Inhoudelijke vervlakking op Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 15 feb 2005 22:55

caprice schreef:....maar God laten we maar praten.

Mmm, vraagje: wie zijn "we"?
Misschien kan ik je dan begrijpen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2005 00:11

caprice schreef:
Aragorn schreef:Ik hoop niet dat iemand zich hier een profetische houding aan gaat meten, in de zin van "wee u!".. :o Nuja, het komt al weleens voor, maar dat is dus dodelijk voor elke vorm van een goed gesprek.

Weet je wat pas dodelijk is? Mensen niet waarschuwen voor de ellendestaat waarin zij verkeren krachtens onze val in Adam.
Het is dodelijk om jaar in, jaar uit maar door te discussieren over wat men wel of niet zint, maar God laten we maar praten. Totdat op de dag der dagen God zal beginnen te spreken. Maar dan is het te laat.

Ik wil even geen namen noemen, maar de discussie waarin ik mensen op dergelijke wijze heb horen spreken vielen direct dood, er was geen wederzijds respect meer, men wilde niet meer (eerlijk) naar elkaar luisteren en mensen die juist overtuigd hadden moeten worden van de waarheid die de profeet in kwestie trachtte te verkondigen keerden zich er vanaf. In alle opzichten nadelig dus. We zijn geen profeten, laten we dat dan ook niet pretenderen, maar gewoon erkennen dat we allemaal mensen zijn die het niet altijd even goed weten.

Voorzover ik haar niet herhaald heb, ook erg eens met sela.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2005 00:14

Oja, caprice, hoe zou jij het vinden als Collateral je keer op keer zegt: "maar caprice, jij moet eens opstaan uit je godsdienstwaanzinnige doodsstaat en je verstand gaan gebruiken, want dit hangen aan tradities is den Heere een gruwel!"..? Goed, ik overdrijf verschrikkelijk, maar het is even om een indruk te geven van de manier van spreken die gewoon weinig constructief is.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2005 06:17

sela schreef:beste caprice,

weet je wat een beetje moeilijk is in topics.. althans, als ik voor mezelf spreek..
dat een opmerking zoals jij die plaatst alle vorm van discussie doodslaat. ik ga ervan uit dat jij de waarheid niet in pacht hebt.. niemand van ons. ik ook niet. alleen God.

inhoudelijke reactie: ik begrijp dat je het goede bedoeld. maar is het zo verkeerd om te discussieren met als doel de waarheid vinden? het leven te begrijpen [ons door God gegeven]? de Bijbel te doorgronden? We zijn hier niet om bang te zijn voor de dag des oordeels, maar om eh.. dat te doen wat God van ons vraagt. te leven, zeg maar.

vrede,
sela

Dat begrijp ik wel, en je hebt ook wel gelijk, maar we mogen elkaar in elk geval geen bekering aanpraten.

Collateral schreef:* Is het eens met sela. *

caprice schreef:Weet je wat pas dodelijk is? Mensen niet waarschuwen voor de ellendestaat waarin zij verkeren krachtens onze val in Adam.
Het is dodelijk om jaar in, jaar uit maar door te discussieren over wat men wel of niet zint, maar God laten we maar praten. Totdat op de dag der dagen God zal beginnen te spreken. Maar dan is het te laat.

Waarom wacht God met spreken tot het te laat is?

Bij jouw verhaal krijg ik een beetje de indruk dat God Zijn woede zit op te kroppen tot de dag des oordeels. Ik vind dat een beetje 'God onwaardig' klinken.

Dat schreef ik niet. WIJ laten God praten als we ons niet bekeren, het zij van onze openlijke zonden, het zij van de godsdienst zonder God.
Daar moeten WIJ eenmaal rekenschap voor afleggen voor de Rechter van hemel en aarde.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 feb 2005 07:30

Je mag iemand geen bekering aanpraten zegt Caprice.
Maar ik krijg bijna het gevoel dat je hier helemaal niet mag spreken dat je bekeerd bent. En dat elke reactie die je geeft nogal snel afgedaan wordt als vals geloof.
Er wordt door sommige hier al uitgegaan van het slechtste.
Ook al verteld de ander het goede, dan nog is het een vals getuigenis.
En daar wordt ik nu zo moe van, dat ik er gewoon geen zin meer in heb.
Ben refoweb dus zat.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 08:29

Ik vind het goed wat die personen doen, als daar een aanleiding voor is, maar om als een Jona door Nineve te gaan lopen en roepen: bekeerd u, nee... Niet in topics waar er totaal geen aanleiding voor is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 16 feb 2005 09:30

Raido schreef:Ik vind het goed wat die personen doen, als daar een aanleiding voor is, maar om als een Jona door Nineve te gaan lopen en roepen: bekeerd u, nee... Niet in topics waar er totaal geen aanleiding voor is.

Kijk, in nineve was het inderdaad nodig. Daar leefden ze zonder God.
Maar ik kan toch zeggen dat het hier op refoweb wel meevalt met dat zonder God leven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 10:34

joepie schreef:
Raido schreef:Ik vind het goed wat die personen doen, als daar een aanleiding voor is, maar om als een Jona door Nineve te gaan lopen en roepen: bekeerd u, nee... Niet in topics waar er totaal geen aanleiding voor is.

Kijk, in nineve was het inderdaad nodig. Daar leefden ze zonder God.
Maar ik kan toch zeggen dat het hier op refoweb wel meevalt met dat zonder God leven.
Ja klopt, maar ik bedoelde in 'heidense' topics..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jean

Berichtdoor jean » 16 feb 2005 11:57

Aragorn schreef:
Ik hoop niet dat iemand zich hier een profetische houding aan gaat meten, in de zin van "wee u!".. Nuja, het komt al weleens voor, maar dat is dus dodelijk voor elke vorm van een goed gesprek.

Caprice schreef: Weet je wat pas dodelijk is? Mensen niet waarschuwen voor de ellendestaat waarin zij verkeren krachtens onze val in Adam.

Ik ben het met je eens Caprice. Waarom moeten we perse altijd en overal maar over doorzagen? Dat vind ik ook het stomme van een topic met 100 pagina's.

En Aragorn, dat je alles kunt zeggen in een topic als de titel maar oke is, daar kan ik ook niet in geloven. Als er een topic over sex gaat zeg je gewoon: ik denk dat ik van God wel naar bed mag voor het huwelijk. Want dat mag in dat topic. Vind je het logisch dat mensen je dan waarschuwen dat je niet op de goede weg zit?

Maar goed, iedereen is weer anders, maar ik vind het echt onbegrijpelijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2005 13:04

jean schreef:
Aragorn schreef:
Ik hoop niet dat iemand zich hier een profetische houding aan gaat meten, in de zin van "wee u!".. Nuja, het komt al weleens voor, maar dat is dus dodelijk voor elke vorm van een goed gesprek.

Caprice schreef: Weet je wat pas dodelijk is? Mensen niet waarschuwen voor de ellendestaat waarin zij verkeren krachtens onze val in Adam.

Ik ben het met je eens Caprice. Waarom moeten we perse altijd en overal maar over doorzagen? Dat vind ik ook het stomme van een topic met 100 pagina's.

Als je daar niet van houdt moet je er natuurlijk vooral niet komen. :) De waarheid is nooit 'af', dus over sommige onderwerpen kun je eindeloos praten.

En Aragorn, dat je alles kunt zeggen in een topic als de titel maar oke is, daar kan ik ook niet in geloven. Als er een topic over sex gaat zeg je gewoon: ik denk dat ik van God wel naar bed mag voor het huwelijk. Want dat mag in dat topic. Vind je het logisch dat mensen je dan waarschuwen dat je niet op de goede weg zit?

Maar goed, iedereen is weer anders, maar ik vind het echt onbegrijpelijk.

Neehoor, je zegt dan niet zomaar: ik denk dat ik van God wel naar bed mag voor het huwelijk. Daar behoor je ook argumenten bij te geven, evenals mensen die denken dat het niet kan. Het probleem is gewoon dat je niet kunt of wilt accepteren dat er ook andere meningen over de uitleg van de bijbel zijn die evenveel bestaansrecht hebben als de jouwe. Vanuit zo'n pretentieuze positie is het idd lastig discussieren, nee dan valt er zelfs niet eens te discussieren. Want waarom zou je op een discussieforum komen als je toch allang weet hoe de waarheid in elkaar zit?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 feb 2005 13:15

caprice schreef:WIJ laten God praten als we ons niet bekeren, het zij van onze openlijke zonden, het zij van de godsdienst zonder God.
Daar moeten WIJ eenmaal rekenschap voor afleggen voor de Rechter van hemel en aarde.

Prima dat jij dat gelooft, maar dat betekent niet dat het zinnig is om dat op deze manier te pas en te onpas te herhalen richting degenen die er anders over denken, zoals Aragorn terecht opmerkt. Het probleem is namelijk, dat veel mensen (waaronder ik) een fundamenteel andere overtuiging hebben dan jij, en dat jij bij jouw 'waarschuwingen' daar geen rekening mee houdt. Dit heeft tot gevolg dat hetgeen je zegt zij doel totaal mist en hooguit meewarigheid of irritatie opwekt. En dat is - naar ik aanneem - niet je bedoeling, toch? :)

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2005 19:02

Collateral schreef:
caprice schreef:WIJ laten God praten als we ons niet bekeren, het zij van onze openlijke zonden, het zij van de godsdienst zonder God.

Prima dat jij dat gelooft, maar dat betekent niet dat het zinnig is om dat op deze manier te pas en te onpas te herhalen richting degenen die er anders over denken, zoals Aragorn terecht opmerkt. Het probleem is namelijk, dat veel mensen (waaronder ik) een fundamenteel andere overtuiging hebben dan jij, en dat jij bij jouw 'waarschuwingen' daar geen rekening mee houdt. Dit heeft tot gevolg dat hetgeen je zegt zij doel totaal mist en hooguit meewarigheid of irritatie opwekt. En dat is - naar ik aanneem - niet je bedoeling, toch? :)

Nee.

Bekeert u, en gelooft het evangelie.

Dat is de bedoeling.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 feb 2005 19:36

Collateral schreef:

Natuurlijk moeten we er wel een beetje rekening meehouden dat dit refoweb is, en dat er daar ook redelijk wat mensen zijn die hun refo-zijn serieus nemen. Wees dus niet al te verontwaardigd als mensen zo uit de hoek komen. Probeer ook in de posts dit uitgangspunt aan te houden. Col begrijpt dat geloof ik wel trouwens :). Je mag veel zeggen, maar respecteer het als in de meeste discussies de Bijbel als onfeilbaar uitgangspunt wordt genomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2005 20:28

caprice schreef:
Collateral schreef:

Nee.

Bekeert u, en gelooft het evangelie.

Dat is de bedoeling.

Juist. En als je dat wilt bereiken is het toch best logisch dat je een poging doet om die boodschap geloofwaardig te maken, ook voor mensen die aanvankelijk een ander referentiekader hebben? Of zeg ik nu hele rare dingen? :?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 feb 2005 21:31

parsifal schreef:Natuurlijk moeten we er wel een beetje rekening meehouden dat dit refoweb is, en dat er daar ook redelijk wat mensen zijn die hun refo-zijn serieus nemen. Wees dus niet al te verontwaardigd als mensen zo uit de hoek komen. Probeer ook in de posts dit uitgangspunt aan te houden. Col begrijpt dat geloof ik wel trouwens :). Je mag veel zeggen, maar respecteer het als in de meeste discussies de Bijbel als onfeilbaar uitgangspunt wordt genomen.

Dat begrijp ik inderdaad. ;)
Ik sta open voor alle standpunten (ik heb De Waarheid absoluut nog niet gevonden), maar wel graag een beetje onderbouwd en geen onnodige herhalingen van zetten. Verder irriteer ik me hier aan niemand, maar ik neem niet altijd iedereen serieus. :)

Aragorn schreef:
caprice schreef:Bekeert u, en gelooft het evangelie.

Dat is de bedoeling.

En als je dat wilt bereiken is het toch best logisch dat je een poging doet om die boodschap geloofwaardig te maken, ook voor mensen die aanvankelijk een ander referentiekader hebben? Of zeg ik nu hele rare dingen? :?

Nee, hele ware dingen. :)

En om die boodschap zo goed mogelijk te brengen is het van belang dat je uitkijkt dat je niet te drammerig, theatraal of clichématig overkomt, maar zelfverzekerd en respect tonend jegens de overtuiging van de ander.

Terug naar “Archief”