God was dus boos, teleurgesteld, enz. Dat doet nogal afbreuk aan het beeld van Zijn almacht, denk ik. Verder, how about Handelingen 15:18 -"Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend."?
Al ZIJN werken.... of al ONZE werken? Ik ben er voorzichtig in want als simpel mensje kan ik niet snappen hoe God in elkaar zit... Maar het gaat in deze tekst wel om Zijn werken... En doet het feit dat we in zonde vielen dan geen afbreuk aan het beeld van God als almachtig God? Want zoals je zelf aangeeft, dan had Hij ons toch ook zo kunnen maken dat we geen zonde zouden doen?
Lees de vraag nog eens goed.
Ik dacht dat je de vraag neit goed formuleerde. We kunnen het niet terugdraaien... Wat ik wilde aangeven is dat we in het paradijs ook het goede hadden kunnen kiezen. Voor God kiezen ipv voor de satan.
We kozen verkeerd omdat onze wil verkeerd was. Of vind jij deze keuze getuigen van een volmaakt goede wil?
Ik vind het getuigen van een vrije wil (nogmaals, als we alleen maar het goede hadden kunnen kiezen was dat denk ik niet volmaakt geweest en als we alleen maar het verkeerde hadden kunnen kiezen ook niet. Of we volmaakt waren heeft niet te maken met welke keuze we maakten... maar met welke keuzes we HADDEN KUNNEN maken.
Ik kan ook een robot programmeren die op zijn eigen niveau ervaart een vrije wil te hebben. Echter, vanaf het gezichtspunt van de maker is precies vast te stellen wat het programma uiteindelijk gaat doen. Zo ook met God en Zijn 'programma': de mens.
Ben ik het niet mee eens... want er is wel vrije wil vanaf de visie van de robot maar niet vanuit de visie van de maker... dan kan de robot in eigen ogen volmaakt zijn maar in de ogen van de maker niet... omdat de robot een aantal dingen NIET kan... (bewust keuzes maken, liefde geven, houden van zijn maker) en dan zou dat gebrek dus betekenen dat de robot niet volmaakt is.
Als de mens echt maar een programma, een robot was had God ons net zo goed zo kunnen maken dat we niet zouden kunnen zondigen. Waarom deed Hij dat niet? Daar ben ik dan wel benieuwd naar... niet omdat God de zondeval wilde, want de bijbel zegt duidelijk dat de mens door te zondigen tegen Gods wil in zou gaan.
Ik denk dat het feit dat God de mens vrije wil geeft juist inhoudt dat God niet alles voor mensen vastlegd maar de keuzes aan mensen zelf laat. Dat is voor mij het enige antwoord dat ik kan rijmen met Gods almacht en de zondeval.
Wie schiep de satan dan? Is God onfeilbaar of heeft Hij met het scheppen van de satan een fout gemaakt?
Ik denk dat dat hetzelfde verhaal is als bij mensen. Dat ook engelen kunnen kiezen voor of tegen God en dat satan tegen koos.
Juist! En de volmaakte mens, als beeld van God, had ook zo moeten zijn. De mens echter, was niet goed, want de mens deed wél kwaad.
God schiep de mens niet als God....

Naar Zijn beeld.... maar niet zo dat ze geen verkeerd zouden kunnen doen.... maar wel konden kiezen om het niet te doen.
Maar wel Zichzelf. Bovendien is dit niet relevant. God hanteert geen twee maatstaven.
Het zijn geen twee verschillende maatstaven... God schiep de mens... maar Hij schiep niet zichzelf.... Het is dus niet te vergelijken.
]De bijbel zegt het zelf: "En God schiep den mens naar Zijn beeld." In kennis, gerechtigheid en heiligheid. Getuigde het eten van de verboden vrucht van kennis? Van gerechtigheid? Van heiligheid?
De mens had geen kennis van kwaad.... God schiep de mens naar Zijn beeld... maar met de mogelijkheid om te kiezen... Hij wilde dat ze de keuzes zouden maken die goed waren zodat ze op Hem zouden blijven lijken maar gaf de mens daarin wel vrijheid.