geen kinderen egoïstisch??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 aug 2004 10:33

Ja, ik heb ook verschrikkelijk gelachen gisteren.

Als je het zo bekijkt: beter van niet.

Als je jong bent denk je niet: Zou ik zijn genen door willen geven? Maar je wordt gewoon verliefd.
Eigenlijk zou je wel naar genen moeten kijken voor je een relatie begint.
Is hij knap?
Is hij intelligent?
Is hij lief?
Draagt hij bij aan een betere samenleving?
etc.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 aug 2004 12:34

Marnix schreef:Sorry dat ik wat laat op een aantal dingen reageer:

Weet je wat je een kind moet bieden?
Rust, reinheid en regelmaat. En het allerbelangrijkste is Liefde.
Vooral ze de Liefde van God hun schepper bij brengen.
En al die zogenaamde andere zekerheden, zijn zo zeker niet als dat je denkt. Dan wacht je tot je studie klaar is, krijg je een ongeluk kun je niet werken. Weg zekerheid. Heb je een baan, raak je werkloos. Weg zekerheid.
Vertrouwen dat God zorgt.
Dat is pas een zekerheid waar niets tegenop kan.
En misschien wel het allermoeilijkste.

Juist.... maar zodner geld kun je bovenstaande R's lang niet altijd bieden... en heb je misschien wel niet genoeg tijd om een kind genoeg liefde te bieden, hoeveel je ook van het kind houdt... Vertrouwen op God is inderdaad het beste wat je kunt doen... maar dat wil niet zeggen dat je dus niet op God vertrouwt als je besluit niet gelijk na je huwelijk met kinderen te beginnen.

joepie schreef:Ik denk dat God dat zo in de schepping heeft gelegd. Als man en vrouw gemeenschap hebben, en dus één vlees zijn dan kun je dus zwanger worden. Dat is het gevolg van je éénwording.
Zo ook de momenten dat je niet zwanger kon worden, als je b.v. borstvoeding gaf, of op je niet vruchtbare dagen.
En als je trouwt wordt je één en zwanger, als God het je wil geven.
Eigenlijk staat er in de Bijbel alleen maar melding als je niet zwanger kon worden. Dus niets over niet zwanger willen worden.

Hm, en hoe zou dat nou komen? Zou dat misschien iets te maken kunnen hebben met het feit dat ze in die tijd nog geen voorbehoedsmiddelen hadden die het mogelijk maakten om sex te hebben zonder dat je zwanger werd? Nogal flauw om dan te zeggen: Tja, ik lees er niks over in de bijbel... dan kunnen we wel een heleboel dingen uit ons dagelijks leven gaan schrappen. Ik lees nergens dat God ergens zegt: Als je trouwt is de consequentie dat je kinderen krijgt... ik lees alleen dat het in die tijd zo ging omdat ze er niks tegen konden doen...

Dat is dus absoluut niet waar. De vrouwen kregen echt niet jaar op jaar een kind. Er was wel degelijk iets aan te doen. Net zoals dat nu ook is, zonder dat je daar perse voorbehoedsmiddelen voor hoeft te gebruiken.
En dat pasten ze heus wel toe.
Alleen al het feit dat ze in die tijd lang en intensief borstvoeding gaven was een natuurlijke geboorteregeling.
Maar als ik het nieuwe huwelijks formulier lees met de duidelijke tekstverwijzingen dan kun je dus wel op maken uit de Bijbel dat het een opdracht is om (indien mogelijk) kinderen te krijgen.
Weet niet of jullie die kennen. Zou hem wel hier neer kunnen zetten, maar dan zou ik hem even over moeten typen.
Is trouwens een mooi duidelijk formulier.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2004 12:39

Ik zie liever dat je ipv het formulier de bijbelse onderbouwing hier neer zou zetten.

En verder, als het een bijbelse opdracht is om kinderen te krijgen (ik denk trouwens niet dat je het als een opdracht moet zien... maar als een zegen dat je kinderen kunt krijgen samen (indien mogelijk).... Maar de bijbel zegt niks over leeftijd en frequentie... Ik lees niet dat je als je getrouwd bent, je ook meteen kinderen moet zien te krijgen... en ook niet hoeveel je er moet krijgen... Daar gaat het me om.... over de vraag of je direct na je huwelijk "aan de kinderen zou moeten" of dat je daar ook mee kan wachten... Ik zie, bijbels gezien, het probleem daarvoor niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 21 aug 2004 14:05

Het mooie van het formulier is dat de Bijbels gronden erbij vermeld staan ;-) Handig he.
Als je zou willen wachten, dan zou dat een onegoistische reden moeten zijn, en eerlijk gezegd heb ik die dus nog niet gehoord.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2004 14:26

Oh nee? Ik ken een heleboel getrouwde mensen die wachten om het kind en niet om zichzelf. Vaak zit er trouwens beiden in... als je eerst je studie af wil maken doe je dat natuurlijk ook voor jezelf... maar dat kun je ook doen omdat je dan meer tijd en geld hebt om je kind te onderhouden.

En trouwens, God verbiedt de mens nergens om ook een beetje aan zichzelf te denken...

Overigens vind ik je redeneringen wat raar.... Het is egoistisch als je trouwt maar daarna niet gelijk aan de kinderen gaat.... Maar goed, er is wel een manier om het te omzeilen... dan moet je namelijk gewoon nog niet trouwen.... vind ik een beetje scheef.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 aug 2004 15:58

joepie schreef:Als je zou willen wachten, dan zou dat een onegoistische reden moeten zijn, en eerlijk gezegd heb ik die dus nog niet gehoord.

Wat is dan egoistisch? Is het egoistisch dat je je leven een beetje inplant en dat je bijv besluit eerst je studie af te maken alvorens kinderen te krijgen waarna het waarschijnlijk nooit meer gaat lukken? Of dat je eerst wacht tot je genoeg geld hebt zodat je niet ieder dubbeltje hoeft om te draaien als er een kind komt? Ik zie dat alleen maar als verstandig handelen, als dat al egoisme is... :roll: Egoistisch is het denk ik als je je eigen pleziertjes ten koste van anderen laat gaan, en daar is in dit geval geen sprake van. Niemand lijdt eronder als het kind 2 jaar later geboren wordt, het kind zelf in de laatste plaats.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 21 aug 2004 17:13

Ik heb met stijgende verbazing de posts van joepie gelezen. Zomaar wat zinsnedes:

joepie schreef:God is er wel degelijk bij. Misschien dat jij Hem niet zo ervaart.
Maar Hij weet wat maaksel wij zijn, en je hebt het al 27 jaar volgehouden.
Zou je dat zonder God gekund hebben?
Nee, natuurlijk niet, alle ongelovige ouders zitten nu in een gesticht, omdat ze het niet konden volhouden?????????

joepie schreef:Volgens mij is de aarde nog niet overbevolkt, alleen woont iedereen op hetzelfde plekje En ook hierin zal God dan voorzien.
Ja, volgens jou ja, maar dat slaat alleen helemaal nergens op. Overbevolking heeft niets te maken met grondoppervlak. Als je iedereen één vierkante meter grond geeft, kan je de hele wereld bevolking in de provincie Utrecht kwijt. Waar het om gaat, zijn de middelen die beschikbaar zijn om die mensen te kunnen laten leven. Toevallig staat er vandaag een stukje op nu.nl http://www.nu.nl/news.jsp?n=383017&c=10 over de schaarste van drinkwater op onze aarde. En hoe wetenschappers verwachten dat er misschien nog wel oorlogen over gaan komen.

Los daarvan, wat vind je van het feit dat nog steeds 1 op de 5 kinderen onder de armoedegrens leeft? Kun je niet beter proberen die kinderen een beter leven te geven, dan hier je eigen kinderen in weelde te laten leven?

joepie schreef:Wij zetten geen kind op aarde! Laat dat duidelijk wezen. En als God de aarde goed genoeg vind voor een kind wie zijn wij om dan te bepalen dat het een aarde is waar geen kinderen meer mogen geboren worden. Je krijgt kinderen van God voor de eeuwigheid. En dat gun je toch ieder kind? Eeuwig bij God mogen leven? En zolang als God deze aarde in stand houd zolang zal Hij ook kinderen geboren doen worden.

Je doet net of God alles bestuurd wat er hier op aarde gebeurt. Waarom heeft ie ons dan hersens gegeven? Ik neem aan om na te denken!!!!!! En niet om met het verstand op nul door te fokken totdat het hier een hel is om te leven...

joepie schreef:
trijntjejohanna schreef:je weet toch niet van tevoren of het kind een 'goeie'is

Dat weet je toch wel? Het is dan toch een kind van de Here?

tsss....ik weet eigenlijk niet eens goed waar ik moet beginnen. Ik kan alleen maar hopen dat je kinderen een beter stel hersens hebben gekregen dan hun moeder..... 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2004 17:31

Mariamagdalena schreef:Als je jong bent denk je niet: Zou ik zijn genen door willen geven? Maar je wordt gewoon verliefd.
Eigenlijk zou je wel naar genen moeten kijken voor je een relatie begint.
Is hij knap?
Is hij intelligent?
Is hij lief?
Draagt hij bij aan een betere samenleving?
etc.

Ik denk dat soms wel en dan denk ik dat ik maar geen kinderen moet krijgen. Als de medische wetenschap niet bestond, waren we nu allebei gehandicapt namelijk... Verder zijn we klunzig met de handen en wel intelligent. De natuurlijke selectie werkt niet meer bij mensen. Waarom denk je dat ik het topic opende over waarom mensen kinderen krijgen?

joepie

Berichtdoor joepie » 21 aug 2004 17:51

heiden schreef:Ik heb met stijgende verbazing de posts van joepie gelezen. Zomaar wat zinsnedes:

Ik met nog meer de jouwe.

joepie schreef:God is er wel degelijk bij. Misschien dat jij Hem niet zo ervaart.
Maar Hij weet wat maaksel wij zijn, en je hebt het al 27 jaar volgehouden.
Zou je dat zonder God gekund hebben?
Nee, natuurlijk niet, alle ongelovige ouders zitten nu in een gesticht, omdat ze het niet konden volhouden?????????

Zeg ik dat? Je kunt wel gelijk doorslaan, maar dat zei ik niet. Ik sprak ook niet tegen een ongelovige.

joepie schreef:Volgens mij is de aarde nog niet overbevolkt, alleen woont iedereen op hetzelfde plekje En ook hierin zal God dan voorzien.
Ja, volgens jou ja, maar dat slaat alleen helemaal nergens op. Overbevolking heeft niets te maken met grondoppervlak. Als je iedereen één vierkante meter grond geeft, kan je de hele wereld bevolking in de provincie Utrecht kwijt. Waar het om gaat, zijn de middelen die beschikbaar zijn om die mensen te kunnen laten leven. Toevallig staat er vandaag een stukje op nu.nl http://www.nu.nl/news.jsp?n=383017&c=10 over de schaarste van drinkwater op onze aarde. En hoe wetenschappers verwachten dat er misschien nog wel oorlogen over gaan komen.

En dat is nu juist wat ik bedoel met mogen vertrouwen op God. Als Hij de aarde vol vind dat zullen er ook echt geen kinderen meer komen.
Geloof me, dan komt Hij weer!
En die oorlogen zijn ook al voorspeld in de Bijbel. Als tekenen der tijden.

Los daarvan, wat vind je van het feit dat nog steeds 1 op de 5 kinderen onder de armoedegrens leeft? Kun je niet beter proberen die kinderen een beter leven te geven, dan hier je eigen kinderen in weelde te laten leven?

Vreemd dat die mensen dan nog steeds kinderen krijgen? Want als je zo in armoede leefd en niet voor je kind kan zorgen hoe komt het dan dat zij ze ook nog steeds krijgen? En ik denk dat er inderdaad genoeg mogelijkheden zijn om zulke mensen te helpen. Neem nu de Olympische spelen. Alleen al om die vlam daar te brengen zijn ze al 37 miljoen euro kwijt. En inderdaad kwijt want wat hebben ze der voor?
Had wel beter besteed kunnen worden. Dus zolang als de rijken der aarde nog niet inzien dat je geld op de juiste manier moet besteden, denk je dan dat het helpt als wij geen kinderen meer krijgen om ze daar in arme landen mee te helpen? Geloof je toch zelf niet.

joepie schreef:Wij zetten geen kind op aarde! Laat dat duidelijk wezen. En als God de aarde goed genoeg vind voor een kind wie zijn wij om dan te bepalen dat het een aarde is waar geen kinderen meer mogen geboren worden. Je krijgt kinderen van God voor de eeuwigheid. En dat gun je toch ieder kind? Eeuwig bij God mogen leven? En zolang als God deze aarde in stand houd zolang zal Hij ook kinderen geboren doen worden.

Je doet net of God alles bestuurd wat er hier op aarde gebeurt. Waarom heeft ie ons dan hersens gegeven? Ik neem aan om na te denken!!!!!! En niet om met het verstand op nul door te fokken totdat het hier een hel is om te leven...

Ik doe niet net of GOd alles bestuurd op aarde, ik zeg dat Hij dat doet. Hij is nog steeds de "regiseur".
joepie schreef:
trijntjejohanna schreef:je weet toch niet van tevoren of het kind een 'goeie'is

Dat weet je toch wel? Het is dan toch een kind van de Here?

tsss....ik weet eigenlijk niet eens goed waar ik moet beginnen. Ik kan alleen maar hopen dat je kinderen een beter stel hersens hebben gekregen dan hun moeder..... 8)

Je bent anders aardig begonnen en ik denk dat mijn kinderen dus gelukkig hetzelfde stel hersens heeft gekregen als hun ouders. Kan moelijk anders. Maar van wie heb jij ze dan?
[/i]

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 aug 2004 18:06

joepie schreef:En dat is nu juist wat ik bedoel met mogen vertrouwen op God. Als Hij de aarde vol vind dat zullen er ook echt geen kinderen meer komen.

Waar baseer je dat op?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2004 19:42

Tja... dat vind ik een beetje te gemakkelijk Joepie... Ik zeg toch ook niet: Ik zet geen wekker voor morgenochtend, als God wil dat ik naar de kerk ga word ik wel op tijd wakker?

Sorry maar mensen hebben van God de capaciteit gekregen om na te denken en beslissingen te nemen... Het is niet zo dat je als mens niks hoeft te doen en God alles wel regelt onder het motto: Als hij iets wel of niet wil zorgt Hij er wel voor... Hij laat ons er namelijk vrij in, we kunnen kiezen wat we doen en als ik morgen geen wekker zet verslaap ik me gewoon... en als ik het wel doe zit ik in de kerk... Wat is dan Gods wil? A? of B? Gebeurt dan Gods wil? Of gebeurt dan wat ik kies... en is dat Gods wil... dat ik die keuze kan maken?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 aug 2004 20:10

Inderdaad, Marnix.

Mensen vergeten vaak dat geen keuze maken ook een keuze is.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 22 aug 2004 00:12

Ik zou nooit van m'n leven kinderen willen. Waarom niet? Kan beter afvragen, 'waarom wel?'.
Kan me juist alleen maar egoistische redenen verzinnen om juist wel kinderen te 'nemen'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2004 10:52

Vroeger waren kinderen belangrijk zodat je naam zo blijven bestaan... das eigenlijk ook een hele egoistische reden... en als je geen kinderen had kon er zelfs een losser worden ingeschakeld zodat je, als je man was overleden, toch zijn naam kon laten voortbestaan. :)

Ik heb wat moeite met het woord "egoistisch".... dat klinkt zo negatief... Terwijl aan je zelf denken op zich helemaal niet negatief hoeft te zijn, integendeel, God roept ons juist op dat ook te doen.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 22 aug 2004 12:17

Marnix schreef:Ik heb wat moeite met het woord "egoistisch".... dat klinkt zo negatief... Terwijl aan je zelf denken op zich helemaal niet negatief hoeft te zijn

True.

Geen kinderen, of wel kinderen willen, het is beide egoistisch. Maar dat hoeft niet negatief te zijn idd.

Terug naar “Archief”