Creationisme versus evolutionisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 nov 2004 14:57

jas schreef:
groenrondballetje schreef:
jas schreef:Ja dit is dus een totaal verkeerde invalshoek. Stel dat...............
Er valt helemaal niks te stellen. God heeft in 6 dagen alles geschapen al beweert een leger van geleerden met alle bewijzen overal vandaan het tegendeel. Dat heet geloof in de Almachtige Schepper des hemels en er aarde. En dat stel-geredenaar brengt de mens in de afgrond.

Het probleem met die 6 dagen is dat het Bijbels gezien onmogelijk 6 dagen kunnen zijn geweest zoals wij die vandaag de dag kennen, beginnend met zonsopgang en eindigend met zonsondergang. Immers, Genesis 1 zegt duidelijk dat pas halverwege die 6 dagen (dag 4) de zon e.d. zijn geschapen ....
........... over de verkeerde invalshoek gesproken ...........

Kan me niet schelen of ik het kan begrijpen of niet. Ik geloof het zoals het er staat. Ik hoef het niet te weten hoe het zit, om het te geloven.

Zoals het er staat was er op dag 1 t/m 3 geen zon en maan om over dag en nacht te regeren, en dus konden die dagen geen dagen zijn zoals ik ze ken .... Ik geloof dus ook zoals het er staat :wink:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 nov 2004 15:04

meschianza schreef:Ik heb ook nooit echt aan het idee kunnen wennen dat mijn verre voorouders nog aan zeewier knabbelden.

Wat is lastiger om aan te wennen, het idee dat je verre voorouders niet bestonden en opeens wel, of dat elke generatie iets veranderd is.

Overigens zijn er nog steeds miljoenen mensen die zeer regelmatig aan zweewier knabbelen :) Probeer eens een miso soepje!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 nov 2004 16:06

Socrates schreef:Probeer eens een miso soepje!

Schijnt heel gezond te zijn - alleen miso knabbelt niet echt hoor. :mrgreen:

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 nov 2004 17:20

knabbelt prima wat mij betreft!

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 nov 2004 17:36

jas schreef:Kan me niet schelen of ik het kan begrijpen of niet. Ik geloof het zoals het er staat. Ik hoef het niet te weten hoe het zit, om het te geloven.

Er staan nu eenmaal zaken in de bijbel waarbij je je moet afvragen of de bijbelschrijver het verzonnen heeft of niet. Denk aan het vermeende berouw van God, of de naamgeving van Ber-seba:
Genesis 21:
29 Zo zeide Abimelech tot Abraham: Wat zullen hier deze zeven ooilammeren, die gij bijzonder gesteld hebt?
30 En hij zeide: Dat gij de zeven ooilammeren van mijn hand nemen zult, opdat het mij tot een getuigenis zij, dat ik dezen put gegraven heb.
31 Daarom noemde men die plaats Ber-seba, omdat die beiden daar gezworen hadden.

Genesis 26:
31 En zij stonden des morgens vroeg op, en zwoeren de een den ander; daarna liet Izak hen gaan, en zij togen van hem in vrede.
32 En het geschiedde ten zelfden dage, dat Izaks knechten kwamen, en boodschapten hem van de zaak des puts, dien zij gegraven hadden, en zij zeiden hem: Wij hebben water gevonden.
33 En hij noemde denzelven Seba; daarom is de naam dier stad Ber-seba, tot op dezen dag.

Socrates schreef:knabbelt prima wat mij betreft!

Miso is een soort zachte pasta toch? :)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 nov 2004 17:44

Klopt, maar in een miso soepje zit bijna altijd zeewier.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 nov 2004 17:55

Collateral schreef:Er staan nu eenmaal zaken in de bijbel waarbij je je moet afvragen of de bijbelschrijver het verzonnen heeft of niet. Denk aan het vermeende berouw van God, of de naamgeving van Ber-seba:

בְּאֵר-שְׁבַע in het Nederlands Beersheva, of in Genesis Ber-seba betekend niets anders dan zeven put/bron

Beer= put of bron, sheva= zeven.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 nov 2004 17:59

Sabra schreef:בְּאֵר-שְׁבַע in het Nederlands Beersheva, of in Genesis Ber-seba betekend niets anders dan zeven put/bron

Dat geloof ik graag, maar het gaat me erom dat in Genesis 21 Abraham die naam 'verzint', en in Genesis 26 Izak.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 nov 2004 18:07

Dat is een fout. Maar wat staat er in de grondtekst? Geen idee. Misschien is dit wel het resultaat van jarenlang kopiëren van de bijbel.

Ik zou er niet teveel waarde aan hechten. Als je nu in Beersheva komt kun je daar naar de Bron van Abraham. De Joden als kenners van het Eerste Testament bij uitstek zullen het beter weten dan wij.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 nov 2004 18:13

Socrates schreef:
meschianza schreef:Ik heb ook nooit echt aan het idee kunnen wennen dat mijn verre voorouders nog aan zeewier knabbelden.

Wat is lastiger om aan te wennen, het idee dat je verre voorouders niet bestonden en opeens wel, of dat elke generatie iets veranderd is.

Overigens zijn er nog steeds miljoenen mensen die zeer regelmatig aan zweewier knabbelen :) Probeer eens een miso soepje!

Ze ontstonden niet ''opeens'' , wanneer je van een scheppend God uitgaat.
Ik heb overigens geen moeite met veranderingen in voortplanting enzo.
Maar dat er dergelijke veranderingen in de genen plaatsvonden dat er hele andere soorten ontstonden, al gooi je er miljoenen jaren tegenaan, sorry, dat gaat er nog steeds bij mij niet in.
In 6 dagen of niet, ik geloof nog steeds dat God de schepping in gradaties, in soorten heeft gemaakt, de mens afzonderlijk van zoogdieren, en die weer afzonderlijk van zeedieren enzovoorts. Waarna vervolgens micro-evolutie plaatsvond binnen de soorten.

Ow trouwens, welkom back, GRB :wink:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 nov 2004 18:17

Sabra schreef:Dat is een fout. Maar wat staat er in de grondtekst? Geen idee. Misschien is dit wel het resultaat van jarenlang kopiëren van de bijbel.

Dat lijkt me stug. Een volkomen andere versie van een verhaal krijg je niet gauw, ook niet na jarenlang kopiëren, behalve als er opzet in het spel is. En dan nog zou het iedere serieuze vertaler opgevallen moeten zijn, want de teksten staan relatief gezien vlak achter elkaar.

Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.

Agreed. Maar zo kun je je dus afvragen of je aan bepaalde andere delen wel veel waarde moet hechten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 18:45

Sabra schreef:Dat is een fout. Maar wat staat er in de grondtekst? Geen idee. Misschien is dit wel het resultaat van jarenlang kopiëren van de bijbel.

Hoe kom je er bij dat dit een fout is? Er wordt niet eens over hetzelfde gesproken. Abraham geeft die naam in Gen. 21 niet aan die plaats maar aan een woestijn. In Gen. 26 geeft Izak die naam aan een put die in die woestijn is. Dit zeggen de uitleggers:
61) Ber-seba,
Dat is, Eed-bron, of put van den eed. Boven, Gen. 21:31, wordt gezegd dat het land Ber-seba heet, om den eed, dien Abraham en Abimelech daar elkander deden; maar hier wordt gesproken van een stad in dat land, die ook dezen naam verkregen heeft van den eed van Izak en Abimelech."Je moet dus eens oppassen met te roepen over fouten in de Bijbel Sabra, maar eerst de zaak eens goed onderzoeken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 18:47

Collateral schreef:
Sabra schreef:בְּאֵר-שְׁבַע in het Nederlands Beersheva, of in Genesis Ber-seba betekend niets anders dan zeven put/bron

Dat geloof ik graag, maar het gaat me erom dat in Genesis 21 Abraham die naam 'verzint', en in Genesis 26 Izak.

Er staat toch niet dat Abraham hem zelf veronnen heeft?

Daarom noemde men die plaats Ber-seba, omdat die beiden daar gezworen hadden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 19:00

Aragorn schreef:
Collateral schreef:

Er staat toch niet dat Abraham hem zelf veronnen heeft?

Nee dat staat er zeker niet. Ik ben het al voor de 2e keer op één dag met je eens. Dit gaat niet goed. Overigens betekent sheva niet alleen zeven, maar ook eed. En in dit verband is dat aannemelijker omdat ze daar gezworen hebben.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 nov 2004 20:23

jas schreef:
Aragorn schreef:Er staat toch niet dat Abraham hem zelf veronnen heeft?

Nee dat staat er zeker niet. Ik ben het al voor de 2e keer op één dag met je eens. Dit gaat niet goed. Overigens betekent sheva niet alleen zeven, maar ook eed. En in dit verband is dat aannemelijker omdat ze daar gezworen hebben.

Tja, keuze tussen twee kwaden: het met mij eens zijn of met Aragorn. :mrgreen:

Maar jullie hebben gelijk, verkeerd gelezen van mij.

jas schreef:

Hoe kom je er bij dat dit een fout is? Er wordt niet eens over hetzelfde gesproken. Abraham geeft die naam in Gen. 21 niet aan die plaats maar aan een woestijn.

Dan vind ik het raar dat in Gen. 22:19 staat: "Toen keerde Abraham weder tot zijn jongeren, en zij maakten zich op, en zij gingen samen naar Ber-seba; en Abraham woonde te Ber-seba."

In Gen. 26 geeft Izak die naam aan een put die in die woestijn is. Dit zeggen de uitleggers:
61) Ber-seba,
Dat is, Eed-bron, of put van den eed. Boven, Gen. 21:31, wordt gezegd dat het land Ber-seba heet, om den eed, dien Abraham en Abimelech daar elkander deden; maar hier wordt gesproken van een stad in dat land, die ook dezen naam verkregen heeft van den eed van Izak en Abimelech."Je moet dus eens oppassen met te roepen over fouten in de Bijbel Sabra, maar eerst de zaak eens goed onderzoeken.

Genesis 25:
33 En hij noemde denzelven Seba; daarom is de naam dier stad Ber-seba, tot op dezen dag.

Waarom, als de plaats Ber-seba al bestond?
Ik vind de uitleg van 'de uitleggers' dus een beetje gezocht, maar wellicht is het de enige manier om het geheel nog een beetje geloofwaardig te doen lijken...

Terug naar “Archief”