Refo en Luxe

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 20 feb 2003 15:50

Ik zit er persoonlijk hard over na te denken om het materialistische westerse wereldje achter me te laten, mn baan op te geven en mensen in de derde wereld te gaan helpen die het echt nodig hebben... back to basics, maar wat moet dat wel niet voor een voldoening aan een mens geven...

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 20 feb 2003 18:45

Hoe wil je dat gaan doen? Vind het een loffelijk streven!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 20 feb 2003 20:33

Hoe wil je dat gaan doen? Vind het een loffelijk streven!

Er zijn denk ik genoeg manieren om dat te gaan doen. Recentelijk heb ik nog verhalen gehoord over mensen die bij de stichting Oost-Europa zending zitten. Die geven zich daar olledig aan en gaan ook weken weg van huis om mensen t ehelpen in Oost-Europa. Dus er zijn wel mogelijkheden!

Maar ik heb er zelf ook al eens over nagedacht. Maar wanneer iemand dat werkelijk doet verdient hij/zij al mijn respect. Je familie, vrienden, huis achter laten om mensen te helpen. Het is eigenlijk voor velen weggelegd, maar weinigen willen dat zien...
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 21 feb 2003 11:19

[quote="Lotte"]Hoe wil je dat gaan doen? Vind het een loffelijk streven![/quote]
Vrijwilligerswerk doen.. ben al bezig met het zoeken van organisaties...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mar 2003 19:17

Laats hadden we een discursie hoe een christen zich zou moeten gedragen uitzien enz.
Het ging er ook over hoe je een christen kan herkennen.

Er kwam iemand met een opmerking: over een jongen in een zogenamde boemwagen die de volumeknop op 12 had staan. Hij geloofde niet dat dit een christen zou kunnen zijn.

Daarna werdt er een opmerking gemaakt: Ik zag vanochtend een paar dikke sleejen van mercedisen langs komen..... ze stopte ennnnn......... Tot mijn verbazing zag ik een paar ichtus visjes achterop geplakt.....

Zouden het niet wat minder kunnen?????
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 27 mar 2003 21:21

en... waarom niet???
Time flies when you have none!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mar 2003 22:03

Sterretje schreef:en... waarom niet???

Wat (en waarom niet???)?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 28 mar 2003 10:02

hijwel schreef: Ik zag vanochtend een paar dikke sleejen van mercedisen langs komen..... ze stopte ennnnn......... Tot mijn verbazing zag ik een paar ichtus visjes achterop geplakt.....

Zouden het niet wat minder kunnen?????

ik bedoelde hierbij.. waarom niet?

joris

Berichtdoor joris » 28 mar 2003 10:17

waarom ze niet in grote sleejen moeten rijden? of waarom dat niet wat minder zou kunnen?

ik werk ineen reformatorische woonvoorziening en ik merk dat mensen vaak heel erg gericht zijn op de buitenkant. Hiermee zeg ik dus niets over de binnenkant, want daar ga ik niet over. De buitenkant moet goed zijn: netjes in de kleren, kleren volgens de pikorde, op de juiste manier je vakantiedoorbrengen, de tuin moet netjes, alle onvolkomenheden mogen alleen van binnen aan de buitenkant werken we ze hard weg.

ik heb ooit eens gehoord dat het hard werken van reformatorischen komt omdat ze de teksten in de bijbel over 'woekeren met dat wat GOdje gegeve heeft' erg letterlijk op vatten.

maar euh, als je geld hebt rijdt je toch in een mooie wagen? als je maar niet je tienden voor jezelf houdt, dat vindt ik wel een voorwaarde.

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Refo en Luxe

Berichtdoor Ikke21 » 28 mar 2003 12:22

Lotte schreef:Hoe kijken jullie tegen alle luxe aan van tegenwoordig? Worden wij niet errug materialistisch? Van refoos wordt toch verwacht dat ze sober leven?
Graag jullie mening!!! :roll:

Moeten wij als christen sober leven? Weet ik niet!!
Wij moeten toch ook zoals alle andere mensen door de wereld? Mogen wij dan niet aan verschillende luxen meedoen?
Maar daarbij denk ik ook dat wij ons geld niet over de balk moeten gooien en niet alleen voor ons zelf houden, er wordt eigenlijk van ons gevraagt om een 10e deel aan de kerk te geven!!
Sober leven hoeft dus niet, dat vraagt God toch niet van ons! Staat er ergens in de bijbel dat wij sober door het leven moeten gaan?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 28 mar 2003 12:41

Er zit verschil tussen luxe hebben en overdadig leven.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 31 mar 2003 08:01

Ik weet niet of dat letterlijk zo in de bijbel staat. Alleen verwacht de buitenwacht dat van ons, volgens mij. Mensen hebben toch bepaalde verwachtingen van christenen? Als een christen de fout in gaat, is het ook van: en dat is nou zo'n refo! Het wordt ons zwaarder aangerekend door de mensen. Ik vroeg me af of dat voor luxe ook geldt. Als je iedere cent uitgeeft aan wereldse zaken, en je vergeet de minder bedeelde mens. Of je gaat luxe vakantiereizen maken. enz.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 31 mar 2003 08:04

Lotte schreef:Ik weet niet of dat letterlijk zo in de bijbel staat. Alleen verwacht de buitenwacht dat van ons, volgens mij. Mensen hebben toch bepaalde verwachtingen van christenen? Als een christen de fout in gaat, is het ook van: en dat is nou zo'n refo! Het wordt ons zwaarder aangerekend door de mensen. Ik vroeg me af of dat voor luxe ook geldt. Als je iedere cent uitgeeft aan wereldse zaken, en je vergeet de minder bedeelde mens. Of je gaat luxe vakantiereizen maken. enz.

Ik denk niet dat dat goed is.....wij mogen de arme, zieken niet vergeten en moeten een 10e deel van ons bezit aan hun te geven!!

Terug naar “Archief”