hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 08 jul 2004 08:25

Hoe kom jullie hierbij? Volgens mij heeft Jezus meer over de verlossing gepreekt.

Er is niemand die zoveel gezegd heeft over de hel als Jezus. Hij schuwde dit onderwerp niet en ik ben gaan begrijpen waarom: Jezus is alwetend en wist van de hel inhield. Voor hem was het niet een vaag, ongrijpbaar thema. Daarom waarschuwd Hij er met kracht voor! Het moet ons iets te zeggen hebben!

Ik heb nog gezocht op het woordje hel in mijn Bijbelzoekprogramma. Je krijgt dan altijd beelden mee. Diep in de aarde [dus ver weg van God] en het beeld van vuur [pijn]. De werkelijke plaats van pijniging is zonder God moeten leven

en dan verder...

Volgens mij is het beeld van de hel vooral bekend uit de middeleeuwen en dan vooral van de Rooms Katholieke kerk.

Contradictie is dit. Want eerst spreek jezelf over de beelden die Jezus predikt (en die staan in de Bijbel opgetekend) en nu verwijt je de middeleeuwen dat zij een beeld van hel hebben gemaakt.

Zijn waarschuwing is slechts: kijk nou uit, straks ben je zonder God en dat is het vreselijkst wat je kan overkomen.

Sorry, maar dat noem ik niet slechts!

Jezus was in het geheel geen doem-prediker, slechts realistisch.

Dan moet je de beelden ook serieus nemen, want die beelden die Hij gebruikt staan ergens voor! En als deze beelden ergens voor staan, dan weet ik wel dat de hel geen prettige plek is. Aangezien de beelden over de hel, vaak in dezelfde lijn liggen, zou ik eigenlijk ook niet weten waarom je de beelden niet letterlijk kan nemen.

En ja, inderdaad een plek met demonen. Daarvoor is de hel zelfs in eerste instantie geschapen (zie matt. 25:41 )

De hel wordt overigens samen met het graf vernietigd in Openbaringen [deze wordt ook in de poel van vuur gegooid].

Ja, dit noemt de Bijbel de tweede dood. Dit is na het laatste oordeel. En daar zal ook de satan en zijn engelen zijn (Op. 20:10, 14,15. 21:8 ).

De hel is denk ik zo een beeld. Geloof ik in de hel? Als de hel de God verlatenheid is dan wel. Is de hel de plaats waar satan heerst? Dan zeg ik nee. Een hel met duiveltjes is denk ik echt een middeleeuws beeld.

Volgens mij moet je zeggen: Dat is een beeld wat mij niet aanstaat, ook al is het volledig Bijbels! De Bijbel zegt duidelijk dat het een plek is wat voor de duivel en zijn engelen bereid is! (Matt.25:41). M.a.w. het is de verblijfplek van satan, de afgrond, en niet in eerste instantie de bestemming voor de mens!

God wil niemand op die plek en roept tot bekering:
Hij die dorst heeft, die kome en drinken van het levende water om niet!
Laatst gewijzigd door HereIam op 08 jul 2004 08:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 08:28

HereIam schreef:
Hoe kom jullie hierbij? Volgens mij heeft Jezus meer over de verlossing gepreekt.

Er is niemand die zoveel gezegd heeft over de hel als Jezus. Hij schuwde dit onderwerp niet en ik ben gaan begrijpen waarom: Jezus is alwetend en wist van de hel inhield. Voor hem was het niet een vaag, ongrijpbaar thema. Daarom waarschuwd Hij er met kracht voor! Het moet ons iets te zeggen hebben!

Ik heb nog gezocht op het woordje hel in mijn Bijbelzoekprogramma. Je krijgt dan altijd beelden mee. Diep in de aarde [dus ver weg van God] en het beeld van vuur [pijn]. De werkelijke plaats van pijniging is zonder God moeten leven

en dan verder...

Volgens mij is het beeld van de hel vooral bekend uit de middeleeuwen en dan vooral van de Rooms Katholieke kerk.

Contradictie is dit. Want eerst spreek jezelf over de beelden die Jezus predikt (en die staan in de Bijbel opgetekend) en nu verwijt je de middeleeuwen dat zij een beeld van hel hebben gemaakt.

Zijn waarschuwing is slechts: kijk nou uit, straks ben je zonder God en dat is het vreselijkst wat je kan overkomen.

Dan moet je de beelden ook serieus nemen, want die beelden die Hij gebruikt staan ergens voor! En als deze beelden ergens voor staan, dan weet ik wel dat de hel geen prettige plek is. Aangezien de beelden over de hel, vaak in dezelfde lijn liggen, zou ik eigenlijk ook niet weten waarom je de beelden niet letterlijk kan nemen.

En ja, inderdaad een plek met demonen. Daarvoor is de hel zelfs in eerste instantie geschapen (zie matt. 25:41 )

De hel wordt overigens samen met het graf vernietigd in Openbaringen [deze wordt ook in de poel van vuur gegooid].

Ja, dit noemt de Bijbel de tweede dood. Dit is na het laatste oordeel. En daar zal ook de satan en zijn engelen zijn (Op. 20:10, 14,15. 21:8 ).

De hel is denk ik zo een beeld. Geloof ik in de hel? Als de hel de God verlatenheid is dan wel. Is de hel de plaats waar satan heerst? Dan zeg ik nee. Een hel met duiveltjes is denk ik echt een middeleeuws beeld.

Volgens mij moet je zeggen: Dat is een beeld wat mij niet aanstaat, ook al is het volledig Bijbels! De Bijbel zegt duidelijk dat het een plek is wat voor de duivel en zijn engelen bereid is! (Matt.25:41). M.a.w. het is de verblijfplek van satan, de afgrond, en niet in eerste instantie de bestemming voor de mens!

God wil niemand op die plek en roept tot bekering:
Hij die dorst heeft, die kome en drinken van het levende water om niet!

Helemaal mee eens!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 08 jul 2004 10:38

Hoi Surfer,

surfer schreef:Een kind een tik geven (zou ik trouwens zelf nog geeneens doen) gelijk stellen aan de eeuwige verdoemenis, 'waar de worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt'....'zijnde in de pijn'...waar 'wening is en knersing der tanden'....

Het idee is hetzelfde. Als een kind een flinke mep krijgt vergaat de wereld in zijn belevingswereld en breekt er een hel aan.
tIs maar hoe je het bekijkt.
Sterven is in mensenogen miss verschrikkelijk, in G.ds ogen veel minder erg. Hangt helemaal van je perspectief af.

surfer schreef:Ehm..beleeft God plezier aan dit 'geween en knersing der tanden'. Het dient namelijk geen enkel doel meer. Ben je namelijk in de hel, dan is er geen weg terug meer volgens de bijbel ('waar de boom valt, dáár zal hij wezen).

Is het bijbels aantoonbaar dat de hel geen doel dient? Ik geloof namelijk van wel, juist omdat G.d liefde is.
Mocht er echt geen enkele mogelijkheid of doel tot redding meer zijn, dan zal ook dat rechtvaardig en goed zijn. Het is allemaal erg simpel.

Je citaat uit Prediker snap ik niet helemaal. Ik heb er 'toevallig' afgelopen zondag een preek over gehoord.

surfer schreef:BTW: toen ik nog overtuigt geloofde, was het bestaan voor de hel al een groot pijnpunt voor mij. Een goede God heeft geen hel.

Een goede rechtvaardige G.d straft het kwaad. Dat rechtvaardigd een hel.

surfer schreef:Mensen die anderen willen manipuleren, die creeeren er één. Om ze zo te dwingen om hun leer te aanvaarden.

de hel is een manipulatiemiddel, dat handig gebruik maakt van de angst van mensen voor het onbekende.

Het kan een manipulatiemiddel zijn ja. Maar dat zegt nix over het wel dan niet bestaan ervan.

surfer schreef:Hoeveel mensen zouden er nog in God geloven als er geen hemel en geen hel was? En met de dood alles afgelopen?

Juist!

Ik iig wel. Ik kan G.d simpelweg niet ontkennen.
..

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 10:40

De hel is realiteit, en een heel erge! Als je twijfelt aan het bestaan ervan: Stel dat ie wel bestaat...... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 08 jul 2004 12:13

HereIam schreef:

Er is niemand die zoveel gezegd heeft over de hel als Jezus. Hij schuwde dit onderwerp niet en ik ben gaan begrijpen waarom: Jezus is alwetend en wist wat de hel inhield. Voor hem was het niet een vaag, ongrijpbaar thema. Daarom waarschuwt Hij er met kracht voor! Het moet ons iets te zeggen hebben!

Jezus weet wat God verlatenheid inhoudt, oftewel het complete niets. Overigens spreekt het Oude Testament er minstens evenveel over. Het vuur, wat zelden gebruikt wordt in combinatie, is het beeld van de loutering of vernietiging.

HereIam schreef:

en dan verder...

Verder wat? Verder is er niets.

HereIam schreef:

Helemaal geen contradictie hoor, tenzij Christus zichzelf tegenspreekt. In elke gelijkenis gebruikt hij een ander beeld. Als hij de term 'hel' gebruikt zoals die in het Oude Testament staat, dan zie je ook de God-verlatenheid. Jezus gebruikt beelden om zijn boodschap in te verpakken. De middeleeuwse kerk heeft er een tastbare plaats van gemaakt, in de vorm van vuur en demonen.

HereIam schreef:

Ach ja, dat zijn woorden zonder emotie, je snapt de strekking ook wel.

HereIam schreef:

Neem ik de beelden niet serieus? Waar lees je dat?

Je tekstvoorbeeld is niet correct, waar Jezus het over heeft is de poel van vuur waar de satan, demonen, het beest, de valse profeet, het graf, maar ook de hel in geworpen worden. In die poel van vuur wordt de satan ook vernietigd [openbaringen 20:10], het is exact hetzelfde beeld. Hoe kun je dan in de hel zitten als die daar vernietigd wordt? Daarnaast worden satan en zijn demonen daar ook in vernietigd, die kunnen dus daar niet heersen.

Overigens wel typisch dat je de beelden uit de gelijkenis letterlijk neemt. De strekking van al die beelden is de God-verlatenheid, nogmaals: waar God niet is, daar is niets: De duisternis: zie 2 Petrus 2:4. In het hele Oude Testament wordt de hel geassocieerd met de God verlatenheid

HereIam schreef:

Dat zei ik dus al.

HereIam schreef:

Waar haal jij deze kromme redenering vandaan? Ik heb het steeds over de God-verlatenheid. De plek die jij in Mattheus aanwijst is niet de hel, slechts de poel van vuur en sulfur uit Openbaringen 20, oftewel de tweede dood.

Het beeld waar duiveltjes regeren in een grot omgeving met vuur kan ik nergens terug vinden. Dit blijf ik echt middeleeuws vinden. Dat de hel het dodenrijk is, oftwel daar waar geen leven is, dat beaam ik. Dat zie je ook duidelijk in het beeld van Openbaringen 6:8. Daarnaast lees je het heel de Bijbel door, de plaats waar God niet is, oftewel de dood. Waar God niet is is de vreselijkste plaats.

Overigens kun je dit terugvinden in de twaalf artikelen, waar staat dat Jezus ter helle is afgedaald. Of geloof je dat hij daar in het vuur zat? Staat er niet dat hij predikte voor de doden [1 petrus 3:19/4:6]?

Het beeld voor mij blijft dan ook dat de hel de Godverlatenheid is, deze wordt niet voor niets vernietigd aan het eind zodat God overal zal zijn.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 08 jul 2004 12:26

Aragorn schreef:Middeleeuws = per definitie fout?

Nee hoor, maar de middeleeuwse kerk heeft een beeld realistisch gemaakt waarbij ik me afvraag of dat nu wel klopt...

Het hele Oude Testament spreekt niet over een plaats met vuur. Nergens staat dat satan regeert in de hel. Jezus heeft toch ook niet in het vuur gelegen toen hij afdaalde naar de hel? Of was daar onder satansheerschappij?

Jezus heeft toch gepreekt in de hel, hoe kun je preken als je in het vuur zit of als iedereen in het vuur luistert? De eigenschappen worden steeds uit gelijkenissen gehaald, dus beeldspraak.

Er zijn twee plaatsen: Bij God, oftewel het leven en het licht. Of niet bij God, de dood en de duisternis. Deze laatste plaats is de hel. Daarom wordt deze bij de tweede dood vernietigd [wordt in het vuur gegooid], immers God zal er alleen nog zijn, dus het leven en het licht. God zal alles en in allen zijn, daar is geen plaats meer voor anderen, dan voor zijn kinderen.

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 08 jul 2004 12:40

waarom spreekt Jezus dan over die parabel van de rijke in de hel en de arme lazarus in de hemel? of is dat niet meer dan een parabel? :roll:
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 08 jul 2004 12:40

surfer schreef:ja, als jij dat allemaal gelooft...

Een kind een tik geven (zou ik trouwens zelf nog geeneens doen) gelijk stellen aan de eeuwige verdoemenis, 'waar de worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt'....'zijnde in de pijn'...waar 'wening is en knersing der tanden'....

Ehm..beleeft God plezier aan dit 'geween en knersing der tanden'. Het dient namelijk geen enkel doel meer. Ben je namelijk in de hel, dan is er geen weg terug meer volgens de bijbel ('waar de boom valt, dáár zal hij wezen).

Mijn beeld van de hel is de God-verlatenheid en de 'vreselijke beelden' proberen daar slechts de gevolgen van te laten inzien, ze proberen een beeld te geven wat nu die God verlatenheid is. Als je zegt: dan ben je niet meer bij God, dan heeft dat heel weinig impact. Daarnaast: als je er eenmaal bent is er ook geen weg terug. Die beelden zijn overigens geen chantage middelen van God. Zijn doel is immers de relatie in liefde.

surfer schreef:BTW: toen ik nog overtuigt geloofde, was het bestaan voor de hel al een groot pijnpunt voor mij. Een goede God heeft geen hel. Mensen die anderen willen manipuleren, die creeeren er één. Om ze zo te dwingen om hun leer te aanvaarden.

Je kan ook andersom redeneren: Wat moet iemand een eeuwigheid bij God doen als hij niet bij God wil zijn? Dit heeft niets met manupilatie te maken. Op het moment dat jij niet bij mij wil zijn waarom zal ik je dan uitnodigen? Zodat je het feest bederft?

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 08 jul 2004 12:43

Cuore di Leone schreef:waarom spreekt Jezus dan over die parabel van de rijke in de hel en de arme lazarus in de hemel? of is dat niet meer dan een parabel? :roll:

Een parabel gaat om het beeld. In de parabel van het koninklijk feest wordt men in de buitenste duisternis geworpen en in de parabel van de wijze en dwaze maagden wordt met niet toegelaten bij de bruiloft.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 08 jul 2004 12:45

Race406 schreef:De hel is realiteit, en een heel erge! Als je twijfelt aan het bestaan ervan: Stel dat ie wel bestaat...... :shock:

De God-verlatenheid is de realiteit mijns inziens, daar getuigt Christus van. Die heeft voor ons deze straf gedragen, opdat wij zalig mochten worden.

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 08 jul 2004 12:53

sanderious schreef:
Cuore di Leone schreef:waarom spreekt Jezus dan over die parabel van de rijke in de hel en de arme lazarus in de hemel? of is dat niet meer dan een parabel? :roll:

Een parabel gaat om het beeld. In de parabel van het koninklijk feest wordt men in de buitenste duisternis geworpen en in de parabel van de wijze en dwaze maagden wordt met niet toegelaten bij de bruiloft.

zou je dan willen uitleggen hoe ik deze parabel moet zien?
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 08 jul 2004 14:02

Cuore di Leone schreef:
sanderious schreef:

zou je dan willen uitleggen hoe ik deze parabel moet zien?

Waarschijnlijk zoals je die altijd al hebt aangehoord:

De onrechtvaardige wordt buiten gesloten van God met alle gevolgen van dien. Daar is geen weg van terug, een ieder moet waakzaam zijn in dit leven, we hebben immers de waarschuwing.

Voor de onderdrukte is er gerechtigheid en de heerlijkheid en het leven bij God.

Volgens mij gaan daar alle gelijkenissen over die dit onderwerp behandelen.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 08 jul 2004 14:13

Voor de duidelijkheid [dat schijnen mensen te denken volgensmij]:

Ik ga niet uit van een beeld van algemene verzoening. Ik stel slechts dat de 'hel' de plaats is waar de Godverlatenheid heerst.

Ik ageer dus tegen het beeld van de hel als rijk van satan of demonen met vuur en alle bekende andere beelden.

Het is de plaats waar God niet meer is, waar je buitengesloten wordt. Deze plaats wordt dus ook vernietigd bij de tweede dood in Openbaringen. God is dan immers overal.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 08 jul 2004 15:59

dus wanneer Jezus Zelf spreekt over eeuwig vuur in idd matt 25:41 is dat symbolisch ofzo?

en in openbaringen de poel des vuurs, de 2e dood, daar worden saten en zijn demonen niet 1 2 3 vernietigd, maar sterven zij een eeuwige dood, dus worden ze, met hun aanhang, eeuwig gestraft.

en hoe zie jij dan de Godverlatenheid? wat voor plek? das toch net zo erg als een 'traditionele hel' ?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jul 2004 00:38

sanderious schreef:
Aragorn schreef:Middeleeuws = per definitie fout?

Nee hoor, maar de middeleeuwse kerk heeft een beeld realistisch gemaakt waarbij ik me afvraag of dat nu wel klopt...

Oke, oke, ik dacht al.. :)

Overigens, waarom zou ik de godverlatenheid vrezen? Dat is dan toch hetzelfde als dood=dood?

Terug naar “Archief”