Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 okt 2007 13:01

kurtyo schreef:
Jo'tje schreef:'gesekst', dat is echt een uitdrukking voor jochies van 10 ;)

Maare, volgens mij mis je wel het feit dat man en vrouw door liefde één vlees worden. Dat lijkt me niet alleen maar lust en voortplanting. Dan zou die voortplanting wel eens behoorlijk onaangenaam kunnen worden namelijk.

Aan de andere kant is zijn redenatie niet heel gek. Ik wil wel graag teksten zien waar het over liefde in combinatie met seks gaat (of seks in combinatie met liefde)... Uit nieuwsgierigheid wat de Bijbel hier over heeft te vertellen.

Neem Hooglied :) Mij is wel eens uitgelegd dat Hooglied vooral niet te geestelijk moet worden opgevat. Het werd toen juist uitgelegd als een romantisch boek en dat ís het ook. Je kan er hele mooie voorbeelden uithalen voor het geestelijk leven, maar het wil niet zeggen dat het boek geestelijk bedoelt word. Alleen was ik in onze kerk gewend dat het vergeestelijkt werd...àls er al uit gelezen en/of gepreekt werd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 okt 2007 14:44

Hooglied, bijvoorbeeld ja.

Overigens vind ik David en Bathseba een ontzettend slecht voorbeeld, want het gedrag van David viel daar sowieso niet echt goed te keuren...

Waarom staat er in het huwelijksformulier dat je elkaar lief moet hebben etc. etc.? Omdat het niet in de bijbel staat?
Volgens mij wordt er van de liefde tussen man en vrouw toch echt wel heel wat meer verwacht dan een 'gewone' liefdesrelatie zoals met broers en zussen.
pobody's nerfect

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 11 okt 2007 14:51

Nou Smurff, ik vind Hooglied behalve romantisch ook behoorlijk erotisch. Tenminste.. niet dat ik de vergelijkingen zoals borsten als druiventrossen heel treffend vind.. maar toch :)

En Jo'tje, David is dan misschien geen goed voorbeeld, maar weet jij wel een goed voorbeeld uit de bijbel van liefde icm seks? Daar ging het meer om.

En ohja, we zijn nog steeds offtopic =)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 11 okt 2007 14:55

Jo'tje schreef:Hooglied, bijvoorbeeld ja.

Overigens vind ik David en Bathseba een ontzettend slecht voorbeeld, want het gedrag van David viel daar sowieso niet echt goed te keuren...

Waarom staat er in het huwelijksformulier dat je elkaar lief moet hebben etc. etc.? Omdat het niet in de bijbel staat?
Volgens mij wordt er van de liefde tussen man en vrouw toch echt wel heel wat meer verwacht dan een 'gewone' liefdesrelatie zoals met broers en zussen.

Inderdaad, maar altijd sex hebben uit lust lijkt me niks. inderdaad moeten we zeker niet van David uitgaan, want dat is puur een geschiedenis, waarvan we moeten leren om niet te begeren.
"Bijna alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is erg belangrijk dat je het doet."

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 okt 2007 16:34

Volgens mij is het heel simpel; Seks is een uiting van liefde èn lust. Als je beide zin hebt, komt dat voort uit lust. En omdat het nu eenmaal degene is van wie je houdt is het dubbel zo leuk.
Ik zou eigenlijk zeggen; Liefde= Geen seks dan alleen met je eigen partner. Op het moment dat je seks hebt met je partner komt dat voort uit lust.

Hmz, begrijpelijk? Weet niet goed ik het moet uitleggen :-s

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 okt 2007 17:50

Ik snap 't :)
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 okt 2007 19:00

ok, david is niet het beste voorbeeld, maar ik probeerde te verduidelijken dat gemeenschap hebben niet alleen liede is, maar ook een gedeelte pure lust.

Andere voorbeelden uit de bijbel waarin niet sprake was van liefde, maar mensen toch gemeenschap hadden.
Abraham en Hagar; relatie was erop gericht om een zoon voort te brengen.
Izaäk en Rebecca-> zij kende Izaak niet eens, terwijl zij toch zijn aanzoek aanvaardde
Jacob en Leah-> Jacob had gemeenschap met Leah, Zilpa en Bilha, maar had Rachel lief.

Bovenstaande mensen waren met elkaar getrouwd, hadden gemeenschap binnen het huwelijk,maar er was niet altijd (gelijk) sprake van liefde. In de bijbel staat ( indirect) dat gemeenschap binnen het huwelijk hoort.

Verder ben ik het eens met smurffie

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 okt 2007 21:21

Jaja, leuk al die oud-testamentische voorbeelden, maar ben jij dan ook automatisch weer een voorstander van uithuwelijken?
Overigens was Abraham en Hagar ook niet echt een denderend voorbeeld..
Maar het klopt, in de bijbel komen ook andere verhalen voor.

Toch denk ik dat je uit de brieven in het nieuwe testament wel een ander soort trend op kunt maken. Als je leest wat Paulus schrijft over hoe de man zijn vrouw lief moet hebben en andersom, dan zie ik daar toch veel liefde in terug. En natuurlijk gaat het altijd samen met lust. Maar daarom denk ik nog wel dat liefde in ieder geval een goede basis is en dat je van daaruit je lust een plaats kunt geven. Zomaar enkel de lust berust niet op een goede basis. Ook de gemeenschap in de Bijbel is telkens weer verbonden met trouw.
pobody's nerfect

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 12 okt 2007 07:54

Jo'tje schreef:Jaja, leuk al die oud-testamentische voorbeelden, maar ben jij dan ook automatisch weer een voorstander van uithuwelijken?
Overigens was Abraham en Hagar ook niet echt een denderend voorbeeld..
Maar het klopt, in de bijbel komen ook andere verhalen voor.

Toch denk ik dat je uit de brieven in het nieuwe testament wel een ander soort trend op kunt maken. Als je leest wat Paulus schrijft over hoe de man zijn vrouw lief moet hebben en andersom, dan zie ik daar toch veel liefde in terug. En natuurlijk gaat het altijd samen met lust. Maar daarom denk ik nog wel dat liefde in ieder geval een goede basis is en dat je van daaruit je lust een plaats kunt geven. Zomaar enkel de lust berust niet op een goede basis. Ook de gemeenschap in de Bijbel is telkens weer verbonden met trouw.

inderdaad, denk ook maar is aan Maria en Jozef! Volgens mij was het bij die mensen puur liefde!
"Bijna alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is erg belangrijk dat je het doet."

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 okt 2007 08:16

Alleen kwam de geboorte van Jezus niet voort uit een seksuele handeling toch? Verder staat er volgens mij niet veel over het seksleven van Jozef en Maria in de Bijbel.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 okt 2007 09:59

Wel staat er dat ze nog geen gemeenschap hadden gehad, omdat ze nog niet getrouwd waren. Ze waren wel uitgehuwelijkt. Ik vind dat nog steeds maar raar ;)
pobody's nerfect

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 12 okt 2007 11:24

kurtyo schreef:Alleen kwam de geboorte van Jezus niet voort uit een seksuele handeling toch? Verder staat er volgens mij niet veel over het seksleven van Jozef en Maria in de Bijbel.

Nee, maar ze wilden allebei geen seks voor het huwelijk, daar deden ze hun best voor, en ze zouden zich naar schamen, als iedereen zou denken, dat maria voor haar huwelijk al zwanger was. je merkt dus wel dat het nietalleen lust is, dat ze ook nog normen hebben.

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 12 okt 2007 11:24

Jo'tje schreef:Wel staat er dat ze nog geen gemeenschap hadden gehad, omdat ze nog niet getrouwd waren. Ze waren wel uitgehuwelijkt. Ik vind dat nog steeds maar raar ;)

waren ze uitgehuwelijkt dan??

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 okt 2007 11:54

pelaap schreef:
kurtyo schreef:Alleen kwam de geboorte van Jezus niet voort uit een seksuele handeling toch? Verder staat er volgens mij niet veel over het seksleven van Jozef en Maria in de Bijbel.

Nee, maar ze wilden allebei geen seks voor het huwelijk, daar deden ze hun best voor, en ze zouden zich naar schamen, als iedereen zou denken, dat maria voor haar huwelijk al zwanger was. je merkt dus wel dat het nietalleen lust is, dat ze ook nog normen hebben.

Dus als je geen seks voor hebt voor het huwelijk, is de seks die je binnen je huwelijk hebt per definitie liefdevolle seks die niets van doen heeft met lust? Wat een onzin.
Iedereen heeft normen en waarden, alleen deelt niet de hele wereld die van jou en gelijkgestemden.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 12 okt 2007 12:58

pelaap schreef:denk ook maar is aan Maria en Jozef! Volgens mij was het bij die mensen puur liefde!

Lijkt me niet. 't Was toch vooral een kwestie van maatschappelijke druk. Ze zullen zich waarschijnlijk net als andere verliefde stellen hebben gedragen, maar zich hebben ingehouden vanwege de angst voor wat een zwangerschap teweeg zou brengen. Jozef's reactie na de aankondiging van Jezus' geboorte spreekt toch boekdelen? Vanwege de schande wilde hij direct met Maria trouwen.

kurtyo schreef:Dus als je geen seks voor hebt voor het huwelijk, is de seks die je binnen je huwelijk hebt per definitie liefdevolle seks die niets van doen heeft met lust?

Volgens mij bevat liefdevolle seks ook een aardig portie lust, heur. Is dat juist niet de essentie van liefdevolle seks? Dat je elkaar ruimte geeft om je lusten een uitweg te geven?

Terug naar “Archief”