Moderator: Moderafo's
Spons schreef:volgens mij proberen een paar mensen hier te zeggen dat dit onbegrijpelijk taal is voor de meeste mensen, een beetje taal uit de middeleeuwen om het maar zo te zeggen. Dit spreekt weinig mensen meer aan, ja mischien de ouden van dagen maar jongeren zeker niet , uitzonderingen daar gelaten.
en laten we het nu niet gaan hebben over of hij de almachtige waarheid spreekt maar meer over de manier waarop men de kerganger denkt te bereiken. want daar draait het om wat de dominee zegt, het woord van God duidelijk overbrengen op de mensen.
spreek ik hier niet beide doelgroepen aan ?Dit spreekt weinig mensen meer aan, ja mischien de ouden van dagen maar jongeren zeker niet , uitzonderingen daar gelaten
dat ben ik niet met je eens, het is wel de generatie die verder moet gaan en dus zeer belangrijk is , voor het nageslacht na hen nietwaar, maar ben het met je eens dat de preek voor zoveel mogelijk mensen geschikt moet zijn,Het lijkt wel of de preken tegenwoordig een hapklarebrok moet zijn voor de jeugd
caprice schreef:jas schreef:wh schreef:jas schreef:Raido schreef:Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel en verwonderde me over de verschikkelijke termen die in de preken voorkomen, ik volg het wel (Ds. Lamain). Maar stel dat je iemand mee neemt naar je kerk, en die hoort een preek lezen of live, met de volgende termen.
1. De doodsjordaan.
2. Door de Hel naar de Hemel
3. Je moet met een strop om je keel naar de Hemel
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen
6. Geestelijke boosheden in de lucht
7. Nimmereindigende eeuwigheid
Enz...
Snapt die persoon dan ook maar iets van die preek? Zal hij ooit weerkomen?
Lamains preken zijn een opeenstapeling van clichés. Voor de rest had de man niet veel zinnigs te vertellen, dan; hmm, ken je dr wa fan mensuh? hm?
Het gaat weer goed momenteel, lekker weer om je heen schoppen naar zoveel mogelijk dominee`s en kerken waarin je eens al een keer gezeten hebt.
Er zullen altijd mensen blijven waar geen 1 kerk goed genoeg voor is.
Misschien moet je een keer bij je zelf te raden gaan, wat er bij jezelf niet
klopt!!!
Ds Lamain had wel zeker iets zinnigs te vertellen, hij mocht preken Zijn Woord.
Nou leuk, ik vind van niet. Ik heb alleen maar onzin van hem gehoord maar geen enkele schriftuurlijke uitleg.
Het gaat er niet om wat jij er van vindt, maar wat God er van vindt. Die getrouwe knecht des Heeren mag al reeds vele jaren juichen voor Gods troon.
Spons schreef:volgens mij proberen een paar mensen hier te zeggen dat dit onbegrijpelijk taal is voor de meeste mensen, een beetje taal uit de middeleeuwen om het maar zo te zeggen. Dit spreekt weinig mensen meer aan, ja mischien de ouden van dagen maar jongeren zeker niet , uitzonderingen daar gelaten.
Maarten schreef:Optimatus schreef:Ik denk dat als de kerk werkelijk in het hedendaagse leven wil staan, zij ook de taal van het moment moet spreken. Anders verwordt zij snel tot een groepje wereldvreemden die in de marge opereren en dat kan niet de bedoeling zijn.
We moeten denk ik beseffen dat de boodschap van het christendom een boodschap is die de wereld vreemd is. Dat veroorzaakt een existentieel onbegrip. Dat dit dan ook uiting vindt in een andere woordkeuze is toch niet zo vreemd?
Raido schreef::? juist ja... ofwel, onkerkelijke mensen hebben gewoon lekker pech? Ik heb pas een aantal vrienden van mij mee genomen naar de kerk, er was er eentje die het nog aardig kon volgen, maar die had dan zelf ook een semi-kerkelijke achtergrond.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten