Ben jij bang voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:33

Is het je wel om God te doen?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 dec 2004 19:35

Destijds zeer zeker, nu uiteraard niet meer!

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:36

Cisca schreef:Destijds zeer zeker, nu uiteraard niet meer!

Misschien wilde de Heere wel beproeven of het wel écht om Hem te doen was.

Het kan nog hoor, meisje, ook voor jou. Straks is het voor eeuwig te laat.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 dec 2004 19:43

caprice schreef:

Het is goed bedoeld, dat weet ik wel, maar, in dat eeuwig, geloof ik ook niet meer, over een tijdje is het gewoon over en uit :wink:

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 19:43

Zou God dan zo slecht zijn dat Hij jou echt niet verhoord? Dat zou God nooit doen. Want bidders zullen verhoord worden. En misschien beproefde God jou inderdaad wel.

Ik zou toch nog maar eens gaan bidden en vragen of Hij een teken zou willen geven dat Hij bestaat.

God heeft namelijk ook lief die Hem liefhebben (Spr 8:17)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:46

Cisca schreef:
caprice schreef:

Het is goed bedoeld, dat weet ik wel, maar, in dat eeuwig, geloof ik ook niet meer, over een tijdje is het gewoon over en uit :wink:

Gelukkig is er nog een God die je op andere gedachten brengen kan. Uit genade.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 dec 2004 20:46

caprice schreef:Redeneren is van de mens. Niet uit God.

Alles wat is, is uit God. Want God is Al dat is. 8)

Cisca schreef:Je wilt echt niet weten wat ik allemaal heb meegemaakt voor ellende, her en der staat bij diverse onderwerpen best veel, omdat ik nogal open over alles ben, maar goed, als je in al je ellende en wanhoop je tot god richt, waar je je hulp en steun van verwacht, hoe volhoudend ook, en je ervaart niets, dan kom je op een bepaald moment tot de conclusie, dat hij niet bestaat, juist toen de periode aanbrak, dat ik dacht van alle ellende af te zijn, werd ik ziek, dat was voor mij de bevestiging van de juistheid van m'n conclusie, ik kan dat niet rijmen, met iemand die almachtig en rechtvaardig zou zijn, als er iets onrechtvaardig is, is het dat wel, een leven van en vol ellende, en als toetje ongeneeslijk ziek, dan is het mij ten ene male onmogelijk om nog te kunnen geloven.

Ok, ik begrijp dat je teleurgesteld bent in God en het bestaan van 'een God die jou zo laat zitten' niet aannemelijk acht. Maar is een bestaan van 'een God die ons laat zitten' zo onaannemelijk? Moet God per sé een geluksautomaat zijn, Iemand die het vreselijk belangrijk vindt dat mensen in hun leven gelukkig zijn? In denk van niet; we hebben een vrije wil en kunnen dus zelf onze richting aangeven. Ik denk wel dat God altijd klaarstaat om ons te helpen, maar wellicht is hetgeen dat wij mensen als hulp ervaren (en zouden willen) soms minder effectief dan wat God ons als hulp biedt. Ofwel, misschien kun je na je dood wel lachen om alle dingen die je tijdens dit leven als naar hebt ervaren. :)

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 20:48

Collateral schreef:
caprice schreef:Redeneren is van de mens. Niet uit God.

Alles wat is, is uit God. Want God is Al dat is. 8)

En waar haal je dat vandaan, als ik vragen mag. :)

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 28 dec 2004 20:53

Prediker 4
1 Daarna wende ik mij, en zag aan al de onderdrukkingen, die onder de zon geschieden; en ziet, er waren de tranen der verdrukten, en dergenen, die geen trooster hadden; en aan de zijde hunner verdrukkers was macht, zij daarentegen hadden geen vertrooster.

Lees verder

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 dec 2004 21:10

caprice schreef:
Collateral schreef:Alles wat is, is uit God. Want God is Al dat is. 8)

Ik vind het gewoon aannemelijk, maar ik lees het ook in verschillende opvattingen over God, zoals die van Neale Donald Walsch (ik ben zijn boek "Een ongewoon gesprek met God" aan het lezen, aanrader!) of de EO. En, last but not least, de bijbel: :)

Exodus 3:14 - "En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL!" - God geeft zichzelf deze mysterieuze naam, omdat iedere beschrijving inhoudt dat Hij niet het tegenovergestelde is, wat Hem te kort zou doen. (Interpretatie.)
Iets concreter, Romeinen 11:36 - "Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen."
Of Openbaringen 22:13 - "Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste."

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 21:12

Collateral schreef:
caprice schreef:
Collateral schreef:Alles wat is, is uit God. Want God is Al dat is. 8)

Ik vind het gewoon aannemelijk, maar ik lees het ook in verschillende opvattingen over God, zoals die van Neale Donald Walsch (ik ben zijn boek "Een ongewoon gesprek met God" aan het lezen, aanrader!) of de EO. En, last but not least, de bijbel: :)

Exodus 3:14 - "En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL!" - God geeft zichzelf deze mysterieuze naam, omdat iedere beschrijving inhoudt dat Hij niet het tegenovergestelde is, wat Hem te kort zou doen. (Interpretatie.)
Iets concreter, Romeinen 11:36 - "Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen."
Of Openbaringen 22:13 - "Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste."

Veel mensen dienen de 'ik-vind-godsdienst'.

Kanttekening bij deze Naam van God:

16) IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL!
Anders, Ik ben die Ik ben, of, Ik zal zijn die Ik was; komende in den grond overeen met den naam Jehovah. Dit betekent, dat God, die Mozes zond, eeuwig is in wezen, getrouw in zijn beloften, en alvermogend in haar uitvoering; vergelijk Openb. 1:4,8, en Openb. 16:5; Hebr. 13:8.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 dec 2004 21:19

caprice schreef:Veel mensen dienen de 'ik-vind-godsdienst'.

Dat is waar, de makers van de kanttekeningen zijn daar een mooi voorbeeld van. Bij het boek van N. D. Walsch heb ik die indruk niet, in ieder geval niet meer dan bij een willekeurige bijbelschrijver.

Kanttekening bij deze Naam van God:

16) IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL!
Anders, Ik ben die Ik ben, of, Ik zal zijn die Ik was; komende in den grond overeen met den naam Jehovah. Dit betekent, dat God, die Mozes zond, eeuwig is in wezen, getrouw in zijn beloften, en alvermogend in haar uitvoering; vergelijk Openb. 1:4,8, en Openb. 16:5; Hebr. 13:8.

Heeft Romeinen 11:36 (die vind ik iets concreter) ook zo'n mooie 'wij kanttekenaars vinden dit'-kanttekening? ;)

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 21:26

Romeinen 11:36:
Want uit Hem,156 en door Hem,157 en tot Hem158 zijn alle dingen.159 Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.160

156) uit Hem,
Namelijk als de eerste oorzaak, die alles naar Zijn wijzen raad schikt en ordineert.

157) door Hem,
Namelijk als die alles, wat den mens ter zaligheid nodig is, werkt en hetgeen naar Zijn wijzen raad geordineerd is, krachtig uitvoert.

158) tot Hem
Namelijk als tot het uiterste einde, tot wiens eer alles moet strekken en gebracht worden; Spreuk. 16:4.

159) alle dingen.
Namelijk die niet alleen de schepping, onderhouding en regering aller schepselen, maar voornamelijk die de zaligmaking der mensen aangaan, waarvan hier inzonderheid gehandeld wordt.

160) Amen.
Van dit woord, zie Matth. 6:13.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Bang voor God.

Berichtdoor cornelis » 28 dec 2004 21:29

Beste Cisca.
Dat antwoord dat je gaf,dat je tot de conclusie bent gekomen,dat God niet bestaat.
Cisca,ik moet het helemaal met de andere eens zijn,en zeker wat caprice schrijft.
We gunnen jou zo graag de hemel.
Weet je,wie het is,die jou deze overtuiging geeft?
Niemand minder dan de duivel,de leugenaar van de beginne.
Cisca,a,u,b,vergis je niet,want het is van eeuwigheidsbelang.
God wil niet,dat je verloren gaat,Hij gaf Jezus ook voor jou Cisca!.
Ik moest dit even kwijt.
Met vriendelijke groeten van Cornelis.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 dec 2004 21:30

caprice schreef:Romeinen 11:36:
Want uit Hem,156 en door Hem,157 en tot Hem158 zijn alle dingen.159 Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.160

156) uit Hem,
Namelijk als de eerste oorzaak, die alles naar Zijn wijzen raad schikt en ordineert.

157) door Hem,
Namelijk als die alles, wat den mens ter zaligheid nodig is, werkt en hetgeen naar Zijn wijzen raad geordineerd is, krachtig uitvoert.

158) tot Hem
Namelijk als tot het uiterste einde, tot wiens eer alles moet strekken en gebracht worden; Spreuk. 16:4.

159) alle dingen.
Namelijk die niet alleen de schepping, onderhouding en regering aller schepselen, maar voornamelijk die de zaligmaking der mensen aangaan, waarvan hier inzonderheid gehandeld wordt.

160) Amen.
Van dit woord, zie Matth. 6:13.

Hmm, ik vind dit (zoals vermoed) een typisch 'wij vinden dit'-verklaring. Ik hou het maar bij de tekst zelf. :roll:

Terug naar “Archief”