Moderator: Moderafo's
nita schreef:ik ben opnieuw al onze belangrijke papieren aan het ordenen, maar nu de vraag, ik bewaar op dit moment alles, maar dr is een limiet aan opbergen natuurlijk. Hoe lang bewaren jullie belangrijke papieren, want een gedeelte kan op een gegeven moment toch wel weg. En wat bewaar je wel, en wat gooi je weg. Ik heb nu gewoon mappen vol met papieren, dat moet toch anders kunnen??
U kent dat wel: een flinke doos met allerlei papieren die zogenaamd bewaard moeten blijven. De chaos is groot en meestal heb je dat soort papieren helemaal niet meer nodig. Maar...
TIP
Formeel bestaat er voor particulieren geen bewaarplicht voor belangrijke papieren. Nergens is bij wet of besluit vastgelegd dat een particulier gedurende een bepaalde tijd bankafschriften, loonstrookjes, aankoopbewijzen en dergelijke moet bewaren. Wel kan bijvoorbeeld de belastingdienst tot vijf jaar terug een aanslag opleggen. Meestal wordt daarom voor het bewaren van belangrijke administratieve gegevens als richtlijn vijf jaar aangehouden. Toch is het in een aantal gevallen belangrijk om bepaalde papieren langer te bewaren. Verzekeringspolissen moet je sowieso bewaren zo lang de verzekering loopt. Garantiebewijzen moet je bewaren zolang de garantie geldt en zeker als je garantie hebt bijgekocht. Aankoopbewijzen zijn geruimere tijd belangrijk omdat ook na het verstrijken van de garantieperiode bedrijven volgens de wet Koop en Garanties (BW7) verplicht zijn bij te dragen aan de reparatiekosten indien een produkt bij normaal gebruik eerder kapot gaat dan gezien de te verwachten levensduur normaal is.
*Annet* schreef:Vutter hier uit het dorp heeft een groentenverkoop schuurtje, altijd fijn en hoop dat hij er nog lang mee doorgaat
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten