Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 19 nov 2007 22:45

Denkertje21 schreef:
Markie schreef:
Denkertje21 schreef: Geef me nou toch die ene tekst! Dan kunnen we weer verder!

Die heb ik je allang gegeven kerel!

Meerdere zelfs:

Nog een keer zodat je ze niet meer over het hoofd kan zien:

En gij zult geen gemeenschap hebben met één, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het’. (Lev. 18:22)

‘Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, ‑ beiden hebben een gruwel gedaan, zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen’. (Lev. 20:13)'.

Je hebt kennelijk moeite met lezen! Ik vraag niet waar de bijbel homoseksuele handelingen verbiedt, ik vraag waar de bijbel überhaupt spreekt over een homoseksuele geaardheid...

Die bijbelteksten waar je meer komt aansjouwen, ken ik allemaal en ik wil ze best stuk voor stuk voor je uitleggen, zoals ik dat bij een aantal al hier gedaan heb... Maar nogmaals: kom met die ene tekst aan en het topic kan dicht!

Je ontwijkt wéér mijn vraag terwijl ik die van jou wél beantwoord heb!

Je vroeg namelijk dit:

Kom met één tekst uit de bijbel waarin überhaupt iets negatiefs staat over liefde tussen twee mannen/vrouwen. Of één tekst spreekt over een homofiele geaardheid...

Over homofiele geaardheid zeg ik ook niets negatiefs en ik kan ook geen tekst bedenken die dat wél zegt.
Ik heb het ook steeds over de UITVOERING van homoseksualiteit.

Waarom ontwijk je dat nou elke keer weer?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 nov 2007 22:46

Markie schreef:
Gerdien B. schreef:jij stelt: off praktiseren en jij komt niet of niet praktiseren en je komt wel. Dan stel je dus een eis.

Heb je ook teksten uit het nieuwe testament over homohuwelijk?
Volgens mij word ons zelfs in de reformatorische kerken geleerd dat wij niet gebonden zijn aan de wetten uit het oude testament. De teksten die je nu aanhaald komen daar wel uit.

Ik stel niets want ik ga zowiezo niet naar een homobruiloft. Ik eis dus niets.
Als ik wel of niet ga naar zo'n bruiloft heeft dat niets met eisen te maken lijkt mij, maar daar denk jij dus anders over.

Leren reformatorische kerken dat echt??
En de 10 geboden dan?

Omdat deze op steen zijn geschreven, zijn ze onvergaanbaar en dus daarm nog van kracht.
Dat is mij geleerd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 nov 2007 22:52

Markie schreef:Over homofiele geaardheid zeg ik ook niets negatiefs en ik kan ook geen tekst bedenken die dat wél zegt.

Ik lees in de bijbel nergens over een homofiele geaardheid, dus kan ik ook NIETS lezen over een verbod op het beleven van deze liefde met alles wat er bij hoort.
Je mag en kan de "UITVOERING van homoseksualiteit" niet scheiden van de liefdesrelatie die kan ontstaan tussen twee mensen van hetzelfde geslacht.

Dus kort en bondig: op grond van de Bijbel kan ik een unieke, monogame en complete relatie tussen twee mannen/vrouwen met alles wat erbij hoort niet veroordelen.

Maar het is te zot voor woorden dat je me dwingt om liefde en seks te splitsen. Dát is pas onbijbels!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 nov 2007 23:00

Markie schreef:Over homofiele geaardheid zeg ik ook niets negatiefs en ik kan ook geen tekst bedenken die dat wél zegt.
Ik heb het ook steeds over de UITVOERING van homoseksualiteit.?

En waar bestaat die uitvoering dan precies uit? Ik vraag het gewoon even voor de duidelijkheid hoor. Mag een knuffel bijvoorbeeld wel, of een kus?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 19 nov 2007 23:04

Ik hb het hele topic eens doorgelezen. Er wordt verschrikkelijk veel "op de man gespeeld". Dat is niet de bedoeling van een discussie.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 19 nov 2007 23:27

Denkertje21 schreef:

Ik lees in de bijbel nergens over een homofiele geaardheid, dus kan ik ook NIETS lezen over een verbod op het beleven van deze liefde met alles wat er bij hoort.
Je mag en kan de "UITVOERING van homoseksualiteit" niet scheiden van de liefdesrelatie die kan ontstaan tussen twee mensen van hetzelfde geslacht.

Dus kort en bondig: op grond van de Bijbel kan ik een unieke, monogame en complete relatie tussen twee mannen/vrouwen met alles wat erbij hoort niet veroordelen.

Maar het is te zot voor woorden dat je me dwingt om liefde en seks te splitsen. Dát is pas onbijbels!

Hehe ok. Je vind dus dat 2 mannen of 2 vrouwen gewoon seks mogen hebben als ze elkaar lief hebben. Mijn mening is dat de bijbel daar dus duidelijk over is dat dat niet mag.
Als de bijbel het over liefde heeft is dat tussen man en vrouw. Soms ook weleens tussen 2 mannen. Uit niets valt op te maken dat er bij liefde tussen 2 mannen seks komt kijken. Ik denk ook dat de bijbel die liefde tussen 2 mannen anders bedoeld dan jij denkt. Mijn mening is dat daar een intense vriendschap mee bedoeld wordt.
Voor jou hoort bij liefde voor een man ook seks. Ik geloof niet dat dat verenigbaar is met Gods woord in elk geval. Mede omwille van de teksten die al voorbij gekomen zijn verscheidene malen.

En nog iets, ík dwing jou niet om liefde en seks te splitsen. Dat doet de bijbel wel zoals ik eruit op maak.
Bij de liefde tussen David en Jonathan heeft de bijbel het zéker niet over seks tussen hen beiden dacht ik zo.

Over het beleven van homofiele geaardheid is de bijbel erg duidelijk. Ook al wil jij dat niet zien.

Maar ik zou zeggen: Leef je uit, pluk de dag en zie maar waar het schip strand. Ik hou je in elk geval niet tegen. Het enige waar ik je voor gewaarschuwd heb is het feit dat je jezelf voor de gek houd.
Niets meer en niets minder.

En memmen: Er wordt hier zeer veel op de man gespeeld. Met name door mensen die proberen het reformatorische gedachtengoed belachelijk te maken, te beschouwen als niet meer van deze tijd en wat nog meer.

Het venijnigst hierin zijn mensen die zo opgevoed zijn maar hier nu tegen ageren. Dat vind ik altijd typerend hierin.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 nov 2007 23:42

Denkertje21 schreef:
elbert schreef: Omdat Paulus hier aanknoopt bij het apostolisch onderwijs, dat gestoeld is op wat het Oude Testament al over deze zaken zegt, hoeft hij dat niet verder uit te werken. Een onderscheid tussen verschillende vormen van homoseksuele praxis is dus niet nodig. Hij bevestigt wat in het OT ook al hierover werd gezegd (o.a. in Leviticus).

Yep, we lezen een hele lijst voorschriften in het OT, waarvan de ene niet probleemloos losgemaakt kan worden van de andere. Ook lezen we in het NT niets over welke type homoseksualiteit Paulus schrijft, dan alleen de heteroseksuelen die zich schuldig maken aan homoseksualiteit.
Er staat niet dat het uitsluitend om hetero's gaat, in elk geval niet in de teksten in 1 Kor. 6 en 1 Tim. Dat kun je wel willen, maar het staat er zo niet.

Denkertje21 schreef: Dit gaat merendeel vanuit de afgodendienst. Daarbij moeten we ons afvragen of álle hier genoemde voorschriften óók gelden voor de christenen van tegenwoordig. Ga d'r maar voor zitten, dan lopen we ze langs

Ik vind het prima dat je een lap tekst uit de la trekt, alleen ga je daarmee niet in op het verband via Hand. 15 (zie mijn vorige post). Want ik betoog helemaal niet dat we nog offers moeten brengen en dergelijke. Ik betoog wel dat wat Hand. 15 ons zegt, een sleutel is hoe we de teksten uit de wet van Mozes hebben op te vatten voor de gelovigen uit de heidenen. Dus wel degelijk de seksuele voorschriften en verboden.
Het feit dat we vandaag geen offers brengen, reinheidsvoorschriften of eetvoorschriften kennen, is nog geen reden om aan te nemen dat er op seksueel gebied de teksten uit de wet van Mozes niet van toepassing zouden zijn.

Denkertje21 schreef:Maar in welke mate gelden de wetten in Leviticus nog voor ons christenen? Dit Bijbelgedeelte, is net als nog enkele Bijbelse geschriften niet in de eerste plaats voor ons geschreven, maar aan een specifieke geloofsgroep: de Joden en de Israëlieten (samen het volk Israël). Binnen hun concrete leefwereld zijn concrete eisen gesteld over hoe hun gehoorzaamheid aan God gestalte moest krijgen. Wij zijn niet consequent wanneer we sommige voorschriften nog wel laten gelden, maar andere niet.

Zie mijn vorige opmerkingen. Handelingen 15 interpreteert de wet van Mozes voor de gelovigen uit de heidenen.

Denkertje21 schreef:Nu dan terug naar Lev. 18:22 en 20:13. Als deze twee teksten over homoseksualiteit gaan, hoe kunnen we ze dan nog vandaag de dag gebruiken om homoseksualiteit af te wijzen? Een verdere vraag is: gaan deze teksten echt over de homoseksuele oriëntatie? Om dit te beantwoorden moet je vooral letten op het verband waarin deze uitspraken staan en op hun inhoud.

De context is de bescherming van het huwelijk en gezinsleven. Beide teksten worden omringd met verwijzingen naar:

• “trouw” (18:18,20; 20:14),
• “echtbreuk” (20:10) en
• “nazaad” (18:21).

Als we de teksten in dit verband laten staan, lezen we dat het getrouwde mannen verboden werd om homoseksuele verhoudingen te hebben, net zoals ook verboden werd om heteroseksuele verhoudingen naast het huwelijk te hebben. Zo zien we dat Leviticus 18:22 en 20:13 duidelijk niet over homoseksuele oriëntatie gaat, maar over heteroseksuele getrouwde mannen, die homoseksuele contacten (flirterijen) onderhouden. Dit is echtbreuk en echtbreuk is een zonde die door de hele bijbel heen wordt veroordeeld.

Met alle respect voor deze poging om van alle mensen uit Leviticus per definitie getrouwde hetero's te maken, die uitdrukking kende men helemaal niet. Men kende alleen het onderscheid tussen man en vrouw en hoe man en vrouw met elkaar om hoorden te gaan, zowel binnen als buiten het huwelijk. God schrijft het huwelijk tussen man en vrouw voor en anders het ongetrouwd zijn. Daarbij wordt geslachtelijk verkeer door mensen van hetzelfde geslacht afgewezen, of men nu hetero- of homo is doet er niet toe. De Bijbel spreekt niet over dat onderscheid.

Bovendien is de context in Leviticus 18-20 niet beperkt tot getrouwde hetero's. Als we de opschriften boven elk van deze hoofdstukken lezen, dan wordt ons het volgende duidelijk:

Lev. 18:2 Spreek tot de kinderen Israëls en zeg tot hen: Ik ben de HEERE, uw God!
Lev. 19:2 Spreek tot de ganse vergadering der kinderen Israëls, en zeg tot hen: Gij zult heilig zijn, want Ik, de HEERE, uw God, ben heilig!
Lev. 20:2 Gij zult ook tot de kinderen Israëls zeggen:

Er wordt hier tot het gehele volk gesproken: man, vrouw, kind, hetero, homo, getrouwd, ongetrouwd.

Wat betreft Lev. 18:22: de redenatie dat de context over getrouwde hetero's spreekt, gaat immers mank als we het over Leviticus 18:23 gaan hebben. Geldt dat verbod (op bestialiteit) dan ook alleen maar voor getrouwde hetero's? Natuurlijk niet, dat geldt voor mannen en vrouwen, ongeacht hun geaardheid en ongeacht hun huwelijkse staat, net zoals in vers 22.

En in Lev. 20:13 staat er dit:
Lev. 20:13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

De uitleg die je citeert maakt ervan:
Lev. 20:13 Wanneer ook een mannelijke hetero bij een manspersoon (ook een hetero) zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

Zoek de verschillen. Mijn vraag is of dit eerlijk en onbevooroordeeld exegetiseren is.

Ik begrijp overigens best dat zo'n uitleg je aanspreekt (dat zou het mij in jouw geval waarschijnlijk ook doen). Maar ik ben toch van mening dat als je de tekst sec beziet, het problematisch is.
Laatst gewijzigd door elbert op 20 nov 2007 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 19 nov 2007 23:50

Markie schreef:
Denkertje21 schreef: Geef me nou toch die ene tekst! Dan kunnen we weer verder!

Die heb ik je allang gegeven kerel!

Meerdere zelfs:

Nog een keer zodat je ze niet meer over het hoofd kan zien:

En gij zult geen gemeenschap hebben met één, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het’. (Lev. 18:22)

‘Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, ‑ beiden hebben een gruwel gedaan, zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen’. (Lev. 20:13)'.

ik ben van mening dat beide teksten die hier genoemd worden slaan op een situatie waarin de man geen seksueel contact kon hebben met z'n vrouw en daarom de toevlucht nam tot seksueel verkeer met een man. twee keer word het argument genoemd 'zoals met een vrouw'. het betrof hier dus een situatie waarin afwijkend seksueel gedrag werd vertoond in een naar de gestelde normen niet acceptabele vorm.

zoals met een vrouw refereert niet aan de vorm van seks maar aan de gewoonte van de betreffende mannen. de teksten slaan dus op ontrouw.
eerder kan dus gesteld worden dat er sprake is van seksuele frustratie als basis voor de seks tussen deze mannen.

deze teksten onderstrepen het bestaan van een sociale controle, het geeft geen waardeoordeel over seksueel contact tussen twee mensen van hetzelfde geslacht die voor elkaar kiezen in een relatie waarin alles gedeeld word. deze relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht is dus niet te vergelijken met handelen uit seksuele frustratie!

de vraag is nog waarom er seksuele frustratie was ...
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

freek

Berichtdoor freek » 20 nov 2007 09:49

Denkertje21 schreef:Maar goed, ik zal me er niet afmaken met een losse flodder en wat meer diepgang aanbrengen.
Je haalt 1 Korinthe 6:9,10. Al gemerkt dat dat sterk overeenkomt met 1 Timotheus 1:9,10? Uit deze teksten blijkt duidelijk dat Paulus “mensen die homoseksualiteit beoefenen” beschouwt als goddeloos en afwijkend. Het is echter niet direct duidelijk naar welk type homoseksualiteit Paulus verwijst; zo verduidelijkt hij ook niet wat hij bedoelt met “afgodendienaars”, “overspelers”, “ontuchtigen”, “lasteraars” enzovoorts. In sommige van zijn brieven geeft hij uitgebreide definities daarover, terwijl de rest van de Bijbel daarvoor al een verklaring geeft, wat anders is voor de homofilie. De enige aanname die je kunt maken, is dat Paulus verwijst naar het type homoseksuele praktijken, zoals die hoogtij vierden in de toenmalige Grieks-Romeinse cultuur.

Vergeet niet dat Korinthe een Griekse stad van totale zedenloosheid was en dat toen 1 Timotheüs geschreven werd, Timotheüs in de Griekse stad Efeze werkte. Het feit dat hier twee geschriften aan Grieks sprekende gemeentes gericht zijn, maakt het wel heel erg waarschijnlijk dat Paulus zich uitspreekt tegen dezelfde seksuele perversie die in Romeinen 1:25 uitgesproken wordt. Deze mogelijkheid wordt versterkt doordat echtbrekers en ontuchtigen in een adem met homoseksualiteit worden genoemd. En dán wordt duidelijk dat het alweer gaat om getrouwde heteroseksuele mensen die een homoseksuele verhouding hebben aangeknoopt.

Voor 1 Korinthe 6:9,10 bestaat trouwens ook nog een andere mogelijkheid. Korinthe was een stad vol prostitutie – er bestond ook tempelprostitutie bij de Griekse godsdienst. De tempelprostitutie vierde in Korinthe hoogtij voordat de stad in 146 voor Christus, tijdens een veldslag met de grond gelijk werd gemaakt. Er zijn geen bewijzen dat de tempelprostitutie zich voortzette in het nieuwe Korinthe, waar een christelijke gemeente gevestigd werd. Maar er is ook geen reden om aan te nemen dat de tempelprostitutie niet is voortgezet.

Als je let op de verwijzingen dat Paulus naar prostitutie en zedeloosheid in Korinthe, dan lijkt het of de praktijk van van vroeger mé de muren uit de as herrezen was. Het zou dus ook zo kunnen zijn dat Paulus zich tegen de (homoseksuele) tempelprostitutie keert. Paulus spreekt niet over homoseksuele oriëntatie, maar over afwijkende seksuele praktijken.

Pfff Markie, dat gaat moeilijk worden. je komt nu ff niet meer weg met een paar aangeleerde dogma's. Kom maar mee de diepte in als je dat zo graag wilt!

Diepgang? Hangt af van je definitie van diepgang, maar dit noem ik totaal geen diepgang. Je betoog gedurende de pagina's 49, 50 en 51 is doorspekt met historische aannames en verknipte onderscheidingen die kant noch wal raken, en me absoluut niet kunnen overtuigen.

Je praat jezelf klem man!: "Uit deze teksten blijkt duidelijk dat Paulus “mensen die homoseksualiteit beoefenen” beschouwt als goddeloos en afwijkend". Nou, dan zijn we er toch. Als je dan vervolgt met: "Het is echter niet direct duidelijk naar welk type homoseksualiteit Paulus verwijst", dan maak jij jezelf volstrekt belachelijk. We hebben echt geen halfwas theoloog nodig die een lijstje met onderscheidingen maakt dat de bijbel kennelijk moet completeren. Wil je dan eigenlijk wel luisteren naar Gods stem in dezen? "Bij mannen liggen", zegt toch genoeg. Elk 'type' is fout, omdat die onderscheidingen slechts gebaseerd zijn op een staaltje inlegkunde waar ik het koud van krijg.

"Zo verduidelijkt hij ook niet wat hij bedoelt met “afgodendienaars”, “overspelers”, “ontuchtigen”, “lasteraars” enzovoorts". Hiermee maak jij jouw betoog volstrekt ongeloofwaardig. Wil je dat echt nog nader omschreven hebben. Je bedoeldt dat afgodendienst , overspel, ontucht of laster door ons niet al te letterlijk genomen moet worden? Dat het in principe mogelijk moet zijn omdat in het licht van Paulus tijd een bepaalde vorm van afgodendienst etc. moet afgewezen worden? Want dat wil je er eigenlijk mee zeggen, en op mijn opmerking in dit verband ben je - bewust? - niet ingegaan.

Yep, we lezen een hele lijst voorschriften in het OT, waarvan de ene niet probleemloos losgemaakt kan worden van de andere. Ook lezen we in het NT niets over welke type homoseksualiteit Paulus schrijft, dan alleen de heteroseksuelen die zich schuldig maken aan homoseksualiteit. Dit gaat merendeel vanuit de afgodendienst. Daarbij moeten we ons afvragen of álle hier genoemde voorschriften óók gelden voor de christenen van tegenwoordig. Ga d'r maar voor zitten, dan lopen we ze langs

[...]

Ik realiseer me dat ik best wel diep aan het gaan ben, maar ik word ook best wel moe van de vele oppervlakkige argumenten... Dus vandaar!

Je kunt dan met een hele lap tekst komen, oppervlakkig blijft het, en het bevat nog pertinente onvolledigheden. De christelijke gemeente stelde wel iets meer vast dan "dat onze identiteit in Christus is en niet meer – zoals de Joodse identiteit – in uiterlijkheden". Vier categorieën van 'uiterlijkheden' werden nadrukkelijk gehandhaafd. Elbert haalde dit al aan, maar kennelijk weet je er zelf ook geen raad mee, want een reactie op dit punt heb ik nog niet vernomen van je. "Wij zijn niet consequent wanneer we sommige voorschriften nog wel laten gelden, maar andere niet." Oke, maar dan was God dus ook niet consequent.

Verder sluit ik me bij Elbert aan. Op grond van jouw opmerkingen over hetero's in het Oude Testament, moet ik concluderen dat er in het Oude Testament dus helemaal geen anders-geaarde mannen of vrouwen waren. Want iedereen was hetro, en als er sprake was van homoseksuele praxis, gebeurde dat door hetero-mannen. Dat is inderdaad geen onbevangen exegetiseren, maar de tekst naar je eigen hand zetten. En met opmerkingen als: "We moeten elkaar respecteren als we in het geloof een andere keuze maken en wel de homoseksuele praxis goedkeuren", kan ik op grond van de bijbel niet zoveel. Handelen in geloof en volharden in zonde gaat nu eenmaal niet samen.

"Met dit historisch feitelijk verband als extra context, zien we dat de twee teksten in Leviticus naar het type bedreiging van homoseksuele flirterijen verwijst en niet naar homoseksuele oriëntatie. Tekstinhoudelijk schrijft de Hebreeuwse grondtekst iets als “homoseksuele gemeenschap”. Homoseksuele gemeenschap duidt niet noodzakelijk op homoseksuele verhoudingen of homoseksuele oriëntatie. Een heteroseksueel kan immers óók betrokken raken bij homoseksuele daden?!"

Precies. De grondtekst wijst op het afwijzen van de homoseksuele gemeenschap. Nou, dan zijn we er toch. Inderdaad, nergens spreekt de bijbel over homoseksuele geaardheid/gerichtheid/orientatie in het bijzonder als zonde. Dat is 'slechts' het gevolg van de gebrokenheid van deze wereld. Maar de bijbel is zelf heel duidelijk in het afwijzen van de homoseksuele gemeenschap an sich. Dat zeg je zelf. Door er zelf bij te verzinnen dat 'in liefde en trouw' deze gemeenschap wel mogelijk is (omdat liefde en trouw bijbelse waarden zijn), streep je de inhoud van deze tekst dus weg en volg je je eigen weg. God maakt duidelijk dat liefde en trouw per definitie niets met de homoseksuele praxis te maken heeft. Nu ik de argumenten van de 'refohomoseksueel' beter bestudeer, zie ik dat ze totaal nergens op gebaseerd zijn. Dat heeft me deze discussie in elk geval geleerd.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 nov 2007 09:58

ik ken een jongen, we zijn vrienden aan het worden, hij heeft hiv opgelopen door seks met een jongen die zich voordeed als eerlijk.

nu slikt hij dagelijks een batterij aan pillen en is in behandeling bij een psych. hij heeft grote spijt dat ie zich heeft laten gaan en ziet wel in dat hij zelf ook te graag seks wilde. de stap naar seks is onder en willekeurige steekproef homo's klein, er speelt veel gevoel mee want seks is fijn en kan je helpen je negatieve gevoelens te vergeten, en het is spannend. ook die jongen was daarin gefrustreerd en zette de stap net zo makkelijk buiten een relatie als de mannen in de aangehaalde teksten in de post hierboven. het was niet eerlijk en in dit geval ook nog eens zuur.

er valt tegenwoordig met hiv te leven, maar emotioneel/geestelijk hebben we elkaar als mensen nodig.

mijn stelling is dat een relatie in liefde en trouw tussen twee mannen of twee vrouwen dezelfde rechten en plichten kent (ik doel niet specifiek op het huwelijk) als tussen een man en een vrouw. ontrouw is een gruwel en kan eindigen in ziekte en dood, en het is zo vernederend en destructief!!
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2007 10:27

freek schreef: Diepgang? Hangt af van je definitie van diepgang, maar dit noem ik totaal geen diepgang. Je betoog gedurende de pagina's 49, 50 en 51 is doorspekt met historische aannames en verknipte onderscheidingen die kant noch wal raken, en me absoluut niet kunnen overtuigen.

Zal ik dan maar net zo oppervlakkig reageren? ALLE betogen hier zijn doorspekt met historische aannames omdat er gewoon NERGENS in de bijbel gesproken wordt over GEAARDHEID!

freek

Berichtdoor freek » 20 nov 2007 10:34

Denkertje21 schreef:
freek schreef: Diepgang? Hangt af van je definitie van diepgang, maar dit noem ik totaal geen diepgang. Je betoog gedurende de pagina's 49, 50 en 51 is doorspekt met historische aannames en verknipte onderscheidingen die kant noch wal raken, en me absoluut niet kunnen overtuigen.

Zal ik dan maar net zo oppervlakkig reageren? ALLE betogen hier zijn doorspekt met historische aannames omdat er gewoon NERGENS in de bijbel gesproken wordt over GEAARDHEID!

Klopt, daar waren we het gezamenlijk al over eens.

Je reactie maakt duidelijk dat je weinig raad weet met een bijbelse onderbouwing.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2007 10:35

Op grond van jouw opmerkingen over hetero's in het Oude Testament, moet ik concluderen dat er in het Oude Testament dus helemaal geen anders-geaarde mannen of vrouwen waren.

Ja en de aarde was vroeger plat, maar draait nu. De zon draaide vroeger maar nu heeft die stuivertje gewisseld met de aarde!

Joh laat ik het maar simpel houden: vroeger was er net zo goed sprake van homofiele geaardheid. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zomaar aan te nemen dat het er niet was. Men heeft het booit hetrkent als zijnde een geaardheid. Dat herkende men zelfs een paar eeuwen geleden nog niet!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2007 10:36

freek schreef: Je reactie maakt duidelijk dat je weinig raad weet met een bijbelse onderbouwing.

Dat zeg ik dus ook van jou! Jij laat de bijbel buikspreken. Als de bijbel zwijgt, ga jij spreken en doet dat net zo goed met aannames!

freek

Berichtdoor freek » 20 nov 2007 11:17

Denkertje21 schreef:
freek schreef: Je reactie maakt duidelijk dat je weinig raad weet met een bijbelse onderbouwing.

Dat zeg ik dus ook van jou! Jij laat de bijbel buikspreken. Als de bijbel zwijgt, ga jij spreken en doet dat net zo goed met aannames!

O? Zelfs jij erkende een aantal postings terug, dat de 'homo-teksten' in de bijbel betrekking hadden op de homoseksuele gemeenschap. Een opening voor mensen die in liefde en trouw het toch willen doen wordt niet gegeven, dus ga ik daar niet van uit. Het lijkt mij daarom duidelijk dat homoseksuele gemeenschap in elk geval uitgesloten is. Meer kan ik er niet van maken. JIJ komt dan met de historische cultuur die zou maken dat deze teksten alleen betrekking hebben op homoseksueel contact door heteromannen, die allang met een vrouw getrouwd zijn en daarom overspel plegen, met het oog op de tempelcultuur enz. enz. Dat staat er gewoon niet. Paulus noemt in het zelfde rijtje overspel zelfs als aparte categorie. Als het 'bij mannen liggen' slechts overspel in een man-vrouw-relatie zou zijn geweest, had hij homoseksuele gemeenschap niet apart benoemd.

Dus: de bijbel zwijgt inderdaad over homoseksuele gerichtheid. De bijbels zwijgt overduidelijk niet over homoseksuele gemeenschap. Dat zeg ik niet alleen, dat zeg je zelf ook!

Denkertje21 schreef:Tekstinhoudelijk schrijft de Hebreeuwse grondtekst iets als “homoseksuele gemeenschap”.

Denkertje21 schreef:Uit deze teksten blijkt duidelijk dat Paulus “mensen die homoseksualiteit beoefenen” beschouwt als goddeloos en afwijkend".

Het onderscheid in categorieën maak jij, en niet de bijbel. Dus als er iemand laat buikspreken ben jij het wel!

Terug naar “Archief”