LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gml
Luitenant
Luitenant

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor gml » 04 apr 2013 11:59

De RKK kent toch zeven sacramenten?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 04 apr 2013 15:36

mealybug schreef:
Nee hoor, zeker niet.
Hier vind je de brontekst met (engelse) vertaling.

http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... _Index.htm

Of pak de KJV, die is nog net wat secuurder vertaald dan de SV.

dat neem je aan.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 04 apr 2013 15:37

mealybug schreef:Die moet je ook geestelijk nemen, natuurlijk.
Rituelen hoorden bij de oude bedeling, en aangezien dit voor de kruisiging plaatsvond....
''Sacramenten'' zijn gedenktekenen geworden.
Bloed van bokken en stieren namen ook de zonde niet weg.
Ze symboliseren de gedachten en verbintenis in de geestelijke wereld.
Zo is ook de wapenrusting tegen de duivel uit Efeze 6:12 een geestelijk schild voor afweer en geen tastbaar ijzeren schild.
Je moet niet alles aannemen wat een ander je vertelt ;-)

Voor dit topic niet zo relevant. Ik respecteer dat je dit gelooft natuurlijk, maar ik ga er hier verder niet over in discussie.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 04 apr 2013 15:38

gml schreef:De RKK kent toch zeven sacramenten?

doop
communie
vormsel
wijding
huwelijk
ziekenzalving
biecht

Ja, zeven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 apr 2013 11:26

Okay, Petrus was dus de eerste paus volgens de RKK, maar petrus was getrouds.
Waarom kan en mag de paus nooit trouwen?
Of waarom wordt hij er op zijn minst niet in vrij gelaten om dat te doen?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 07 apr 2013 14:27

mealybug schreef:Okay, Petrus was dus de eerste paus volgens de RKK, maar petrus was getrouds.
Waarom kan en mag de paus nooit trouwen?
Of waarom wordt hij er op zijn minst niet in vrij gelaten om dat te doen?

Een paus kan, op dit moment, niet trouwen omdat hij bisschop van Rome is, en bisschoppen niet kunnen trouwen. Overigens kan, in theorie, een paus wel getrouwd ZIJN. Immers, iedere katholieke man kan tot paus worden gekozen. Is hij al getrouwd, dan hebben we dus een getrouwde paus. Kan wel, maar de kans dat het gebeurd is niet enorm groot. Al was het maar omdat de kardinalen in de praktijk veelal een kardinaal kiezen.

Dat Petrus getrouwd was zegt niet zoveel. Was hij ook nog getrouwd toen hij "paus" werd? Dat weten we niet. Maar al was hij dat, dan zegt het nog niet zoveel, aangezien de celibaatseis pas in de eerste eeuwen vastere vorm kreeg en pas sinds Trente vrij serieus wordt nageleefd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 apr 2013 18:48

:-)
Een beetje een omzeilend antwoord.
ok, dan stel ik de vraag anders, waarom mag een bisschop niet trowuen, en waarom hebben we een bisschop nodig, wanneer de bijbel leert dat er ouderlingen en diakenen zijn, die wat ouder moeten zijn en getrouwd met 1 vrouw, en van onbesproken gedrag etc?
Waar komt die bisschop functie vandaan,en priesters ook, die vind ik helemaal niet meer onder het nieuwe verbond, welke door de apostelen werd besproken ?
Ook de kerkelijke hierarchie komt me zo vreemd over, omdat de bijbel het heeft over één Vader, met verder allemaal kinderen, (broeders en zusters)?

Riska

Berichtdoor Riska » 07 apr 2013 19:27

mealybug schreef::-)
ok, dan stel ik de vraag anders, waarom mag een bisschop niet trowuen, en waarom hebben we een bisschop nodig, wanneer de bijbel leert dat er ouderlingen en diakenen zijn, die wat ouder moeten zijn en getrouwd met 1 vrouw, en van onbesproken gedrag etc?
Waar komt die bisschop functie vandaan,en priesters ook, die vind ik helemaal niet meer onder het nieuwe verbond, welke door de apostelen werd besproken ?
Ook de kerkelijke hierarchie komt me zo vreemd over, omdat de bijbel het heeft over één Vader, met verder allemaal kinderen, (broeders en zusters)?

Waar staat dat van die ouderlingen en diakenen? En wat bedoel je: "getrouwd met 1 vrouw"? Wat is dat voor onzin? Polygamie is, zeker in ons land en omstreken gewoon wettelijk verboden.
En wat is er voor verschil tussen een priester en een predikant?

Ik vind dat je spijkers op laag water zoekt, oftewel: er moet toch iets aan te merken zijn op die RKK? Als je eens begon binnen het protestantisme te kijken naar wat allemaal verkeerd is gegaan en nog is?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 07 apr 2013 19:30

mealybug schreef::-)
Nee hoor. Maar ik probeer duidelijke en volledige antwoorden te geven. Die duren soms wat langer dan twee woorden.

ok, dan stel ik de vraag anders, waarom mag een bisschop niet trowuen,
Omdat we de regel hebben dat wie de hogere wijdingen ontvangt niet mag trouwen. De RKK hecht waarde aan het celibaat vanuit een spirituele, een pastorale en een erfrechterlijke motivatie.

Die laatste is vooral bescherming tegen simonie. Wie geen erfgenamen heeft, wordt minder in de verleiding gebracht iets na te laten. Wie niets hoeft na te laten, wordt minder snel verleid tot simonie.

en waarom hebben we een bisschop nodig,
Jullie niet, wij wel. De Kerk is nu eenmaal door Jezus van een bepaalde structuur voorzien. Apostelen, die bij opvolging bisschop heten, zijn daarbij vrij duidelijk van betekenis.

wanneer de bijbel leert
De Bijbel leert niets. "Leren" is wat leraren doen, vaak met behulp van leerboeken.

dat er ouderlingen en diakenen zijn, die wat ouder moeten zijn en getrouwd met 1 vrouw, en van onbesproken gedrag etc?

Tsja, dat kan. Ik ga niet met je in discussie over jouw exegese. Die is, naar mijn gelovige overtuiging, volstrekt fout. Maar het is jouw interpretatie en ik voel geen behoefte je mening te bestrijden. Daar is dit topic nadrukkelijk niet voor bedoeld.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 07 apr 2013 19:34

Riska schreef:Waar staat dat van die ouderlingen en diakenen?
Kwestie van vertaling. Dat wat wij priesters noemen, kan je met name bij Paulus vinden. Diakens bij Handelingen. Diakenen nergens ;)

En wat bedoel je: "getrouwd met 1 vrouw"? Wat is dat voor onzin? Polygamie is, zeker in ons land en omstreken gewoon wettelijk verboden.
Kan zijn, Paulus schrijft het toch.

Vrij veel. Als je min of meer een vergelijking wil maken, krijg je zoiets als:

bestuurlijk zijn de functies van dominee en pastoor (en dat is altijd een priester) vergelijkbaar
sacramenteel oefenen dominee en diaken (RK!) dezelfde functies uit
sacramenteel oefent de priester functies uit die in de reformatie niet bestaan.

diakenen en ouderlingen kennen wij niet. Dat zijn bij ons leken, bijvoorbeeld in werkgroepen, besturen, etc.

Ik vind dat je spijkers op laag water zoekt, oftewel: er moet toch iets aan te merken zijn op die RKK? Als je eens begon binnen het protestantisme te kijken naar wat allemaal verkeerd is gegaan en nog is?

Vind ik niet. Vragen mogen gesteld worden, daar is dit topic voor.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 apr 2013 21:51

Riska schreef:Waar staat dat van die ouderlingen en diakenen? En wat bedoel je: "getrouwd met 1 vrouw"? Wat is dat voor onzin? Polygamie is, zeker in ons land en omstreken gewoon wettelijk verboden.

Daar is inderdaad ook heel veel mis, misschien wel net zo veel.
maar daar gaat het in dit topic niet over.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 07 apr 2013 21:54

[quote="diak2b"]
sacramenteel oefent de priester functies uit die in de reformatie niet bestaan.

[quote]

Welke zijn dat dat dan diak2b?

Met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 07 apr 2013 21:57

Byte schreef:
Welke zijn dat dat dan diak2b?

Met groet Byte

bediening van de biecht en de eucharistie.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 apr 2013 07:48

In het volgende filmpje zie ik de cardinalen hun kalotjes afdoen, wanneer de paus voorbij komt.
Waarom dragen zij deze dingen en waarom gaan ze af wanneer de paus voorbij komt?

http://www.youtube.com/watch?v=lx_wwx1A9vc

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 09 apr 2013 08:53

mealybug schreef:In het volgende filmpje zie ik de cardinalen hun kalotjes afdoen, wanneer de paus voorbij komt.
Waarom dragen zij deze dingen en waarom gaan ze af wanneer de paus voorbij komt?

http://www.youtube.com/watch?v=lx_wwx1A9vc

Een kalot, ook wel solideo, pileolus of zucchetto, wordt door bisschoppen, abten, kardinalen en de paus gedragen tijdens de liturgie. Het wordt alleen afgenomen tijdens het eucharistisch gebed (vandaar de naam solideo) als eerbetoon. Kennelijk dus ook voor de paus, ik neem aan omdat de paus als plaatsbekleder van Christus ook enig eerbetoon toekomt.

Ht stamt uit de vroege middeleeuwen, mogelijk nog eerder, en diende om het hoofd warm te houden. Geestelijken hadden in die tijd de tonsuur, dwz een kaal geschoren deel van het hoofd. Ter grootte van een kalot inderdaad.

Terug naar “Archief”