Avondmaalgangers bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 24 nov 2004 00:11

alex leusink schreef:Dat is het hem juist, ik denk dat als je alleen belijdenis doet in de kerk, en je kent jezelf niet als zondaar, en Christus niet als Borg, dat je het belangrijkste mist.

Hier ben ik het helemaal mee eens...
Maar dit wil niet per definitie zeggen dat iedereen die belijdenis doet God God eigenlijk nog mist of andersom, dat iedereen die belijdenis heeft Christus wel kent als zijn Borg.
Altijd zullen er mensen zijn die wel en niet geloven. Onder de mensen die belijdenis doen. Onder de mensen die aan het heilig avondmaal gaan. Dat voorkom je niet.
Moet je daarom iedereen maar zover mogelijk er vandaan houden en bang maken met: als je niet waardiglijk drinkt, dan drink je jezelf een oordeel... ?! Dat vraag ik me sterk af. Want daarmee kun je ook mensen ontmoedigen die wel echt geloven, maar hierdoor onzeker gemaakt worden. Daardoor zitten er naar mijn idee in mijn kerk ook meer gelovigen in de kerk tijdens het avondmaal dan aan het avondmaal zelf. Dit is niet goed.
God oordeelt of iemand waardiglijk drinkt ja of te nee en wij als mensen moeten elkaar daarom niet ontmoedigen, dat maakt het alleen maar onnodig moeilijker. De taak van de kerk is het evangelie brengen in eerste plaats, waarschuwen tegen dwalingen in tweede plaats. Het lijkt soms wel andersom te zijn. 10% evangelie, 90% dogmatiek en redes tegen allerhande mogelijke verkeerde gedachten die de kop op kunnen steken. Laat het aan God en de Heilige Geest over. God scheidt het kaf van het koren, niet de dominee moet dat willen proberen te doen.
Kortom: je moet elkaar wijzen op de beproeving die noodzakelijk is, zoals in de bovenstaande tekst staat, maar niet doorslaan en de 'goeden' onder de 'slechten' laten lijden...

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 nov 2004 00:18

Johanne schreef:
Marnix schreef:Johanne... als je het met me eens bent... waarom ben je dan nog niet bekeerd?

Geloof je dat Jezus voor de zonden van de wereld en dus ook voor jou zonden gestorven is?

Zo ja, waar moet je dan nog meer aan voldoen om bekeerd te zijn?

Ja dat geloof ik!

Ik weet het ook allemaal niet meer zo goed zeg maar. Ik wilde dat ik gewoon nu kon zeggen dat ik bekeerd ben ofzo...

Ik weet ook niet waaraan ik allemaal moet voldoen; ik weet het allemaal niet meer...

Ik hoop alleen dat God mij 'goed genoeg' vindt om mij als 'Zijn kind' te zien enzo...

Hij vind je niet goed genoeg. Maar Hij wil je wel graag hebben.

Goede werken zijn er niet eens voor nodig. Tis gratis.

wat dan wel. Niets anders willen dan van Hem te zijn. En dan zal dan ook wel uit je daden blijken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 24 nov 2004 00:20

caprice schreef:
Andre schreef:
caprice schreef:
just_mary schreef:
caprice schreef:Op dit moment mag ik langs een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond, belijdeniscatechisatie volgen.
Ik mag enige hoop hebben dat ik straks belijdenis des geloofs af mag leggen en vrijmoedig 'ja' mag zeggen op de vier vragen van Voetius.

Verklaar je nader en vertel iets in je eigen woorden, zodat ik het ook snap. Wat bedoel je met: een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond?! Wat heb je ervaren waardoor je nu op belijdeniscatechisatie mag volgen?

Maar wat betekent belijdenis doen voor je? Voor jouw persoonlijk? Kun je dat uitleggen? Waarom doe je het? Daar heb ik geen antwoord op gekregen... :|

Hoe is erg persoonlijk, en dat vertel ik liever niet, ook omdat ik er zelf nog niet uit ben. Laat dan de manier waarop maar even rusten.

En het kan zo eenvoudig zijn het antwoord............
Is het misschien not done om over je persoonlijk geloof te spreken dan?

Ik ben bang dat er verkeerd op gereageerd wordt. Het ligt namelijk nogal teer, en dan ben ik er voorzichtig mee. Alleen mijn beste vriend weet het.
(Is het erg belangrijk dan?).

Het is juist ook niet zo eenvoudig.

Natuurlijk hoef je je hart niet uit te storten. Maar ik vind wel dat je errug vaag blijft... Je blijft in algemene termen steken, die voor de rest niks zeggen over jezelf. Je hoeft ook absoluut niet in details te treden, wat mij betreft, zo bedoelde ik het ook niet.
Maar goed, wie weet hoor ik het nog wel eens als je er wel aan toe bent en het wilt vertellen... :)

Hobbyist
Mineur
Mineur

Re: Avondmaalgangers bekeerd?

Berichtdoor Hobbyist » 24 nov 2004 00:29

TKF schreef:Stelling: Een avondmaalganger is bekeerd.

Ik denk dat je daar wel van uit mag gaan ja, want: "Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis"

De Heidelbergse Catechismus stelt dezelfde vraag in vraag 81:
Vr. Voor wie is het Avondmaal des Heeren insteld?
Antw. Voor degenen, die zichzelven vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met Zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren. Maar de hypocrieten en die zich niet met waren harte tot God bekeren, die eten en drinken zichzelven een oordeel.

(voor de duidelijkheid: dit geeft geen antwoord op de vragen rond het afhouden van het Avondmaal, maar dat was de vraag ook niet)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 nov 2004 00:33

TKF schreef:Na aanleiding van: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7637&start=60

Stelling: Een avondmaalganger is bekeerd.

Is dat zo? Iemand die belijdenis gedaan heeft, ''voelt zich bekeerd". Of zie ik dat verkeerd? Ik las dat in andere kerken ook doopleden aan het avondmaal gaan. Dus ook jonge kinderen?
Iemand die dus belijdenis doet en aan het avondmaal gaat verantwoord dus dat hij "bekeerd" is. Moeten we daar dan niet voorzichtig mee zijn?

*gaat zijn meest ontopic reactie ever posten* 8)

Ik denk dat een avondmaalganger idealiter wel bekeerd is. Het hoort dus wel zo te zijn, maar dat wil niet zeggen dat het altijd het geval is. Maar ik denk dat als iemand belijdenis doet van zijn geloof en aan het avondmaal gaat, je er wel vanuit moet/mag gaan dat diegene bekeerd is (of een enorme huichelaar).

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 24 nov 2004 00:43

Aragorn schreef:Ik denk dat een avondmaalganger idealiter wel bekeerd is. Het hoort dus wel zo te zijn, maar dat wil niet zeggen dat het altijd het geval is. Maar ik denk dat als iemand belijdenis doet van zijn geloof en aan het avondmaal gaat, je er wel vanuit moet/mag gaan dat diegene bekeerd is (of een enorme huichelaar).

Precies wat ik eigenlijk ook wilde zeggen 8)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 01:01

johannes1 schreef:kijk is naar vers 27, 28 en 29daar lees je dat je niet zomaar mag aangaan, maar dat je je eigen eerst moet beproeven voordat je aangaat want je kan je eigen ook een oordeel eten en drinken. je kan je geroepen voelen door een tekst uit de bijbel in de week van voorbereiding of door iets anders, maar het staat niet echt specifiek in de bijbel nee

Zelfbeproeving staat er... dat heeft niks te maken met een speciale roeping. Lees het avondmaalsformulier maar eens. Lees maar wat Paulus er verder over schrijft over misdragingen in de gemeente. Dan is je duidelijk dat het helemaal niet gaat om een bepaalde roeping.... maar dat iedereen die bij een viering aanwezig is zijn gedrag/geloof toetst, of hij/zij niet bepaalde verslavingen, zonden etc. leeft en of hij/zij oprecht berouw heeft van de verkeerde dingen die hij/zij deed. Dat kan iedere gelovige en daar is absoluut geen bijzondere roeping voor nodig.

Nogmaals, ik lees er in de bijbel dus niets over.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 24 nov 2004 01:08

Marnix schreef:
johannes1 schreef:kijk is naar vers 27, 28 en 29daar lees je dat je niet zomaar mag aangaan, maar dat je je eigen eerst moet beproeven voordat je aangaat want je kan je eigen ook een oordeel eten en drinken. je kan je geroepen voelen door een tekst uit de bijbel in de week van voorbereiding of door iets anders, maar het staat niet echt specifiek in de bijbel nee

Zelfbeproeving staat er... dat heeft niks te maken met een speciale roeping. Lees het avondmaalsformulier maar eens. Lees maar wat Paulus er verder over schrijft over misdragingen in de gemeente. Dan is je duidelijk dat het helemaal niet gaat om een bepaalde roeping.... maar dat iedereen die bij een viering aanwezig is zijn gedrag/geloof toetst, of hij/zij niet bepaalde verslavingen, zonden etc. leeft en of hij/zij oprecht berouw heeft van de verkeerde dingen die hij/zij deed. Dat kan iedere gelovige en daar is absoluut geen bijzondere roeping voor nodig.

Nogmaals, ik lees er in de bijbel dus niets over.

Als je nou een roeping nodig hebt, waar blijft dan de functie van geloven?
Dat vraag ik me wel eens vaker af: als je nu bepaalde ervaringen nodig hebt om iets te kunnen geloven of aan het heilig avondmaal te gaan, dan geloof je toch niet meer onvoorwaardelijk? Dan is het alsof je een teken van God wilt hebben, net zoiets als mensen in de Bijbel ook vaak vroegen: geeft ons een teken.
Maar dat is toch niet geloven??? Dan geloof je God toch niet op Zijn WOORD? (als je het met ervaringen/roepingen je geloof bevestigd wilt zien...)

André

Berichtdoor André » 24 nov 2004 01:19

Volgens mij is het zelfs zo dat de 2 sacramenten van secondair belang zijn, en Gods Woord nummer 1 daarmee bedoel ik ook de prediking daarvan.
En kun je ook zonder deze tekens en zegels, want dat zijn het.
Het is een bevestiging van!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 09:26

Hobbyist schreef:Ik denk dat je daar wel van uit mag gaan ja, want: "Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis"

Als je bij de doop tegen een kind kunt zeggen dat Christus voor hem/har gestorven is waarom kan dat bij het Avondmaal dan niet?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 24 nov 2004 10:00

Klaas schreef:Als je bij de doop tegen een kind kunt zeggen dat Christus voor hem/har gestorven is waarom kan dat bij het Avondmaal dan niet?

Bij de doop kun je dat ook niet als een feit stellen, immers:
Markus 16:16 schreef:Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden

Dus er ligt, ook na de doop, nog steeds de eis van geloof.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 10:02

Bij de doop kun je dat ook niet als een feit stellen, immers

Ik neem aan dat jullie dan een gewijzigd doopformulier hanteren?

Klaas

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 nov 2004 10:07

het doopsformulier zegt inderdaad dat ze in Christus geheiligt zijn *aantekening: het doopsformulier is de Bijbel niet*
geloof--> doop is volgorde in de Bijbel mi. maar goed das weer een andere discussie. 8)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 10:15

het doopsformulier zegt inderdaad dat ze in Christus geheiligt zijn *aantekening: het doopsformulier is de Bijbel niet*
geloof--> doop is volgorde in de Bijbel mi. maar goed das weer een andere discussie.

Ik ga er even vanuit dat diegenen die het doopformulier hanteren ook instemmen met de inhoud. Als je daar leest wat voor fantastische dingen er over de kinderen gezegd worden hoe kun je ze dan afhouden van het Avondmaal?

Klaas

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 nov 2004 10:20

Dat begrijp ik eigelijk ook niet, waarom je pas Heilig Avondmaal mag vieren als je voorin de kerk belijdenis hebt gedaan. (het kerkelijk recht hebt zoals caprice zegt.)

Terug naar “Archief”