VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2010 15:17

Ik weet niet of het gemanipuleerd is... waarom voorspelt ie dan in de halve finale opeens dat Duitsland verliest,en in de poule ook een keer, terwijl er helemaal geen aanleiding was om dat te verwachten? Het is overigens wel grappig maar wie het echt serieus neemt is idd niet helemaal helder ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2010 15:20

Marnix: daar ben jij toch veel te intelligent voor !!! Maar zie ook je glimlach met knipoog, GELUKKIG :^o :wink:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 jul 2010 15:22

André Rouvoet twitterde al: onze goudvis voorspelt dat paars+ het zeker niet gaat worden :lol:
pobody's nerfect

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2010 16:21

Jo'tje schreef:André Rouvoet twitterde al: onze goudvis voorspelt dat paars+ het zeker niet gaat worden :lol:

:lol: =D> :lol:

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 10 jul 2010 08:53

:lol: :muhahaha: :lol:

Is de goudvis dan al verzopen?

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 10 jul 2010 12:18

Ik ben altijd behoorlijk voetbalfanaat geweest en als dit vorig jaar was geweest, dan was er geen spoortje twijfel geweest, of ik zou die wedstrijd gaan kijken. En ik vond het maar wát belachelijk dat er mensen zijn die vinden dat dat echt niet kan. Ook vrijwel alle vormen van muziek moesten kunnen. En daar had ik altijd de beste argumenten bij. Gaandeweg werden de grenzen van wat kon echter wel steeds ruimer...

Nu zal het niet bij iedereen zover gaan als bij mij, namelijk dat er op een gegeven moment geen ruimte meer was voor God in mijn leven. Maar meer ruimte voor wereldse dingen moet wel onvermijdelijk gepaard gaan met een marginalere rol voor God. Het een gaat altijd ten koste van het ander (zeker voor ons mannen, die niet kunnen multitasken).

Begin dit jaar kwam die radicale verandering in mijn leven. God speelde niet langer de marginale rol in mijn leven die ik Hem toekende, maar eiste Zijn plaats als regisseur van mijn leven op. Al mijn argumenten over wat mag of niet mag deden er ineens niet meer toe. Het ging er ineens om wat ik - dankzij de Heilige Geest - liever deed en dat was met Hem bezig zijn.

Met Bijbelse argumenten kom je er ook niet in deze discussie. Wat betreft het kijken van het voetbal in het algemeen en specifiek het kijken van voetbal op de zondag kan ik teksten aanhalen die tegen pleiten (je kunt niet God dienen en de wereld, gedenkt de sabbatdag, etc), maar ook teksten die je de vrijheid laten (geen ding is onrein in zichzelven, de sabbat is gemaakt om de mens en niet de mens om de sabbat, etc.).

Het onderwerp valt daarmee m.i. onder de christelijke vrijheid om naar eer en geweten voor jezelf te beslissen om wel of niet te kijken. Dat maakt het echter geen neutraal onderwerp, zoals sommigen hier stellen. Wij hebben onze vrijheid van de wet immers alleen in Christus. En Christus is heel veel, maar zeker niet neutraal. Wanneer Hij het wetticisme even liet voor wat het was, deed Hij dat eigenlijk altijd om plaats te maken voor het grote gebod van de liefde, om een ander te dienen. Daar hebben wij in onze keuzes, die we in onze christelijke vrijheid maken, m.i. dan ook altijd rekening mee te houden.

Ben ik er daarmee voor mijzelf uit of ik morgen ga kijken of niet? Vreemd genoeg durf ik nog niet te stellen dat ik zeker niet ga kijken. Ik vind het spelletje nog steeds heel leuk, maar aangezien Nederland op dit WK nog geen een fantastische wedstrijd heeft gespeeld, hoef ik dat ook morgen niet te verwachten. Voor de wereld maakt het geen enkel verschil wie er wereldkampioen wordt: of Nederland viert feest en Spanje is in rouw, of andersom.

Wie van de twee landen gaat feesten is nog onzeker. Wel zeker, is dat de satan en zijn demonen feest gaan vieren: op de dag des Heeren zullen in ieder geval weer vele honderden miljoenen (zo niet miljarden) mensen een paar uur met niet met God maar met iets anders bezig zijn. En daarbij interesseert het de vorst der duisternis geen moer dat dit andere in zichzelf niet onrein is.

De felheid waarmee wij sommige rechten verdedigen die wij onszelf menen toe te kennen onder het mom van christelijke vrijheid, moet ons dan ook achterdochtig maken of wij dat motief in zo'n geval wel terecht gebruiken.

Dat ik in al mijn achterdocht nog steeds wat twijfel over houd, maakt mij nog achterdochtiger. En tegelijkertijd ook steeds meer overtuigd dat ik morgenavond maar beter kan kiezen voor Koning Jezus dan voor al-dan-niet-koning voetbal. Da's een veilige keuze, want van kiezen voor Jezus heeft immers nog nooit iemand spijt gehad. Wel van het niet kiezen voor Jezus...
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 10 jul 2010 12:26

Ok, voor mij is het WK nu echt over. Ik heb nog een aantal wedstrijden gezien omdat ik het spelletje los kon zien van de gekte eromheen. Nu lutk dat niet meer. Vanochtend las ik dat het vliegtuig waarin de voetballers straks zitten, wordt begeleid door een oranje F-16. Daarna zal het team verder vliegen met een Chinookhelikopter. Vervolgens zullen ze massaal worden geeërd. Sorry, ik kan het echt niet anders zien. Uit protest kijk ik niet meer. We zitten in een economische crisis maar kunnen wel even 2 vliegtuigen en een Chinook missen voor 'onze' voetballers. Niet dat het zin heeft als ik niet kijk, maar toch.
En ja, m.i. gaat het huldigen nu veel verder dan ooit. Het riekt toch wel erg naar afgoderij.
Nu zal ik vast weer reacties krijgen waarin wordt gemeld dat je hieraan niet hoeft mee te doen. Klopt helemaal, toch bekruipt mij het gevoel steeds meer dat dit echt niet goed is.....
Iemand van de voorstanders: helemaal geen last van? Sta ik hierin dan alleen? Ik denk niet hetzelfde als de mensen die er toch al tegen waren, al had ik wel wat argumenten...

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 10 jul 2010 12:28

Daarin tegen maakt de horeca, supermarkten, ect meer omzet vanwege het Nederlands elftal. Best jammer dat mensen dat vergeten.
*onderschrift verwijderd door moderator*

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 10 jul 2010 12:56

haring schreef:Daarin tegen maakt de horeca, supermarkten, ect meer omzet vanwege het Nederlands elftal. Best jammer dat mensen dat vergeten.

Niet alle horeca: cafés wel, maar restaurants bijvoorbeeld niet. De reisbranche maakt ook minder omzet. Per saldo is het economisch effect voor ons land nu wel even positief, denk ik inderdaad. Ik neem aan dat dat het punt is dat je wilde maken.

In die trant redenerend, kan echter het beste de VS of China wereldkampioen worden, dat sorteert dan op wereldschaal het meeste effect. Bovendien betwijfel ik het lange termijn effect. De extra uitgaven die je noemt zijn gericht op het NU consumeren. Iedere Euro die daaraan is uitgegeven, kan niet meer worden gestoken in zaken van een wat duurzamer karakter.

Kortom: wat mij betreft noem je juist een argument dat tegen het nut van het WK pleit. Dat geld had beter gestoken kunnen worden in zaken die de mensheid op lange termijn ten goede komen.

Maar ja, wat zei iemand in het verleden ook alweer over brood en spelen? Hij had helaas nog gelijk ook... Ik zeg: neem liever het Brood des Levens!
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 jul 2010 13:02

Leuk verhaal phox maar er zijn ook christenen die de zondag helemaal niet als sabbat in de bijbelse zin zien en dus gerust voetbal kijken of naar het stadion gaan, ik denk zelfs dat het een meerderheid is (niet dat een meerderheid altijd gelijk heeft, maar dit verhaal is me te eenzijdig). Afijn, veel te warm voor een hele discussie, ik ga lekker tour kijken en morgen (hopelijk) feest vieren. Iedereen die voetbal gaat kijken veel plezier en de rest natuurlijk ook een goed weekend gewenst :)

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 10 jul 2010 13:48

Ik ben het in zoverre met je eens, dat de Bijbelse argumenten voor de zondag als sabbat m.i. vrij dun zijn. Maar als je de zondag niet als sabbat accepteert, dan moet je ook zo fair zijn om dan de zonsondergang vrijdag t/m zonsondergang zaterdag als sabbat te zien. Ik lees nergens in de Bijbel een argument om helemaal geen sabbat meer te houden. Jammer dat je het te warm vindt voor een discussie, anders had je me die teksten even kunnen aanwijzen...

Het lijkt me inderdaad niet verstandig om in het zoeken naar de waarheid op de mening van de meerderheid af te gaan. Zoek die liever in Jezus, want "Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij." (Joh. 14:6).

Ik probeer maar in alles te bedenken: Het gaat er niet om hoe de christen het ziet, het gaat erom hoe de Christus het ziet!

Waarmee ik niet wil claimen het gelijk aan mijn zijde te hebben, ook ik moet het wat betreft het kennen van Zijn gedachten met dezelfde Bijbel doen als ieder ander. Ik zal dan ook niemand veroordelen die wel kijkt: "Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen." (Rom. 14:3).

Ik hoop dat ieder op zijn/haar manier een gezegende zondag heeft!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 jul 2010 14:00

Ik moet helemaal niets :wink: Een christen is wat mij betreft de sabbat nooit geboden, wat niet wil zeggen dat ik de zondag waardeer om de kerk te kunnen bezoeken.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 10 jul 2010 17:45

rafaell schreef:Ik moet helemaal niets :wink: Een christen is wat mij betreft de sabbat nooit geboden, wat niet wil zeggen dat ik de zondag waardeer om de kerk te kunnen bezoeken.

Ik ga ervan uit dat je het woordje "niet" nog had willen plaatsen tussen "zondag" en "waardeer". Dan waardeer je het dus wél dat je op zondag naar de kerk kunt. En omdat je het waardeert, doe je dat dus ook iedere week. Iedere week hoor je dus de tien geboden voorlezen. Het vierde gebod begint zoals je weet met: "Gedenk den sabbatdag, dat gij dien heiligt."

Hoe haal je het in je hoofd dat de sabbat nooit aan de christen is geboden, terwijl het je niet slechts één keer, maar iedere week opnieuw geboden wordt? Staan al die dominees de tien geboden dan iedere week voor niets voor te lezen? En heb je je eigen dominee al weten te overtuigen dat hij dat voortaan maar beter kan nalaten?

(Merk op dat deze post even niets te maken heeft met voetbal, maar - geheel off-topic - enkel ingaat op aangehaalde post.)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jul 2010 20:25

Dorah schreef:Ok, voor mij is het WK nu echt over. Ik heb nog een aantal wedstrijden gezien omdat ik het spelletje los kon zien van de gekte eromheen. Nu lutk dat niet meer.

Spijtig dat je dat nu niet meer lukt en dus de laatste wedstrijd mist. Maar goed, genoeg mensen zullen ook niet kijken en het lijkt mij geen probleem om een andere bezigheid te vinden. :)
Vanochtend las ik dat het vliegtuig waarin de voetballers straks zitten, wordt begeleid door een oranje F-16. Daarna zal het team verder vliegen met een Chinookhelikopter. Vervolgens zullen ze massaal worden geeërd. Sorry, ik kan het echt niet anders zien. Uit protest kijk ik niet meer. We zitten in een economische crisis maar kunnen wel even 2 vliegtuigen en een Chinook missen voor 'onze' voetballers.

Die oranje F-16 was al zo gespoten ivm open dagen van de luchtmacht. Dat een gevechtsvliegtuig een burgervliegtuig met belangrijke mensen begeleid is niet zo bijzonder. Dat vervolgens het elftal in een Chinook helikopter wordt vervoerd is logistiek de makkelijkste/goedkoopste oplossing. Een burgerhelikopter kan niet zoveel passagiers vervoeren. Daarnaast is dit natuurlijk gewoon ipv een oefening. Anders had de Chinook ook wel gevlogen.
Aangezien Nederland momenteel niet in oorlog verkeerd en er ook geenszins een dreiging is is in principe al het militaire materieel in Nederland gestationeerd (inclusief bemanning) te missen.
Niet dat het zin heeft als ik niet kijk, maar toch.

Het heeft natuurlijk zin voor jezelf. Ook dat heeft zin.
En ja, m.i. gaat het huldigen nu veel verder dan ooit. Het riekt toch wel erg naar afgoderij.

Het elftal wordt vereerd en zeker niet aanbeden. Het vereren van mensen heeft helemaal niets met afgoderij te maken. Indien je deze feiten (de militaire begeleiding enz) beschouwt als afgoderij dan zou het koningshuis en een groot deel van de politiek ook afgoderij zijn. Wellicht is dat iets om over na te denken.
Nu zal ik vast weer reacties krijgen waarin wordt gemeld dat je hieraan niet hoeft mee te doen. Klopt helemaal, toch bekruipt mij het gevoel steeds meer dat dit echt niet goed is.....

Dat is prima en indien jij het niet goed vindt voelen moet je je vooral ook niet gedwongen voelen wel te gaan kijken.
Iemand van de voorstanders: helemaal geen last van? Sta ik hierin dan alleen? Ik denk niet hetzelfde als de mensen die er toch al tegen waren, al had ik wel wat argumenten...

Ik heb er helemaal geen last van. Toch zijn er mensen waarvan enkelen op dit forum aanwezig die er net zoals jij last van hebben, of zij daarvoor dezelfde argumenten hebben weet ik niet, maar dat zou maar zo kunnen.

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 10 jul 2010 22:58

Dorah schreef:Ok, voor mij is het WK nu echt over. Ik heb nog een aantal wedstrijden gezien omdat ik het spelletje los kon zien van de gekte eromheen. Nu lutk dat niet meer. Vanochtend las ik dat het vliegtuig waarin de voetballers straks zitten, wordt begeleid door een oranje F-16.

Die F-16 is al bijna twee jaar geleden in een speciaal oranje kleurenschema met nederlandse Leeuw gespoten. Niet speciaal voor het WK dus. Deze F-16 wordt gebruikt voor demonstratievluchten door het demoteam van de KLu. Vandaar het speciale kleurtje.

Vliegtuigen onderscheppen en begeleiden wordt bijna dagelijks geoefend. Dat dan nu het toestel met het nederlandse elftal het 'slachtoffer' gaat worden, is enkel een leuke bijkomstigheid.

Dus zo oranjegek zijn ze nu ook weer niet geworden....

Terug naar “Archief”