Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vpk
Majoor
Majoor

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor vpk » 20 aug 2012 20:35

Schipje schreef:Naar groep 0 al? L hoopt over twee weken voor het eerst naar de psz te gaan.
Ik herken ook vaak dingen. Grappig is dat!

groep 0 is hier een soort van psz. is vanaf 3 jaar en dan 2 ochtenden in de week tot ze 4 zijn. dan gaan ze, ook al is het halverwege het schooljaar, naar groep 1. het is bij de school in.

ajl, ik kan mij er wel iets bij voorstellen. ik krijg ook al een beetje de kriebels als ik aan vrijdag denk, dat is toch het allereerste echte loslaten... maar wel fijn als je dan hoort dat ze het zo goed naar de zin hebben!

over bumblies, die vond ik in de kleine maatjes wel erg stug, maar ik had nu eens een pak 4+ en die vind ik juist wel erg fijn, wat jannoek zegt, ik vond ze ook wel vergelijkbaar met pampers.

hier ook heerlijk het badje op hebben staan. dat doet het meestal goed! alleen R vond het niet zo leuk om er vanuit het campingbedje naar te kijken :mrgreen: (logisch) dus die moest er ook maar bij.. maar die stopt alles wat ze vindt in de mond dus wel steeds goed opletten! en al die wespen steeds erbij... das iets minder..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 aug 2012 20:40

Die luiers, ik durf eigenlijk niet meer over te stappen. Heb het pas gedaan, maar arme mannetje had direct al last van luieruitslag (echt enorm erg).

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 20 aug 2012 20:56

ha allemaal wij zijn er ook weer, was even weer wennen vroeg opstaan :D
winterjassen waar jullie al aan denken :shock: :D

we hebben heerlijk gecampeerd en nog een week in de stacaravan van mn ouders heerlijk abel moet erg wennen aan het gebrek aanvrijheid en speelmakkers nu. Zaterdag wordt hij alweer 1 8-[

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 aug 2012 21:20

oooh al die school verhalen! hier nog heerlijk twee weken vakantie!! en dan ga ik met veel zin beginnen aan mijn niuewe job, en zie als moeder huizenhoog op tegen juul dr school.... hopelijk krijgt ze een eerlijke kans en is ze niet het hulpje van de juf omdat ze alles kan! :?

Ik kan er op dit moment ook geen vertrouwen meer in hebben.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 aug 2012 07:45

Maar ppm, als je geen vertrouwen hebt, waarom breng je haar daar dan? Ik zou mijn dierbaarste bezit niet aan iets of iemand toevertrouwen over wie ik geen goed gevoel heb denk ik.

Jurian had vanmorgen enorm veel zin om weer te gaan. Helemaal trots op zijn Cars tas met zijn beker en bananendoosje. Hij kon niet wachten om te gaan. zo fijn dat hij er van geniet. Wel apart om als moeder in zo'n school rond te lopen. Ik voel me dan zo jong, jong moedertje met haar twee kindjes. Haha. Maar het voordeel is dat er nog veel jongere moedertjes rondlopen met soms wel 3 kinderen. Voordeel van een refo school, ik val er totaal niet buiten :mrgreen: Wel even wennen aan mezelf een beetje toonbaar aankleden. Ze stellen het erg op prijs als ik, als ik de school in ga, een rokje aan doe. Kan ik me heel goed voorstellen, omdat ze dat van de meisjes op school ook verlangen. Maar dat is voor mij echt even een knop die om moet. Op mijn werk loop ik bijna altijd in een broek, en ik draag amper rokjes meer. Toch maar aan het naaien gaan voor de winter denk ik :D Bij Frederiek weiger ik het, die trek ik wel gewoon aan wat ik leuk vind, die ga ik echt geen rokje aan doen omdat we Jurian naar school moeten brengen. Maar zelf wil ik wel laten zien dat we die regel wel respecteren.

Qua winterjassen, ik zocht voor Jurian een winterjas, maar de meeste winkels hebben ze nog niet eens. Een paar lelijke bij C en A, maar verder kon ik nergens nog winterjassen vinden eigenlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 21 aug 2012 08:02

Spannend hoor al die schoolgaande kinderen!!

@ ppm2; wat is het dat je geen vertrouwen hebt om Juul naar school te brengen? Toch niet logisch dat een kind die al veel kan het hulpje is van de juf?? Dat herken ik totaal niet want kinderen die juist al veel kunnen horen toch meer uitdaging te krijgen?

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 21 aug 2012 08:09

Onze dochter zit in een combinatiegroep 1/2. Vorig jaar deed ze vaak mee met groep 2 omdat het niveau van de groep 1-werkjes voor haar aan de lage kant was. 'k Ben erg benieuwd of ze dit jaar voldoende uitdaging gaat krijgen. Thuis is ze al volop bezig met rekenen (+ en - sommen tot 15), schrijven en lezen - allemaal op haar eigen initiatief en zonder stimulering van ons.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 aug 2012 08:14

@ missf Lijkt mij inderdaad wel aanpassen om altijd een rok aan te moeten. Nu draag ik sowieso bijna altijd rokken, dus voor mij zal het minder aanpassen zijn.
Wil je later Frederiek ook naar deze school doen?

Ik ben gisteren ook op pas geweest voor winterjassen. Voor zoonlief heb ik er heel veel gezien. Alleen vind ik er maar 1 mooi en die vind ik wel erg prijzig. Voor dochterlief ben ik aan het dubben voor een wollen jas, maar ik ben bang dat deze niet zo handzaam is met sneeuw en regen. Hij heeft wel een voering.

@ ppm Niet om je aan te vallen hoor, maar in hoeverre speelt je eigen visie mbt tot de ontwikkeling van Julia een rol? Vind jij dat ze ver voor ligt of vind de school dat ook? Heb je haar wel eens laten testen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 aug 2012 08:29

@ajl, over 3 jaar gaat Jurian naar groep 3 en Frederiek voor het eerst naar school, we hebben besloten om dan nog eens te bedenken wat we van de school vinden. Anders stappen we alsnog over naar de PC school in een ander dorp. Maar ik heb nu gemerkt dat de school waar Jurian nu naartoe gaat toch echt een stukje dichterbij is, heen amper 5 minuten fietsen, terug 10 (de berg op ;) ). De PC school is denk ik bijna 20 minuten fietsen. En met de auto amper te doen door de file's. Ook is de school waar hij nu op zit lekker klein, 9 klassen inclusief groep 0, de PC school veel groter. Dus de kans zit er dik in dat Frederiek er ook heen gaat, of het zou heel erg tegen moeten gaan vallen.
Hoe had H het op school gehad/ Ook weer zin?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 aug 2012 08:41

Kleinschalig onderwijs vinden wij ook altijd wel een voordeel. De scholen bij ons in de buurt hebben 8 kleuterklassen van 30 kinderen. De school van H heeft 1 kleuterklas en tot januari 12 kinderen.
Hij had er wel veel zin in vandaag. Ik iets minder, want vandaag moet hij ook overblijven, ook weer spannend.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 aug 2012 08:45

Oh da's ook spannend idd. Blijven er wel veel kinderen over uit zijn klas?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 aug 2012 08:52

Geen flauw idee. Gisteren volgens mij 2 meisjes. Gistermiddag zaten er ook maar 4 kinderen in de klas. De rest was door de moeders thuisgehouden

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 21 aug 2012 09:24

Wow, 8 kleuterklassen van 30 kinderen! Hoe groot zijn die scholen dan wel niet? De school van onze kinderen heeft dit jaar 4 kleuterklassen van ca. 25 kinderen en dat vind ik zelf eigenlijk ook aan de grote kant. Omdat in ons dorp geen andere christelijke school is, hebben we toch voor deze school gekozen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 aug 2012 10:02

AJL: Ze heeft de citotoetsen bijna foutloos gemaakt, op de peilkaarten, het kleutervolgsysteem beheerst ze alles van groep 1. Dus... het klopt wel wat ik thuis van haar zie. Als er iemand jarig is, schrijft ze zelf de kaarten, met daaop: voor.... en dan moet ik vaak helpen met het zeggen van de letters. Korte woordjes kan ze lezen als ze zin heeft!! en zich inspant.
Als school haar geen uitdaging geeft en als ze opnieuw twee nijtnjes moet kleuren, terwijl ze aan mij vraagt is dit 36 of 63.... ze beheerst gewoon de cijfers 1-20. IK heb geen vertrouwen dat de school haar uitdaging geeft. Maar... ikkan het mis hebben.

Overigens heeft ze wel twee heel lieve juffen hoor!!! en vertrouw ik diemijn kind echt wel toe, maar misschien ben ik verkeerd met mijn gedachte. Ik denk dat julia uitgroeit tot een grote bemoeial, en dat ik dat straks op mijn bordje krijg, terwijl ik al aangegeven heb dat dit kan gebeuren.

Sophie77: De ib er gaf aan dat groep 1/2 combi voor juul ideaal zou zijn. VOor het oog een groep 1 er, en ook naar de buitenwereld toe, maar zelf alles met groep 2 meedoen, en dan met januari doorstromen en ok de naam groep 2 krijgen. Dan waren ze ook niet bang voor andere ouders. Maar ik vind dat zo rotsmoes.. kan die andere ouders de rambam wezen!! ze geven andere ouders toch ook geen verklaring voor een doublure oid??
Is jou dochter in groep 2 gebleven??? Hier leert julia ook zelf, vaak aan de hand van namen, dit is de eerste lette van Marijn.... en dan begint ze te lezen. Tja... als ze er om vraagt.... ga ik zeker niet zeggen.. je mag alleen maar kleuren, maar staat op dat moment hun 'luikje' open om te leren en is dat het moment om te leren lezen. Bij sommige kinderen is dat vroeg, bij anderen komt dat later, maar bij elk kind komt het een keer.

Ik denk dat mijn visie op onderwijs ook anders ligt. Er si vrijwel alleen aandacht voor zwakke kinderen... heel terecht..... maar, er zijn ook andere zorgeleerlingen ook aan de bovenkant. Zelf help ik die kinderen ook verder, we hebben altijd pluswerk, op alle gebied bij ons op school, dus plus voor knutselen, cijfers, constructie, taal en alle dingen nog meer. Maar daar is het gewoon gemiddeld en kinderen met extra hulp.
Heb inmiddels zoveel gelezen dat ik er voor waak dat mijn kind lui gemaakt wordt door hetniet uit te dagen. Ik wil helemaal neit zeggen dat mijn kind intelligent oid is.... maar ze is wel toe aan een volgende stap... en als ze die niet krijgt, gaat ze zich berusten in de situatie en doet ze ws nooit meer wat!! en kan ik alleen maar pushen ipv dat ze de natuurlijke leergierigheid houdt.

Misschien is het niet iedereen met mij eens, maar als ik zo kijk naar mijn school zie ik dat wel terug!! in de leerlingen nu we gerichter met pluswerk aan de gang gaan ook bij de kleutergroepen, kunnen deze kinderen veel zelfstandiger de stof eigenmaken omdat ze leergierig blijven. (vind het lasti gom de woordne op papier te zetten.. dus houdt mij ten goede als het neit helemaal overkomt zoals het zou moeten. )

hier gewoon 2 kleuterklassen, groep 1 en groep 2, bij juul, de rest is combi, bij osn is alles enkele groepen!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 aug 2012 10:16

Ik ben het met je eens dat er op veel scholen alleen aandacht is voor kinderen die onder de maat presteren en dat de kinderen die boven de maat doen. Daarom ben ik ook zo blij met de huidge school die wij hebben uitgekozen. Daar wordt juist gekeken naar de kinderen die het goed doen. En dat zijn ze gaan doen, omdat de zorg voor de andere kinderen gewoon goed liep.

Maar nog even een opmerking ppm ( gewoon belangstellend en niet aanvallend hoor!)
De dingen die jij noemt die Julia kan, zijn in feite aangeleerde vaardigheden en en zegt volgens mij niets over de intelligentie. Hetzelfde als dat ze ook de gele M vaak herkennen.
Hier hebben wij thuis ook een ventje dat de cijfers kan herkennen en ook heel veel letters en daarmee zelf ook woorden maakt ( om over de rijmelarij maar te zwijgen, dat heeft hij inmiddels al achter zich gelaten), maar of dat echt intellegentie is of een nieuwsgierigheid weet ik niet.
Waarom hebben jullie gekozen voor deze school en is er nog een andere school in de buurt?
Is het misschien hadnig om haar via een andere instantie te laten testen?

Terug naar “Archief”