aardmannetje schreef:ik zou niet de homo's in de schoenen willen schuiven dat de liefde die zij voor elkaar hebben geen liefde is...
Je had het over “volmaakte” liefde.
aardmannetje schreef:welke problematiek is dat (kortgezegd)? Zeg je nu dat de meeste homo's helemaal geen homo willen zijn, alleen maar omdat het zo'n verrot 'dankbare' veroordelingspositie oplevert? ...of gaat het je hierbij om die bijbelse norm?
Beiden denk ik, waarbij een bepaalde interpretatie van het laatste het eerste versterkt. Ik ken geen enkele homo die, toen hij of zij ontdekte homo te zijn, de vlag uitstak. En zeker niet als het gaat over christelijke homo’s. Het aanvaarden dat je homo bent kost een hoop innerlijke strijd. En als je er voor jezelf een beetje uit bent moet je de confrontatie aangaan met ouders, familie en je verdere omgeving. En dat is iets dat niet ophoudt. Want ook al zijn we nu zover dat homo’s gebruik kunnen maken van het burgerlijk huwelijk, toch blijf je altijd een vreemde eend in de bijt.
Je wordt in het gunstigste geval “getolereerd” maar zeker niet “geaccepteerd”.
aardmannetje schreef:vind jij dat jammer (los van je acceptatie van je homo-zijn)?
Ik denk niet dat je dit los van elkaar kunt zien. Maar goed, nee, ik vind het niet meer jammer. Ik ben gelukkig in de relatie met mijn vriend. Wat voor ons wel jammer is, en daar hebben wij het regelmatig over, is dat wij allebei graag kinderen zouden hebben. En dat is nu eenmaal niet mogelijk.
aardmannetje schreef:Als je de gemeente met een gezin vergelijkt is dit een gezin waar je als gezinslid eerst je best moet doen voordat je liefde krijgt...
als je je afhankelijk opsteld wel ja, zou in een goede vorm van gemeente-zijn wel mogelijk moeten zijn, maar niet in een gemeente die dergelijke uitspraken gebruikt als openingszin ...
Ik heb twee reacties van jou samen gevoegd.
Het is inderdaad een feit dat je als homo eerst aan voorwaarden moet voldoen voordat je geaccepteerd wordt. En zelfs al voldoe je aan die voorwaarden dan is het vaak nog een moeilijke zaak. Lees de bijdrage van Meboy bijvoorbeeld. Feit is, en dat zie je bv ook hier op dit forum, dat mensen wel degelijk uitgaan van die voorwaarden.
En moet jezelf dan “afhankelijk” opstellen? Het is het makkelijkste om dan maar weg te gaan uit je gemeente en op zoek te gaan naar een gemeente waar je wel welkom bent. Iets dat heel veel gebeurd. Maar dan zie je ook dat mensen zich op geestelijk vlak zich in die andere gemeente zich helemaal niet thuis voelen.
Misschien is dat wel de reden dat ik mijzelf niet meer “afhankelijk” opstel maar juist probeer om het gesprek open te houden.