Moderator: Moderafo's
De besnijdenis en de kinderdooop worden ten onrechte aan elkaar gekoppeld lijkt mij.
daarom heeft God voormaals bevolen hen te besnijden, hetwelk een zegel des verbonds en der gerechtigheid des geloofs was; gelijk ook Christus hen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend heeft. dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de kinderen, als erfgenamen van het Rijk Gods en van Zijn verbond dopen.
5. timoteus wordt ná zijn doop doorPaulus besneden (hand 16:3)
om der Joden wil,
Namelijk opdat de zwakgelovige Joden zijn dienst niet zouden verwerpen omdat hij onbesneden was. Want zij verstonden nog niet dat de besnijdenis nu afgedaan was en haar einde genomen had. En alzo gebruikt Paulus de besnijdenis hier als een middelmatige zaak, hoedanige altijd tot stichting der zwakken en zonder aanstoot moeten gebruikt worden; 1 Cor. 9:19. Doch als hij te doen gehad heeft niet met zwakken, maar met hardnekkige Joden, die de besnijdenis drongen als nog nodig ter zaligheid, zo heeft hij om hunnentwil Titus niet willen laten besnijden. Zie Gal. 2:3.
johannes1 schreef:de joden hadden de doop nog niet, maar voor ons is de doop in de plaats gekomen van besnijdenis.
johannes1 schreef:waarom dan de besnijdenis als ze de doop al konden?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten