Hoe is het om een domineeskind te zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 25 sep 2004 15:26

Spiff schreef:ik zou trouwens niet weten hoe ik meer gebruik zou moeten maken van mijn vaders beroep dan een ander :S

Nee, als je vader nou een kledingwinkel heeft of een autobedrijf of als hij kapper is...... ::))

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 25 sep 2004 16:19

me pa is ook predikant, (voor degenen die dat nog niet wisten

Ik zelf zie er eigenlijk niet zoveel nadelen aan, maar mischien komt dat ook omdat niet anders gewend ben geweest.

Wat wel voorkomt, je hebt toch wel een soort plicht, als jij bepaalde dingen wel of juist niet doet. Er zijn namelijk wel mensen die naar het dominee's gezin kijken. Je zou dat als een nadeel kunnen zien, maar dan ligt er ook weer aan hoe je daar mee omspringt.

met pa heb ik opzich best wel een goeie relatie, heb ook beleidenis cath. gevolgd bij hem. dus als ik ergens mee zit op theologisch gebied kan ik altijd bij hem terecht. Dat is toch wel erg handig.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 sep 2004 17:21

Johan81 schreef:met pa heb ik opzich best wel een goeie relatie, heb ook beleidenis cath. gevolgd bij hem. dus als ik ergens mee zit op theologisch gebied kan ik altijd bij hem terecht. Dat is toch wel erg handig.

Maar het lijkt me weer lastiger als je het over dingen niet eens bent. Omdat je vader waarschijnlijk toch min of meer gewend is op theologisch gebied autoriteit te zijn (iig in de ogen van veel mensen). Of zie ik dat nu verkeerd?

Spiff

Berichtdoor Spiff » 25 sep 2004 17:50

een dominee heeft natuurlijk wel theologie gestudeerd en is er van op de hoogte dat er andere opvattingen bestaan over bepaalde kwesties. en predikanten zijn ook gewone mensen, niet meer of minder dan anderen

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 26 sep 2004 04:24

Aragorn schreef:
Johan81 schreef:met pa heb ik opzich best wel een goeie relatie, heb ook beleidenis cath. gevolgd bij hem. dus als ik ergens mee zit op theologisch gebied kan ik altijd bij hem terecht. Dat is toch wel erg handig.

Maar het lijkt me weer lastiger als je het over dingen niet eens bent. Omdat je vader waarschijnlijk toch min of meer gewend is op theologisch gebied autoriteit te zijn (iig in de ogen van veel mensen). Of zie ik dat nu verkeerd?

ja kijk, dat autoriteit valt wel mee op zich hoor.
ik vind dat je ook met de dominee een discussie kunt aangaan, als je ergens mee zit.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 26 sep 2004 15:03

Natuurlijk. Als het goed is staat hij daar ook voor open, mijn vader in ieder geval wel. Een dominee geeft meestal ook catechisatie. Hij is dus ook vaak met jongeren in gesprek. Mijn vader vindt dat wel verfrissend.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 26 sep 2004 17:59

en vergeet de dominee zijn kind'ren niet. die houden hem ook up to date. tenminste dat zie ik bij mijn vader wel

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 27 sep 2004 11:19

Spiff schreef:en vergeet de dominee zijn kind'ren niet. die houden hem ook up to date. tenminste dat zie ik bij mijn vader wel

Ze zorgen er wel voor dat hij weet wat er leeft bij de jeugd, maar het blijft een ouderwetse man hoor, mijn vader. :wink:

Spiff

Berichtdoor Spiff » 28 sep 2004 11:55

maar dat zijn alle ouders in de ogen van hun kinderen (of bijna alle dan) toch? volgens mij heeft dat weinig met dominee zijn te maken \:D/

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 28 sep 2004 19:22

Dat is ook wel waar, maar mijn vader is wel ouderwetser dan mijn moeder. Maar dat geeft helemaal niks. Mijn vader behoort in ieder geval niet tot de 'hippe dominees'. Hij preekt echt nog heel 'degelijk'. Dat vind ik absoluut niet erg hoor.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 28 sep 2004 20:03

niet elke verandering is een verbetering zullen we maar zeggen

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 28 sep 2004 20:15

Spiff schreef:niet elke verandering is een verbetering zullen we maar zeggen

Ach, ik heb er niks op tegen dat de nieuwe generatie dominees het op haar eigen manier doet. Als de mensen mijn vader maar in zijn waarde laten.
Hoe ga jij om met commentaar op jouw vader, bijvoorbeeld dat hij 'zwaar' preekt? Of hoor je nooit negatieve geluiden?

Spiff

Berichtdoor Spiff » 29 sep 2004 19:20

ach op catechisatie wordt wel eens geroepen dat mijn vader zo moeilijk praat, maar ze weten nooit voorbeelden te geven. verder reageren mensen vaak positief op zijn preken. en als ze commentaar hebben dan verwijs ik ze meestal door naar mijn vader zelf.
hoe doe jij dat dan?

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 19:57

Spiff schreef:ach op catechisatie wordt wel eens geroepen dat mijn vader zo moeilijk praat, maar ze weten nooit voorbeelden te geven. verder reageren mensen vaak positief op zijn preken. en als ze commentaar hebben dan verwijs ik ze meestal door naar mijn vader zelf.
hoe doe jij dat dan?

Op de een of andere manier trok ik het me vaak wel aan als ze iets negatiefs over mijn vader zeiden. Kijk, dat gezeur vroeger op school dat mijn vader zo lang preekte, daar schonk ik niet zo veel aandacht aan, maar als ze iets op zijn manier van preken of zijn catechisatielessen aan te merken hadden, dan vond ik dat een stuk minder. Ik heb nog altijd de neiging hem te verdedigen ook al ben ik het zelf ook niet altijd met hem eens.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 29 sep 2004 20:40

Ik ken een gemeente waar ze al blij waren als mijn vader daar kwam. Omdat hij kort preekte in vergelijking met de tijd die ze daar gewent waren.

Terug naar “Archief”