Refowebkids deel 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Sterretje » 25 mar 2014 20:56

Hier in een spagaat..
De juf en IB'er vinden dat ze van groep 1 naar groep 3 moet.
(terwijl ze dat normaal eerder tegenwerken dan er aan meewerken)
Sociaal emotioneel loopt ze bijna 2 jaar voor volgens de toets en andere dingen ongeveer een jaar.
Maar aan de andere kant is het lastig bij haar. Ze ratelt dan bv achter elkaar alle dagen van de week in het Engels, andere woorden enz. Maar de dag erna weet ze het 'niet' meer. Wij als ouders, maar ook de juf weet niet of ze het echt niet meer weet of... Verder interesseren letters e.d. haar echt nog niet heel erg. Maar de leerkrachten denken dat ze onder presteert en dat dat niet kan verbeteren in groep 2. Ze maakte pas de cito's en haalde ze een E, dag erna oude Cito gemaakt, alleen in een kamer bij de juf en haalde ze A+ (geen foutje). In de klas zat ze onder de tafel, naar buiten te kijken enz.. en nu denken ze dat groep 3 haar meer rust geeft en meer uitdaagt. Wij weten niet waar we goed aan doen.
Aan gewoon nog een gezellig jaar in groep 2, wat letters leren, beetje knutselen en spelletjes doen (tja, zo praat ze over school;-)) en gewoon sterk naar groep 3. Of denken.. wel uitdaging bieden, qua soc. emot gaat het w.s. wel lukken (ze speelt altijd met kids uit groep 3 en 4) en we zien wel... Aan de andere kant is ze wel heel gevoelig en kan ook zo huilen om dingen en voelt haarscherp aan hoe andere mensen denken en voelen. We hebben begin januari gesprek gehad en toen gaven ze het aan. Volgende week weer gesprek en moeten we beslissen... nog veel om over te denken..
En.. morgen heerlijk 3 daagjes weg, oppas hier aan huis en even nog samen genieten tot er straks 'ineens' 4 kids zijn.
Time flies when you have none!

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 26 mar 2014 16:28

Lastig hoor om een juiste keuze te maken, bij mijn dochter in de klas gr. 2 is er vorige week nog 1 naar groep 3 gegaan, liep al een aantal dagen per week daarmee maar vorige week heeft ze echt afscheid genomen en gaat nu in 3 verder, ze wordt pas in juli 6 jr. nog erg jong maar ja, stiekem hoop ik wel eens dat wij zo;n keuze niet hoeven te maken. Die twijfel van doe ik het wel goed, en als er later weer iets voorvalt de vraag van hadden we toch niet....
Zal er wel rekening mee houden sterretje dat er thuis ook een ;ingrijpende; verandering komt, als ze dan gelijk na de zomervakantie ook op school volop moet gaan presteren kan dat moeilijk zijn, maar goed je kent zelf je kind het beste om een inschatting te maken of ze dat allemaal aan kan.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 mar 2014 19:12

Maanden geen verf meer gekocht, omdat m'n muren onder kwamen te zitten en vandaag konden we niet naar buiten, dus ik dacht: ach, vooruit dan maar weer. Is toch leuk, verven. Een spoor door de hele kamer met blauw/rode schoenafdrukken, hmmm. Nou ja, dat is nog wel weg te krijgen met een dweil, gelukkig niet op de muur.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 26 mar 2014 19:27

@boerin; vanwege al het geklieder ben ik ook nooit zo'n fan van verven met de kids. Vandaar dat ze hier alleen met waterverf mogen, of de verfstiften die ze eerder bij de Action hadden. Andere verf mag alleen als ik alle tijd heb om er zelf bij te zitten ;)

@sterretje: lastige keuze! Vond het zelf ook zo lastig dat je nu 'even' een beslissing moet nemen waarvan de gevolgen misschien pas jaren later zichtbaar zijn. (was zelf ook een jaartje jonger toen ik naar VO ging, en dat heeft niet echt goed uitgepakt, terwijl het de hele basisschooltijd geen problemen opgeleverd heeft). Ik vind het wel vreemd dat jullie nu de beslissing al moeten nemen. Hier wordt de uiteindelijke beslissing bewust pas vlak voor de zomervakantie genomen. Hebben ze niet de mogelijkheid om haar de komende tijd wat extra uitdaging te bieden, zodat jullie kunnen zien hoe ze hierop gaat reageren?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 mar 2014 19:39

Haai schreef:@boerin; vanwege al het geklieder ben ik ook nooit zo'n fan van verven met de kids. Vandaar dat ze hier alleen met waterverf mogen, of de verfstiften die ze eerder bij de Action hadden. Andere verf mag alleen als ik alle tijd heb om er zelf bij te zitten ;)

Heel slim, ik zat even niet op te letten. Gelukkig was het vingerverf, wat ze met kwasten kunnen gebruiken. Asjeblieft niet overal die handafdrukken. Nou ja nu heb ik voetafdrukken. :lol: Ik ben zo blij dat het geen gewone verf is. Ik had ook een keer zo'n soort grammofoonplaat waar je op kon spetten met blaadjes. Reuze leuk, alleen had ik niet gezien dat al die spetten op de vloer kwamen. Daarna maar een kartonnen doos eromheen gezet.
Zach91

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 mar 2014 21:54

hier ging het vandaag zo :mrgreen: :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij vindt dat zoooo geweldig, dus ik laat hem lekker kliederen!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 mar 2014 22:27

Geweldig! Leuke foto's! En niet op de muur en de vloer.
Zach91

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 mar 2014 23:03

Hij zei alleen op een gegeven moment : mama, zal ik even in mijn handen klappen... Ik zei: doe maar niet, jongen :lol: :lol:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 mar 2014 08:06

@ Haai Ik dacht dat ik de enige moeder was die niet zo dol is op verven, maar gelukkig jij ook niet. INderdaad als ik er echt bij zit, dan mag het.
Vorig jaar ging ik een keer tussendoor een was verwisselen en gelijk zaten er zwarte spetters op de spachtelputzmuur.

@ versneld doorstromen Ik vraag mij altijd af wat het doel is van versneld doorstromen. Als het uiteindelijke resultaat is dat je kind uiteindelijk toch nog naar het VWO of gymnasium zal gaan, heb ik er geen moeite mee. Dan is het gewoon een slim kind en dan heeft het voor mij meerwaarde. Maar als het resultaat is dat een kind een jaar eerder naar de mavo of de havo gaat, zou het voor mij geen meerwaarde hebben. Laat het dan op een andere manier uitgedaagd worden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 mar 2014 10:20

@ajl, als je kind altijd onder zijn niveau moet werken kan het ervoor zorgen dat hij zich gaat vervelen, onder presteert en onhandelbaar kan worden. Met alle negatieve gevolgen van dien. Dat kan een reden zijn om sneller door te stromen.

@verven, met de verhuizing heb ik de potjes verf heeeel ver weg gezet in een kast :oops: ik hou er helemaaaaal niet van, knippen enzo vind ik niet erg, dan zuig ik alles wel weer op, maar de troep van verf, niks voor mij ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 27 mar 2014 10:28

Een lastige keuze, Sterretje. Achteraf kun je pas echt zeggen of het goed was om wel/niet te versnellen, vooraf kun je zoiets m.i. moeilijk inschatten. Sterkte met het nemen van een beslissing!
Bij onze kinderen heb ik er geen ervaring mee, ondanks hoogbegaafdheid van (in elk geval) 2 van hen. Het scheelt misschien dat die twee zomerkinderen zijn en dus sowieso al bijna een jaar jonger zijn dan veel anderen uit de klas. Onze tweede zoon kreeg in groep 7 te weinig uitdaging en dat was heel goed in zijn gedrag te merken. Dat is goed opgepakt en daarna ging het stukken beter. De andere jaren zijn prima gegaan, bij alle 2, en ook nu de oudste van de 2 op het VO zit (op het VWO met allerlei extra projecten omdat hij zich anders verveelt) is hij en zijn wij heel tevreden hoe het gaat en hoe de docenten e.e.a. oppakken en begeleiden.

Wat betreft verven: verven met waterverf mag hier bijna altijd, met plakkaatverf mag alleen als ik erbij kan zijn (bijv. onder het strijken). Ik moet wel zeggen dat ze inmiddels weten wat de regels zijn: kranten op tafel, een verfshirt aan, een beetje verf in een eierdoos of op een schoteltje (dat doe ik zelf), een klein schaaltje water (geen beker, die kiepen om) en keukenrol om de kwasten droog te deppen. Ze pakken alles zelf en meestal gaat het zonder geknoei.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 mar 2014 12:26

MissF schreef:@ajl, als je kind altijd onder zijn niveau moet werken kan het ervoor zorgen dat hij zich gaat vervelen, onder presteert en onhandelbaar kan worden. Met alle negatieve gevolgen van dien. Dat kan een reden zijn om sneller door te stromen.

Volgens mij heb ik het niet duidelijk verwoord. Ik begrijp de motivatie waarom een kind door mag stromen ( verveling en onderpresteren). Alleen als het uieindelijke resultaat ( middelbare school) alsnog mavo/havo wordt, denk ik dat je de plank misslaat door een kind versneld door te laten stromen. Dan denk ik dat extra uitdaging op bepaalde gebieden meer loont dan het doorstromen. Ik ken namelijk meerdere kinderen die versneld zijn doorgestroomd ( ook omdat moeder er actief mee bezig was). Kind doet het verder normaal in de volgende klas, gaat gewoon goed. Ouders hebben mavo/mbo gedaan. Konden ook altijd normaal meekomen. De kans dat deze kinderen uitzonderlijk intelligent zijn is gewoon heel klein. Intelligentie is namelijk ook erfelijk. Wat is dan het uiteindelijke doel; een jaar eerder naar de mavo/mbo en aan het werk? Welk voordeel heeft het kind? Het kind kan ook extra uitgedaagd worden in de jaren dat het op school zit.

Als een kind echt hoogbegaafd of heel intelligent en en na doorstromen alsnog naar het VWO of gymnasium gaat denk ik dat het heel verstandig is om wel door te stromen. Dan heeft het mijns inziens een meerwaarde.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 mar 2014 13:06

Sorry, dan begreep ik je verkeerd idd :)
Sowieso hou ik zelf helemaal niet van dat 'pusherige' van ouders. Nu zijn we thuis soms wel bezig met boekjes met Jurian, omdat school het toch niet zal gaan doen. Ook volgend jaar niet. En hij wil het wel heel graag, dan vind ik het niet erg om af en toe een boekje te lezen met hem. Maar verder hoeft het van mij allemaal niet persé. Maar ik wil wel dat hij gelukkig is en zich thuisvoelt in een klas, qua kinderen maar ook qua lesstof. En dat is een beetje mijn angst, welke keus we ook zouden maken. Angst dat hij het sociaal emotioneel niet redt als hij naar groep 3 doorgaat, en angst dat hij zich stierlijk gaat vervelen als hij in groep 2 blijft, en daardoor ongelukkig wordt.
Maargoed, dat is ook het gevolg van onze keuze voor deze school, want hier doen ze nou eenmaal weinig aan individueel onderwijs, helaas.
Ben steeds weer blij met vriendinnen in het onderwijs, en zelf een redelijke achtergrond daarin en in groepsprocessen/pedagogiek, want van de school hoeven we weinig te verwachten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 mar 2014 13:22

Dan denk ik dat wij er hetzelfde instaan. Onze school doet gelukkig wel heel veel aan individuele begeleiding. Daar hebben wij de school ook heel bewust voor gekozen. Er zat nl nog een andere chr school meer in de buurt, maar die was qua onderwijs minder. Onze zoon krijgt momenteel al heel veel extra werk en hij wordt ook wekelijks door de intern begeleider meegenomen. Het gaat gelukkig allemaal langs hem heen. Hij maakt reken- en leeswerk, terwijl de rest speelt en hij heeft het gelukkig niet eens door. Hoe dat in de toekomst zal lopen weten wij nog niet, vanaf groep 4 kan hij waarschijnlijk naar de plusklas, maar dat zien wij dan wel. Hij speelt verder gewoon nog heel veel en is thuis helemaal niet met schoolwerk bezig ( en dat mag ook als je nog maar 5 bent).
En hij heeft gelukkig een juf die het feilloos doorheeft. Zij maakt zelf het extra werk op maat, omdat dat voor kleuters nog wat moeilijker te vinden is.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 mar 2014 15:03

Verven,,,aarghh,
Maar als ik moet kiezen verven of kleien...
Nou dan maar verven!! Graag!!
Al die kleine flutstukjes klei die niet opgezogen willen worden...brrr.

Terug naar “Archief”