Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ostrogoot
Mineur
Mineur

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor ostrogoot » 06 jun 2010 22:03

Stond Eichmann op de lijst van oorlogsmisdadigers? Ik meen van wel - deze lijst is aan het eind van de oorlog al samengesteld door de VN (het tribunaal in Neurenberg was overigens ook een VN-instelling). Het ware wellicht beter dat hij, net als de anderen, in Duitsland of Oostenrijk was berecht door een VN-tribunaal.

Waren het Israelische staatsburgers in Entebbe?

Heldendaden, prima, maar dat is geen legitimatie.

Eichmann is/was een moordenaar pur sang daar zijn wij het over eens. maar de bedoeling van mijn openvraag was of het legitiem was van israel om in zuid amerika een inwoner te ontvoeren en mee te nemen naar Israel? De mossad heeft niet eerst toestemming gevraagd.
In Entebbe heeft Israel een militaire interventie gepleegd om joden te redden. De Joden werden van de "anderen" gescheiden. Een eenzijdige actie.
Als je het boek van de Mossad kent dan weet je dat israel nog meer dingen gedaan heeft die nu ter discussie zullen staan. Achteraf gezien waren het moedige en geweldige daden.
Nosce te ipsum

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2010 22:16

Me dunkt dat een VN tribunaal (Neurenberg was destijds formeel nog niet verdaagd) beter geweest was, ten einde de schijn van een schijnvertoning te voorkomen. De actie in Entebbe lijkt gerechtvaardigder, daar de toenmalige Oegandese staatschef Amin op z'n zachtst gezegd nogal omstreden was (à la Jean-Bédel Bocassa)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 jun 2010 16:11

Hier ook weer een sterk staaltje selectieve berichtgeving.

Vandaag nog een mooi voorbeeld overigens: Israël doodt Palestijnen op zee
Terloops wordt nog net wel even gemeld: "Palestijnse bronnen zeggen dat de gedode strijders lid zijn van de al Aqsa Martelarenbrigade."

Het vervelende van leugens/halve waarheden is dat er altijd wat blijft hangen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 07 apr 2011 07:50

De Zuid-Afrikaanse rechter Richard Goldstone heeft recent de belangrijkste conclusie uit zijn rapport herroepen. Intussen is het kwaad al geschied. Goldstone: “We weten nu veel meer over wat er is gebeurd in de Gaza-oorlog. Als ik had geweten wat ik nu weet, zou het Goldstone-rapport een ander document zijn geweest” (Zie o.a. NRC). Waarvan acte.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 apr 2011 08:04

Ben benieuwd of het herroepen wordt. Je zou denken dat dat niet anders kan maar er zal wel gezegd worden dat het slecht een uitspraak in een interview betrof o.i.d.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 apr 2011 12:44

Het rapport wordt niet herroepen, want het is/wordt door sommige landen aangegrepen om Israel in de hoek te zetten. Overigens heeft Goldstone alleen kritiek op een bepaalde conclusie in het rapport dat zegt dat Israel met opzet burgers zou hebben aangevallen. Dat is dus (gezien informatie uit Israelische onderzoeken) onjuist en dat wil hij aanpassen. Het rapport wil hij niet herroepen.
Maar het is wel zo dat Israël beter mee had kunnen werken aan het rapport. Dat zegt Goldstone (joods) zelf, maar ook volgens velen in Israël was dit beter geweest. Maar Israël heeft nu eenmaal een bunkermentaliteit als het om de VN gaat. Dat is gezien de vijandig gezinde staten in de VN goed verklaarbaar, maar kan ook contra-productief werken, zoals hier.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 08 apr 2011 08:54

elbert schreef:Overigens heeft Goldstone alleen kritiek op een bepaalde conclusie in het rapport dat zegt dat Israel met opzet burgers zou hebben aangevallen. Dat is dus (gezien informatie uit Israelische onderzoeken) onjuist en dat wil hij aanpassen.

Klopt, maar het gaat hier wel om één van de zwaarste, zo niet de zwaarste beschuldiging uit het rapport aan het adres van Israël. Hiermee wordt in principe de stevigste peiler onder het rapport vandaan gehaald. Hierbij zou terrecht de vraag gesteld kunnen worden hoe het met de betrouwbaarheid van de rest van het rapport zit.
Ondertussen is het kwaad alweer geschied omdat Israël juist vanwege deze beschuldiging al lang (weer) door de internationale gemeenschap in de hoek gezet is. Ben benieuwd of diezelfde internationale gemeenschap ook bereid is Israël weer uit die hoek te halen. Gezien het verleden lijkt me dat dan weer vrij onwaarschijnlijk.
het is eigenlijk als met het overbekende bloedsprookje, dat ook al vele, vele malen ontzenuwd is, maar dat toch steeds weer hardnekkig de kop op blijft steken.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 apr 2011 08:40

Dit is wat het nieuwe Iron Dome systeem met Palestijnse raketten doet: zie link.
Het afgelopen weekend zijn er 8 raketten mee uit de lucht gehaald.
Israel heeft er nog 4 extra batterijen van bijbesteld. Gezien de dreiging van met name Hezbollah lijkt me dat geen overbodige luxe.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 apr 2011 08:53

elbert schreef:Dit is wat het nieuwe Iron Dome systeem met Palestijnse raketten doet: zie link.
Het afgelopen weekend zijn er 8 raketten mee uit de lucht gehaald.
Israel heeft er nog 4 extra batterijen van bijbesteld. Gezien de dreiging van met name Hezbollah lijkt me dat geen overbodige luxe.

Maar nu las ik dat de arabische Liga ook een vliegverbod over de gaza wil, in navolging van een vliegverbod boven Libie...
(Als we ons niet met Libie hadden bemoeid, waren die arabieren nooit op dit idee gekomen)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 apr 2011 08:56

boer schreef:Maar nu las ik dat de arabische Liga ook een vliegverbod over de gaza wil, in navolging van een vliegverbod boven Libie...
(Als we ons niet met Libie hadden bemoeid, waren die arabieren nooit op dit idee gekomen)
Wishful thinking. Het verschil tussen de Libische luchtmacht en de Israëlische luchtmacht, is het verschil tussen een mus en een adelaar. Met andere woorden: wie willen ze meenemen om 1 van de beste luchtmachten ter wereld aan te vallen?
Bovendien is de situatie in Libië niet te vergelijken met die tussen Israël en de Palestijnen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 11 apr 2011 09:01

elbert schreef:
boer schreef:Maar nu las ik dat de arabische Liga ook een vliegverbod over de gaza wil, in navolging van een vliegverbod boven Libie...
Wishful thinking. Het verschil tussen de Libische luchtmacht en de Israëlische luchtmacht, is het verschil tussen een mus en een adelaar. Met andere woorden: wie willen ze meenemen om 1 van de beste luchtmachten ter wereld aan te vallen?

Inderdaad en daarnaast is het niet te handhaven. In hoeveel seconden is een straaljager of de Gaza-strook?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 11 apr 2011 09:26

Mooie reactie ook van woordvoerder Israël. Vrij vertaald: 'mogen die raketten vanuit Gaza dan ook niet meer richting ons vliegen?'

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 apr 2011 10:56

henkie schreef:Mooie reactie ook van woordvoerder Israël. Vrij vertaald: 'mogen die raketten vanuit Gaza dan ook niet meer richting ons vliegen?'
Misschien kan de NAVO die raketten (die op burgerdoelen zijn gericht) dan uit gaan schakelen? ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2011 13:12

Wellicht dat er eens een VN resolutie tegen Hamas kan worden uitgevaardigd?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”