Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 mar 2008 20:16

De plaats op de ranglijst kan ook berekend worden.
Zoek het merk en type op in autowereld.com.
Kijk wat de ECE-norm is, en vergelijk het genoteerde
benzinegebruik.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 mar 2008 22:09

Hoge kilometerstanden
De hoogste kilometerstanden die ik tot nu toe ooit gehoord (of gelezen) heb, zijn:
* Volvo P1800 (1966) 4.600.000 km.
* Saab (1989, benzine) met 1.600.000 km.
* 780.000 km bij een BMW 530 (diesel, bj. 2001).
* Ook opmerkelijk: Toyota Starlet (benzine) met bijna 300.000 km.
Kilometerstanden voor dieselmotoren van 500.000 - 600.000 zijn niet uitzonderlijk.

Tips voor bereiken lange levensduur
Motor
* Goed onderhoud
* Na starten direct (voorzichtig) wegrijden
* Bij koude motor geringe belasting en gematigde toerentallen
* Motor altijd soepel laten lopen (bijv. geen zware belasting bij laag toerental)
* Niet te hoge toerentallen
* I.g.v. korte ritten, zo af en toe een lange rit maken
Aandrijving
* Soepel optrekken
* Soepel schakelen (zonder schokken)
Onderstel
* Voorzichtig over drempels
* Gematigde snelheid bij slecht wegdek

Motorvoertuigen van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld van houderschapbelasting.

Valse kilometerstanden
Het is trouwens heel gemakkelijk de kilometerstand terug te zetten.
Zie hier. (Eén van de vele.)
De stichting Nationale Autopas heeft vorig jaar aangedrongen om
het ongeoorloofd wijzigen strafbaar te stellen. Voor zover ik weet
is die wet er nog niet, maar wel in aantocht.
Ook nu is het strafbaar, maar alleen nog lastig voor de gedupeerde
om de schade te verhalen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 31 mar 2008 17:48

De computergestuurde versnellingsbak
(Als antwoord op een vraag.)

Klein verhaaltje
Heel lang geleden (als veertienjarige?) zat ik een Dafje.
Een beetje met het gas spelen, en opeens reed hij vooruit.
Want een Daf heeft een variomatic. Die werken anders dan gewone automaten,
en "kruipen" niet. Dus kunnen gewoon stilstaan en stationair
draaien. Als het toerental toeneemt wordt er een verbinding gemaakt,
door de centrifugaalkoppeling, en gaat hij rijden.

Tevens hebben ze een heel aparte overbrenging,
nl. 2 riemen die over riemschijven lopen, de zg. variomatic, zodanig
dat de vertraging onder het rijden aangepast wordt.
Hierdoor is het mogelijk constant de ideale overbrengverhouding
te realiseren. Echter, er is een groot nadeel, het heeft veel verlies.

Daarom, jaren zat ik na te denken over hoe je 2 tandwielen
aan elkaar kon koppelen, en daarbij de overbrenging varieren.
Geen oplossing kunnen bedenken.
Totdat een afstudeerwerkstuk gemaakt moest worden.
Het volgende ontwerp. Een computer die de koppeling bedient,
en de versnellingsbak, en het toerental van de motor regelt.
A.d.h.v. gaspedaalstand, snelheid, belasting, en keuzeprogramma
(economisch of snel). Dan is schakelen overbodig, en kan telkens het
meest ideale schakelmoment gekozen worden.

Dit is op papier gezet, uitgewerkt, en gepresenteerd.
Later nooit meer aandacht aan besteed.
Nu blijkt dat het, al wel 15 jaar denk ik, wordt toegepast.
In Opel als Easytronic. Ook gebruikt door o.a. VW, Ford, Saab, Renault.
Bewijzen dat het overgenomen is, kan ik niet.
Het is echter exact hetzelfde principe.

Het principe van de continu variabele transmissie wordt
anno 2008 toegepast in de CVT, met duwband.

DonWoozy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 jul 2007 08:59

Berichtdoor DonWoozy » 01 apr 2008 09:46

Bugatti Veyron Fbg par Hermès

Bugatti presenteert een exclusieve Veyron die in samenwerking met de Parijse zadelmaker Hermès is aangekleed. Technisch is de Veyron onveranderd, maar het interieur en exterieur is door Hermès onder handen genomen. Twee exclusieve Franse merken komen daardoor wederom samen.

Ettore Bugatti en Émile Hermès kwamen in de jaren 20 van de vorige eeuw met elkaar in contact toen Bugatti voor zijn eerste Bugatti Royale een hoogwaardige kofferset bestelde bij Hermès. Hermès was een zadelmaker met een voorliefde voor auto’s en Bugatti had op zijn beurt een liefde voor paarden. Deze gezamenlijke liefhebberij maakte dat Bugatti en Hermès goede vrienden werden en vanaf dat moment was er op zakelijk gebied, maar ook privé een samenwerking ontstaan.

Hernieuwde samenwerking
Bugatti stopte echter met het bouwen van auto’s en daarmee kwam ook een einde aan de zakelijke samenwerking van de heren. Maar Bugatti en Hermès zijn elkaar - figuurlijk gesproken - opnieuw tegengekomen. Tijdens een evenement in 2006 sprak een vertegenwoordiger van Hermès met een vertegenwoordiger van Bugatti. Het resultaat is deze Bugatti Veyron Fbg pas Hermès.

Exclusieve Hermès-kenmerken
De exclusieve en strikt gelimiteerde sportauto ontleent zijn naam aan het historische hoofdkwartier van Hermès aan de Rue du Faubourg Saint-Honoré in het hart van het achtste arrondisement in Parijs. De handtekening van Hermès is dankzij ontwerper Gabriele Pezzini in de Veyron nadrukkelijk terug te vinden. De achtspaaks lichtmetalen wielen in gepolijst aluminium zijn voorzien van de letter H en de ventilatieroosters rondom de banden doen denken aan het typische stikwerk van de Hermès-zadels. De radiator-grille is bij dit model speciaal uitgevoerd en ook de kleurstelling is niet alledaags. Pezzini heeft hierbij geprobeerd een donkere lijn van voor tot achter door te trekken. Deze begint op de motorkap, loopt door in het interieur en eindigt bij de achterspoiler.

Kalfsleer
In het interieur zien we zeer veel hoogwaardig kalfsleer. De stoelen zijn bekleed met tweekleurig leder en waar we in de ‘standaard’ Veyron veel aluminium en carbon aantreffen is dit in de Hermès-editie volledig vervangen door leer. De deurgrepen zijn vervangen door handgrepen zoals die ook op tassen van het Parijse merk terug te vinden zijn. In het dashboardkastje treffen we een lederen tasje van Hermès aan en de bagageruimte wordt opgevuld met een Hermès koffer.

W16 met 1.001 pk
Vanaf het einde van dit jaar zal de exclusieve Bugatti Veyron Fbg par Hermès in productie worden genomen. De techniek is onveranderd. Onder de motorkap ligt een 16-cilinder motor met een inhoud van 8.0 liter. Het vermogen van 1.001 pk en het koppel van 1.250 Nm zorgt voor een allesverpletterende 0-100 km/h sprint in 2,5 seconden en een topsnelheid van 407 km/h.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Berichtdoor jans1 » 01 apr 2008 20:34

Geef mij nou maar een nieuwe opel corsa... 1.8 Sport..
Dan ben ik tevreden hoor.. 8)
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Rolf

Berichtdoor Rolf » 01 apr 2008 21:37

De Opel Corsa C was er met 1.8 liter (125 pk).
De nieuwe Corsa D is met 1.0, 1.2, 1.4 en 1.6 benz.
De sportiefste versie van de Corsa D is de 1.6 OPC
(Turbo, 192 pk), 0 - 100 in 7,2 sec.
Er is ook een Corsa D 1.6 GSI (150 pk), maar die is niet
leverbaar in Nederland.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 apr 2008 22:56

zooooooo vet! De nieuwe Lancia Delta!

Afbeelding

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Berichtdoor jans1 » 01 apr 2008 23:07

Rolf schreef:De Opel Corsa C was er met 1.8 liter (125 pk).
De nieuwe Corsa D is met 1.0, 1.2, 1.4 en 1.6 benz.
De sportiefste versie van de Corsa D is de 1.6 OPC
(Turbo, 192 pk), 0 - 100 in 7,2 sec.
Er is ook een Corsa D 1.6 GSI (150 pk), maar die is niet
leverbaar in Nederland.


*smikkel smul* had bijna het 1na laaste model.. 1.8GSI...
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 12 apr 2008 18:06

Het aparte aan zo'n Bugatti vind ik, dat hij een achterspoiler heeft als een uitklaptafeltje die ze bij de Blokker hebben gehaald, terwijl het om een auto gaat van 2 miljoen euro of zo.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 12 apr 2008 18:24

"Being second is to be the first of the ones who lose."

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 apr 2008 15:43

Miljardenverlies voor GM.
Saab, Lotus, Chrevolet en Opel behoren ook tot het GM-concern.

Sinds drie jaar is Opel (forum) niet meer de meest verkochte auto in ons land,
maar nr. 2, na VW. Misschien dat de Opel Insignia een keer
teweegbrengt. Samen met de nieuwe Agilla.
Beetje jammer dat er geen Corsa D 1.6 is, of 1.4 turbo met bijv. 130 pk is.
1.4, 90 pk, voor de Corsa D (~125 kg zwaarder dan de Corsa C) is een beetje
aan de krappe kant. En de Corsa OPC (video, 42 sec.) (1.6 turbo, 192 pk, €29.500 (specificaties))
is voor velen denk ik geen verantwoorde keus.

Nederland herbergt veel toeleveranciers voor de Duitse autoindustrie.
Dus, het is beter om een Duitse auto te kopen, dan een japanner.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 17 mei 2008 21:36

Dan ga ik toch liever voor een origineel Nederlandse auto met het logo van een Zweedse autobouwer: de Volvo 480 :)
(k rij zelf Volvo 460, maar qua uiterlijk vind k die minder mooi)

en wellicht dat er binnenkort hier een Volvo 244 Turbo voor de deur komt te staan :D
Heerlijk weer kunnen driften door bochten en over rotondes 8) want dat gaat helaas niet met mn 460 met voorwielaandrijving..... :(
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 mei 2008 22:11

Volvo 460, 1.8, 2.0, 1.7 T, resp. 90, 110 en 120 pk.
Volvo 244 turbo, 2.1 ltr, 155 pk, 240 Nm, sterke auto. Maar niet om
snel mee te rijden, want de wegligging als die van een skateboard.
Heb in een Volvo 360 (2.0 ltr) gereden. Rijdt redelijk, voor die tijd,
maar de korte wielbasis is toch wel een minpunt.
Ook in een 240 2.3 liter gereden. Motor met goede trekkracht,
maar weinig vermogen.
Nieuwe Volvo's (zweedse Fords) hebben trouwens wel een
goede wegligging.

Mitsubitshi Colt (techn. geg.) is een in Nederland geassembleerde auto.
Heb ik naar gekeken, maar dat is toch een matig product vergeleken bij
de Meriva (techn. geg.).
De Colt (testverslag) zit lager, is minder ruim, mindere afwerking,
niet comfortabel, en de Opel (testverslag) heeft veel betere
rijeigenschappen en is praktischer. En, "Zelfs bij 120 km/u heerst een
rust die zeldzaam is voor een auto in deze prijsklasse."
, mede daarom
mijn keus voor Opel.

Opel komt met drie nieuwe turbo motoren:
* 1.4 turbo 120 pk, 175 Nm
* 1.4 turbo 140 pk, 200 Nm
* 1.6 turbo 150 pk, 210 Nm
De motoren gebruiken tot 8% minder brandstof, en
kunnen zowel op benzine als aardgas lopen.
Nu nog een Corsa D met 1.4 turbo.
Of, nog mooier, een Meriva B met 1.6 turbo.
Voordeel van deze turbo-motoren is niet alleen meer vermogen,
maar vooral de grote trekkracht. De niet-blazen 1.6 heeft 150 Nm. De
extra trekkracht is bij lage toerentallen minder merkbaar is, vanwege
het turbogat. Misschien dat Opel daar ook nog wat
aan gaat doen. Bijv. door een extra mechanische compressor. (De VW-
motor achter de turbogat-link heeft trouwens 1 groot nadeel, nl. een
hoog verbruik).

Auto tevredenheids onderzoek. (bj 2006/2007).

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 18 mei 2008 09:29

Boekenlezer schreef:
DonWoozy schreef:En wat denk je van deze Mercedes S65 AMG

Dan vind ik de CL65 AMG altijd nog wat smaakvoller. Maar dergelijke wagens krijg je niet zonder je ziel aan de duivel te verkopen door een knieval voor de mammon. Iemand die zoiets koopt is óf een gruwelijke aso, óf heeft minstens een miljoen gedoneerd aan goede doelen. Want hoeveel mensen in arme landen zou je wel kunnen helpen met zo'n 100.000 euro (= het Nederlandse prijsverschil tussen de 63 AMG en de 65 AMG).

Ik vind die kont van die CL-serie echt afschuwelijk; dan ga ik toch echt voor een CLS63 AMG
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 18 mei 2008 09:42

Rolf schreef:Volvo 460, 1.8, 2.0, 1.7 T, resp. 90, 110 en 120 pk.
Volvo 244 turbo, 2.1 ltr, 155 pk, 240 Nm, sterke auto. Maar niet om
snel mee te rijden, want de wegligging als die van een skateboard.

Het is geen kunst om met een auto die voor het snelle bochtenwerk gemaakt is, ook snel bochten te nemen....
En gelukkig kun je aan de wegligging zelf ook nog wel het een en ander doen. Zeker bij oudere auto's!
Met de 90 km/u die ik nu op de meeste klaverbladen haal houden de meeste automobilisten mij niet bij :P
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten