Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 16:15

;-) ok, ik zal het niet als belediging ervaren, maar iedereen kijkt nou eenmaal door een gekleurde bril, ik weet soms gewoon niet hoe iemand iets bedoeld en dan geef ik er mijn eigen kleur of draai aan.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 07 jan 2005 17:36

Dat als je het niet van je ouders leert om het op een christelijke manier te doen je leert om er dus op een vulgaire manier over te praten
goh wat een voorbarige conclusie joepie , als dit zou gebeuren je meteen maar aan de duivel overgeleverd bent en vulgaire taal gaat gebruiken, terwijl er maar 1 vulgair woord gebruikt wordt.

dus jij wil zeggen dat alles buiten de christelijke cultuur maar meteen vulgair is , dus ook op scholen, voorlichtingbrochures etc etc, en de christelijke manier van invulling kan ook nog per stroming ook nog wel verschillen, zelfs per cultuur.

Als jij als ouders je kinderen niet verteld hoe mooi God dat heeft geschapen, en ze leerd om daar op een Christelijke manier mee om te gaan, van wie moeten ze het dan leren?

wel andere christenen, mensen die niet christelijk zijn kunnen trouwens het ook op een normale manier leren, niet iedereen zegt meteen van oh voor het huwelijk gaan we de daad wel even doen, daar hoef je geen christen voor te zijn. School, huisartsen, de Rutger stichting om maar eens wat te noemen. Sex voor een huwelijk waar christenen tegen zijn hoeft nog niet te betekenen dat non christenen het er ook mee eens zijn, niet iedereen is meteen zoals jij denkt hoor. Er zijn zelfs ongelovigen die zich beter gedragen dan een christen. Dus jij doet nu wel erg hypocriet door te doen alof alleen een christen het goed kan doen.

Je reactie op mijn stukje slaat gewoon kant nog wal. Maar ik heb al vaker gemerkt dat ook jij niet goed kunt lezen en dingen uit zijn verband rukt, en verdraaid. Dus voor mij is deze discussie gesloten. Er is al genoeg over gezegd, in dit topic en in de andere die ik al aangehaald heb
Maak jij jzelf daar ook niet schuldig aan, de pot die de ketel verwijt , zo ging dat spreek woord toch ook alweer. Laten we gewoon als volwassenen verder discusieren en als je met een bokkepruik gaat reageren dan moet jij je maar afvragen of je niet ergens anders heen moet gaan waar je mischien minder kritiek of weerwoord krijgt, of waar je er in ieder geval tegen kan op een volwassen manier.

Gaarne ga ik met de rest en ook met jouw Joepie gewoon verder met praten en uitwisselen van standpunten. Maar probeer even na te denken voor je antwoorden geeft die meteen suggereren dat alleen een christen het goed zou kunnen doen, Niet elke non Christen is slecht of behoort tot leden van de duivel :wink:

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 07 jan 2005 19:00

Raido schreef:Waar een wil is is een weg, in mijn ogen mag alles BEHALVE het daadwerkelijk hebben van GESLACHTSgemeenschap... (dat wil niet zeggen dat ik dat doe).

begrijp je en ben wel met je eens, MAAR als je alles doet behalve gemeenschap wil je toch snel het laatste erbij hebben

dus moet je langzaam in het lichaamelijke groeien! :idea:

het is erg moeilijk :oops:

mondriaan

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 08 jan 2005 00:12

Spons schreef:de een veroordeelt mischien orale sex

Dat is nu juist een vorm waarmee je voor je huwelijk al vrijuit mee kan experimenteren, zonder 'het' te doen.
Maar misschien is dan in een huwelijk de lol er van af.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 jan 2005 11:56

ik heb even flink in dit topic gesneden.. Nu graag weer ON-TOPIC..

het gaat erover of sex VOOR het huwelijk mag of niet..

JohnB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JohnB » 08 jan 2005 17:28

vindt de vraag eigenlijk een beetje onzin, wie zou mij nou moeten verbieden om sex voor het huwlijk te hebben.
zelf woon ik al 2 jaar samen en zou de sex toch echt niet willen missen
je bent toch je eigen persoon en maakt toch je eigen beslissingen !!!

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 08 jan 2005 18:03

JohnB schreef:vindt de vraag eigenlijk een beetje onzin, wie zou mij nou moeten verbieden om sex voor het huwlijk te hebben.

Dat kan wel zo zijn maar in de Bijbel zeggen ze toch wel wat anders,
als je dat er dan bij houdt dan is dat niet zo vanzelfsprekend dat je
wel sex voor het huwelijk zou hebben...

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 08 jan 2005 18:31

JohnB schreef:vindt de vraag eigenlijk een beetje onzin, wie zou mij nou moeten verbieden om sex voor het huwlijk te hebben.

Omdat God naar een huwelijk op een totaal andere manier kijkt! Bij het huwelijk gaat het om een totale eenheid van geest, ziel en lichaam.
Om die geestelijke eenheid te krijgen is er een tijd van voorbereiding nodig.
Het grote gevaar is dat als je het te vroeg al doet, dat seks gemakkelijk de plaats inneemt van heel veel andere uitdrukkingen in de liefde en het aangaan van een geestelijke eenheid.
Binnen het totaal van de eenheid van ziel geest en lichaam heeft seks haar plaats, niet bedreven uit lust maar uit liefde.
De Bijbel gebruikt vaak het woord 'kennen' voor het gemeenschap hebben. Kennen in de zin van diepe intimiteit en geestelijke gemeenschap. Als je in de voorbereidingstijd die geestelijke eenheid bereikt hebt, geeft God je als kado als je trouwt (en dus elkaar levenslang trouw belooft) de seksuele gemeenschap.

Dus christenen zijn er niet uit preutsheid op tegen, maar omdat er iets veel mooiers is weggelegd door even te wachten :D .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 jan 2005 21:10

Ik zou het persoonlijk wel aanraden om te wachten tot het huwelijk, omdat je dan echt zuiver het huwelijk ingaat.
Je leert elkaar tijdens je verkering ook beter kennen als je wacht, denk ik, want anders is de verkeringstijd alleen gefixeerd op sex, en dat is niet goed, want dan raak je daardoor verblind voor de zaken waar het werkelijk om gaat, dus de allerdaagse dingen en hoe je er op reageert (dagelijkse problemen, bedoel ik )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2005 08:35

Ik ben het helemaal met iedereen eens, alleen niet op het punt dat als je seks zou hebben je verkering verknald omdat het dan alleen maar op seks gefixeerd is... Je bent gefixeerd op elkaar...

Technico

Berichtdoor Technico » 10 jan 2005 09:00

Ik begrijp wel wat mariamagdalena bedoeld. Als je sex in je verkeringstijd hebt, worden andere dingen minder belangrijk. Omdat veel mensen die verkering hebben elkaar maar weinig zien (soms alleen op zon- of zaterdagen) is alles op sex gefixeerd. Terwijl je verkering juist de tijd is dat je samen gezellig uit kunt gaan enz. voordat je het huwelijk met verantwoordelijkheden enz. ingaat.
Het huwelijk is in dat opzicht meer beperkend dan je denkt.

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 10 jan 2005 09:15

want, als je getrouwd heb je meer verplichtingen, maar dat wil niet zeggen dat het beperkend is.
What a wonderfull girl!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2005 10:38

Technico schreef:Ik begrijp wel wat mariamagdalena bedoeld. Als je sex in je verkeringstijd hebt, worden andere dingen minder belangrijk. Omdat veel mensen die verkering hebben elkaar maar weinig zien (soms alleen op zon- of zaterdagen) is alles op sex gefixeerd. Terwijl je verkering juist de tijd is dat je samen gezellig uit kunt gaan enz. voordat je het huwelijk met verantwoordelijkheden enz. ingaat.
Het huwelijk is in dat opzicht meer beperkend dan je denkt.
Is dat zo? Ik zie dat echt niet zo... Als je seks zou hebben in je verkering wil niet zeggen dat je altijd en alleen maar seks met elkaar zou hebben in je verkering! Jullie doen net alsof seks superbelangrijk is, het is een onderdeel van het geheel, je huwelijk. Maar ik snap gewoon niet de redenering dat je 'als je seks hebt' je alleen maar op seks gefixeerd bent, volgens mij zit er dan toch echt wat goed mis... dat is in je huwelijk toch ook niet zo?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 jan 2005 10:42

lijkt me niet, sex is een belangrijk onderdeel maar mischien bedoelen sommige dat het zo onbekend cq onervaren zijn dat ze daardoor juist zich er op gaan fixeren omdat het niet bekend is (praktijk dan he )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2005 10:46

Jawel maar maar.... grr hoe zeg je dat nou.
Het is gewoon niet zo dat je als je seks hebt gehad met elkaar, je dan altijd seks met elkaar zult hebben in je verkering... Net alsof je niks anders meer kunt doen.

Terug naar “Archief”