Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

blompje
Sergeant
Sergeant

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor blompje » 27 feb 2011 16:12

Ik snap dat het vervelend is voor mensen is dat zo'n aanrechtsubsidie eraf gaat, maar ik heb nooit begrepen dat dat is ingevoerd. Evenals toeslagen voor mensen die één inkomen hebben, terwijl 2 ouders de mogelijkheid hebben om te werken. (niet kunnen werken, of éénoudergezinnen daargelaten). Op die manier bevoordeel je die mensen en dat lijkt mij niet terecht. Als mensen samen weinig verdienen vind ik het wel goed dat er toeslagen zijn hoor! Maar in principe vind ik het ieder zijn eigen verantwoordelijkheid om in eigen onderhoud te kunnen voorzien en niet die van de overheid.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 27 feb 2011 19:56

het is gewoon je belastingvrije voet vroeger kreeg je partner die als je getrouwd was en niet werkte, en nu de vrouw zelf,
beetje oneerlijk om hem af tepakken, je hebt er gewoon recht op

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 27 feb 2011 20:06

Maar zodra de wet verandert, dan heb je er dus geen recht meer op en is er dus niets oneerlijks aan. Ik zou ook balen, hoor, als ik in een huisvrouwen-positie zat, maar als de wet verandert, dan heb je er dus geen recht meer op.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 27 feb 2011 20:37

Als je een kind van 5 jaar of jonger hebt, verandert er toch niets aan het krijgen van de algemene heffingskorting?
Voorlopig zitten wij dus wel goed. ;)

Nou, en als de kinderen dan zo oud zijn, dat je geen alg. heffingskorting meer krijgt,
zitten ze dus op school, en wil ik wel (part-time) gaan werken.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 feb 2011 21:46

Ik moet zeggen dat ik het nut niet zo inzie van de aanrechtsubsidie. Waarom is deze ontstaan? Van veel toeslagen kan ik het waarom nog wel beredeneren, maar van de aanrechtsubsidie echt niet.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 27 feb 2011 21:48

Galateia schreef:Maar zodra de wet verandert, dan heb je er dus geen recht meer op en is er dus niets oneerlijks aan. Ik zou ook balen, hoor, als ik in een huisvrouwen-positie zat, maar als de wet verandert, dan heb je er dus geen recht meer op.

nee maar de manier waarop is zo sneaky, eerst kan je man het aftrekken, nu weet je wat laten we het rechtstreeks aan de vrouw uitkeren , goed voor vrouwen die niets te makken hebben thuis, dan na een poosje gaan we er over zeuren en denegrerend de aanrechtsubsidie noemen en het helemaal niet femenistisch te vinden , dat vrouwen zomaar geld krijgen en dan schaffen we het af, ja hallo

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 27 feb 2011 21:48

ajl schreef:Ik moet zeggen dat ik het nut niet zo inzie van de aanrechtsubsidie. Waarom is deze ontstaan? Van veel toeslagen kan ik het waarom nog wel beredeneren, maar van de aanrechtsubsidie echt niet.

het is geen toeslag het is je belanstingvrije voet,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanrechtsubsidie

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 feb 2011 22:01

Ok, maar waarom is die ingevoerd? Waarom heeft een huishouden met 1 inkomen daar meer recht op dan een huishouden met meerdere inkomens? Ik begrijp dat niet.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 27 feb 2011 22:28

ajl schreef:Ok, maar waarom is die ingevoerd? Waarom heeft een huishouden met 1 inkomen daar meer recht op dan een huishouden met meerdere inkomens? Ik begrijp dat niet.

ieder werkend mens heeft die vrije voet ook, alleen merk je het niet omdat je hem niet uitgekeerd krijgt maar hij wordt inmindering gebracht bij de hoeveelheid belasting die je betaalt

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 27 feb 2011 22:53

doordat ik niet werk en dus meer tijd over heb, heb ik tijd om op school te helpen als computermoeder, met spelletjesdagen, pannenkoeken bakken enz. Dus zie ik die 'subsidie' als een beloning voor mijn vrijwilligerswerk in de maatschappij :mrgreen:
ja, dat is mijn mening dan he.....

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 27 feb 2011 23:06

*Annet* schreef:doordat ik niet werk en dus meer tijd over heb, heb ik tijd om op school te helpen als computermoeder, met spelletjesdagen, pannenkoeken bakken enz. Dus zie ik die 'subsidie' als een beloning voor mijn vrijwilligerswerk in de maatschappij :mrgreen:

precies :mrgreen:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 feb 2011 08:30

Prima, als ze mij straks vragen voor vrijwilligerswerk op school, verwijs ik wel naar jullie :mrgreen:

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 28 feb 2011 09:26

gempa schreef:
ajl schreef:Ok, maar waarom is die ingevoerd? Waarom heeft een huishouden met 1 inkomen daar meer recht op dan een huishouden met meerdere inkomens? Ik begrijp dat niet.

ieder werkend mens heeft die vrije voet ook, alleen merk je het niet omdat je hem niet uitgekeerd krijgt maar hij wordt inmindering gebracht bij de hoeveelheid belasting die je betaalt

Als je niet werkt heb je geen inkomen waardoor je geen belasting betaald. Beetje onlogisch dat je dan een belastingvrije voet uitgekeerd krijgt. Ze doen het afbouwen trouwens heel netjes, gaat heel geleidelijk over heel wat jaren verspreid!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 01 mar 2011 09:35

Dus als je werkt krijg je nog wel die belastingvrije voet. Maar goed, ik ben gastouder en verdien daar een schijntje bij. Geldt dat dan nog wel. Bijv. die belastingvrije voet is makkelijk gezegd: 2000 euro. En ik moet bijv. 1900 afdragen. Krijg ik dan nog 100 euro terug van de belasting?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 mar 2011 09:39

Nee, daarom ben ik ook tegen de belastingvrije voet van een gezin met 1 inkomen. Zo wordt werken voor mensen met een lager 2e inkomen onaantrekkelijk gemaakt.

Terug naar “Archief”