Moderator: Moderafo's
Tamerlan schreef:Dit onderwerp een beetje doorgebladerd hebbend, wil ik graag het volgende opmerken (daarbij vraag ik om begrip als ik anderen aan het herhalen ben; ik heb niet alle 51 pagina's gelezen) en tegelijkertijd om reactie vragen, ik ben namelijk geen theoloog (helaas).
Het is ontegenzeglijk waar dat er in de Bijbel een aantal verwijzingen staan naar homoseksualiteit, die moeilijk opgevat kunnen worden als aanmoediging. Mijns inziens is het ook waar dat een homoseksuele relatie nergens uitdrukkelijk gesanctioneerd wordt. Toch wil ik twee punten aanstippen:
Ten eerste @ Leviticus: de verwijzing die altijd gebruikt wordt bij het debat over homoseksualiteit naar mannen die bij mannen liggen staat in een hele lijst vermaningen waar we het zelden of nooit over hebben, laat staan ons aan houden. Is dit omdat het ene gebod niet meer geldt, en het andere wel, of toch een vorm van selectiviteit?
Ten tweede valt mij als lezer van de Bijbel op dat er eigenlijk zo weinig over homoseksualiteit wordt gezegd, terwijl vooral ten tijde van het Nieuwe Testament dit zeker niet zeldzaam geweest kan zijn. In het Romeinse Rijk waren homoseksuele verbintenissen heel normaal en het kan bijna niet anders dan dat Jezus gevallen hiervan heeft gekend/gezien. Wat zegt de afwezigheid van een duidelijke veroordeling dan? Misschien dat er belangrijker zaken zijn om ons druk over te maken?
Als ik dan toch een voorzet mag doen: waarom kom ik op dit soort fora zelden of nooit principiele discussies tegen over bezit/geld/rijkdom? Jezus is hier uitermate uitgesproken over, en wel meer dan eens!! (De rijke jongeling, de Bergrede etcetera...) Is dat omdat dat dan plotseling heel dichtbij onszelf komt, in plaats van dat we uit onze leunstoel de keuzes van een ander onder de loep nemen?
DesertRose schreef:Met respect voor andermans mening, maar waarom staat er niet tussen: "noch die bij vrouwen liggen" ?
Ervanuit gaande dat de homorelatie op gelijkwaardige voet staat met de heterorelatie, met respect voor andermans mening
DesertRose schreef:prima.
goed, poging 3 om mijn vraag te verwoorden:10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.
Met respect voor andermans mening, maar waarom staat er niet tussen: "noch die bij vrouwen liggen" ?
Ervanuit gaande dat de homorelatie op gelijkwaardige voet staat met de heterorelatie, met respect voor andermans mening
studentjehhs schreef:DesertRose schreef:prima.
goed, poging 3 om mijn vraag te verwoorden:10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.
Met respect voor andermans mening, maar waarom staat er niet tussen: "noch die bij vrouwen liggen" ?
Het antwoord is vrij simpel denk ik. Als mannen die bij vrouwen liggen zou worden afgekeurd, dan bestonden we nu niet meer.
DesertRose schreef:Goed. Bedankt voor je reactie
komtiedan:
"noch die bij vrouwen liggen" staat er niet tussen, OMDAT ER NIKS MIS MEE IS!
Het "mannen bij mannen" wordt zonder aantekeningen tot de zonden gerekend, terwijl het verkéérde van "mannen bij vrouwen" wordt omschreven als "ontucht, hoererij, overspel"; een duidelijk verschil
mijn conclusie is (maar jij kan een andere hebben, alle respect daarvoor), dat "mannen met mannen" in álle gevallen verkeerd is, terwijl "mannen met vrouwen" alleen verkeerd is búiten het huwelijk.
Nu in reactie op een van je opmerkingen:
Jezus heeft een aantal dingen over het huwelijk gezegt, hij heeft onderandere verwezen naar het Oude Testament. (ook naar de Leviticuswetten trouwens). Daaruit mag je op maken, dat ook wij moeten rekening houden met de wetten uit het Oude Testament.
Ten tweede, is Jezus in de eerste plaats gekomen voor het Joods volk. je ziet dat Hij zich vooral richt op de Joden, en op de Farizeers met hun vragen. Homoseksualiteit was (naar ik aanneem) geen discussiepunt voor de Joden, echtscheiding daarentegen wel.
De afgoden wordt bijvoorbeeld ook weinig door Jezus aangehaalt.
Pas na de hemelvaart is het evangelie ook speciaal voor de heidenen bestemd. En je ziet dat in de brieven wél homoseksualiteit en afgodendienst voorkomt, wat ook onder heidenen meer voorkwam dan onder de Joden(naar ik aanneem)
DesertRose schreef:2.Daar heb je gelijk in. Toch is het vreemd dat de context van het huwelijk 5950 jaar +/- niet veranderd is, maar de laatste 50 jaar ineens wel.Daarbij heb ik al eerder aangeven dat men bij de begrenzing van het huwelijk in al zijn facetten, moet kijken naar de context en de tijdsgeest.
Tamerlan schreef:DesertRose schreef:Met respect voor andermans mening, maar waarom staat er niet tussen: "noch die bij vrouwen liggen" ?
Daarbij - misschien een beetje flauw en vooruitlopend op je antwoord -: zou je dan ook iets kunnen zeggen wat deze tekst eventueel te melden heeft over lesbische relaties?
Weet ik ook wel. Dat is ook niet wat ik zegLaat ik je uit de droom helpen: homoseksualiteit is van alle tijden en plaatsen.
deze teksten komen niet alleen in Leviticus voor, maar ook het het N.T. Ook daar worden alleen "mannen met mannen genoemd", en niet "mannen met vrouwen"Een andere optie is wellicht dat de wetten van Leviticus erop gericht zijn de kwaliteit van leven te bevorderen. De wetten in Leviticus zorgden ervoor dat de volksgezondheid van de Israëlieten vele malen beter was dan de heidense woestijnvolken om hen heen.
Dat klinkt op zich logisch. maar die zaken vallen toch gewoon onder "ontucht" ? (die in het rijtje staat)Ik denk omdat homoseksuele handelingen sneller uitdraaien op perversiteiten. Mannen kunnen liefde en sex los van elkaar zien. Het is bekend dat mannen vaker behoefte hebben aan sex dan vrouwen. Vrouwen zijn monogamer ingesteld.
DesertRose schreef:
@studentje
5.deze teksten komen niet alleen in Leviticus voor, maar ook het het N.T. Ook daar worden alleen "mannen met mannen genoemd", en niet "mannen met vrouwen"Een andere optie is wellicht dat de wetten van Leviticus erop gericht zijn de kwaliteit van leven te bevorderen. De wetten in Leviticus zorgden ervoor dat de volksgezondheid van de Israëlieten vele malen beter was dan de heidense woestijnvolken om hen heen.
6.Dat klinkt op zich logisch. maar die zaken vallen toch gewoon onder "ontucht" ? (die in het rijtje staat)Ik denk omdat homoseksuele handelingen sneller uitdraaien op perversiteiten. Mannen kunnen liefde en sex los van elkaar zien. Het is bekend dat mannen vaker behoefte hebben aan sex dan vrouwen. Vrouwen zijn monogamer ingesteld.
DesertRose schreef:Goed. Bedankt voor je reactie
komtiedan:
"noch die bij vrouwen liggen" staat er niet tussen, OMDAT ER NIKS MIS MEE IS!
Het "mannen bij mannen" wordt zonder aantekeningen tot de zonden gerekend, terwijl het verkéérde van "mannen bij vrouwen" wordt omschreven als "ontucht, hoererij, overspel"; een duidelijk verschil
mijn conclusie is (maar jij kan een andere hebben, alle respect daarvoor), dat "mannen met mannen" in álle gevallen verkeerd is, terwijl "mannen met vrouwen" alleen verkeerd is búiten het huwelijk.
Harm-J schreef:Het lijkt mij zo, dat het slechtste is, wat je kunt doen als amateur, is de bijbel gaan aanvullen met eigen (menselijke) teksten!
Weet je... Desert-Rose. Mijn dominee had gisteren een preek over zondag 9 HB en de schepping. De dominee durfde eerlijk te zeggen dat hij het niet wist of de aarde nu in 6 dagen geschapen was of dat het nu ging om een langer periode. Wat voor hem duidelijk was, dat God de wereld geschapen had en dat wij daar in het boek genesis naar mogen "opkijken" dat was voor hem voldoende. De dominee was eerlijk door te spreken van, dat de bijbel niet op alle vragen een antwoord geeft.
Zie mijn eerdere antwoord. Daarbij wel schrijvend, dat waar jij eerst teksten zelf handmatig aanvulde, loop jij nu teksten te halveren.
tante-tortel schreef:Je zal maar zo een preek horen! Vreselijk.
Er staat in 6 dagen en dan is het ook gewoon 6 dagen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten