sorry (hoedje... ff serieus)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 07 dec 2004 09:15

Nu ja, dan verschillen wij daarover van mening.

De kanttekeningen bij de betreffende tekst stellen toch duidelijk dat het gaat om het betonen van eerbied jegens de engelen.

Engelen, of je dat nu gelooft of niet, zijn altijd aanwezig in de eredienst. Het dragen van een hoed zou een uiting van respect en eerbied moeten zijn tegenover deze geesten uit het hemelrijk. Ik zeg: zou moeten zijn, want tegenwoordig is het meer een spelletje wie de mooiste en duurste hoed op heeft.

Met de essentie van dit voorschrift ben ik het dus eens, alleen is dit voorschrift door hoedendragend Nederland flink uit haar verband gerukt. Elk jaar worden de hoeden groter, mooier (nou ja...) en duurder.

Daarom zou ik er ook best mee kunnen leven wanneer 'de hoed' wordt afgeschaft. Ik denk namelijk niet dat een hoed van drie verdiepingen, opgemaakt met pauweveren en vers fruit nog wel een uiting van respect en eerbied is te noemen...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 10:00

Scheppingsorde inderdaad, maar om daar een vrouw om te discrimineren. Adam voelde zich zo home-alone, en toen heeft God hem een vrouw gegeven. Die vrouw heeft en de vrucht geplukt, en sinds die tijd word ze in het verdomhoekje gestopt, lees de Davinci Code maar eens, okee daar word weer te overdreven maar er zit een grote kern van waarheid in het verhaal!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 07 dec 2004 10:21

Wie heeft het over discrimineren?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 07 dec 2004 11:39

Marnix schreef:in deze tijd is een hoed helemaal geen teken van eerbied... in die tijd lag dat allicht anders. Ik denk niet dat engelen het idee hebben dat een vrouw in deze tijd eerbied voor hen heeft als ze een hoed draagt. Helemaal niet omdat geen enkele vrouw [b]om die redenp/b] een hoed draagt.

Jij VIND dat, maar ik vind een gedekt hoofd zeker een teken van eerbied en verootmoediging.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 12:29

En ik vind van niet... omdat jij er mee bent opgegroeid en ik niet :) Ik zie het als iets cultuurgebondens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 07 dec 2004 12:38

Marnix schreef:En ik vind van niet... omdat jij er mee bent opgegroeid en ik niet :) Ik zie het als iets cultuurgebondens.

Dus als het cultuurgebonden is, dan kan het geen teken van eerbied en verootmoediging zijn????? :?:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 12:47

Dan houdt het in dat dat vroeger wel het geval was maar tegenwoordig niet meer inderdaad.

Overigens waren hoedjes vroeger ook in het dagelijks leven heel gewoon, tegenwoordig is dat ook niet meer het geval....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 07 dec 2004 14:55

Marnix schreef:Dan houdt het in dat dat vroeger wel het geval was maar tegenwoordig niet meer inderdaad.

Overigens waren hoedjes vroeger ook in het dagelijks leven heel gewoon, tegenwoordig is dat ook niet meer het geval....

Dat laatste is grote onzin. Het waren vooral gegoede burgers in de steden die de straat op gingen met een hoofddeksel, maar in de dorpen en andere boerenstreken liepen veel mensen door de weeks gewoon blootshoofds, hoor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 14:56

alex leusink schreef:
Marnix schreef:Dan houdt het in dat dat vroeger wel het geval was maar tegenwoordig niet meer inderdaad.

Dat laatste is grote onzin. Het waren vooral gegoede burgers in de steden die de straat op gingen met een hoofddeksel, maar in de dorpen en andere boerenstreken liepen veel mensen door de weeks gewoon blootshoofds, hoor.

O? Ik dacht altijd dat boeren een pet op hadden en boerinnen kapjes..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 dec 2004 14:59

Aragorn schreef:O? Ik dacht altijd dat boeren een pet op hadden en boerinnen kapjes..

Ja, Jan met de Pet, heet dat. Gewoon volk, zonder kapsones.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 15:05

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:O? Ik dacht altijd dat boeren een pet op hadden en boerinnen kapjes..

Ja, Jan met de Pet, heet dat. Gewoon volk, zonder kapsones.

Precies. En begin 20e eeuw liep iedereen met een hoed.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 15:17

boeren lopen zo goed als altijd met een pet, nu nog steeds, maar die werd voor hun hoofd gehouden tegen hun gezicht
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 07 dec 2004 15:22

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:

Dat boeren een pet op hadden, dat klopt. Maar boerinnen hadden tijdens het werk thuis lang altijd niet wat op hoor!

Die petten hadden trouwens vooral een praktische functie, dat was echt niet omwille van het geloof ofzo.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 15:42

alex leusink schreef:
Aragorn schreef:
alex leusink schreef:

Dat boeren een pet op hadden, dat klopt. Maar boerinnen hadden tijdens het werk thuis lang altijd niet wat op hoor!

Die petten hadden trouwens vooral een praktische functie, dat was echt niet omwille van het geloof ofzo.

Het ging ook niet om de reden van het dragen van een hoofddeksel en we hadden het over het openbare leven natuurlijk. Hoe kom je erbij dat de vrouwen bij het werk geen hoofddeksel droegen dan?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 07 dec 2004 16:03

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:
Aragorn schreef:
alex leusink schreef:

Het ging ook niet om de reden van het dragen van een hoofddeksel en we hadden het over het openbare leven natuurlijk. Hoe kom je erbij dat de vrouwen bij het werk geen hoofddeksel droegen dan?

Foto's bijvoorbeeld, en mijn grootmoeder had klederdracht aan, dus, zodoende

Terug naar “Archief”