Moderator: Moderafo's
caprice schreef:johannes1 schreef:Optimatus schreef:caprice schreef:Optimatus schreef:Vrijmoedig spreken, niet muggeziften over punten en kommata.
Waar ben je in dit topic mee bezig dan.
Met vrijmoedig pleiten voor heldere taal.
het is niet muggeziften over punten en kommata, maar over verandering van woorden.
Nog erger dus.
Maja de Bij schreef:Over taal die wij begrijpen gesproken.
Ik was laatst ook in een jeugddienst, dus ook opwekkingsliederen en zo.
Daar werd met heel veel overgave en enthousiasme het volgende refrein diverse malen gezongen :
Houd mijn vast,
laat uw liefde stromen.
Houd mij vast,
heel dichtbij uw hart.
Ik voel uw kracht
en stijg op als een arend;
dan zweef ik op de wind,
gedragen door uw Geest
en de kracht van uw liefde.
Ook heel modern Nederlands kan dus onbegrijpelijk zijn.
Maja de Bij schreef:Over taal die wij begrijpen gesproken.
Ik was laatst ook in een jeugddienst, dus ook opwekkingsliederen en zo.
Daar werd met heel veel overgave en enthousiasme het volgende refrein diverse malen gezongen :
Houd mijn vast,
laat uw liefde stromen.
Houd mij vast,
heel dichtbij uw hart.
Ik voel uw kracht
en stijg op als een arend;
dan zweef ik op de wind,
gedragen door uw Geest
en de kracht van uw liefde.
Ook heel modern Nederlands kan dus onbegrijpelijk zijn.
Marnix schreef:Is dat onbegrijpelijk? Het is beeldspraak, poezie... maar misschien vinden sommige mensen dat wel moeilijk....![]()
En het feit dat moderne taal soms ook onbegrijpelijk kan zijn wil natuurlijk niet zeggen dat we dus maar lekker nog onbegrijpelijkere taal moeten blijven gebruiken...
Maarten schreef:Gemakkelijk lezen verleidt tot oppervlakkig lezen. Didactisch gezien leer je volgens mij meer van een wat lastiger toegankelijke tekst dan van een gemakkelijk toegankelijke tekst. Als je moeite gedaan hebt om iets te begrijpen blijft het beter hangen dan als het voorgekauwd wordt, dan hoef je zelf immers niets meer te doen.
Maar tegelijk mogen we niet oppervlakkig en vluchtig worden. Wil je diepte in de preek dan wordt de taal vanzelf moeilijker/anders.
Maarten
Goed lezen Andre! Als je goed leest zie je dat ik iets anders zeg.Andre schreef:Maarten schreef:Gemakkelijk lezen verleidt tot oppervlakkig lezen. Didactisch gezien leer je volgens mij meer van een wat lastiger toegankelijke tekst dan van een gemakkelijk toegankelijke tekst. Als je moeite gedaan hebt om iets te begrijpen blijft het beter hangen dan als het voorgekauwd wordt, dan hoef je zelf immers niets meer te doen.
Maar tegelijk mogen we niet oppervlakkig en vluchtig worden. Wil je diepte in de preek dan wordt de taal vanzelf moeilijker/anders.
Maarten
Sorry, maar ik zie geen enkel verband tussen oppervlakkige prediking en hedendaagse taal.
Maarten schreef:Goed lezen Andre! Als je goed leest zie je dat ik iets anders zeg.Andre schreef:Maarten schreef:Gemakkelijk lezen verleidt tot oppervlakkig lezen. Didactisch gezien leer je volgens mij meer van een wat lastiger toegankelijke tekst dan van een gemakkelijk toegankelijke tekst. Als je moeite gedaan hebt om iets te begrijpen blijft het beter hangen dan als het voorgekauwd wordt, dan hoef je zelf immers niets meer te doen.
Maarten
Sorry, maar ik zie geen enkel verband tussen oppervlakkige prediking en hedendaagse taal.
daar gaat het niet over, als je daarover wilt discussieren dan moet je dat ergens anders doen. Ik wil met plezier met je meedenken. Maar hier gaat het over taalgebruik.Andre schreef:Maarten schreef:Goed lezen Andre! Als je goed leest zie je dat ik iets anders zeg.Andre schreef:Maarten schreef:Gemakkelijk lezen verleidt tot oppervlakkig lezen. Didactisch gezien leer je volgens mij meer van een wat lastiger toegankelijke tekst dan van een gemakkelijk toegankelijke tekst. Als je moeite gedaan hebt om iets te begrijpen blijft het beter hangen dan als het voorgekauwd wordt, dan hoef je zelf immers niets meer te doen.
Maarten
Wat is dan de definitie van diepte in de preek?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten