Jezus getrouwd?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jan 2005 15:58

Mariamagdalena schreef:
lin schreef:Ik ben ook erg benieuwd waarom jullie wel denken dat Jezus getrouw was of juist waarom niet?!

Hij had wel een vriendin: Mariamagdalena :wink:

Hij had een heleboel vriendinnen. Ik weet niet, of Hij ook een jas had.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 16:01

jas schreef:
Mariamagdalena schreef:
lin schreef:Ik ben ook erg benieuwd waarom jullie wel denken dat Jezus getrouw was of juist waarom niet?!

Hij had wel een vriendin: Mariamagdalena :wink:

Hij had een heleboel vriendinnen. Ik weet niet, of Hij ook een jas had.

Tsja, en (veloci)raptors waren toen (waarschijnlijk) al uitgestorven... :cry:

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 jan 2005 13:03

jas schreef: In de Bijbel staat niet dat Jezus getrouwd was. Maar uit Zijn geschiedenis en Zijn doel, kunnen we gevoeglijk aannemen dat dit niet het geval geweest is. Hij kwam nl. om de wil van Zijn Vader te doen; het mens zijn, de vleselijke natuur aannemen was geen doel op zich, maar een noodzaak.

Ik heb toch m'n twijfels; als het waar is dat Yeshua in alles zijn broeders moest gelijk worden (hebr 2:17 en 4:15) dan ontkom je er niet aan dat Yeshua weet heeft van sexualiteit. Of je moet alle sex als zonde zien......met de nodige consequenties.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 11 jan 2005 16:49

Ik denk dat je geen dingen moet bijhalen die niet in de Bijbel staan. Discusseren is natuurlijk leuk om te doen, maar je kan het niet zeggen dat hij een vriendin/vrouw heeft gehad want dat staat er niet. Ik denk dat hij geen vrouw/vriendin heeft gehad want als Goddeloos Mens (op aarde) zat hij zonder zonde en hij kan niet met een onrein mens trouwen. Dat was volgens mij ook zijn taak niet waarvoor Hij op aarde is gekomen.
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 16:29

Cathy schreef:
jas schreef: In de Bijbel staat niet dat Jezus getrouwd was. Maar uit Zijn geschiedenis en Zijn doel, kunnen we gevoeglijk aannemen dat dit niet het geval geweest is. Hij kwam nl. om de wil van Zijn Vader te doen; het mens zijn, de vleselijke natuur aannemen was geen doel op zich, maar een noodzaak.

Ik heb toch m'n twijfels; als het waar is dat Yeshua in alles zijn broeders moest gelijk worden (hebr 2:17 en 4:15) dan ontkom je er niet aan dat Yeshua weet heeft van sexualiteit. Of je moet alle sex als zonde zien......met de nodige consequenties.

Volgens mij maak je een vergissing. Je stelt eigenlijk dat om mens te zijn het criterium geldt het wel of niet aanwezig zijn van seksualiteit. Dat is een waarde-oordeel waarmee ik niet kan instemmen. Er zijn mensen die totaal niets hebben met seks maar toch gewoon net als jij en ik in de maatschappij kunnen functioneren. Zij worden dus ook niet gekweld door het verlangen naar seks als het er niet is, en ook niet door evt. teleurstellingen als het er wel is. Zij kunnen als mens, gewoon zonder seks. Het argument dat Jezus geen volledig of volwaardig mens was indien Hij geen weet heeft gehad van seksualiteit, gaat dus niet op. God schenkt sommige mensen ook de gave van onthouding. In elk geval als Jezus wel seks heeft gehad is Hij ook getrouwd geweest. Maar aangezien Hij niet getrouwd is geweest, (er is geen enkel geloofwaardig geschrift wat dat verhaalt) heeft Hij ook geen seks gehad. Overigens vind ik het frappant dat men wil geloven dat Hij getrouwd is geweest en dan kan aannemen dat een dergelijke belangrijke gebeurtenis in de Bijbel niet opgetekend zou staan. Beetje simplistische redenatie. Er wordt bijv. wel gesproken over zijn verhuizing, doch in enkelvoud; "En Nazareth verlaten hebbende, is komen wonen te Kapernaüm, gelegen aan de zee, in de landpale van Zebulon en Nafthalï." Matth.4:13 Niets hier over een vrouw en/of gezin.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jan 2005 16:41

Ik weet niet of het per definitie zo hoeft te zijn dat Jezus een ultieme gave der onthouding had, maar het lijkt me idd nonsens dat Hij getrouwd zou moeten zijn om Zijn broeders gelijk te zijn. Welke broeders? Er waren in die tijd ook een hoop ongetrouwde broeders.. :) Dat redt je dus nooit om op die manier allen in alles gelijk te zijn.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 12 jan 2005 19:27

jas schreef:Volgens mij maak je een vergissing. Je stelt eigenlijk dat om mens te zijn het criterium geldt het wel of niet aanwezig zijn van seksualiteit.

Seksualiteit is geen criterium, maar wel een onderdeel van het algemeen mens-zijn.

Er wordt bijv. wel gesproken over zijn verhuizing, doch in enkelvoud; "En Nazareth verlaten hebbende, is komen wonen te Kapernaüm, gelegen aan de zee, in de landpale van Zebulon en Nafthalï." Matth.4:13 Niets hier over een vrouw en/of gezin.

Kijk, hier heb ik meer aan dan aan allerlei onderbuikgevoel, bedankt. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jan 2005 20:54

Cathy schreef:
jas schreef:Volgens mij maak je een vergissing. Je stelt eigenlijk dat om mens te zijn het criterium geldt het wel of niet aanwezig zijn van seksualiteit.

Seksualiteit is geen criterium, maar wel een onderdeel van het algemeen mens-zijn.

Inderdaad, seksualiteit wel, getrouwd zijn niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 23:44

Aragorn schreef:
Cathy schreef:

Inderdaad, seksualiteit wel, getrouwd zijn niet.

Nee, want er zijn mensen die niets om seks geven en toch gelukkige mensen zijn.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 13 jan 2005 17:38

Even andere vraag hoor. Zijn we na de zondeval niet pas aan sex begonnen?
Want daarna moest eva ineens met smart kinderen baren, toch een gevolg van de zonde? Ik weet het ook allemaal niet hoor.. Adam was dan toch ook al geschapen met de mogelijkheden kinderen te verwekken..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 17:53

Corine schreef:Even andere vraag hoor. Zijn we na de zondeval niet pas aan sex begonnen?
Want daarna moest eva ineens met smart kinderen baren, toch een gevolg van de zonde? Ik weet het ook allemaal niet hoor.. Adam was dan toch ook al geschapen met de mogelijkheden kinderen te verwekken..

De smart was een gevolg van de zonde, niet het baren.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 13 jan 2005 17:54

okay, thanks daar had ik even niet aan gedacht..

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 13 jan 2005 17:58

Bedenk me ineens zou Eva in het paradijs een kind hadden kunnen baren? Ik heb (nog) geen kind maar weet wel dat het pijn doet. Of zou dat in het paradijs dan geen pijn hebben gedaan?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 18:02

Corine schreef:Bedenk me ineens zou Eva in het paradijs een kind hadden kunnen baren? Ik heb (nog) geen kind maar weet wel dat het pijn doet. Of zou dat in het paradijs dan geen pijn hebben gedaan?

Nee, dat zou geen pijn hebben gedaan want pijn is een gevolg van de zonde. Het mag toch bekend zijn dat de Heere kan zorgen dat er geen pijn is? Zie bijv. Hand. 28;

"3 En als Paulus een hoop rijzen bijeengeraapt en op het vuur gelegd had, kwam er een adder uit door de hitte, en vatte zijn hand.

4 En als de barbaren het beest zagen aan zijn hand hangen, zeiden zij tot elkander: Deze mens is gewisselijk een doodslager, welken de wraak niet laat leven, daar hij uit de zee ontkomen is.

5 Maar hij schudde het beest af in het vuur, en leed niets kwaads.

6 En zij verwachtten, dat hij zou opzwellen, of terstond dood nedervallen. Maar als zij lang gewacht hadden, en zagen, dat geen ongemak hem overkwam, werden zij veranderd, en zeiden, dat hij een god was."

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 13 jan 2005 18:03

Maar WAAROM, en daar weet ook jas geen antwoord op denk ik.....) kreeg Eva ze dan niet??

Terug naar “Archief”