Heilige Geest ontvangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2005 15:50

Zeg niet dat het niet gebeurd.
Onlangs was er bij ons in de kerk iemand die vanuit de kongo kwam.
Hij sprak kongolees (denk ik) wij verstonden er niets van.
Maar hij vertelde van Gods grote daden.
En gelukkig was er ook iemand die de taal (tong) voor ons kon vertalen zodat het ons stichte.

Zo zijn er in de traditionele kerken vele gaven van de Geest.
Alleen blijven vele hangen in het spreken in onverstaanbare klanken als zijnde gave van de Geest. Alsof dat de enige gave is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 15:59

Slaat de laatste zin op het algemeen of op de traditionele kerken?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2005 16:51

Raido schreef:Slaat de laatste zin op het algemeen of op de traditionele kerken?

In het algemeen.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 10 feb 2005 16:53

Raido schreef:
Ja waarom gebeurt dat in de meeste kerken niet? Omdat ze er niet voor open staan. Stel je voor dat hun programmaatje wordt omgegooid dat zou dramatisch zijn, nee dan maar geen HG.
Ofwel geen tongen, geen Geest? Lekker kort door de bocht hoor.

Ik had het meer over de uitingen v/d Geest in het algemeen. Ik bedoel niet dat je alleen de Geest hebt als je in tongen spreekt.
stomp niet af, blijf slijpen

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 10 feb 2005 16:55

joepie schreef:Zeg niet dat het niet gebeurd.
En gelukkig was er ook iemand die de taal (tong) voor ons kon vertalen zodat het ons stichte.

Alleen blijven vele hangen in het spreken in onverstaanbare klanken als zijnde gave van de Geest. Alsof dat de enige gave is.

Ik geloof zeker dat het ook in traditionele kerken gebeurt. Mijn ervaring is dat over het algemeen evangelische kerken er meer voor open staan...maar goed daar zijn dan ook weer andere dingen op aan te merken.
Het is zeker niet de enige gave. Sterker nog Paulus moedigt mensen aan om in tongen te spreken maar nog veel meer te streven naar de gave van profetie.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 feb 2005 19:40

gurl schreef:
joepie schreef:Zeg niet dat het niet gebeurd.

Ik geloof zeker dat het ook in traditionele kerken gebeurt. Mijn ervaring is dat over het algemeen evangelische kerken er meer voor open staan...maar goed daar zijn dan ook weer andere dingen op aan te merken.
Het is zeker niet de enige gave. Sterker nog Paulus moedigt mensen aan om in tongen te spreken maar nog veel meer te streven naar de gave van profetie.

Zou het iets te maken hebben met de doop in de heilige Geest .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 10 feb 2005 20:10

brammetje schreef:

Hoe bedoel je?

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 feb 2005 20:21

gurl schreef:
brammetje schreef:

Hoe bedoel je?

Precies zo als ik het zeg , nooit gelezen in de bijbel over de doop in de HG ?
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 10 feb 2005 20:22

brammetje schreef:
gurl schreef:
brammetje schreef:

Hoe bedoel je?

Ja ik mis alleen ff de link zeg maar...ik snap je vraag niet zo goed sorry ben blond...

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 feb 2005 20:28

gurl schreef:
brammetje schreef:
gurl schreef:
brammetje schreef:

Hoe bedoel je?

Ja ik mis alleen ff de link zeg maar...ik snap je vraag niet zo goed sorry ben blond...

Het bleek , te lezen in handelingen dat je gedoopt met water kan zijn maar de Heilige Geest nog niet hebt ontvangen .
De Doop in de Heilige Geest word veelal vervolgd door uitingen van de Geest . Profetie . etc etc . Het een staat niet los van het andere dus !

Trouwens blond is best wel mooi .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 10 feb 2005 20:32

brammetje schreef:Het bleek , te lezen in handelingen dat je gedoopt met water kan zijn maar de Heilige Geest nog niet hebt ontvangen .
De Doop in de Heilige Geest word veelal vervolgd door uitingen van de Geest . Profetie . etc etc . Het een staat niet los van het andere dus !

Trouwens blond is best wel mooi .

Ja dat heb ik toch ook nooit gezegd? Doop in de HG is iets anders als de doop met water. Pas als je gedoopt bent met de HG kun je de gave van de Geest ontvangen.

Dank je.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 12 feb 2005 16:37

brammetje schreef:Het bleek , te lezen in handelingen dat je gedoopt met water kan zijn maar de Heilige Geest nog niet hebt ontvangen .

Hmmm... Ik zat te denken en ik vroeg me aan de hand van het bovenstaande af of er verschil is tussen vervuld zijn met de heilige Geest en de doop met de heilige Geest. Want je kan niet zonder de Geest oprecht zeggen dat Jezus de Heer van je leven is, maar als je dat kan heb je dan je gaven al of nog niet?
Laat je leiden door Hem!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 12 feb 2005 17:01

Tijn schreef:

Hmmm... Ik zat te denken en ik vroeg me aan de hand van het bovenstaande af of er verschil is tussen vervuld zijn met de heilige Geest en de doop met de heilige Geest. Want je kan niet zonder de Geest oprecht zeggen dat Jezus de Heer van je leven is, maar als je dat kan heb je dan je gaven al of nog niet?

Er zit idd een verschil tussen. Als je tot bekering komt ontvang je wel de HG, daardoor kan je dus zeggen dat je Jezus volgt, maar voor de vervulling met de HG moet je apart bidden. Dan pas krijg je ook de gaven volgens mij.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 12 feb 2005 20:22

gurl schreef:Er zit idd een verschil tussen. Als je tot bekering komt ontvang je wel de HG, daardoor kan je dus zeggen dat je Jezus volgt, maar voor de vervulling met de HG moet je apart bidden. Dan pas krijg je ook de gaven volgens mij.

Zo heb ik het ook altijd begrepen; na de rechtvaardiging (bekering) de heiliging met de vrucht van de Geest (Gal).
En de vervulling vindt vooral plaats met het oog op onze taak in de gemeente of naar de wereld toe, en dan met een/meerdere gaven van de Geest.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 12 feb 2005 21:57

Cathy schreef:
gurl schreef:Er zit idd een verschil tussen. Als je tot bekering komt ontvang je wel de HG, daardoor kan je dus zeggen dat je Jezus volgt, maar voor de vervulling met de HG moet je apart bidden. Dan pas krijg je ook de gaven volgens mij.

Zo heb ik het ook altijd begrepen; na de rechtvaardiging (bekering) de heiliging met de vrucht van de Geest (Gal).
En de vervulling vindt vooral plaats met het oog op onze taak in de gemeente of naar de wereld toe, en dan met een/meerdere gaven van de Geest.

Gezien de Bijbel gebeurt de doop in de Heilige Geest dan wanneer andere Geest vervulde broeder de handen opleggen en Bidden .

Dus de Heilige Geest brengt je tot Jezus , je word gedoopt en daarna Gedoopt in de Heilige geest . ( vervullen ) ondergedompeld ?
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Terug naar “Archief”