Hebr. 6, afval der gelovigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 nov 2004 13:05

Maar oproepen tot volharding legt de verantwoordelijkheid bij de mens (of lijkt dat iig te doen). Is het niet veel troostvoller om in zo'n situatie op bv de woorden van Paulus te wijzen dat niets en niemand ons kan scheiden van God?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 16:10

Klaas schreef:Maar oproepen tot volharding legt de verantwoordelijkheid bij de mens (of lijkt dat iig te doen). Is het niet veel troostvoller om in zo'n situatie op bv de woorden van Paulus te wijzen dat niets en niemand ons kan scheiden van God?

Klaas

Ja volgens mij gaf ik dat ook aan. Dat het accent ligt op de uitkomst van die volharding, nl. de belofte van het eeuwige leven. Trouwens, geloof jij dat, dat niets en niemand ons kan scheiden van Gods liefde? Want nou maak je volgens mij mijn punt. :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 nov 2004 16:23

Jas:
Ja volgens mij gaf ik dat ook aan. Dat het accent ligt op de uitkomst van die volharding, nl. de belofte van het eeuwige leven. Trouwens, geloof jij dat, dat niets en niemand ons kan scheiden van Gods liefde? Want nou maak je volgens mij mijn punt.

Ik heb nooit gezegd dat het gegeven dat niets ons kan scheiden van Gods liefde niet waar zou zijn. Integendeel! Ik heb alleen aangegeven dat ik naast deze bemoediging niet om de waarschuwing uit b.v. Heb.6 heen kan. Ik krijg die zaken niet samen, maar probeer naar beide te leven. M.i. doe je dan meer recht aan de bijbel dan wanneer je het ene laat prevaleren boven het andere.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 16:32

Klaas schreef:Jas:
Ja volgens mij gaf ik dat ook aan. Dat het accent ligt op de uitkomst van die volharding, nl. de belofte van het eeuwige leven. Trouwens, geloof jij dat, dat niets en niemand ons kan scheiden van Gods liefde? Want nou maak je volgens mij mijn punt.

Ik heb nooit gezegd dat het gegeven dat niets ons kan scheiden van Gods liefde niet waar zou zijn. Integendeel! Ik heb alleen aangegeven dat ik naast deze bemoediging niet om de waarschuwing uit b.v. Heb.6 heen kan. Ik krijg die zaken niet samen, maar probeer naar beide te leven. M.i. doe je dan meer recht aan de bijbel dan wanneer je het ene laat prevaleren boven het andere.

Klaas

O zo. Nou ja, ik geloof gewoon wat de kanttekeningen daarvan zeggen. Dat er een soort verstandelijke verlichting is van de Heilige Geest, of misschien nog wel iets verder zelfs, misschien wel een ontdekking van de H.G. van zonde, gerechtigheid en oordeel, zelfs een heenwijzing naar Jezus, maar dat de persoon in kwestie dan afhaakt. Het blijft gewoon een moeilijk gedeelte. Maar één ding ben ik van overtuigd, ware kinderen van God kunnen niet uit het verbond vallen. En, alle ware gelovigen zitten in het verbond. Dus daar zit mijn moeite, als zoals jij stelt de mensen uit Hebr. 6 ware gelovigen zijn, zouden ze toch uit het verbond gevallen zijn. En dat kan niet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 nov 2004 16:45

Jas:
Nou ja, ik geloof gewoon wat de kanttekeningen daarvan zeggen. Dat er een soort verstandelijke verlichting is van de Heilige Geest, of misschien nog wel iets verder zelfs, misschien wel een ontdekking van de H.G. van zonde, gerechtigheid en oordeel, zelfs een heenwijzing naar Jezus, maar dat de persoon in kwestie dan afhaakt.

Tja, en ik kan dat gewoon niet rijmen met wat er staat ;-)

Jas:
Dus daar zit mijn moeite, als zoals jij stelt de mensen uit Hebr. 6 ware gelovigen zijn, zouden ze toch uit het verbond gevallen zijn. En dat kan niet.

Ja, ik geloof dus twee zaken die elkaar uit lijken te sluiten. Ach, ik kan er mee leven, sterker, ik heb het beide nodig. Blijkbaar kan ik een waarschuwing op z'n tijd wel gebruiken ;-). Ik bekijk het maar een beetje als het uitverkiezingsverhaal. Het feit dat het geloof een gave van God is sluit onze eigen verantwoordelijkheid niet uit. Zo sluit blijkbaar ook de wetenschap dat niets me van Gods liefde kan scheiden niet uit dat ik moet blijven volharden.

Klaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 16:50

jas schreef:
Marnix schreef:Dat staat hier niet. Er staat dat het geloof volle verzekerheid biedt... Dat is iets anders dan dat je er geen keuze in kan maken.... er staat alleen dat als je de goede keuze maakt, die keuze ook zeker weten echt goed is... dat je niet hoeft af te wachten of dat wel goed voor je uitpakt.

God maakt Zijn beloften altijd waar... dat is de zekerheid van het geloof en de belijdenis. Lees maar eens verder in Hebreeen 11... Geloof is de zekerheid van wat je hoopt en het bewijs van wat je niet ziet.... Door dat geloof werden die mensen gerechtvaardigd.... Door hun geloof (vertrouwen op God) deden ze die dingen die daar beschreven zijn.

ja lekker, en dat kunnen ze dan daarna weer kwijt raken. D'r zullen er van jouw geloof niet veel in de hemel komen ben ik bang. Want als het aan de mens ligt zou ie zich zo uit Gods verbond zondigen. Maar troost je, het ligt niet aan de mens. Hij is getrouw.

Als God mensen bekeerd willen ze vaak niet anders nee... (oude vs. nieuwe mens) dan kan de mens ook een goede keuze maken waar dat voordat God begon met werken onmogelijk was... maar de mens kan wel nog een verkeerde keuze maken.... dat geeft Hebreeen 6 juist aan, die heeft het over die situatie, en geeft aan dat als je dan je van God afkeert je niet opnieuw tot geloof kan komen. Ik lees namelijk in de bijbel dat Gods liefde ontzettend groot is en Hij heel vergevingsgezind is.... als het enkel een verlichting zonder wedergeboorte zou zijn geweest, zou God een misstap dan om Jezus niet willen vergeven? En als iemand wel verlicht is geweest maar niet wedergeboren, had die mens zonder wedergeboren te zijn geweest zijn wel de goede keuze hebben kunnen maken?
Laatst gewijzigd door Marnix op 19 nov 2004 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 16:51

dbbl
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 20:05

Klaas schreef:Ja, ik geloof dus twee zaken die elkaar uit lijken te sluiten. Ach, ik kan er mee leven, sterker, ik heb het beide nodig. Blijkbaar kan ik een waarschuwing op z'n tijd wel gebruiken ;-).

Maar beste Klaas, daar zou ik me niet graag boven verheffen hoor. Alleen, ik zie het zo, dat door zonde God Zijn Licht bij ons wegneemt en het gevoel van Zijn aanwezigheid. Hierdoor kunnen we een gevoel van Godsverlating ervaren. Echter, dat de Heere zich tijdelijk niet merkbaar laat voelen, is wel vreselijk, omdat wij door onze zonde de oorzaak daar van zijn, maar het doet het verbond niet te niet.
Ik meen het van harte als ik zeg dat ik wens dat meer mensen als jij en marnix en nog anderen zo in alle eerbied met deze dingen bezig zijn.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 nov 2004 20:09

Een seculiere verklaring voor de aard van de zonde tegen de Heilige Geest:

op het moment dat je helder inziet dat de christelijke religie (en religie in algemene zin) een zeer geraffineerde vorm van bedrog is (mijn conclusie), is het onwaarschijnlijk dat je jezelf er ooit nog weer aan zult overgeven. In mijn geval is het absoluut ondenkbaar dat ik ooit weer in de christelijke God of in een andere God zal gaan geloven, daar ben ik vrij zeker van.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 20:20

surfer schreef:Een seculiere verklaring voor de aard van de zonde tegen de Heilige Geest:

op het moment dat je helder inziet dat de christelijke religie (en religie in algemene zin) een zeer geraffineerde vorm van bedrog is (mijn conclusie), is het onwaarschijnlijk dat je jezelf er ooit nog weer aan zult overgeven. In mijn geval is het absoluut ondenkbaar dat ik ooit weer in de christelijke God of in een andere God zal gaan geloven, daar ben ik vrij zeker van.

Wat roep jij toch een vreselijke oordelen over jezelf af. Die ik bovendien als erg kwetsend ervaar, maar dat is blijkbaar eigen aan hen die zich zo bewust van het geloof afkeren. Er spreekt een haat uit je postings tegen alles wat maar naar Christendom riekt. Geniet je ervan om zo choquerend bezig te zijn?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2004 12:48

surfer schreef:Een seculiere verklaring voor de aard van de zonde tegen de Heilige Geest:

Tja dat zul je zelf dan niet als zonde tegen de Geest ervaren want in Hem geloof je dan niet meer. Maar ik geloof niet dat dat zonde tegen de Heilige Geest is en hoop dat je nog eens mag ontdekken dat je geen gelijk hebt met wat je hier zegt... (en met "eens" bedoel ik dat ik hoop dat je er op tijd achter komt)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mei 2005 08:50

Excuses voor het feit dat ik dit topic na zo lange tijd weer omhooghaal.
Ik heb dit topic toch wel met enige verbazing gelezen.

Aan de ene kant zijn er mensen die uit Hebr. 6:4-6 de afval der heiligen menen af te kunnen leiden. Zij beroepen zich op de letterlijke tekst van de verzen 4 t/m 6.
Aan de andere kant zijn er mensen die stellen dat dit niet zo is. Zij beroepen zich hierbij op andere bijbelteksten en op de dogmatiek.

Wat mij verbaasde is dat niemand tot nog toe de context van Hebr. 6:4-6 aan de orde heeft gesteld. En dat is toch wel cruciaal hier.
Laat ik daarom maar een poging wagen (in het besef dat er nogal wat verschillende uitleggingen van dit bijbelgedeelte zijn) om die hier te benoemen:

Hebr. 5:11 Van Denwelken (nl. Christus) wij hebben vele dingen, en zwaar om te verklaren, te zeggen, dewijl gij traag om te horen geworden zijt.
12 Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze.
13 Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind.
14 Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.

Hier wordt gesteld dat de Hebreeen verachterd zijn in de kennis van Christus. Eigenlijk behoorden ze al volwassen gelovigen te zijn, maar feitelijk zijn het nog baby's die nog de moedermelk (de eerste beginselen van de leer) nodig hebben. De vaste spijs is voor de volmaakten.

Hebr. 6:1 Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel.
3 En dit zullen wij ook doen, indien het God toelaat.

Hier volgt een aansporing om tot die volmaaktheid voort te varen en niet te blijven bij die eerste beginselen (het babyvoedsel). De schrijver van de Hebreeenbrief zal die eerste beginselen nu verder laten rusten en verdergaan met de vastere spijze.

4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

Dit zijn de verzen waarover de discussie in dit topic gaat. Wat betekent dit? Gaat het hier over wedergeboren mensen, of gaat het over mensen die zeer vele geestelijke zegeningen ontvangen hebben, maar uiteindelijk toch niet wedergeboren christenen genoemd kunnen worden?

7 Want de aarde, die den regen, menigmaal op haar komende, indrinkt, en bekwaam kruid voortbrengt voor degenen, door welke zij ook gebouwd wordt, die ontvangt zegen van God;
8 Maar die doornen en distelen draagt, die is verwerpelijk, en nabij de vervloeking, welker einde is tot verbranding.

In de verzen 7 t/m 12 geeft de schrijver van de Hebreeenbrief mijns inziens het antwoord op deze vragen. Hij vergelijkt de leden van de gemeente(n) aan wie hij schrijft met akkergrond waarop regen (de zegeningen van God) valt. In vers 7 wordt een voorbeeld gegeven van akkergrond die goede vrucht voortbrengt, in vers 8 is er het omgekeerde het geval. Ik denk dat vers 8 de duidelijkste aanwijzing is dat het in de verzen 4 t/m 6 niet om wedergeboren mensen gaat, maar om mensen die er dichtbij geweest zijn. Aan de vruchten kent men immers de boom? (Matth. 12:33, Luk. 6:43-45) En in dit geval kent men de akkergrond aan de vruchten. En het is duidelijk wat de vrucht is van de mensen die in vers 6 genoemd worden: doornen en distelen. Nu kunnen we veel zeggen, maar niet dat dit over wedergeboren mensen gaat. Want bij wedergeboren mensen komen er goede vruchten openbaar. Want wedergeboren mensen zijn veranderde mensen, sterker nog, een nieuw schepsel (2 Kor. 5:17, Gal. 6:15). En die nieuwe schepselen brengen goede vruchten voort.

Mijn conclusie aan de hand van deze verzen is dus dat het hier niet over wedergeboren mensen gaat, ook al hebben ze nog zoveel zegeningen (beschreven in de verzen 4 en 5) van God ontvangen. Uit hun vruchten zijn ze te kennen. Dus als ze afvallig worden, dan zijn het blijkbaar geen wedergeboren christenen geweest.

9 Maar, geliefden! wij verzekeren ons van u betere dingen, en met de zaligheid gevoegd, hoewel wij alzo spreken.
10 Want God is niet onrechtvaardig dat Hij uw werk zou vergeten, en den arbeid der liefde, die gij aan Zijn Naam bewezen hebt, als die de heiligen gediend hebt en nog dient.
11 Maar wij begeren, dat een iegelijk van u dezelfde naarstigheid bewijze, tot de volle verzekerdheid der hoop, tot het einde toe;
12 Opdat gij niet traag wordt, maar navolgers zijt dergenen, die door geloof en lankmoedigheid de beloftenissen beërven
.

In het vervolg van deze vergelijking lezen we (niet geheel onbelangrijk) de reden waarom de schrijver van deze brief dit afschrikwekkend voorbeeld heeft opgeschreven. Hij stelt eerst dat hij niet denkt dat het zo erg met de Hebreeen gesteld is, maar hij schrijft dit wel opdat ze niet traag worden en navolgers zouden zijn van hun (mede) ware gelovigen. Er zit dus een educatief element in dit tekstgedeelte: een aansporing om trouw te blijven, om te volharden en zo de loopbaan te voltooien. Zie ook de vergelijking van de apostel Paulus in 1 Kor. 9:24-27.

Duidelijk in dit gedeelte (en ook uit de rest van de Bijbel) is wel dat volgens de schrijver een christen pas een christen is, als hij of zij het blijft. Dit blijkt ook uit Hebr. 3:14 waar het volgende staat:

Want wij zijn Christus deelachtig geworden, zo wij anders het beginsel van dezen vasten grond tot het einde toe vast behouden;

En dan zijn we wel bij het punt van de volharding der heiligen, want de gereformeerde leer (zoals verwoord in de Dordtse Leerregels) stelt dit ook.
Laatst gewijzigd door elbert op 02 mei 2005 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mei 2005 09:16

elbert schreef:Excuses voor het feit dat ik dit topic na zo lange tijd weer omhooghaal.

Geeft niks. Sterker nog, het komt me wel mooi van pas. Klaas had het de hele tijd over de discussie over Hebreeën waarvan ik nooit iets gezien heb. Nu heb ik 'm dus, en ik heb er gisteren net wat interessants over gelezen.

Ik heb niet de hele discussie gelezen. Dat is me wat te veel werk op dit moment.

Goed, het gaat dus over deze tekst, Hebreeën 6:4-6:

4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

Nou kunnen die Remonstranten wel handenwrijvend gaan denken: "Mooi! Hier wordt het calvinistische standpunt van geen afval der heiligen even prachtig onderuit gehaald!" c|:) , maar als ze dan denken dat deze tekst hun mening onderbouwt, hebben ze de tekst niet goed gelezen.
Immers, een remonstrant beweert dat een mens door Gods verlichtende genade met zijn wilskeuze een keuze vóór het geloof maakt, en later door zijn wilskeuze weer de omgekeerde keuze kan doen. Uiteraard kan hij daar dan weer spijt van krijgen, en later weer de goede keuze doen. Maar dat laatste beweert die tekst nou juist niet!! :?
Als een remonstrant dit als een verwoording van zijn standpunt zou zien, moet hij ook concluderen: als je eenmaal afvalt door de verkeerde keuze te doen, kun je nooit meer terugkomen. :shock: Ja, en dat levert natuurlijk problemen op met de gang van zaken bij Petrus: die zou door zijn verloochening tijdelijk uit Gods genade gevallen zijn, maar later weer hersteld zijn door Jezus.
Dit is een tekst waar calvinisten even goed bij na moeten denken om deze uit te leggen. Voor remonstranten geldt dat echter minstens zo sterk, want wat deze tekst zegt komt niet overeen met het remonstrantse standpunt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mei 2005 09:55

Ik krijg ook het gevoel dat dit tekstgedeelte niet zo eenzijdig het pleit voor 1 van de 2 scholen (gereformeerden vs. remonstranten) beslecht. Dat komt natuurlijk omdat de schrijver van de Hebreeenbrief zich niet bezig hoefde te houden met een 17e eeuwse dogmatische strijd, maar eerder met 1e eeuwse praktisch-pastorale problemen.

De onduidelijkheid die er over deze verzen heerst is daarom ook nogal groot. Onderhand heb ik al 4 verschillende verklaringen hierover gezien.

1. de behouden-verloren theorie (saved-lost). Iemand die behouden is kan alsnog verloren gaan, dus de afval der heiligen. Dit is de klassieke remonstrantse opvatting.
2. de buitenkantgelovigen theorie. Degenen die in de verzen 4 en 5 beschreven worden, zijn alleen naar de buitenkant toe echte gelovigen. De kanttekeningen bij de Statenvertaling huldigen deze visie.
3. de hypothetisch geval-theorie. Degenen die deze visie hebben gaan uit van een hypothetisch geval, waarbij het in de verzen 4 en 5 om ware christenen gaat, maar ze beschouwen daarbij vers 6 als hypothetisch, maar nooit gebeurd (o.a. Spurgeon huldigde deze opvatting, waarmee hij op een geheel eigen manier in klassiek-calvinistisch spoor bleef).
4. de diskwalificatie theorie. Volgens de aanhangers van deze theorie zorgt de afvalligheid van degenen, die in de verzen 4-6 beschreven worden, ervoor dat ze gediskwalificeerd zijn als christen en als gevolg ontvangen ze minder tijdelijke en eeuwige zegeningen, maar gaat dit niet zover dat ze uiteindelijk niet behouden zouden worden.

Alleen optie 1 (klassiek remonstrantse visie) leert dus de afval der heiligen (wedergeborenen) en de opties 2 t/m 4 niet.
Afijn, het is een ingewikkeld schriftgedeelte, daar is iedereen het wel over eens. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mei 2005 10:21

Elbert schreef:Duidelijk in dit gedeelte (en ook uit de rest van de Bijbel) is wel dat volgens de schrijver een christen pas een christen is, als hij of zij het blijft.

Dat zou inhouden dat pas bij onze dood helder is of we een waarachtig christen waren. Dat staat echter loodrecht op de gedachte dat je zeker kan zijn van je behoud. Toch? Je past het woord wedergeboren niet toe op de mensen die in Heb.6 ter sprake komen om het gedeelte een plaatsje in je theologie te geven. Het gevolg daarvan is echter wel dat de onzekerheid die remonstranten zo verweten wordt weer zijn intrede doet…

Klaas

Terug naar “Archief”