LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor mealybug » 14 apr 2013 22:50

Ik lees net dat het allergrootste standbeeld ter wereld (!) van de paus Joh Paulus is ingezegend door de cardinaal aldaar.
Is dat geen misplaatste mensenverering?

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2720/Nie ... gend.dhtml

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 15 apr 2013 09:06

mealybug schreef:Ik lees net dat het allergrootste standbeeld ter wereld (!) van de paus Joh Paulus is ingezegend door de cardinaal aldaar.
Is dat geen misplaatste mensenverering?

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2720/Nie ... gend.dhtml

Als ik het nieuws goed begrepen heb is het het grootste standbeeld van een paus, maar goed, dat soort details doen er niet zo toe.

Om je vraag te beantwoorden moet die in twee delen worden bekeken:

Is dat mensenverering?

Ja, daar hangt het wel mee samen. Immers, we vereren geen beelden, maar het beeld brengt de persoon die wordt afgebeeld ahw dichterbij. Tot de komst van Jezus is het geloof van Israel geweest dat God niet mocht worden afgebeeld, en ook andere afbeeldingen van mens of dier waren niet zonder meer probleemloos. In Jezus echter geeft God zelf een afbeelding van zichzelf, waarmee Hij nadrukkelijk laat zien dat we een stapje verder zijn in de heilspedagogie. In tijden dat afbeeldingen vereerd werden als waren zij goden, was het geen al te strak plan om afbeeldingen te maken. Maar sinds de komst van Jezus in het vlees zijn we een stapje verder. Nog steeds is er een risico dat mensen het beeld zelf gaan vereren, maar kennelijk moeten we daar niet al te bang meer voor zijn.

Waar God ons een beeld van zichzelf geeft in Jezus, is er geen bezwaar meer afbeeldingen te maken om de afgebeelde persoon te eren. Dat neemt niet weg dat je mensen geen ergernis moet geven aan mensen die zwak in het geloof staan. Niet door offervlees te eten, en niet door afbeeldingen te maken. Zo zou je als katholiek misschien beter afzien van een afbeelding waar protestanten die daar nogal eens moeite mee blijken te hebben zich er aan kunnen ergeren. Die kans lijkt in Polen niet heel groot.

Mag je mensen eren? Vanzelfsprekend. De Bijbel laat zelfs zien dat het tot de kern van Gods wet behoort, door Jezus minder specifiek gesteld maar niet hernomen: eert uw vader en uw moeder.

Dan de vervolgvraag: is dat niet misplaatst?

Mogelijk. Wie meent te kunnen oordelen over Johannes Paulus II, meent ongetwijfeld ook te kunnen oordelen over de eer die hem gebracht wordt. Ik waag me daar niet aan. Niet alleen omdat de Schrift ons waarschuwt op te passen met oordelen, maar vooral omdat de Schrift bij het gebod vader en moeder te eren geen enkel voorbehoud maakt. Kennelijk kan het goed zijn iemand te eren, ook als wij naar onze beperkte, zondige, menselijke maat gemeten, ons een oordeel over die persoon durven aan te meten.

Ik had de vraag natuurlijk ook met een wedervraag kunnen beantwoorden: als je een foto van je ouders op de schoorsteenmantel hebt staan, is dat dan misplaatste mensenverering?

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 20 apr 2013 12:18

Alleen de vetgedrukte zinnen hebben toch betrekking op de paus (althans: naar de RK-opvatting)? Er zijn verder toch geen andere teksten die volgens de RK-opvatting op de paus wijzen?

Matteüs 16:13-19 (NBG'51)
13 Toen Jezus in de omgeving van Caesarea Filippi gekomen was, vroeg Hij zijn discipelen en zeide: Wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is?
14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; anderen: Elia; weer anderen: Jeremia, of één der profeten.
15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God!
17 Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.
18 En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.
19 Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 apr 2013 13:07

Er zijn vrij veel verwijzingen naar Petrus, de eerste paus. Hij wordt zelf ook nogal eens sprekend opgevoerd.

Daarnaast is er een, vrij relevante, verwijzing naar het aanwijzen van opvolgers van de apostelen in het algemeen, en dus ook naar het verschijnsel dat pausen opgevolgd worden.

Kortom, nee, dat is bepaald niet de enige tekst.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 apr 2013 14:24

gml schreef:Alleen de vetgedrukte zinnen hebben toch betrekking op de paus (althans: naar de RK-opvatting)? Er zijn verder toch geen andere teksten die volgens de RK-opvatting op de paus wijzen?

Matteüs 16:13-19 (NBG'51)
13 Toen Jezus in de omgeving van Caesarea Filippi gekomen was, vroeg Hij zijn discipelen en zeide: Wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is?
14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; anderen: Elia; weer anderen: Jeremia, of één der profeten.
15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God!
17 Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.
18 En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.
19 Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen.
Klopt, alleen was Petrus de apostel der besnijdenis (joden) en Paulus de apostel der heidenen.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 20 apr 2013 15:23

Maar is het dan ook zo dat Petrus paus geweest is, zonder dat hij het wist, ik bedoel: is dit ook volgens de katholieke opvatting het geval?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 apr 2013 16:22

gml schreef:Maar is het dan ook zo dat Petrus paus geweest is, zonder dat hij het wist, ik bedoel: is dit ook volgens de katholieke opvatting het geval?

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.bijbelengeloof.com/index.php ... &Itemid=93

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 apr 2013 16:43

mealybug schreef:Klopt

Nee, zoals al gezegd: klopt niet.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 apr 2013 16:45

gml schreef:Maar is het dan ook zo dat Petrus paus geweest is, zonder dat hij het wist, ik bedoel: is dit ook volgens de katholieke opvatting het geval?

Inderdaad. Hoewel de term "paus" pas heel veel later gebruikt werd, maar de term slaat op de bisschop van Rome. De RKK houdt voor waarheid dat Petrus de eerste bisschop van Rome was.

Historisch is daar overigens bijzonder weinig bewijs voor.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 apr 2013 16:47

mealybug schreef:Misschien heb je hier iets aan:

http://www.bijbelengeloof.com/index.php ... &Itemid=93

Nee, daar heeft de vragensteller niets aan. Het laat alleen zien dat jij dit topic niet zo goed begrijpt.geeft verder niet, maar gml vroeg wat de RKK gelooft. En dat is precies waar het in dit topic om gaat. Dat jij iets anders bedoelt is natuurlijk van enorm belang om te vertellen, maar voor dit topic vrij irrelevant.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 28 mei 2013 22:41

Aan alles komt een eind, zo ook aan dit loket. Of tenminste, aan de werkzaamheden van uw loketist.

In ruim zes jaar heeft dit loket duidelijk een functie gehad, maar de vragensteoom is opgedroogd, en regelmatig dit forum bezoeken uitsluitend om te zien dat het loket weer leeg is is weinig motiverend.

Met dank dus voor iedreen die aan dit topic heeft bijgedragen neem ik afscheid.

Mochten er toch nog vragen zijn, dan kan ik verwijzen naar forum.credible.nl waar ook een "vragen over de RKK"-topic bestaat, of naar forum.geloofsgesprek.nl waar een vergelijkbaar initiatief van de grond lijkt te komen. Uw loketist hangt regelmatig rond op www.irenaeus.nl mocht u nog behoefte aan contact met hem hebben.

Moge de goede God u allen in liefde dragen. Gegroet!

Terug naar “Archief”