Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 13 apr 2007 07:48

MrSokkie schreef:
en toch blijven er ook mensen zeuren over hoofddoekjes

Met een hoofddoekje heb ik geen moeite. Ik heb wel moeite met gezichtsbedekkende kledij. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat meer vrouwen dat zijn gaan dragen.
Dulce et decorum est pro patria mori

Pastafarian
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pastafarian » 13 apr 2007 07:59

Caligula schreef:Met een hoofddoekje heb ik geen moeite. Ik heb wel moeite met gezichtsbedekkende kledij. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat meer vrouwen dat zijn gaan dragen.

Wat is hier erg aan dan? Zolang ze er niemand mee lastig vallen moeten ze het helemaal zelf weten, en voor zover ik weet zijn het vooral volwassen vrouwen van een oudere generatie die deze kleding dragen.
"The Bible is like a person, and if you torture it long enough, you can get it to say almost anything you’d like it to say"
--Rev. Dr. Francis H. Wade

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 13 apr 2007 08:14

Pastafarian schreef:
Wat is hier erg aan dan? Zolang ze er niemand mee lastig vallen moeten ze het helemaal zelf weten, en voor zover ik weet zijn het vooral volwassen vrouwen van een oudere generatie die deze kleding dragen.

Dat is jouw kennis nogal beperkt, daar steeds meer jonge vrouwen gezichtsbedekkende kledij zijn gaan dragen.

Wat er erg aan is? Het is zeer onprettig als je iemands gezicht niet kunt zien, maar slechts de ogen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 apr 2007 08:42

Optimatus schreef:Volgens mij zit je geloof nog altijd in je hart en niet in je textiel.
Klopt, neemt niet weg dat kleding en uiterlijk wel wat kan zeggen over hoe jij dat geloof beleeft.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 apr 2007 09:19

Caligula schreef:
Pastafarian schreef:

Dat is jouw kennis nogal beperkt, daar steeds meer jonge vrouwen gezichtsbedekkende kledij zijn gaan dragen.

Wat er erg aan is? Het is zeer onprettig als je iemands gezicht niet kunt zien, maar slechts de ogen.

In mijn wijk is 80% allochtoon, beter gezegd: moslim. Er lopen hier géén mensen rond met gezichtsbedekkende kleding. Hoofddoeken wel, 'tentjurken en tentjassen' ook, maar ik kan ze allemaal open in het gezicht kijken...

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 13 apr 2007 09:22

Riska schreef:In mijn wijk is 80% allochtoon, beter gezegd: moslim. Er lopen hier géén mensen rond met gezichtsbedekkende kleding. Hoofddoeken wel, 'tentjurken en tentjassen' ook, maar ik kan ze allemaal open in het gezicht kijken...

Vanwege mijn werk kom ik regelmatig in achterstandwijken in Den Haag en Rotterdam. Het valt mij op dat ik steeds vaker vrouwen signaleer met gezichtsbedekkende kledij.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 apr 2007 10:31

Caligula schreef:Vanwege mijn werk kom ik regelmatig in achterstandwijken in Den Haag en Rotterdam. Het valt mij op dat ik steeds vaker vrouwen signaleer met gezichtsbedekkende kledij.

En dan? Je wilt onze vrijheid van godsdienst in gaan perken? Ik dacht dat je zo trots was op de westerse verworvenheden. Overigens signaleer ik dit niet in Amsterdamse wijken.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 13 apr 2007 10:43

rafaell schreef:
En dan? Je wilt onze vrijheid van godsdienst in gaan perken? Ik dacht dat je zo trots was op de westerse verworvenheden. Overigens signaleer ik dit niet in Amsterdamse wijken.

Je woont in Leiden, maar bent kenner van de wijken in Amsterdam waar veel islamitische mensen wonen?

Ik pleit nergens voor inperking van de vrijheid van godsdient, tenzij een godsdienst in sterke mate pleit voor het afschaffen van de verworvenheden en tevens in toenemende mate dit in de praktijk toepast.

Overigens is het natuurlijk wel zo dat dit bepaalde islamitische groeperingen betreft.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 13 apr 2007 10:49

In Utrecht, waar ik met grote regelmaat in de wijken kome uit Ella's top 40 ziet men nauwelijks een burka of een nigab.
En als ik het zo nu en dan tegenkom dan stoort mij dat allerminst. Wat mij wel stoort is dat heel vaak de man en de jongetjes die rond de tent heen lopen geen pukkel uitvoeren terwijl mevrouw dan met 2 zware boodschappentassen sjouwt.

Deze uitingsvorm van een bepaalde cultuur zou eerder gebannen moeten worden uit het straatbeeld, dan het dragen van een overdaad aan textiel.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 apr 2007 11:02

Caligula schreef:Je woont in Leiden, maar bent kenner van de wijken in Amsterdam waar veel islamitische mensen wonen?

Tja ik kom ook wel buiten Leiden, is dat zo vreemd? Wanneer ben je overigens een kenner? Het valt mij gewoon op dat in een wijk met veel nieuwe Nederlanders relatief veel hoofddoekjes te signaleren zijn, maar de burkha is een zeer grote uitzondering.

Ik pleit nergens voor inperking van de vrijheid van godsdient, tenzij een godsdienst in sterke mate pleit voor het afschaffen van de verworvenheden en tevens in toenemende mate dit in de praktijk toepast.

Ik vraag me af in hoeverre de Islam dit in toenemende mate hier in praktijk brengt. Overigens pleiten veel christenen tegen de verworvenheid van het homohuwelijk, je wilt ook hier dus een inperking van de vrijheid van godsdienst?

Veel van onze vrijheden zijn in de grondwet vastgelegd, ik zie nog geen islamitische meerderheid die deze vrijheden in wil gaan perken. Als die er overigens wel zou zijn dan zou ik er geen probleem mee hebben, als er de democratische meerderheid voor is, waarom dan niet?

Overigens is het natuurlijk wel zo dat dit bepaalde islamitische groeperingen betreft.

Net spreek je over een godsdienst die voor afschaffing van bepaalde vrijheden pleit, nu gaat het over een deel van de aanhangers van een godsdienst. Wat is het nu?

Overigens zijn er ook christenen en seculieren die bepaalde vrijheden in willen perken. Het recht om christen of seculier te zijn dan ook maar direct een stuk inperken?

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 13 apr 2007 11:23

rafaell schreef:
Tja ik kom ook wel buiten Leiden, is dat zo vreemd? Wanneer ben je overigens een kenner? Het valt mij gewoon op dat in een wijk met veel nieuwe Nederlanders relatief veel hoofddoekjes te signaleren zijn, maar de burkha is een zeer grote uitzondering.

Je onderscheidend vermogen is ook niet alles. Ik sprake namelijk over de toename van. Dat is een ontwikkeling in de tijd.

Ik vraag me af in hoeverre de Islam dit in toenemende mate hier in praktijk brengt.

Dat is een goede vraag.

Overigens pleiten veel christenen tegen de verworvenheid van het homohuwelijk, je wilt ook hier dus een inperking van de vrijheid van godsdienst?

Indien men discrimineert, dan wel.

Veel van onze vrijheden zijn in de grondwet vastgelegd, ik zie nog geen islamitische meerderheid die deze vrijheden in wil gaan perken. Als die er overigens wel zou zijn dan zou ik er geen probleem mee hebben, als er de democratische meerderheid voor is, waarom dan niet?

Omdat dan de democratie is misbruikt om een dictatuur te vestigen.

Net spreek je over een godsdienst die voor afschaffing van bepaalde vrijheden pleit, nu gaat het over een deel van de aanhangers van een godsdienst. Wat is het nu?

Goed lezen ventje. Ook binnen de islam zijn er diverse stromingen. Zo vinden Alevieten bijv. dat vrouwen hun hoofden niet moeten bedekken, en andere vinden juist dat het hele lichaam bedekt moet worden.

Overigens zijn er ook christenen en seculieren die bepaalde vrijheden in willen perken. Het recht om christen of seculier te zijn dan ook maar direct een stuk inperken?

Volgens mij snap jij de discussie niet. Particuliere opvattingen dienen niet gedwongen te worden veranderd. Praktische uitwerkingen van deze opvattingen kunnen echter wel bestreden worden.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 13 apr 2007 11:28

In Utrecht, waar ik woon, kom ik af en toe ook vrouwen tegen die dergelijke burka's dragen. Persoonlijk vind ik dat erg onprettig, het komt toch erg vreemd over. Je kunt heel tolerant gaan doen, maar ik denk dat iedereen dat wel heeft. Daarbij zal verbieden niet helpen, maar ik zou het ook niet willen bemoedigen. In onze cultuur zien wij nu eenmaal graag iemands gezicht, een teken van openheid.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Pastafarian
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pastafarian » 13 apr 2007 11:31

ik snap nog steeds niet wat het probleem met gezichtsbedekking is... Als er nou een kerel met een bivakmuts in je buurt rondloopt snap ik het nog, dat is gewoon creepy, maar als een vrouw dit graag wil doen omdat dat binnen haar geloof past... laat haar lekker zou ik zeggen. Je hoeft toch niet een gesprek met haar aan te gaan ofzo, dus waarom stoor je je er dan zo aan?
"The Bible is like a person, and if you torture it long enough, you can get it to say almost anything you’d like it to say"

--Rev. Dr. Francis H. Wade

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 apr 2007 11:50

Caligula schreef:Je onderscheidend vermogen is ook niet alles. Ik sprake namelijk over de toename van. Dat is een ontwikkeling in de tijd.

Ja en als ik spreek over een zeer grote uitzondering dan zal die toename wel meevallen. Als je van twee naar vier gaat is het natuurlijk een toename van honderd procent, maar ik zie dat niet als schrikbarend. Verder hoeft het recht op het dragen van een burkha, en daarmee het recht op vrijheid van godsdienst, natuurlijk niet ingeperkt te worden omdat sommige personen zich onprettig voelen als mensen een burkha dragen.

Indien men discrimineert, dan wel.

Islamieten worden hier soms gediscrimineerd om hun religieuze overtuiging, bepaalde rechtse volksvertegenwoordigers schromen niet om over een achterlijke religie te spreken en over minderwaardige normen en waarden.

Omdat dan de democratie is misbruikt om een dictatuur te vestigen.

Het is niet de taak van de democratie om zichzelf in stand te houden. Als de meerderheid een andere regeringsvorm wenst dan is de tijd van de democratie voorbij. Overigens denkt Plato dat een democratie altijd tot een dictatuur zal leiden.

Goed lezen ventje. Ook binnen de islam zijn er diverse stromingen. Zo vinden Alevieten bijv. dat vrouwen hun hoofden niet moeten bedekken, en andere vinden juist dat het hele lichaam bedekt moet worden.

Ik lees ook goed. Daarom viel me op dat je eerst over totale godsdiensten sprak en later over groeperingen. En inderdaad, er zijn zeker 16 stromingen binnen de islam te onderscheiden. Daarom is het ook onzin om over 'de islam' te spreken, overigens geldt dit niet alleen als het over negatief gewaardeerde ook als het over positief gewaardeerde aspecten gaat.

Volgens mij snap jij de discussie niet. Particuliere opvattingen dienen niet gedwongen te worden veranderd. Praktische uitwerkingen van deze opvattingen kunnen echter wel bestreden worden.

Ik snap de discussie prima. Het ontgaat mij gewoon totaal waarom ik de ene cultuur als meerderwaardig aan een andere zou moeten benoemen. Verder ben ik het in het laatste wel met je eens maar ik wil er waarschijnlijk wel minder ver in gaan.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 13 apr 2007 12:13

Pastafarian schreef:ik snap nog steeds niet wat het probleem met gezichtsbedekking is... Als er nou een kerel met een bivakmuts in je buurt rondloopt snap ik het nog, dat is gewoon creepy, maar als een vrouw dit graag wil doen omdat dat binnen haar geloof past... laat haar lekker zou ik zeggen. Je hoeft toch niet een gesprek met haar aan te gaan ofzo, dus waarom stoor je je er dan zo aan?

Ow dus we moeten maar lekker langs elkaar heen leven. Nee, goede oplossing hoor :)
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”