HereIam schreef:Hoe kom jullie hierbij? Volgens mij heeft Jezus meer over de verlossing gepreekt.
Er is niemand die zoveel gezegd heeft over de hel als Jezus. Hij schuwde dit onderwerp niet en ik ben gaan begrijpen waarom: Jezus is alwetend en wist wat de hel inhield. Voor hem was het niet een vaag, ongrijpbaar thema. Daarom waarschuwt Hij er met kracht voor! Het moet ons iets te zeggen hebben!
Jezus weet wat God verlatenheid inhoudt, oftewel het complete niets. Overigens spreekt het Oude Testament er minstens evenveel over. Het vuur, wat zelden gebruikt wordt in combinatie, is het beeld van de loutering of vernietiging.
HereIam schreef:Ik heb nog gezocht op het woordje hel in mijn Bijbelzoekprogramma. Je krijgt dan altijd beelden mee. Diep in de aarde [dus ver weg van God] en het beeld van vuur [pijn]. De werkelijke plaats van pijniging is zonder God moeten leven
en dan verder...
Verder wat? Verder is er niets.
HereIam schreef:Volgens mij is het beeld van de hel vooral bekend uit de middeleeuwen en dan vooral van de Rooms Katholieke kerk.
Contradictie is dit. Want eerst spreek jezelf over de beelden die Jezus predikt (en die staan in de Bijbel opgetekend) en nu verwijt je de middeleeuwen dat zij een beeld van hel hebben gemaakt.
Helemaal geen contradictie hoor, tenzij Christus zichzelf tegenspreekt. In elke gelijkenis gebruikt hij een ander beeld. Als hij de term 'hel' gebruikt zoals die in het Oude Testament staat, dan zie je ook de God-verlatenheid. Jezus gebruikt beelden om zijn boodschap in te verpakken. De middeleeuwse kerk heeft er een tastbare plaats van gemaakt, in de vorm van vuur en demonen.
HereIam schreef:Zijn waarschuwing is slechts: kijk nou uit, straks ben je zonder God en dat is het vreselijkst wat je kan overkomen.
Sorry, maar dat noem ik niet
slechts!
Ach ja, dat zijn woorden zonder emotie, je snapt de strekking ook wel.
HereIam schreef:Jezus was in het geheel geen doem-prediker, slechts realistisch.
Dan moet je de beelden ook serieus nemen, want die beelden die Hij gebruikt staan ergens voor! En als deze beelden ergens voor staan, dan weet ik wel dat de hel geen prettige plek is. Aangezien de beelden over de hel, vaak in dezelfde lijn liggen, zou ik eigenlijk ook niet weten waarom je de beelden niet letterlijk kan nemen.
En ja, inderdaad een plek met demonen. Daarvoor is de hel zelfs in eerste instantie geschapen (zie matt. 25:41 )
Neem ik de beelden niet serieus? Waar lees je dat?
Je tekstvoorbeeld is niet correct, waar Jezus het over heeft is de poel van vuur waar de satan, demonen, het beest, de valse profeet, het graf, maar ook de hel in geworpen worden. In die poel van vuur wordt de satan ook vernietigd [openbaringen 20:10], het is exact hetzelfde beeld. Hoe kun je dan in de hel zitten als die daar vernietigd wordt? Daarnaast worden satan en zijn demonen daar ook in vernietigd, die kunnen dus daar niet heersen.
Overigens wel typisch dat je de beelden uit de gelijkenis letterlijk neemt. De strekking van al die beelden is de God-verlatenheid, nogmaals: waar God niet is, daar is niets: De duisternis: zie 2 Petrus 2:4. In het hele Oude Testament wordt de hel geassocieerd met de God verlatenheid
HereIam schreef:De hel wordt overigens samen met het graf vernietigd in Openbaringen [deze wordt ook in de poel van vuur gegooid].
Ja, dit noemt de Bijbel de tweede dood. Dit is na het laatste oordeel. En daar zal ook de satan en zijn engelen zijn (Op. 20:10, 14,15. 21:8 ).
Dat zei ik dus al.
HereIam schreef:De hel is denk ik zo een beeld. Geloof ik in de hel? Als de hel de God verlatenheid is dan wel. Is de hel de plaats waar satan heerst? Dan zeg ik nee. Een hel met duiveltjes is denk ik echt een middeleeuws beeld.
Volgens mij moet je zeggen: Dat is een beeld wat mij niet aanstaat, ook al is het volledig Bijbels! De Bijbel zegt duidelijk dat het een plek is wat voor de duivel en zijn engelen bereid is! (Matt.25:41). M.a.w. het is de verblijfplek van satan, de afgrond, en niet in eerste instantie de bestemming voor de mens!
Waar haal jij deze kromme redenering vandaan? Ik heb het steeds over de God-verlatenheid. De plek die jij in Mattheus aanwijst is niet de hel, slechts de poel van vuur en sulfur uit Openbaringen 20, oftewel de tweede dood.
Het beeld waar duiveltjes regeren in een grot omgeving met vuur kan ik nergens terug vinden. Dit blijf ik echt middeleeuws vinden. Dat de hel het dodenrijk is, oftwel daar waar geen leven is, dat beaam ik. Dat zie je ook duidelijk in het beeld van Openbaringen 6:8. Daarnaast lees je het heel de Bijbel door, de plaats waar God niet is, oftewel de dood. Waar God niet is is de vreselijkste plaats.
Overigens kun je dit terugvinden in de twaalf artikelen, waar staat dat Jezus ter helle is afgedaald. Of geloof je dat hij daar in het vuur zat? Staat er niet dat hij predikte voor de doden [1 petrus 3:19/4:6]?
Het beeld voor mij blijft dan ook dat de hel de Godverlatenheid is, deze wordt niet voor niets vernietigd aan het eind zodat God overal zal zijn.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.