Het Kerkraad en vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 feb 2005 21:16

johannes1 schreef:
Brion schreef:
johannes1 schreef:riska,

je vergeet de schepping, de openbaringen en de evangelieen. of hecht je daar geen waarde aan?

de bijbel leert ons dat vrouwen hun mannen onderdanig moeten zijn dus mogen ze niet heersen over hen, zich boven hen stellen. in de ambt stellen ze zich boven de gemeente, als herder.

- betekent bovenstaande dat mannen wèl mogen heersen over vrouwen?

- als de bijbel ons leert dat "vrouwen hun mannen onderdanig moeten zijn", kun je mij dan uitleggen wat dat in de PRAKTIJK betekent?

de man is het hoofd van het gezin, staat dus boven de vrouw, maar ik denk dat jij een ander heersen bedoeld dat ik, of zie ik dat verkeerd? jij denkt in negatieve zin.

Ik denk helemaal niet in negatieve zin. Alleen ben ik steeds maar zo benieuwd wat het betekent in de praktijk,
- dat de man het hoofd is van het gezin
- dat de man boven de vrouw staat
- dat mannen mogen heersen over vrouwen en niet andersom, en
- dat de vrouw onderdanig moet zijn.

Het is natuurlijk prachtig om hier allerlei bijbelse uitspraken te doen, maar als het in de praktijk niets betekent, (en dus pure theorie blijft) dan kan ik er niks mee.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 feb 2005 21:21

je zou kunnen denken aan belangrijke beslissingen in het gezinsleven, gemeente, en dergelijke. de man is de verantwoordelijke, de vrouw de raadgevende. een dominee zei ooit eens. de vrouw is niet uit het been gehaald opdat ze geen slaaf zou zijn, ze is niet uit het hoofd gehaald opdat ze niet heersen zal, ze is uit een rib gehaald opdat ze gelijk is aan een man. maar hoewel gelijk, toch verschillende taken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 feb 2005 21:39

johannes1 schreef:je zou kunnen denken aan belangrijke beslissingen in het gezinsleven, gemeente, en dergelijke. de man is de verantwoordelijke, de vrouw de raadgevende. een dominee zei ooit eens. de vrouw is niet uit het been gehaald opdat ze geen slaaf zou zijn, ze is niet uit het hoofd gehaald opdat ze niet heersen zal, ze is uit een rib gehaald opdat ze gelijk is aan een man. maar hoewel gelijk, toch verschillende taken.

Beste johannes1, bij "verschillende taken" zou ik me nog wel iets kunnen voorstellen. Maar voor wat betreft al het andere (man verantwoordelijk, vrouw geeft alleen raad) daar kan ik me echt niets bij voorstellen. Het is bijna een karikatuur van de werkelijkheid voor mij. Zoiets als: de vrouw is niet aanspreekbaar op belangrijke beslissingen die "fout" uitpakken, en de vrouw heeft zich in belangrijke beslissingen maar te schikken naar de man. Het blijft voor mij theorie, omdat ik geen enkel gezin ken, waar het zó gebeurt. Ik ken wèl gezinnen waar man en vrouw samen de beslissingen nemen, en waar man en vrouw samen verantwoordelijk zijn. DAT is voor mij de praktijk.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 feb 2005 21:47

ik zeg toch je zou het zo kunnen zien dat man verantwoordelijke is en de vrouw de raadgevende is, maar ik ken genoeg gezinnen waar de man de verantwoordelijke taak heeft en de vrouw ook wel verantwoordelijkheid heeft, maar dat de man eindverantwoordelijk is. vrouw en man zijn tot bepaalde hoogte gelijk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 10:00

Het spijt mij Johannes1, maar bij jouw reacties heb ik het gevoel eeuwen terug te zijn in de tijd. Zo gaan man en vrouw toch niet meer met elkaar om?
Overigens is ook de wet inmiddels veranderd en waar vroeger de man de handtekening moest zetten bij belangrijke contracten, zoals de koop van een woning en zo is nu de handtekening van de vrouw ( terecht!!!!) ook nodig...

Nee, de vrouw is tegenover de man gezet, niet onder hem of zo.

Riska

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 11:01

Ach, de emancipatie blijft ook al doorgaan. Daarom ook in de NBV in genisis 2:

23 Toen riep de mens uit:
‘Eindelijk een gelijk aan mij,
mijn eigen gebeente,
mijn eigen vlees,
een die zal heten: vrouw,
een uit een man gebouwd.’

Ik heb me door een betrouwbare bron laten vertellen dat dit absoluut niet in de grondtekst staat!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 feb 2005 11:18

PeterD schreef:Ach, de emancipatie blijft ook al doorgaan. Daarom ook in de NBV in genisis 2:

23 Toen riep de mens uit:
‘Eindelijk een gelijk aan mij,
mijn eigen gebeente,
mijn eigen vlees,
een die zal heten: vrouw,
een uit een man gebouwd.’

Ik heb me door een betrouwbare bron laten vertellen dat dit absoluut niet in de grondtekst staat!

Die betrouwbare bron had inderdaad gelijk. Het is een invoeging van de NBV vertalers. Er staat "zo'th pa'am 'etsem 'etsem basar basar", wat je eigenlijk alleen maar kunt vertalen met "deze is ditmaal been van mijn benen en vlees van mijn vlees".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Joost9
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joost9 » 04 feb 2005 21:14

johannes1 schreef:
jostitosti schreef:
johannes1 schreef:de bijbel leert ons dat vrouwen hun mannen onderdanig moeten zijn dus mogen ze niet heersen over hen, zich boven hen stellen. in de ambt stellen ze zich boven de gemeente, als herder.

heerst een moeder in zekere mate ook niet over haar kind?

een moeder voedt het kind op.

hmmm.... Alleen de moeder? Ik mag toch hopen dat de vaders in reformatorische kringen dat ook doen. Vrouwen zijn niet alleen maar voor de kinderen hoor!! Wake up!

Hoe denkt men in dit kader over vrouwen die een baan hebben? Of trap ik nu een open deur in?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 22:08

Joost9 schreef:hmmm.... Alleen de moeder? Ik mag toch hopen dat de vaders in reformatorische kringen dat ook doen. Vrouwen zijn niet alleen maar voor de kinderen hoor!! Wake up!

Hoe denkt men in dit kader over vrouwen die een baan hebben? Of trap ik nu een open deur in?

De vader voedt uiteraard ook het kind op, maar de hoofdtaak daarvan ligt bij de moeder. De moeder is de aangewezen persoon om de kinderen thuis op te voeden terwijl de vader op het werk de centen verdient.

Vrouwen en een baan? Geen enkel probleem mee. Alleen als er kinderen zijn, moeten zij er voor de kinderen zijn. Geen kinderdump dus bij de creche of opa/oma.

Joost9
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joost9 » 04 feb 2005 22:52

PeterD schreef:
Joost9 schreef:hmmm.... Alleen de moeder? Ik mag toch hopen dat de vaders in reformatorische kringen dat ook doen. Vrouwen zijn niet alleen maar voor de kinderen hoor!! Wake up!

De vader voedt uiteraard ook het kind op, maar de hoofdtaak daarvan ligt bij de moeder. De moeder is de aangewezen persoon om de kinderen thuis op te voeden terwijl de vader op het werk de centen verdient.

Vrouwen en een baan? Geen enkel probleem mee. Alleen als er kinderen zijn, moeten zij er voor de kinderen zijn. Geen kinderdump dus bij de creche of opa/oma.

Owke, das duidelijk! Ben het daar niet helemaal mee eens. Ook als er kinderen zijn moet de vrouw kunnen blijven werken. Zeker als de kinder al naar school gaan. Kinderen onderbrengen bij een creche vind ik, mits het kind niet geheel wordt 'uitbesteed', ook kunnen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 feb 2005 00:50

PeterD schreef:

Ik vind dat echt onzinnig. Wat als je een vrouw trouwt die academisch is opgeleid en daarna een traineeship heeft doorlopen. Daarnaast ben je zelf ook hoog opgeleid.

Dan kies je voor een gedeeld ouderschap en ga je allebei parttime werken.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 feb 2005 09:15

Joost9 schreef:Owke, das duidelijk! Ben het daar niet helemaal mee eens. Ook als er kinderen zijn moet de vrouw kunnen blijven werken. Zeker als de kinder al naar school gaan. Kinderen onderbrengen bij een creche vind ik, mits het kind niet geheel wordt 'uitbesteed', ook kunnen.

Sabra schreef:Ik vind dat echt onzinnig. Wat als je een vrouw trouwt die academisch is opgeleid en daarna een traineeship heeft doorlopen. Daarnaast ben je zelf ook hoog opgeleid.

Dan kies je voor een gedeeld ouderschap en ga je allebei parttime werken.

Kan zijn. Wij hebben er voor gekozen dat de vrouw voor de kinderen zorgt overdag, en de man werkt. Keuze van ons beide, die volgens ons ook de beste keuze is.

Overigens is dit hartstikke off-topic, dus gaan we maar weer on topic!

Riska

Berichtdoor Riska » 05 feb 2005 09:34

PeterD schreef:Overigens is dit hartstikke off-topic, dus gaan we maar weer on topic!

Dat is natuurlijk maar ten dele waar. Want de afgeleide van de vrouw in het ambt is natuurlijk wat zij in de "gewone maatschappij" wel of niet mag doen. Is haar enige recht het aanrecht of is er meer mogelijk?

Riska

sela

Berichtdoor sela » 05 feb 2005 09:48

PeterD schreef: Kan zijn. Wij hebben er voor gekozen dat de vrouw voor de kinderen zorgt overdag, en de man werkt. Keuze van ons beide, die volgens ons ook de beste keuze is.

'o, o' dacht sela, 'zit het zo.'

peterd: prima natuurlijk, een vrouw is ook veel handiger in het huis als mannen. maar het is wel een cultureel bepaald standpunt van de afgelopen pakweg 50 jaar? in hoeverre doen we dingen uit gewoonte?

Joost9
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joost9 » 05 feb 2005 10:00

sela schreef:in hoeverre doen we dingen uit gewoonte?

Goed, dat vraag ik mij soms wel eens over meer dingen af! Hoeveel 'heilige huisjes' hebben we?! Maarja, als we daar op in gaan zijn natuurlijk geheel oftopic bezig! :wink: Hoop alleen dat vrouwen gerespecteerd worden!

Terug naar “Archief”