Wat een discussie weer.
Wat ik altijd het grappigste vind is dat diegenen die het hardst roepen dat Nederland voor de Nederlanders is en moet blijven, zelf de taal niet beheersen, totaal geen historisch besef hebben en vaak behoren tot de minder intelligente mensen. Ik zou tegen hen willen zeggen: verdiep je in de historie, verdiep je in de taal, verdiep je in je hele zijn alvorens buitelanders eruit te willen smijten.
Tegen Marcel zou ik nog willen zeggen dat het geen kwaad zou kunnen als hij zich nog wat meer verdiept in de essentie van het christendom en vooral het boeddhisme. (Juiste schrijfwijze, nietwaar MrSokkie?)
Ikzelf heb blanco gestemd. En met redenen. Ik vind het leuk om het enigszins te generaliseren en dus moet je me niet te serieus nemen als ik het nu even haarfijn uitleg:
Er zijn in Nederland twee principiele partijen: de ChristenUnie en de SGP. De CU is te links en heeft bovendien een waardeloos drugsbeleid. En, niet onbelangrijk, de CU is christelijk en vertegenwoordigt enkele idealen die ik niet deel en mist belangrijke punten die ik wel wil zien. De SGP is wel de meest Bijbelgetrouwe partij van Nederland, en bovendien een partij welke trouw blijft aan haar principes. Maar de SGP staat voor vele zaken die ik totaal niet deel.
Verder: stem je VVD, dan stem je voor het beleid van Rita Verdonk (= verwerpelijk). Stem je CDA, dan doe je indirect hetzelfde. Stem je PvdA, dan stem je voor de ondergang van Nederland en bovendien voor een waardeloze premier. Stem je SP, dan stem je voor het faillissement van Nederland (ondanks de twee procent die ook de SP overhoudt w.b.t. de doorrekening van het partijprogram). GroenLinks heeft slechts een goed milieubeleid. Partij voor de Dieren, met slechts een aantrekkelijke lijsttrekster red je het niet, daarbij vind ik ze veel te radicaal. (Mevrouw is ook nog lid (geweest?) van Stichting Wakker Dier.) Op Geert Wilders en zijn kliek zou je niet moeten willen stemmen - al dachten zo'n 600.000 mensen daar vast heel anders over. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Genoeg redenen voor een blanco stem dus. Wellicht is er volgend jaar een partij (of, in het gunstigste geval: over vier jaar) die mijn principes voor een groot deel vertegenwoordigt.
Overigens heb ik een stem op Rutte overwogen en eveneens heb ik een (protest)stem op de SGP overwogen. Als Flemmings met zijn Partij voor de Toekomst had meegedaan, zou ik mijn stem daarop hebben uitgebracht.