dominees uit gergem.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 08 feb 2005 18:48

Afat82 schreef:
caprice schreef:
kurtyo schreef:Heb je de uitleg gelezen waarom je beter niet bij Van Leeuwen kunt kopen Caprice?

Ach, bij sommig mensen is het ook nooit goed. Bij prekenweb zoek je toch ook op predikant? De pot verwijt de ketel...

Maar op Prekenweb zijn ze niet selectief bezig, zo van: die dominee willen we er wel op en die niet. En dat doet Van Leeuwen m.i. wel.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb wel eens een e-mail gestuurd waarom een bepaalde predikant er niet op stond, maar dat was gewoon om het feit dat hij niet aan prekenbandjes van de desbetreffende predikant kon komen.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 08 feb 2005 18:54

[quote="caprice]Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb wel eens een e-mail gestuurd waarom een bepaalde predikant er niet op stond, maar dat was gewoon om het feit dat hij niet aan prekenbandjes van de desbetreffende predikant kon komen.[/quote]
Dat klopt niet!! Vorige week had ik nog contact met mensen van Prekenweb, maar het gros van de predikanten geeft er geen toestemming voor dat hun preken op the world wide web komen. Waarom?! Moet je mij niet vragen. Het zou dus kunnen dat ze niet aan bandjes kunnen komen, maar dat is dan omdat ze daar geen toestemming voor kunnen krijgen!

Iedereen kan toch aan bandjes komen! Als ik in Groningen woon en ik wil een prekenbandje van een dienst uit Krabbendijke (om maar wat geks te noemen) dan bel je de scriba oid en je wordt zo doorverwezen en dat bandje krijg je thuis. Duszz....

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 08 feb 2005 19:56

jas schreef:
The_Pim schreef:
caprice schreef:Die bandjes worden niet alleen via internet verkocht, maar ook via een catalogus, en ook in de winkel zijn deze bandjes en cd's verkrijgbaar. Is er dan ook wat in te brengen tegen deze twee laatste wijzen van verkoop?

Ja, namelijk dat de predikanten daar nooit toestemming voor gegeven hebben. Nu is in mijn pragmatische optiek een preek geen eigendom van de predikant (hij brengt namelijk de Boodschap van een ander), maar formeel juridisch is dit wel zo. Dat je bandjes kopieert voor je vrienden en familie omdat je graag het Evangelie doorgeeft, ok, maar illegale kopiën verkopen. Mwa, niet echt kosjer...

Juridisch is dat ook niet zo. Er staat immers geen (c) copyright onder de preek, of het wordt in elk geval niet expliciet vermeld dat overname niet toegestaan is.

Een predikant die meer juridische kaas heeft gegeten dan ik heeft het me eens uitgelegd.
Maar goed, het is bijv. hetzelfde als dat ik een boek ga verkopen met jouw bijdragen van Refoweb..... Het druist bij mij tegen alle redelijkheid in.
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 feb 2005 21:36

ok, genoeg geprekenwebt :D laten we weer terug gaan naar ds., en de bandjesdiscussie weer voeren in een topic wat daarvoor is (want dat is er ongetwijfeld).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Jacq
Verkenner
Verkenner

Predikanten

Berichtdoor Jacq » 09 feb 2005 22:11

Ik zal eens een rijtje predikanten opnoem in de Gereformeerde Gemeenten waar je goed naar kunt luisteren:

Ds. C. Sonnevelt (Letbrigde)
Ds. J. M. D. de Heer (Middelburg)
Ds. M. Karens (Werkendam)
Ds. A. J. Gunst (Nieuwerkerk)
Ds. C. G. Vreugdenhil (Vlissingen)
Ds. E. Hakvoort (Genemuiden)
Ds. J. Karels (emeritus uit Rijssen)
Ds. W. Visscher (Amersfoort)
Ds. G. Clements (Gouda)

Als je meer van predikanten houdt, die wat meer naar de Oud-Gereformeerde Gemeente (dus meer bevinding in de preken, niet zo veel tekstuitleg) dan zou ik kiezen voor bijv. ds. J. Karens, emeritus uit Kruiningen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 feb 2005 22:13

wat dacht je van ds karels uit hardinxveld, is ook best naar te luisteren
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2005 22:19

Ds. Van Dieren

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 22:20

Tja,
en dan wordt er van tevoren bij het preeklezen gezegd van wie de preek is en dan denk je: "O, NEE!"
Blijkt het ineens heel erg mee te vallen.

Wat ik zeggen wil:
Op zich kun je best namen noemen, maar ten diepste denk ik dat alle predikanten "mooie en minder mooie" preken hebben.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2005 22:23

TheKeimpe schreef:Wat ik zeggen wil:
Op zich kun je best namen noemen, maar ten diepste denk ik dat alle predikanten "mooie en minder mooie" preken hebben.

Precies. En dat geldt dus ook voor de dominee's waar verscheidene personen minder fraaie vooroordelen over uitspreken. Soms wordt er zo een aversie tegen een bepaalde predikant aangepraat, terwijl dat helemaal weg kan zijn als je een preek gehoord hebt.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2005 22:23

Naar ds. Hoghem uit Barneveld kun je ook goed luisteren.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 09 feb 2005 23:27

Dit topic kan beter op slot. "Naar dominee X kun je ook goed luisteren"."Naar dominee Y kun je ook goed luisteren". Dat zijn beweringen waar niemand iets mee opschiet. Inderdaad, als je niet doof bent kun je naar elke dominee wel goed luisteren. Volkomen zinloos wanneer onderbouwing achterwege blijft.
~~Soli Deo Gloria~~

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 09 feb 2005 23:34

SDG
Hier ben ik het helemaal mee eens, wat een geleuter. Die is goed en daar kun je goed naar luisteren. Hier zijn vast geen onbekeerde mensen meer. Caprice en Johannes 1, dat kan dan toch niet anders? Als je het verstaat, dan is het toch goed met je?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 feb 2005 10:36

beste waarnemer en SDG,

even een quote van de 1e posting van deze discussie:
Wij gaan binnenkort op wintersport en willen voor de zondag bandjes meenemen van gergem dominees. Mijn vraag, welke dominee uit de gergem raden jullie aan!

dus er word gevraagd welke dominees er aangeraden worden. dus het is niet zo vreemd dat caprice en ik en vele andere dan namen gaan noemen waar je goed naar kan luisteren. ik heb 1 dominee genoemd dus ik snap de ophef niet zo van je woorden waarnemer. kan je het even uitleggen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 10 feb 2005 13:08

Johannes1
Ik wil het nog wel een keer zeggen. Jullie gaan op vakantie en dan willen jullie prekenbandjes meenemen. Dat moeten jullie natuurlijk zelf weten. Nu krijg je hier op het Web een spraakverwarring wie de beste is en juist niet de beste. Ik vind dat gezever en geleuter. Ga op je vakantieadres naar de plaatselijke gemeente. Als dat niet mogelijk is doe bijbelstudie alleen of met je groep. Als je het zelf doet zul je merken hoe verfrissend het is.
Dat is mijn mening, verder zit daar geen bedoeling achter.
Ik vind het wel treffend dat juist bij de GG ze altijd en overal een dominee er bij moeten hebben, dat hebben jullie zelf niet in de gaten.
Wij zijn vorig jaar met een groep naar Israël geweest en om de beurt deden we de dagsluiting en op de shabbat gingen naar een dienst van een Messias belijdende gemeente. Ook bezochten we een synagoge. Verder had één uit de groep een studie voorbereid over de "achtste dag", dat is prachtig. Het ging goed zonder dominee.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 10 feb 2005 13:21

waarnemer schreef:Johannes1
Ik wil het nog wel een keer zeggen. Jullie gaan op vakantie en dan willen jullie prekenbandjes meenemen. Dat moeten jullie natuurlijk zelf weten. Nu krijg je hier op het Web een spraakverwarring wie de beste is en juist niet de beste. Ik vind dat gezever en geleuter

Voor zover ik het kan bekijken wordt er niet gediscussieerd wie nu de beste is en wie niet, maar wordt er alleen aangegeven naar wie wij persoonlijk fijn kunnen luisteren.

En als jij dat geleuter vindt...wie verplicht jou om dit topic te lezen???
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Terug naar “Archief”