Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Dat is prima.... maar iemand moet niet beweren dat dat de boodschap van die tekst dus is.... omdat hij met een beetje fantasie en bijbelkennis een leuke paralel weet te trekken.
jas schreef:parsifal schreef:jas schreef:Vergeten we in de discussie niet een beetje dat de Bijbel een geestelijk Boek is? God is een Geest, dus is Zijn Woord ook geestelijk. In die zin is er niets mis mee, om op basis van een tekst die ogenschijnlijk slechts een mededelend karakter heeft, een geestelijke parallel te trekken. Dit mag, voorzover e.e.a niet met de letterlijke betekenis van de tekst strijdig is.
Hmm, hoeveel verschillende betekenissen kan geestelijk hebben? Haal je hier niet wat van die betekenissen door elkaar?
Eerst Geest wat tegenover lichaam staat (God is Geest) en daarnaast geestelijk tegenover letterlijk (De Bijbel is een geestelijk boek).
Dat maakt niets uit. Als je over die tekst een rechtzinnige preek kunt houden is de waarheid daar alleen maar bij gediend en is daar dus niets mis mee. Daarom staat er in de Bijbel tig x zoveel als er eigenlijk in staat.
parsifal schreef:jas schreef:parsifal schreef:jas schreef:Vergeten we in de discussie niet een beetje dat de Bijbel een geestelijk Boek is? God is een Geest, dus is Zijn Woord ook geestelijk. In die zin is er niets mis mee, om op basis van een tekst die ogenschijnlijk slechts een mededelend karakter heeft, een geestelijke parallel te trekken. Dit mag, voorzover e.e.a niet met de letterlijke betekenis van de tekst strijdig is.
Hmm, hoeveel verschillende betekenissen kan geestelijk hebben? Haal je hier niet wat van die betekenissen door elkaar?
Eerst Geest wat tegenover lichaam staat (God is Geest) en daarnaast geestelijk tegenover letterlijk (De Bijbel is een geestelijk boek).
Dat maakt niets uit. Als je over die tekst een rechtzinnige preek kunt houden is de waarheid daar alleen maar bij gediend en is daar dus niets mis mee. Daarom staat er in de Bijbel tig x zoveel als er eigenlijk in staat.
Dit vind ik gevaarlijk Jas, Met deze methode wordt Gods Woord gebruikt bij de preek die er al is. Het gevaar bestaat dat niet Gods Woord meer het uitgangspunt is, maar de rechtzinnigheid, waarbij het heel moeilijk wordt om Gods Woord nog te laten spreken op de punten waar wij de mist in gaan.
parcifal schreef:Dit zie je trouwens ook regelmatig bij preken van bv Spurgeon. Hij heeft een preek en zoekt er nog een tekst bij. Spurgeon was heel scherp en sprak veel mensen aan en het is super leerzaam wat hij zegt, maar deze methode van schriftgebruik kan ik niet waarderen.
jas schreef:Marnix schreef:Dat is prima.... maar iemand moet niet beweren dat dat de boodschap van die tekst dus is.... omdat hij met een beetje fantasie en bijbelkennis een leuke paralel weet te trekken.
Beste Marnis, dit topic is ontstaan uit een dialoog tussen Klaas en ondergetekende. Ik beweerde toen dat overal in de Schrift de leer der zaligheid vermeld staat. Klaas antwoordde toen met de vraag of dit ook gold voor de tekst waar Paulus zegt dat hij zijn jas vergeten is. Toen ik daar serieus op inging, heeft hij dit topic aangemaakt. Het ging er dus aanvankelijk niet om dat dit de boodschap van de tekst was, althans niet bij mij, maar dat uit elke tekst uit de Schrift wel geestelijke lering is te trekken. Het is toch alleen maar mooi dat dit kan zonder de letter van de Schrift zelf geweld aan te doen? Persoonlijk vind ik het mooi omdat het over zoiets alledaags gaat als een vergeten jas, waardoor het zo dicht bij de mensen staat.
Jas schreef:Persoonlijk vind ik het mooi omdat het over zoiets alledaags gaat als een vergeten jas, waardoor het zo dicht bij de mensen staat.
Klaas schreef:Jas schreef:Persoonlijk vind ik het mooi omdat het over zoiets alledaags gaat als een vergeten jas, waardoor het zo dicht bij de mensen staat.
Het voorbeeld dat je destijds gaf had helemaal niets te maken met de tekst. Behalve dan het feit dat het woord 'jas' er in voor kwam. Dat is toch geen preek n.a.v. een tekst? Waarom zou je dan geen zin uit de Kameleon pakken, er een woord uitkiezen en daar vervolgens een preek van maken?
Klaas
Daar komt nog bij, dat de kameleon - Bijbelvergelijking totaal ongepast is.
En of het woord niets met de tekst te maken zou hebben zou ik nog maar niet te snel roepen.
Je kunt pas achteraf vaststellen of de preek gemaakt zou zijn n.a.v. de tekst. Niet enkel op basis van de punten die ik destijds genoemd heb. Voorbarige conclusie dus van je.
Het is niet eens exegetisch om zo iets te stellen, zoiets heet een anologie ofzo analogeze wet ik veelGershwin schreef:Dat zou een beperking van de vrijheid van meningsuiting zijn, dat kan je sowieso niet makenmaar geef toe: het is gewoon exegetische nonsens, toch?
Klaas schreef:Jas:Daar komt nog bij, dat de kameleon - Bijbelvergelijking totaal ongepast is.
Ik vind het ook uiterst ongepast om een preek zoals jij voorstelde voor te stellen als 'gebaseerd op deze tekst'.
Jas:En of het woord niets met de tekst te maken zou hebben zou ik nog maar niet te snel roepen.
Het woord staat in de tekst, dat is evident,
Jas:Je kunt pas achteraf vaststellen of de preek gemaakt zou zijn n.a.v. de tekst. Niet enkel op basis van de punten die ik destijds genoemd heb. Voorbarige conclusie dus van je.
Het was geen enkel probleem om in te zien dat de 3 punten die je noemde niet gebaseerd waren op de inhoud van de tekst.
Klaas
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten