Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 14 sep 2004 17:48

Beste Optimatus,

Je schreef:

@@Hoofdzaak is toch dat de mens gedenkt de rustdag die de Here onze God in acht genomen heeft?@@

God hoeft nergens iets in acht te nemen! God is de Schepper van de wet en dus de rustdag, in die geheiligde en gezegende zin. maar als je het ziet vanuit de relatie mens-Schepper, dan is het juist dat inderdaad de Sabbat de "geachte rustdag" van God is.

Voorts heeft God in de Persoon van Christus de Wet vervuld.

Niet de God en Vader van Jezus heeft de Wet in Jezus vervult, maar Jezus liet alleen zien wat Hij van de Vader heeft gehoord!

In dat opzicht heeft Jezus gewoon de wet van het Goddelijke Rijke getoond, zoals ook wij dienen na te volgen indien wij (Geestelijke-) inwoners van dat Hemelse Rijk (reeds) willen zijn.

gegroet

Laatst gewijzigd door Boudewijn op 14 sep 2004 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2004 17:56

Is Christus dan de mindere van God?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 14 sep 2004 18:18

Hallo Optimatus,

Wat heet "minder", ik ben van mening dat we Christus moeten erkennen en zien, op de plaats waar Hij is gesteld. ik denk dat in menselijk opzicht, een zoon altijd "minder" is dan de (of zelfs een) vader van die zoon.
Het is een "kind" van hem! En zoals we weten blijven "kinderen" altijd "kinderen" en "vaders" altijd "vaders".

In dat opzicht is het dan ook, volgens mij duidelijk dat Jezus steeds kenbaar maakt dat:

Hij Zijn Vaders karakter aan ons laat zien, in de wet!

Johannes 14
8 Maar Filippus zei: "Here, laat ons de Vader zien; dat is genoeg."
9 "Nu ben Ik al zo lang bij u, Filippus. Kent u Mij nu nog niet? Wie Mij gezien heeft, heeft immers de Vader gezien? Hoe kunt u Mij dan vragen u de Vader te laten zien?
10 Gelooft u niet dat Ik in de Vader ben en dat de Vader in Mij is? Wat Ik tegen u zeg, komt niet van Mijzelf, maar van mijn Vader. Hij leeft in Mij en doet in Mij Zijn werk.

Jezus hield dus de wet van het Koninkrijk waar Hij vandaan kwam, dat was de opdracht waarmee Jezus naar de aarde kwam. Jezus zegt niet dat Hij "gelijk is aan de Vader". Dat kan ook niet, want dan zouden de mensen, die de Heiland, persoonlijk, ontmoette "smelten" bij de aanblijk van een volmaakt persoon. Jezus liet alleen zien wat het betekende om te "groeien in Gerechtigheid". Daarom ziet God ons niet zo Heilig aan als Hijzelf is. pas als wij naast: Gerechtvaardigs te zijn, Geheiligd te zijn ook VERJHEERLIJKT zijn, kunnen wij in de nabijheid van de Almachtige Schepper vertoeven (zie ook Adam en Eva)

Jezus werd namelijk, net zo als wij verzocht ( maar zondigde niet)

Hij toonde ons dus de MACHT van God. Allen door die macht kunnen wij leren staande te blijven en te overwinnen (Gerechtigheid van een hemelse Vader)

Johannes 6:13-15
Johannes 20:29-32

Jezus was dus wél één in het karakter, maar niet GELIJK aan God in de Persoon! De Drie-eenheid zijn dus wel degelijk 3 aparte Personen met hun eigen specifieke karakter, dat weliswaar dezelfde boodschap bracht vanuit een ander perspectief.

God: kan alles overzien aangaande Zijn Schepping
Jesus: Vertegenwoordigt Hem in alle gewesten van het Rijk van Zijn Vader
De Heilige Geest, gaat overal waar Hij de opdracht toe krijgt om zielen te redden, buiten het zichtbare Rijk vanb SDatan om. Satan kan ook de Heilige Geest niet overwinnen, de mens kan wel kiezen naar welke Geest hij luistert.

Johannes 14:8-10

Johannes 14
8 Maar Filippus zei: "Here, laat ons de Vader zien; dat is genoeg."
9 "Nu ben Ik al zo lang bij u, Filippus. Kent u Mij nu nog niet? Wie Mij gezien heeft, heeft immers de Vader gezien? Hoe kunt u Mij dan vragen u de Vader te laten zien?
10 Gelooft u niet dat Ik in de Vader ben en dat de Vader in Mij is? Wat Ik tegen u zeg, komt niet van Mijzelf, maar van mijn Vader. Hij leeft in Mij en doet in Mij Zijn werk.

Jezus toonde ons de middelen om trouw te kunnen blijven aan datzelfde wetmatige doel: de 10 geboden zien in het licht van ons toekomstige Rijk en daarvoor overwinnen over de wet van dit Rijk, de zonde en datgene wat ons van God en een Eeuwig leven afbrengt..

Alleen door de MACHT en het KARAKTER van die Almachtige Vader, kunnen wij diezelfde INDENTITEIT verkrijgen, als wij die wet aan willen nemen..
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 14 sep 2004 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2004 18:20

Maar hoe moet men dan een mindere dan God aanbidden of vereren?

Josh

Berichtdoor Josh » 14 sep 2004 18:35

Filip 2:9-11 - Jezus ontving de titel 'Heer' en verdient daarom aanbidding
Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de allerhoogste titel geschonken, zodat iedereen in de hemel, op de aarde en onder de aarde, de knieën zou buigen voor hem die Jezus heet en allen openlijk zouden uitroepen, tot eer van God, de Vader: Jezus Christus is de Heer.

Johannes 5:22-23 - GOD wil dat we Jezus evenveel eren
De Vader spreekt geen oordeel uit, maar heeft Zijn Zoon opgedragen in Zijn plaats recht te spreken. Daarom moet iedereen even veel eer geven aan de Zoon als aan de Vader.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 14 sep 2004 18:38

Hallo Optimatus,

Als Jezus over Zijn God en Vader spreekt, dan duidt Hij daar twee waarheden mee aan:

Het is Zijn Vader; zoals dus ook een zoon, hier op aarde een vader heeft.
En die Vader is ook een God voor Hem. (Vader)alle eer omdat Hij onze Vader is.

Zo is dan ook Jezus voor ons een God, maar door Zijn positie (en daar hebben we dat bijzondere weer) is Hij ook -als- onze Heiland. (Heer) alle eer, omdat Hij onze Heer is.

We worden NIET verlost door het -directe- voorbeeld van de Almachtige Vader ZELF, want die woont in de Hemel en kunnen we zelfs niet persoonlijk (nog) benaderen!
Maar door Jezus, die liet zien wat Zijn Vaders wet en wil was, die wel een éénheid met God vormt: Daarom is Jezus voor ons (ook een) God én Heiland.

Door de Heilige Geest (die van de Almachtige Vader is gezonden) kunnen we zowel tot Jezus gaan als tot de Almachtige Vader! Want de Heilige Geest omvat zowel de Vader als -het voorbeeld- van de Zoon.

Immers Jezus zegt dat Hij aan Zijn Vader zal vragen een andere Trooster te zenden. Welaan, Jezus leert ons niet dat Hij Zichzelf stuurt, maar een Plaatsvervanger zal vragen!

Overigens Optimatus: Dat kan dan nooit een aardse Heilige Vader zijn natuurlijk, dan had Jezus evengoed NIET naar de hemel hoeven te gaan en zou dus alle Dienstwerk van Hem, nutteloos zijn geweest. Mag de Paus wel eens bedenken, lijkt me!
.
Jezus ging naar de Hemel omdat Hij (ook) als volmaakt mens, de gehele mensheid (nog) niet kon dienen, in DEZE zondige wereld. Immers Hij spreekt van een Nieuwe aarde, waar Hij zal regeren! Dus de Paus is in elk opzicht lariekoek, aangaande de titels die hij zich meent toe te moeten eigenen. Het leidt alleen maar tot misleiding en verwarring (Babylon dus!)

Dus als je zegt Jezus is mijn God én Zaligmaker (Heiland) dan geef je daar feitelijk de juiste essentie aan van onze verhouding tot onze Godheden.

Je zult in Openbaringen steeds vaker vinden dat Jezus meer en meer wijst op de Geboden van Zijn God en Vader. Nergens wordt er weer een Nieuw Verbond afgesloten dat hier op aarde een nieuwe (wereldse) situatie zal scheppen, dan alleen die totale verandering door de spoedige komst van de Heiland en volheid van de zonde.

Zoals Josh weergeeft moet het nog duidelijkr zijn, dacht ik!

Het gaat met deze wereld steeds meer bergafwaarts!

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 14 sep 2004 18:50

Boudewijn schreef:Wat heet "minder", ik ben van mening dat we Christus moeten erkennen en zien, op de plaats waar Hij is gesteld. ik denk dat in menselijk opzicht, een zoon altijd "minder" is dan de (of zelfs een) vader van die zoon.

Boudewijn, ik denk dat je hier iets heel belangrijks zegt. "In menselijk opzicht" schrijf je. Ik denk dat het mensenlijk begrip en de menselijke logica iets anders is dan de logica van God. En laten we maar niet proberen om dit allemaal op onze menselijke manier proberen te verklaren.

Ik kan mij niets voorstellen bij een combinatie van woorden als God en Jezus en minder en meer.

In de geloofsbelijdenis staat dat God eeuwig, ondoorgrondelijk , onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, en almachtig is. Al die woorden zijn voor ons al nauwelijks te bevatten, maar als er dan ook nog eens staat dat God ondoorgrondelijk is, dan moeten we maar niet proberen het wèl te doorgronden.

Aan ds. Nico ter Linden werd ooit gevraagd: "Wie is God?" en zijn antwoord was: "Dat weet ik niet". Ik geloof hem niet echt; want hij zal ons best wat meer kunnen vertellen over God. Maar zijn antwoord vind ik wel treffend; misschien heeft hij wèl iets begrepen van de ondoorgrondelijkheid van God, en ziet hij in, dat al onze pogingen om maar van alles te gaan verklaren, met of zonder tekst-bewijzen altijd spaak lopen. En dat komt gewoon omdat we mensen zijn, met al onze beperkte inzichten.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 14 sep 2004 19:00

Hallo Brion,

Let eens op hoe ik minder schrijf:

"minder"

Als zoon van jouw vader, ben je toch "minder" in de zin dat jouw vader (mag ik aannemen) toch jouw Vader is inzake een zekere verantwoording en (wellicht) ook een vraagbaak voor jou (ervaring). Als Jezus dan Zijn Vader dan ook Zijn God noemt, dan bedoel ik ook inderdaad, het in die contaxt ook! En is het gerechtvaardigd dat ik minder tussen " " zet.

Ik ben het dan ook in wezen wel eens met je stelling, aangaande dit punt. Voor ons is er geen vergelijkbaar verschil tusen de Almachtige Vader en Jezus de Zoon. Het gaat er mij dan ook alleen maar om dat Jezus een andere plaats en doel heeft dan de Vader, alsook de Heilige Geest.

En als ik je redernatie mag volgen, dan is het toch ook te idioot van woorden dat een Paus en zijn Instantie, zich notabene de Goddelijkheid, waar ook jij de Almacht van aangeeft, toeeigend, in de meeste opzichten.

Dus jouw opmerking draagt verder dan alleen mijn posting!

Dank voor je, waardevolle, reactie trouwens!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2004 19:02

Ik moet zeggen, dat ik verheugd ben over het feit dat zowel Josh als Boudewijn nu een stuk aangenamer discussiëren.

Ga zo door.

Josh

Berichtdoor Josh » 14 sep 2004 19:20

Ik ben het dan ook in wezen wel eens met je stelling, aangaande dit punt. Voor ons is er geen vergelijkbaar verschil tusen de Almachtige Vader en Jezus de Zoon. Het gaat er mij dan ook alleen maar om dat Jezus een andere plaats en doel heeft dan de Vader, alsook de Heilige Geest.

Geen wonder Boudewijn dat Optimatus het opeens een stuk prettiger vindt om met jou te discussieren gezien je bovenstaande uitspraak.

Ik kan die uitspraak beslist niet onderschrijven en Jezus dus -gezien deze Bijbelpassage- ook niet!

GOD is de GOD van Jezus, net zoals GOD onze GOD is. Jezus is niet onze GOD, maar onze Middelaar voor GOD; Een Eeuwige Hogepriester voor GOD.

Dat Jezus 'goddelijke macht en eeuwig leven en koningschap' kreeg, betekent niet dat Jezus 'GOD' is. Hij voert slechts uit wat GOD hem vraagt te doen. Jezus handelt niet op eigen gezag, maar op gegeven gezag.

Gezag die Jezus aan GOD teruggeeft dus [1 Cor 15:28].

Er is dus voor ons zeker wél een verschil tussen GOD en Jezus. GOD is de enige ware en eeuwige GOD en Jezus is de mens bekleedt met goddelijke macht, eeuwig leven en koningschap die Eeuwige Hogepriester is gemaakt voor Zijn GOD en Onze GOD.

Jezus is de Zoon van GOD die niet dezelfde status, kennis en taken heeft; kortom écht niet GOD zoals GOD GOD is!

Alleen GOD weet wanneer HIJ Jezus naar ons zal zenden.... Die passage uit de Bijbel laat ons héél duidelijk zien dat er slechts één ALMACHTIGE GOD is.

En dat is Jezus beslist niet!

Josh

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 14 sep 2004 19:23

Boudewijn schreef:Hallo Brion,

Let eens op hoe ik minder schrijf:

"minder"

Als zoon van jouw vader, ben je toch "minder" in de zin dat jouw vader (mag ik aannemen) toch jouw Vader is inzake een zekere verantwoording en (wellicht) ook een vraagbaak voor jou (ervaring). Als Jezus dan Zijn Vader dan ook Zijn God noemt, dan bedoel ik ook inderdaad, het in die contaxt ook! En is het gerechtvaardigd dat ik minder tussen " " zet.

En als ik je redernatie mag volgen, dan is het toch ook te idioot van woorden dat een Paus en zijn Instantie, zich notabene de Goddelijkheid, waar ook jij de Almacht van aangeeft, toeeigend, in de meeste opzichten.

Dus jouw opmerking draagt verder dan alleen mijn posting!

Dank voor je, waardevolle, reactie trouwens!

Beste Boudewijn, ik had zeker gezien dat "minder" tussen aanhalingstekens geschreven was. Maak je dus geen zorgen. Maar ook als je het tussen aanhalingstekens zet, kan ik er niet zoveel mee. Ik denk dat alle vergelijkingen tussen een aardse vader en zoon, en een hemelse Vader en Zoon niet op gaan, zeker niet als het over "minder" of "meer" gaat.

Je opmerkingen over de Rooms-Katholieke Kerk en de Paus, daar kan ik ook niet zoveel mee. Ik ben niet RK, dus ik weet er (te) weinig van. Ik geloof niet zo dat de paus zich Goddelijkheid toeeigent. Als ik het goed heb, wordt de paus de "plaatsvervanger van Christus op aarde" genoemd. Ik lig daar niet wakker van. Verder ken ik nogal wat Rooms-Katholieke christenen waar ik als protestant nog veel van kan leren. Dus allerlei geschrijf over de RK Kerk is aan mij niet besteed.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 14 sep 2004 19:23

On-topic weer gaarne. Sabbath en Zondag.
Deze discussie in het topic waar het thuis hoort...
Mocht die niet gevonden kunnen worden, dan is een passende titel wel zo bedacht.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 14 sep 2004 20:51

Optimatus schreef:Hoofdzaak is toch dat de mens gedenkt de rustdag die de Here onze God in acht genomen heeft?

Voorts heeft God in de Persoon van Christus de Wet vervuld.

Na de Franse revolutie werd een "week", bestaande uit 10 dagen, décades genaamd.(zie: Franse Republikeinse Kalender). Deze werd al snel weer afgeschaft, omdat mensen en dieren veel slechter functioneerden in dit schijnbaar onnatuurlijke ritme ( bron Wikipedia)

De week met aan het einde de sabbatdag is een van de zegeningen die God aan de mens heeft gegeven.
Als je een willekeurige dag per week rust neemt is dat goed voor je lichaam en geest.
Maar God zegende en heiligde speciaal de sabbatdag. En sinds ik de sabbat ben gaan vieren is mijn ervaring dat het ook een gezegende feestdag voor mij is geworden.

Ik weet dat er praktische bezwaren aan kleven maar het is de moeite waard. ;)

Verder heeft Jezus inderdaad de Wet vervuld.
Vervullen is niet anders dan gewoon doen. Hij heeft de Wet gehouden zoals God dat bedoeld heeft en Hij is daarmee een voorbeeld voor ons geworden hoe we met de Wet horen om te gaan. En niet zoals de joden die de Kasrut ( overleveringen) erbij hanteerden alsof het geboden van God waren.
Paulus verwijst daar ook steeds naar.
Een aardig voorbeeld is Rom 14:1-12 waarin staat dat de ene dag niet boven de andere gesteld moet worden.
Vaak wordt die tekst gebruikt om aan te geven dat het niet belangrijk is welke dag wij vieren. Maar het gaat hier heel ergens anders om. Namelijk over geboden uit de Kasrut waar de joodse christenen zich aan wilden blijven vasthouden.
Als je wilt wil ik daar wel wat meer over vertellen.

Gods zegen,

David ;)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 14 sep 2004 20:54

David schreef:Maar God zegende en heiligde speciaal de sabbatdag. En sinds ik de sabbat ben gaan vieren is mijn ervaring dat het ook een gezegende feestdag voor mij is geworden.

En al die mensen die de zondag regelmatig als een gezegende feestdag ervaren?
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 14 sep 2004 21:22

Night schreef:
David schreef:Maar God zegende en heiligde speciaal de sabbatdag. En sinds ik de sabbat ben gaan vieren is mijn ervaring dat het ook een gezegende feestdag voor mij is geworden.

En al die mensen die de zondag regelmatig als een gezegende feestdag ervaren?

Het was even een getuigenis van mij. Verder geen oordeel of een ander op zondag geen zegen zou ervaren.

Neemt natuurlijk niet weg dat God vraagt om Hem te eren als Schepper op de sabbatdag en niet op zondag of welke andere dag dan ook.

Gods zegen,

David ;)

Terug naar “Archief”