Boaz schreef:Maar Maaarten, het is absoluut niet een teken van dezelfde zaak.
Bij het Verbond aan Abraham geeft God dit teken aan Abraham, en aan zijn nageslacht. Hij belooft hen tot een God te willen zijn, en geeft hen een landsbelofte. Dat verbond geldt nog steeds, dat teken wordt nog steeds gegeven aan elk Joods jongetje op zijn 8e dag. God heeft nog steeds de volledige vervulling van dat verbond niet gegeven: de landgrenzen die Hij heeft bepaald, zijn nog nooit in het bezit van het Joodse volk geweest, dat gaat nog komen, want God houdt Zijn woord.
Laten we de Bijbel maar laten spreken over wat de besnijdenis betekent:
Deuteronomium 30:6 "De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult."
Deuterenomioum 10:16 "Besnijd dan de voorhuid van uw hart en wees niet langer halsstarrig"
Besnijdenis is dus een teken van iets geestelijks, het gaat niet alleen maar om bij het verbond horen, maar om 'de besnijdenis van het hart'. Het is dus een teken van de wedergeboorte: "om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult", dat zinnetje had zo over het nieuwtestamentische concept wedergeboorte kunnen gaan. Het gaat hier om de doding van het vlees, zodat wij met God zullen leven.
En hoewel we zien dat het iets is waartoe de Joden opgeroepen worden ("besnijd dan de voorhuid van uw hart"), en het tegelijkertijd ook van Godswege beloofd wordt ("De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden"), wordt dit teken toch aan kleine kindjes die geen flauw idee hebben wat het betekent gedaan!
De doop is een ritueel wat men ondergaat nadat men tot geloof is gekomen, het is geen teken zoals de besnijdenis dat was en is. Het teken van het Nieuwe Verbond is de Maaltijd des Heren.
Laten we wederom maar liever de Bijbel laten spreken:
Kolossenzen 2:11-12: "In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus. U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt"
De doop staat dus ook teken voor de wedergeboorte, Paulus zelf koppelt dit aan de besnijdenis van het hart. Als je deze tekst naast die teksten in Deuteronomium legt, dan is het toch niet zo lastig om te zien dat het in wezen bij de doop en de besnijdenis om dezelfde zaak gaat? Namelijk "het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees", of de besnijdenis van het hart, of de wedergeboorte, of met Christus begraven en weer opgestaan zijn; welke Bijbelse term je er ook voor wil gebruiken, dat het in wezen om dezelfde zaak gaat moge nu toch wel duidelijk zijn!
We beginnen een cirkel te doorlopen Boaz, wanneer ik nadenk over de vragen die mij hier gesteld worden kom ik namelijk de hele tijd bij dezelfde teksten uit, waar ik mijn standpunt op gebouwd heb. Blijkbaar lees jij die teksten allemaal anders, hoe je dat doet is mij een raadsel. Andersom zal wel hetzelfde gelden, misschien snap jij wel niet hoe ik er bij kom om de teksten zo te lezen als ik dat doe. Dat kan. Maar hierdoor wordt deze discussie een vermoeiend rondrennen in cirkels, en langs elkaar heen praten, en daarom ervaar ik deze discussie als erg vermoeiend. Dit is al de zoveelste keer dat ik aan de hand van deze teksten laat zien waarom ik geloof wat ik geloof.
Hoe vaak moet ik dat nog doen, voordat jij je er bij neer kan leggen dat er zijn die de Bijbel lezen en oprecht geloven dat ook kleine kinderen de doop toekomt?
1a2b3c schreef:Na je laatste opmerking ben ik intussen wel heel erg benieuwd geworden wat destijds je argumenten waren om de geloofsdoop aan te hangen. Verder staan er nog een aantal vragen aan je open.
Argumenten als "het staat nergens in de Bijbel", of "de doop staat voor de wedergeboorte, hoe kun je dan kleine kinderen die nog helemaal niet wedergeboren zijn dopen?". Maar onderhand denk ik daar dus iets anders over.