Berichtdoor Boudewijn » 14 sep 2004 18:18
Hallo Optimatus,
Wat heet "minder", ik ben van mening dat we Christus moeten erkennen en zien, op de plaats waar Hij is gesteld. ik denk dat in menselijk opzicht, een zoon altijd "minder" is dan de (of zelfs een) vader van die zoon.
Het is een "kind" van hem! En zoals we weten blijven "kinderen" altijd "kinderen" en "vaders" altijd "vaders".
In dat opzicht is het dan ook, volgens mij duidelijk dat Jezus steeds kenbaar maakt dat:
Hij Zijn Vaders karakter aan ons laat zien, in de wet!
Johannes 14
8 Maar Filippus zei: "Here, laat ons de Vader zien; dat is genoeg."
9 "Nu ben Ik al zo lang bij u, Filippus. Kent u Mij nu nog niet? Wie Mij gezien heeft, heeft immers de Vader gezien? Hoe kunt u Mij dan vragen u de Vader te laten zien?
10 Gelooft u niet dat Ik in de Vader ben en dat de Vader in Mij is? Wat Ik tegen u zeg, komt niet van Mijzelf, maar van mijn Vader. Hij leeft in Mij en doet in Mij Zijn werk.
Jezus hield dus de wet van het Koninkrijk waar Hij vandaan kwam, dat was de opdracht waarmee Jezus naar de aarde kwam. Jezus zegt niet dat Hij "gelijk is aan de Vader". Dat kan ook niet, want dan zouden de mensen, die de Heiland, persoonlijk, ontmoette "smelten" bij de aanblijk van een volmaakt persoon. Jezus liet alleen zien wat het betekende om te "groeien in Gerechtigheid". Daarom ziet God ons niet zo Heilig aan als Hijzelf is. pas als wij naast: Gerechtvaardigs te zijn, Geheiligd te zijn ook VERJHEERLIJKT zijn, kunnen wij in de nabijheid van de Almachtige Schepper vertoeven (zie ook Adam en Eva)
Jezus werd namelijk, net zo als wij verzocht ( maar zondigde niet)
Hij toonde ons dus de MACHT van God. Allen door die macht kunnen wij leren staande te blijven en te overwinnen (Gerechtigheid van een hemelse Vader)
Johannes 6:13-15
Johannes 20:29-32
Jezus was dus wél één in het karakter, maar niet GELIJK aan God in de Persoon! De Drie-eenheid zijn dus wel degelijk 3 aparte Personen met hun eigen specifieke karakter, dat weliswaar dezelfde boodschap bracht vanuit een ander perspectief.
God: kan alles overzien aangaande Zijn Schepping
Jesus: Vertegenwoordigt Hem in alle gewesten van het Rijk van Zijn Vader
De Heilige Geest, gaat overal waar Hij de opdracht toe krijgt om zielen te redden, buiten het zichtbare Rijk vanb SDatan om. Satan kan ook de Heilige Geest niet overwinnen, de mens kan wel kiezen naar welke Geest hij luistert.
Johannes 14:8-10
Johannes 14
8 Maar Filippus zei: "Here, laat ons de Vader zien; dat is genoeg."
9 "Nu ben Ik al zo lang bij u, Filippus. Kent u Mij nu nog niet? Wie Mij gezien heeft, heeft immers de Vader gezien? Hoe kunt u Mij dan vragen u de Vader te laten zien?
10 Gelooft u niet dat Ik in de Vader ben en dat de Vader in Mij is? Wat Ik tegen u zeg, komt niet van Mijzelf, maar van mijn Vader. Hij leeft in Mij en doet in Mij Zijn werk.
Jezus toonde ons de middelen om trouw te kunnen blijven aan datzelfde wetmatige doel: de 10 geboden zien in het licht van ons toekomstige Rijk en daarvoor overwinnen over de wet van dit Rijk, de zonde en datgene wat ons van God en een Eeuwig leven afbrengt..
Alleen door de MACHT en het KARAKTER van die Almachtige Vader, kunnen wij diezelfde INDENTITEIT verkrijgen, als wij die wet aan willen nemen..
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 14 sep 2004 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.