Televisie en Internet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 18 okt 2004 19:33

johannes1 schreef:met alle respect filters werken goed, maar als je wilt dan kan je die omzeilen, maar je komt niet zomaar in verleiding om iets te kijken. maar hoe zie je verleiding met vrienden?

Filters werken niet goed: daar zijn voorbeelden van. Ze houden soms bloedserieuze sites tegen. Een filter is niets meer dan een computer-programma, en daar zitten gewoon fouten in. Dat komt o.a. door meertaligheid. Een "smerig" woord in het nederlands is soms in het engels of duits een keurig woord, en andersom ook.

Wat 'zomaar in de verleiding" komen is, weet ik niet. Een filter kun je (denk ik) ook uitzetten.

Je vraag: nooit van "slechte vrienden" gehoord? Of van vrienden die jou op het slechte pad kunnen brengen? Verleiding is overal; en beperkt zich niet alleen tot TV en internet.

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 18 okt 2004 19:50

Filter dit, filter dat. ik denk als we overal beveiligen en filters plaatsen, is het spannender om stiekem te kijken. ik vraag me af waarom? ik thuis ben streng opgevoed. wel tv, want we willen sport kijken, we willen graag wat ontspanning hebben met wat humor programma;s en ga zo maar door. Ik weet wel, dat sommige uit principele overwegingen niet tv kijken om de rotzooi, of hun kinderen te beschermen tegen rotzooi. maar ik denk alleen aan de grote reclame borden van "secret lingerie" en de voorlichting betreffend sex op vele (ook christelijke) scholen. ik denk dat je met filters niks opschiet. ik moet denken aan een collega waar ik vroeger mee werkte, dat is wel zo 8 jaar geleden. hij is zwaar gereformeerd opgevoed. nu woont ie op zich zelf. en als ik hoor wat ie allemaal kijk op het bekende "canal+" kanaal, omdat zijn ouders vrees had dat hun kinderen die zooi vroeger keek. Ik weet dat niet goed is, maar ik denk dat je niet moet filteren, maar je kinderen duidelijk en geargumenteerd uit moet leggen wat rotzooi is en waarom. geweld he. tja, ik wil niet vervelend klinken, maar op een gereformeerde school wordt ook geknokt, en de mens ontwikkeld hetzelf. is een soort zonde die er al is. alleen hoe volwasser je wordt, hoe beter je er mee om kan gaan. ik denk niet aan filteren, maar met bewijs aankomen waarom dat zo is!

Geen tv is niet erg, als je op een andere manier kan vermaken. internet is niet belangrijk, zolang je op een andere manier kan vermaken. tv kijken is niet erg, als je kan uitleggen wat je wel en niet wil kijken of je kinderen laten zien. Internetten is niet erg, zolang je kinderen verteld waarom, en jezelf de verantwoording kan geven ten opzichte van God, op welke site je wel kan komen en welke niet.

Tv en internet is pas erg, als je er verslaafd aan wordt, vertel dat je kinderen eens!

Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 okt 2004 20:29

PeterD schreef:
Aragorn schreef:Precies, dat was ook een beetje het punt wat ik wilde maken: het feit dat er dingen gebeuren waar je het als christen niet mee eens kunt zijn is an sich niet bepalend of een boek of film al dan niet "geoorloofd" zou zijn. Anders konden we het grootste gedeelte van de bijbel wel weggooien.

Ben ik met je eens, maar het is voor mij wel bepalend hoe er mee omgegaan wordt.
Als ik een boek lees of een film kijk waar op iedere bladzijde of iesere 2 minuten iemand overhoop geschoten wordt, waarbij dat dan een zekere amusementswaarde moet hebben, ben ik er niet voor om dit boek / deze film te gaan kijken.
Echter, in de 2e WO zijn er genoeg mensen vermoord. Als je een documentaire hierover ziet, ligt dat wat mij betreft anders, hoewel er ook dan voor mij geen uitbundig bloed hoeft te stromen.

Als ik daarnaast een willekeurige soap bekijk, wordt er over de liefde en sex vaak wat lacherig gedaan. Dat stuit mij tegen de brdt, temeer omdat er vaak lacherig gedaan wordt over dingen die de Bijbel afkeurt.

Oke, dan zijn we het wel eens. :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 okt 2004 00:57

PeterD schreef:Tsjonge, Optimatus en Johannes1 zijn het geloof ik niet helemaal eens...

Kunnen we het eens worden door te stellen dat er zowel op internet als op de TV mooie maar ook heel veel slechte dingen te vinden zijn?

Dat komt wel vaker voor hoor, dat Johannes1 en ik elkaar niet kunnen vinden in elkaars meningen.

Overigens vind ik jouw stelling wel aanvaardbaar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2004 01:19

johannes1 schreef:
Optimatus schreef:
johannes1 schreef:
optimatus schreef:Ik heb geen idee waar Radio West bij ons op de kabel zit. Wel op welke voorkeurzender TV West zit (namelijk op nummer 10). Verder kan ik aan de hand van de TV beelden ook zelf zien wat er precies aan de hand is en als ik naar de radio kijk, zie ik niet veel bijzonders dan wat knoppen.

Het alarm gaat af. Fijn. Dan weet ik dat er iets mis is, maar niet wat er mis is.

Het rampenplan van de gemeente Bergambacht heb ik nog nooit in huis gekregen.

ik wilde alleen maar zeggen dat je geen tv nodig hebt om te weten wat er aan de hand is.

Maar het ding is buitengewoon praktisch om wel te hebben.
Trouwens, op internet is veel meer puinhoop te vinden dan op TV.

zou niet weten wat er praktisch aan is, maar goed.
de puinhoop op internet is hetzelfde als op de tv, maar op internet is de puinhoop groter, maar tegenover staat dat de informatie op het internet ook velen malen groter is.

overigens kan je de puinhoop goed weg filteren op het internet.

Nee maar dat maakt niet uit... wat niet weet, wat niet deert he... Daarom kan ik je reactie wel begrijpen...

Maar goed, ik wil het als "meer bekend met tv zijnde" wel een beetje vertellen met wat voorbeelden:

- Nieuws: Op tv kun je teletekst kijken... je kunt dan allerlei nieuws lezen.... bij een radio moet je wachten tot er een heel uur is en dan komt er het een en ander voorbij....

- Sport: Op de radio kun je een sportverslag luisteren... maar het kijkt en luistert een stuk prettiger als er beelden bij zijn...

- Op de radio heb je geen leerzame documentaires natuurseries, leuke comedies... op tv wel.

- Beelden blijven vaak langer bij dan gesproken tekst.

- Op TV heb je als er belangrijke dingen gebeuren live-verslaggeving... met beelden waardoor je kan zien wat er is gebeurd... vaak ook recenter en uitgebreider dan radio....

Practische dingen allemaal he!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 okt 2004 13:54

Ik denk dat internet naar beide kanten (goed en slecht) extremer is.

Het allerslechtste komt niet op TV, er is nog wel enige mate van censuur. En ook het beste is er niet oververtegenwoordigd omdat je toch rekening moet houden met kijkcijfers en een bepaald entertainmentgehalte.

Op internet houdt niemand je tegen als je de meest walgelijke dingen erop wilt zetten, maar er staan ook complete (bijbel)studies en een hele hoop andere nuttige informatie (wat je op TV weer niet hebt, ligt ook aan de aard vh. medium natuurlijk).

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2004 19:04

marnix schreef:Nee maar dat maakt niet uit... wat niet weet, wat niet deert he... Daarom kan ik je reactie wel begrijpen...

Maar goed, ik wil het als "meer bekend met tv zijnde" wel een beetje vertellen met wat voorbeelden:

- Nieuws: Op tv kun je teletekst kijken... je kunt dan allerlei nieuws lezen.... bij een radio moet je wachten tot er een heel uur is en dan komt er het een en ander voorbij....
(je hebt teletekst op internet, ik gebruik hem via msn. overigens nieuws kan je op internet goed volgen, en op radio om het half uur.)

- Sport: Op de radio kun je een sportverslag luisteren... maar het kijkt en luistert een stuk prettiger als er beelden bij zijn...
(is dat praktisch, alleen als het je intresseert)

- Op de radio heb je geen leerzame documentaires natuurseries, leuke comedies... op tv wel.
(kan je op je pc ook kijken, tenminste natuurseries)

- Beelden blijven vaak langer bij dan gesproken tekst.
(men gelooft wat men ziet, maar dan zie je ook vechten en zo en dat blijft ook bij)

- Op TV heb je als er belangrijke dingen gebeuren live-verslaggeving... met beelden waardoor je kan zien wat er is gebeurd... vaak ook recenter en uitgebreider dan radio....
(zelfde op internet)

Practische dingen allemaal he!(niet echt)

bedankt voor je bijdrage marnix
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 19 okt 2004 23:51

Om de lijn van Aragorn door te zetten:

1. Eerst had je de krant, kon je info lezen
2. Toen kreeg je de radio, kon je info horen
3. Toen kreeg je de TV, kon je info horen en zien (en lezen)
4. Toen kreeg je internet, kon je info horen, zien, lezen en manipuleren (veranderen, interactief).

Mijn vraag, waarom lijkt de Refozuil stap 3 overgeslagente hebben?

Overigens kan ik mij herinneren dat het heeeel vroeger binnen de Refo-zuil Not-done was om naar de radio te luisteren ... Nu niet meer. Gaat zoiets ook met de TV gebeuren? Loopt de Refo-zuil in zijn ontwikkeling omtrent massamedia gewoon achter (zoals zij met zoveel dingen achterligt)?
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2004 01:28

Ja... TV kon 10 jaar geleden echt niet... In Refo-land was de tv een werktuig van de duivel, daar mocht je niet naar kijken... ik merk echter dat de tv steeds meer geaccepteerd wordt... steeds minder mensen roepen: TV kijken kan echt niet... Radio luister kon ooit eigenlijk ook niet maar is nu helemaal niet meer verkeerd... In mijn kerk kon je 40 jaar geleden niet, zonder een hoop verwijtende blikken te krijgen, vertellen dat je naar de bioscoop was geweest... tegenwoordig is het geen probleem...

Ook in kerken veranderen dit soort dingen... alleen lopen kerken altijd een beetje achter vergeleken met de cultuur...
Laatst gewijzigd door Marnix op 20 okt 2004 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 20 okt 2004 07:19

Floefloe schreef:Loopt de Refo-zuil in zijn ontwikkeling omtrent massamedia gewoon achter (zoals zij met zoveel dingen achterligt)?

Verklaar u nader?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2004 11:48

PeterD, volgens mij heb ik het al wel toegelicht.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 20 okt 2004 11:53

Marnix schreef:PeterD, volgens mij heb ik het al wel toegelicht.

Het gaat mij om de zinsnede:

Floefloe schreef:zoals zij met zoveel dingen achterligt

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 okt 2004 14:18

floefloe schreef:Overigens kan ik mij herinneren dat het heeeel vroeger binnen de Refo-zuil Not-done was om naar de radio te luisteren ... Nu niet meer. Gaat zoiets ook met de TV gebeuren? Loopt de Refo-zuil in zijn ontwikkeling omtrent massamedia gewoon achter (zoals zij met zoveel dingen achterligt)?

jammer genoeg heb ik van iemand gehoord hoe dat gaat: we zitten in de laatste treinwagon, met alles, maar ook wij komen waar iedereen is.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2004 14:22

Ik hoop dat dat niet het geval is.... tenminste inhoudelijk niet.... Maar als het puur om vormen gaat klopt het denk ik wel een beetje...

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 okt 2004 14:26

johannes1 schreef:jammer genoeg heb ik van iemand gehoord hoe dat gaat: we zitten in de laatste treinwagon, met alles, maar ook wij komen waar iedereen is.

Ja, zelfs 'wij' hebben uiteindelijk geaccepteerd dat de aarde om de zon draait ipv andersom :mrgreen:

Terug naar “Archief”