Christenreis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 dec 2004 13:11

aha bedoel je het zo ja dat herken ik wel.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2004 16:18

Bookman schreef:De Christenreis is door velen tot bijbel verheven. Ze zijn dan niet bekeerd volgens de bijbel, maar ze vertellen dan hoe de Heere hun geleid heeft aan de hand van dit boek. Ik heb daar moeite mee. Het boek eindigt met : En zie het was een droom. Als ik zeg tegen die mensen dat ik niet hoop dat hun bekering niet zo eindigt als het boek zijn ze natuurlijk weer boos op me. Het kan best zijn dat het boek voor velen wat heeft betekent, en dat mag, maar dat we toch Gods Woord boven alle boeken zouden liefhebben.

Wie het tot Bijbel verheft weet ik niet, maar ik in elk geval niet. Alléén de Schrift is het Woord van God.
De sekte van de mormonen (van De kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen) hechten wel waarde aan de openbaringen die hun leiders van God zouden krijgen. Dat dat van Bunyan van God was betwijfel ik niet, maar ik stel het niet boven de Schrift, zoals de Mormonen dat doen.

Dat neemt echter niet weg dat de Christenreis een leerzaam boek is, dat het leven van een pelgrim tekent, net als de Christinnereis, Heilige oorlog, en het leven en sterven van meneer Kwaad.

En aangezien wij iets willen leren van de Christenreis, en het wat willen overdenken, mocht het zijn tot stichting van elkaar, is dit topic geopend.
Het is denk ik niet de bedoeling dat er een dergelijke discussie gevoerd wordt, over hoe hoog het boek aangeschreven wordt.

Praat gerust mee over de inhoud, Bookman.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 dec 2004 20:16

a. filippus en de kamerling

b. Als God onder de bediening van Zijn Woord opening wil schenken door Zijn Geest. Hij zendt Zijn knechten om Zijn Woord te verklaren. (de woorden van caprice, kon ik me wel in vinden)

c. als hij de leer verkondigt overeenkomstig Gods Woord

d. de Heere
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 11 dec 2004 21:12

Johannes1, heb je nog meer vragen over de Christenreis?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 dec 2004 23:24

caprice schreef:Johannes1, heb je nog meer vragen over de Christenreis?

vast nog wel, we hebben de christenreis vast nog niet helemaal behandeld :D :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 dec 2004 19:36

Ik zag dan ook, dat hij nu eens hierheen, dan weer daarheen keek, als wilde hij zich op de weg begeven; hij bleef echter nog staan, omdat hij, zo het mij toescheen, niet wist, welke weg hij zou inslaan. Daarop zag ik, dat een man, wiens naam EVANGELIST was, tot hem naderde en hem vroeg: "Waarom schreeuwt u zo?"

"Mijnheer," antwoordde hij, "ik bemerk uit het boek dat ik in mijn handen heb, dat ik veroordeeld ben om te sterven en daarna voor het oordeel te komen (Hebr.9:27), en ik bevind mij niet gewillig tot het eerste (Job 16:21,22), noch bekwaam tot het laatste." (Ez.22:14).

Daarop zei EVANGELIST: "Hoe, niet gewillig om te sterven, terwijl dit leven gepaard gaat met zoveel ellende?"

De man antwoordde: "Het is, omdat ik vrees dat de last, die ik op mijn rug heb, mij lager zal doen neerzinken dan het graf, ja, mij doen vallen tot in het Tofet (Jes.30:33). En mijnheer, zo ik vrezen moet tot de gevangenis te gaan, veel meer moet ik vrezen voor het oordeel en voor de straf daarna. En het denken aan deze dingen doet mij zo roepen."

vraag 7: waarom ben je zo bang voor de dood? vroeg Evangelist

a. ben jij ook wel eens bang voor de dood? waarom wel of niet?
b. waarom is het zo erg onbekeerd te sterven? (Mark. 16:16 en Joh. 3:36)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2004 19:45

a. Ja, als je niet wedergeboren bent en tot Gods volk mag behoren, Christus mag kennen, ben je voor eeuwig verloren.

b. Markus 6 vers 16:
Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Johannes 3 vers 36:
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Wij hebben gezondigd in het paradijs, en als straf op die zonde hebben we de drievoudige dood verdiend. Er is nog een Middel om die welverdiende straf te ontgaan, en wederom tot genade te komen, en dat Middel is Christus, de Middelaar. Hij kan nog zondaren als een vuurbrand uit het vuur rukken.

Geef mij Jezus of ik sterf,
want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 dec 2004 20:21

a. soms kan het mij wel benauwen, de wetenschap dat ik eens zal sterven en dat ik mij dan moet verantwoorden. Maar gelukkig weet ik dat er al een Ander voor mij geleden heeft, en dat ik dus eigelijk niets te vrezen heb.

b. omdat God dan zal zeggen: Ik ken u niet ( net als bij de dwaze maagden). God is dan niet meer bij ons in Zijn liefde, maar in Zijn toorn. En wat zal er erger zijn dan dat God toorning is over mij/ons?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 dec 2004 17:04

johannes1 schreef:
a. ben jij ook wel eens bang voor de dood? waarom wel of niet?
b. waarom is het zo erg onbekeerd te sterven? (Mark. 16:16 en Joh. 3:36)

A. Ben niet bang voor wat na de dood komt wel voor de dood zelf.
B. Omdat je dan niet voor altijd bij God mag zijn, maar verloren gaat.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 dec 2004 22:22

a. om eerlijk te zijn niet, de wereld slokt je op en de tijd om na te denken er over is er weinig. we hebben het overal druk mee, behalve voor wat nodig is in dit leven. ik ben er wel bang voor geweest, maar nu eigenlijk neit meer :?

b. omdat je dan verloren bent

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 dec 2004 22:43

"Mijnheer," antwoordde hij, "ik bemerk uit het boek dat ik in mijn handen heb, dat ik veroordeeld ben om te sterven en daarna voor het oordeel te komen (Hebr.9:27), en ik bevind mij niet gewillig tot het eerste (Job 16:21,22), noch bekwaam tot het laatste." (Ez.22:14).

Daarop zei EVANGELIST: "Hoe, niet gewillig om te sterven, terwijl dit leven gepaard gaat met zoveel ellende?"

De man antwoordde: "Het is, omdat ik vrees dat de last, die ik op mijn rug heb, mij lager zal doen neerzinken dan het graf, ja, mij doen vallen tot in het Tofet (Jes.30:33). En mijnheer, zo ik vrezen moet tot de gevangenis te gaan, veel meer moet ik vrezen voor het oordeel en voor de straf daarna. En het denken aan deze dingen doet mij zo roepen."

Toen zei EVANGELIST: "Als dit uw toestand is, waarom staat u dan stil?" Hij antwoordde: "Omdat ik niet weet, waar ik heengaan zal." Toen gaf hij hem een perkamenten rol, waarin deze woorden geschreven stonden: "Vlied te toekomende toorn." (Matth.3:7). De man las dus in deze rol en zeer bedroefd ziende op EVANGELIST zei hij: "Waar moet ik heen vlieden?" Toen zei EVANGELIST, terwijl hij met zijn vinger over een zeer wijd veld wees: "Ziet u daarginds wel een klein, eng poortje?" (Matth.7:13). De man zei: "Neen." Toen zei de ander: "Ziet u daar dan ook niet een schijnend licht?" (Ps.119:105; 2 Petr.1:19). Hij zei: "Wel, mij dunkt ja." "Wel", zei EVANGELIST, "houd uw oog maar op dat licht en ga daar recht op aan, zo zult u dat poortje wel zien; en wanneer u er aan klopt, zal u gezegd worden, wat u te doen staat."

vraag 8: Evangelist gaf Christen een perkamenten rol.

a. wat wordt er met die perkamenten rol bedoeld? ( 1 Petr. 1:25)
b. zeg met eigen woorden wat er op de perkamenten rol geschreven stond.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 23 dec 2004 16:27

1. het Woord van God.
2. Er zijn velen die tot de genademiddelen komen maar niet onder de kracht ervan komen. Het is genade dat wij eerlijk gewaarschuwd worden om de toekomende toorn te ontvlieden. Degenen die een goede dunk van zichzelf hebben of die verhard schijnen te zijn worden hierdoor opgeschrikt. God is genadig, Die geen genoegen heeft in ons verderf.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 dec 2004 17:32

is het helemaal met tante oranje eens, heb er niks aan toe te voegen. 8)

@Caprice: mooie auto op jouw avatar een Caprice? 8) :mrgreen: :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 19:08

ik ben het ook eens met tante oranje

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:10

Ik heb ook weinig meer aan het antwoord van tanteoranje toe te voegen.

Bij punt b zou ik willen zetten dat de Weg ter zaligheid erin geopenbaard wordt.

Terug naar “Archief”