgen omdat ze erfelijk belast zijn kan je niet zo maar makkelijk zeggen. Het onderwijs was tig jaar terug nog niet zo geweldig dat je kan zeggen dat alle mboérs ook daadwerkelijk kwa iq daar thuis horen.
Ik ken een voorbeeld, vader bleek hb maar zwaar dyslectisch was onderzocht op voortgezet onderwijs maar daar op ivbo diploma gehaald, zijn vrouw adhd en was later gediagnosticeerd, zoonlief bleek bij een iq test toch echt ook hoogbegaafd! en moeder bleek bij een iq test ook lang niet dom, terwijl die vbo had gedaan en daarna een lage mbo opleiding.
De kinderen die versnellen maar vervolgens uitstromen op mavo oid.. wil niet zeggen dat ze niet slim zijn. Komen meer dingen bij kijken, faalangst, onzekerheid, aanpassingsgedrag, werkhouding.... etc!
Kijken naar het individuele kind en alles serieus nemen is het enige wat leerkrachten kunnen doen!
Het is een veelzijding en intensief beroep, maar ooo zoooo dankbaar.... en verrijkend!
Missf: wanneer ben je een pushende ouder? als je opkomt voor je kind? ik werd ook als pushende ouder gezien omdat ik zou lezen met de oudste..... ik noem het niet pushen! als je kind van vier wil leren fietsen ga je daar ook mee oefenen.. wanneer je kind van vier wil leren rits dicht doen oefen je ook. Wanneer ze willen leren timmeren doe je dat ook... maar als ze willen lezen... ooh dan ben je een pushende ouder. Nee... je komt tegemoet aan de wensen van je kind. Als de jongste vraagt om samen met mij letters te lezen.... ga ik dat gerust met hem doen.... ehm niet altijd... roep ook wel eens.. ooh we gaan eerst buiten fietsen oid.
ach jah... zo is er altijd wel wat.
eerst maar weeer de was en de strijk