Kanseltaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2005 15:18

ja ik.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 12 jan 2005 19:01

volgens mij proberen een paar mensen hier te zeggen dat dit onbegrijpelijk taal is voor de meeste mensen, een beetje taal uit de middeleeuwen om het maar zo te zeggen. Dit spreekt weinig mensen meer aan, ja mischien de ouden van dagen maar jongeren zeker niet , uitzonderingen daar gelaten.

en laten we het nu niet gaan hebben over of hij de almachtige waarheid spreekt maar meer over de manier waarop men de kerganger denkt te bereiken. want daar draait het om wat de dominee zegt, het woord van God duidelijk overbrengen op de mensen.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 12 jan 2005 19:38

Spons schreef:volgens mij proberen een paar mensen hier te zeggen dat dit onbegrijpelijk taal is voor de meeste mensen, een beetje taal uit de middeleeuwen om het maar zo te zeggen. Dit spreekt weinig mensen meer aan, ja mischien de ouden van dagen maar jongeren zeker niet , uitzonderingen daar gelaten.

en laten we het nu niet gaan hebben over of hij de almachtige waarheid spreekt maar meer over de manier waarop men de kerganger denkt te bereiken. want daar draait het om wat de dominee zegt, het woord van God duidelijk overbrengen op de mensen.

Beste mensen, hoe kunnen wij op de ze gestelde vraag een antwoord geven, als we niet eens weten wanneer de preek geschreven is, deze preek is van wijlen ds. Huisman en kan dus al jaren geleden op papier gezet zijn.

En als we daar toch een antwoord op moeten geven realiseren we ons dan wel,
dat een preek jongeren natuurlijk aan moet spreken, maar zeker ook de bejaarden, deze mensen moeten net zo goed bekeerd worden.
Het lijkt wel of de preken tegenwoordig een hapklarebrok moet zijn voor de jeugd.
Het gaat erom dat een preek de hele gemeente aan moet spreken, dat is het doel.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 12 jan 2005 19:54

Dit spreekt weinig mensen meer aan, ja mischien de ouden van dagen maar jongeren zeker niet , uitzonderingen daar gelaten
spreek ik hier niet beide doelgroepen aan ?

Het lijkt wel of de preken tegenwoordig een hapklarebrok moet zijn voor de jeugd
dat ben ik niet met je eens, het is wel de generatie die verder moet gaan en dus zeer belangrijk is , voor het nageslacht na hen nietwaar, maar ben het met je eens dat de preek voor zoveel mogelijk mensen geschikt moet zijn,

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2005 21:46

WH, waarom zou je het niet zo brengen dat het goed te begrijpen is? Zijn er dan redenen om het expres maar lekker onbegrijpelijk te brengen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kanseltaal

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2005 21:59

caprice schreef:
jas schreef:
wh schreef:
jas schreef:
Raido schreef:Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel en verwonderde me over de verschikkelijke termen die in de preken voorkomen, ik volg het wel (Ds. Lamain). Maar stel dat je iemand mee neemt naar je kerk, en die hoort een preek lezen of live, met de volgende termen.

1. De doodsjordaan.
2. Door de Hel naar de Hemel
3. Je moet met een strop om je keel naar de Hemel
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen
6. Geestelijke boosheden in de lucht
7. Nimmereindigende eeuwigheid

Enz...

Snapt die persoon dan ook maar iets van die preek? Zal hij ooit weerkomen?

Lamains preken zijn een opeenstapeling van clichés. Voor de rest had de man niet veel zinnigs te vertellen, dan; hmm, ken je dr wa fan mensuh? hm?

Het gaat weer goed momenteel, lekker weer om je heen schoppen naar zoveel mogelijk dominee`s en kerken waarin je eens al een keer gezeten hebt.
Er zullen altijd mensen blijven waar geen 1 kerk goed genoeg voor is.
Misschien moet je een keer bij je zelf te raden gaan, wat er bij jezelf niet
klopt!!!

Ds Lamain had wel zeker iets zinnigs te vertellen, hij mocht preken Zijn Woord.

Nou leuk, ik vind van niet. Ik heb alleen maar onzin van hem gehoord maar geen enkele schriftuurlijke uitleg.

Het gaat er niet om wat jij er van vindt, maar wat God er van vindt. Die getrouwe knecht des Heeren mag al reeds vele jaren juichen voor Gods troon.

Klopt :D Mee eens, zo lang dat maar niet een reden is om veel onbegrijpelijke kanseltaal te gebruiken ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2005 22:32

Spons schreef:volgens mij proberen een paar mensen hier te zeggen dat dit onbegrijpelijk taal is voor de meeste mensen, een beetje taal uit de middeleeuwen om het maar zo te zeggen. Dit spreekt weinig mensen meer aan, ja mischien de ouden van dagen maar jongeren zeker niet , uitzonderingen daar gelaten.

Durfde jij te beweren dat dit stukje van de preek van Ds. L. Huisman (te) moeilijk is, met moeilijke taal? :shock:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 12 jan 2005 23:34

ja dat durf ik , niet iedereen leeft in een aparte wereld of bepertk zich tot een korte blikveld.

Ik vindt taal zoals die aangehaald werd best duidelijker gezegd kan worden , maar goed dat is jouw recht om het gemakkelijk te vinden, jij bent dat (ik veronderstel het maar even ) dat van huis uit gewend, ik dus niet ik ben op een andere manier opgevoed. en gevormd.

Ik denk dat als je er een poll over houdt je nog wel eens voor verassingen kan komen te staan over de duidelijkheid. maar om daar nu over geshokeerd te zijn ? ik denk dat er dan hier heel veel mensen geshokeerd zullen zijn, van vele richtingen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 11:20

Maarten schreef:
Optimatus schreef:Ik denk dat als de kerk werkelijk in het hedendaagse leven wil staan, zij ook de taal van het moment moet spreken. Anders verwordt zij snel tot een groepje wereldvreemden die in de marge opereren en dat kan niet de bedoeling zijn.

We moeten denk ik beseffen dat de boodschap van het christendom een boodschap is die de wereld vreemd is. Dat veroorzaakt een existentieel onbegrip. Dat dit dan ook uiting vindt in een andere woordkeuze is toch niet zo vreemd?

An sich niet, maar de kerk moet in de wereld staan, met de deuren geheel open, opdat iedereen zich bij het vuur van Gods Woord kan warmen. Maar die deuren blijven dicht als men blijft donderprediken in een taal die door de wereld niet verstaan wordt. Vandaar dat bijvoorbeeld Latijn erg onpraktisch is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 13 jan 2005 11:34

Raido, Spons,

De preek van ds Huisman was en is een PREEK. Die wordt gehouden tijdens een kerkdienst. Het is geen evangelisatietoespraak, voor mensen die nog nooit eerder van God en Zijn Woord gehoord hebben. Tijdens een voetbalwedstrijd in de Kuip zullen ze inderdaad niets van deze preek begrepen hebben, maar daar stond ds Huisman ook niet te preken. Als hij daar voor had mogen en willen gaan, had hij de verpakking van zijn boodschap daar hoogstwaarschijnlijk wel op aangepast. Hij pastte zelfs de inhoud van de boodschap aan op de toehoorders (in 'zware' gemeenten niet zoveel wetsprediking, want die hoorden ze daar al genoeg :wink: )

Stel dat er een niet-kerkelijke in de kerk zou zitten (vaak wel te herkennen aan het uiterlijk), dan is het de verantwoordelijkheid van de gemeenteleden aan deze persoon te vragen of hij/zij het begrijpt en daarna naar behoefte uitleg te geven. De predikant dient rekening te houden met zijn luisteraars en dat zal in de gemeenten waar ds Huisman voor ging (jaren en jaren terug) voor 99% kerkelijke mensen zijn die deze preek verstandelijk verdraaid goed begrepen zullen hebben.

Denk aub even na waar je over aan het discussieren bent. Stel je niet aan en ga anders elders in het wilde-weg schoppen.
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2005 11:46

:? juist ja... ofwel, onkerkelijke mensen hebben gewoon lekker pech? Ik heb pas een aantal vrienden van mij mee genomen naar de kerk, er was er eentje die het nog aardig kon volgen, maar die had dan zelf ook een semi-kerkelijke achtergrond.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 11:51

Ik had bij de GGiN grote moeite de preek te volgen. Een onkerkelijke zou er helemaal niets van begrepen hebben.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 13 jan 2005 11:56

Raido schreef::? juist ja... ofwel, onkerkelijke mensen hebben gewoon lekker pech? Ik heb pas een aantal vrienden van mij mee genomen naar de kerk, er was er eentje die het nog aardig kon volgen, maar die had dan zelf ook een semi-kerkelijke achtergrond.

Onkerkelijken kan je beter meenemen naar een evangelisatiepost of (nog beter) ze het gewoon uitleggen. Vraag of je in de consistorie mag zitten, in een aparte zaal of ergens achterin de kerk en geef uitleg bij de prediking.
Hartelijke groeten,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2005 11:59

Ik was met ze naar de PKN kerk gegaan en had gehoopt dat ze het daar beter zouden begrijpen, helaas niet dus, hum, de volgende keer zal ik het eens vragen, toch ga ik dan toch voor het jongerencafé van deze PKN-gemeente, dan zit je al wat meer in een wat ontspannen sfeer, ik had ze trouwens al uitgelegd hoe wij bepaalde dingen zagen, toen vroegen dus 3 jongens en een meisje of ze eens mee mochten... De mensen keken wel erg toen ik binnenkwam die zondag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jan 2005 13:25

Waarom eigenlijk zo'n strikte scheiding tussen leken en ingewijden in de tale Kanaans? Er moet toch ook wel ergens een tussenweg zijn waarbij zo gepreekt wordt dat enerzijds een buitenstaander ook begrijpt waar het over gaat en anderzijds het geen simplistisch verhaaltje wordt?

Terug naar “Archief”