Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Galateia » 25 aug 2011 17:39

Dat is ook de bedoeling van alles. Ons motto is nog altijd 'zo weinig mogelijk werken, zo leuk mogelijk leven'. Daar hebben we heel wat jaartjes naar toe gewerkt en nu valt alles op zijn plaats. Zo hoort het leven - voor ons dan - te zijn 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 25 aug 2011 17:42

Groot gelijk hoor je hebt er hard genoeg voor gewerkt dus als het nu kan dan er heerlijk van genieten.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 aug 2011 17:45

Nou ja, ach, we hebben gewoon hard gewerkt om wat op te bouwen. Zodat we een huis hadden en een mega-spaarrekening voor onze adoptie-avonturen, enzo. Dus we hoeven nu niet meer een groot bruto inkomen bij elkaar te sprokkelen om een huis te kunnen kopen, enzo. Het gaat nu alleen nog maar om het netto inkomen. Dat scheelt natuurlijk enorm. Want als je allebei part-time werkt, is het belastingtechnisch echt zeer aantrekkelijk allemaal. Alhoewel we volgens mij bruto nog steeds genoeg zouden verdienen om dit huis te kunnen kopen. Maar het is een lekker idee, dat dat allemaal niet meer hoeft, we rekenen alleen nog maar met netto bedragen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 aug 2011 18:03

Wowh dat klinkt echt heel relaxed zeg. Hoef je je daar in ieder geval niet meer druk over te maken. Heerlijk.

Hier merk ik wel dat ik gestopt ben met werken. Al was dat geen vette salaris, maar toch net even een paar honderd euro's in de maand. En allemaal extra uitgaves die je nu hebt. Ach en zo'n ramp is dat ook weer niet.
En mijn man hoeft nu ook zeker niet bang te zijn om z'n baan te verliezen want hij wordt als maar gevraagd of hij niet even naar een vestiging wil komen in het buitenland. :wink: Maar dat is nu even stop gezet. :lol: k Ziet het al voor me, zittie in de VS/Engeland/Italie lig ik daar even te bevallen zonder hem. Belgie en Duitsland is nog wel te doen. 8)

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 26 aug 2011 09:51

Wij hebben ons ook op die manier voorbereid :wink: en kunnen en gaan het nu ook met 1 salaris doen.
=D>

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 03 okt 2011 17:54

ik ben opnieuw al onze belangrijke papieren aan het ordenen, maar nu de vraag, ik bewaar op dit moment alles, maar dr is een limiet aan opbergen natuurlijk. Hoe lang bewaren jullie belangrijke papieren, want een gedeelte kan op een gegeven moment toch wel weg. En wat bewaar je wel, en wat gooi je weg. Ik heb nu gewoon mappen vol met papieren, dat moet toch anders kunnen??

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 okt 2011 18:04

nita schreef:ik ben opnieuw al onze belangrijke papieren aan het ordenen, maar nu de vraag, ik bewaar op dit moment alles, maar dr is een limiet aan opbergen natuurlijk. Hoe lang bewaren jullie belangrijke papieren, want een gedeelte kan op een gegeven moment toch wel weg. En wat bewaar je wel, en wat gooi je weg. Ik heb nu gewoon mappen vol met papieren, dat moet toch anders kunnen??

Papieren ouder dan vijf jaar kunnen wel weg. Bankafschriften kan je tegenwoordig allemaal digitaal bewaren, vergeet alleen niet een back-up te maken af en toe.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 okt 2011 19:22

je moet het toch tien jaar bewaren? dan kan de belastingdienst nog vragen of je het kan laten zien oid?? er is een limiet aan dat ze het kunnen vragen om te laten zien.

Hier staan de bankrekeningzaken een jaar te zien voor ons op het internet, dan gaan ze er af, dus van tijd tot tijd een uitdraai maken!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 okt 2011 15:05

Tip op de Kassa-site van de Vara:

U kent dat wel: een flinke doos met allerlei papieren die zogenaamd bewaard moeten blijven. De chaos is groot en meestal heb je dat soort papieren helemaal niet meer nodig. Maar...

TIP
Formeel bestaat er voor particulieren geen bewaarplicht voor belangrijke papieren. Nergens is bij wet of besluit vastgelegd dat een particulier gedurende een bepaalde tijd bankafschriften, loonstrookjes, aankoopbewijzen en dergelijke moet bewaren. Wel kan bijvoorbeeld de belastingdienst tot vijf jaar terug een aanslag opleggen. Meestal wordt daarom voor het bewaren van belangrijke administratieve gegevens als richtlijn vijf jaar aangehouden. Toch is het in een aantal gevallen belangrijk om bepaalde papieren langer te bewaren. Verzekeringspolissen moet je sowieso bewaren zo lang de verzekering loopt. Garantiebewijzen moet je bewaren zolang de garantie geldt en zeker als je garantie hebt bijgekocht. Aankoopbewijzen zijn geruimere tijd belangrijk omdat ook na het verstrijken van de garantieperiode bedrijven volgens de wet Koop en Garanties (BW7) verplicht zijn bij te dragen aan de reparatiekosten indien een produkt bij normaal gebruik eerder kapot gaat dan gezien de te verwachten levensduur normaal is.

Ondernemingen moeten ten minste 7 jaar hun administratie bewaren.
Vonnissen kun je i.b. nog 20 jaar na dato incasseren.
Bankafschriften zijn via de bank vaak relatief kort online terug te zien (verschilt per bank), of tegen forse betaling. Het is dus raadzaam je online bankafschriften regelmatig op te slaan met back-up (of te printen, maar dan heb je dus weer 'n berg papier).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 04 okt 2011 18:34

bedankt voor de reacties, hier kan ik wel wat mee!!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 okt 2011 09:09

Boodschappenlijstje:

5 kilo piepers
2 kilo rode bieten
2 kilo stoofperen
1 kilo goudreinetten
6 ons spruiten
pond sperziebonen
750 gram witlof
1 bloemkool
pond aardbeien

moest totaal betalen: 13,30 niet veel toch?

Vutter hier uit het dorp heeft een groentenverkoop schuurtje, altijd fijn en hoop dat hij er nog lang mee doorgaat :D
ja, dat is mijn mening dan he.....

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 28 okt 2011 09:59

Dat heb je goed gedaan ;) bij ons staat zo'n mannetje op de markt, daar heb je ook een tas vol groente en fruit voor niet veel :D
Afbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 okt 2011 21:45

*Annet* schreef:Vutter hier uit het dorp heeft een groentenverkoop schuurtje, altijd fijn en hoop dat hij er nog lang mee doorgaat :D

Keijzer?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 okt 2011 21:47

Nee, die kwam zijn gelezen aardappels (2 zakken vol) hier een paar weken geleden brengen :D

(hebben wij ons huis van gekocht, ken je hem?)
ja, dat is mijn mening dan he.....

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 okt 2011 21:49

Die had vroeger toch wel een groentenwinkeltje, of is dat nou Stellendam? #-o

Terug naar “Archief”