surfer schreef:Eowyn,
hoe de wereld ontstaan is weet ik simpelweg niet. Maar dat is geen argument voor het bestaan van een god.
Oke dank je surfer

Moderator: Moderafo's
surfer schreef:Eowyn,
hoe de wereld ontstaan is weet ik simpelweg niet. Maar dat is geen argument voor het bestaan van een god.
vind je het niet vreemd dat de bijbel weinig over het sterven van mensen zegt, (ook bij het geven van de wet, en de zegeningen en vervloekingen niet!), maar dat ons in de kerk geleerd wordt dat het leven na dit leven het belangrijkste is? En het aardse leven slechts een opstapje. Dat vindt je in het OT zeer beslist niet terug! En ook in het hedendaagse joodse geloof niet.Nee... maar denk eens aan wat er over Henoch en Elia in staat. De bijbel zegt sowieso weinig over het sterven van mensen... Je leest vaak: En Hij stierf en ze legden hem bij zijn vaderen te ruste... Mooi he, dat "ruste"... rusten doe je niet als je leven afgelopen is... dat doe je tussendoor... En de enkele keren dat er iets meer aandacht aan een sterfbed wordt besteed in de bijbel zoas bij Jakob kom je hoop tegen... Jakob zegt bijvoorbeeld tijdens de zegeningen aan zijn zonen opeens: Mijn hoop is op U Here. Wat voor zin heeft het zoiets te zeggen als je binnenkort sterft en er niets na zou komen?
In de 4000 jaar voor het NT moesten de mensen het dus zonder deze hoop doen?een dergelijke uitspraak die alleen over het OT, de tijd voor Jezus kwam wordt gedaan is dus maar op een halve bijbel gebaseerd en zodoende niet objectief.
ik weet ook niet of er een leven na de dood is. Dus ga ik er in eerste instantie vanuit dat dat niet het geval is, aangezien er geen betrouwbare informatie in die richting is. Waarom zou ik van het tegenovergestelde uitgaan? Niets wijst immers in die richting? We begraven iemand, en zijn of haar lichaam verrot. Dat is wat er gebeurd.Eowyn schreef:surfer schreef:Eowyn,
Oke dank je surferMisschien wel een argument... maar goed ik wordt altijd doodmoe van mezelf.... filosoferen... er lijkt geen einde aan te komen
surfer schreef:Waarom zijn christenen net zo treurig als ongelovige mensen, als iemand komt te sterven? Omdat hun natuurlijke instinct ze verteld dat het afgelopen is. Wat de doctrine ook zegt. Als christenen zelf echt in een beter leven na dit leven en een weerzien zouden geloven, dan zou er op christelijke begrafenissen feest gevierd worden, met echt blije mensen. Ik heb daar nog nooit van gehoord.
surfer schreef:sorry mensen, het is mogelijk dat er een voortbestaan van het bewustzijn is na dit leven, maar dit is nooit aangetoond. Er is niemand teruggekeerd die dit beschreven heeft.
De meest voor de hand liggende aanname is dat het leven van de mens ophoudt na zijn dood, en daar is nu niets akeligs aan. Het vergaat de mens als de dieren (Prediker), alleen willen we dat niet accepteren.
tamelijk misselijke opmerking richting vrouwen.
(om geboren te worden moest iemand anders zich wel 'bevlekken' met een vrouw, anders hadden deze 'heiligen' niet eens bestaan.....) (overigens zijn het voornamelijk de mannen die de vrouwen 'bevlekken', en niet omgekeerd....).
volgens een andere evangelist en de geloofsbelijdenis van Nicea voer Jezus na zijn kruisdood ter helle. Wat is het nu?
vind je het niet vreemd dat de bijbel weinig over het sterven van mensen zegt, (ook bij het geven van de wet, en de zegeningen en vervloekingen niet!), maar dat ons in de kerk geleerd wordt dat het leven na dit leven het belangrijkste is? En het aardse leven slechts een opstapje. Dat vindt je in het OT zeer beslist niet terug! En ook in het hedendaagse joodse geloof niet.
Ik heb al eerder gezegd, als de god van het OT bekend was geweest met het bestaan van een hemel en een hel, dan had Deut. 28 zeer zeker VOL gestaan met eeuwige vervloekingen, ipv tijdelijke, wat nu het geval is. Maar misschien is hij er pas later achter gekomen dat hij ook een hemel en een hel gemaakt had...
Het OT is geen halve bijbel, het is een hele andere bijbel. De joodse wel te verstaan. De schrijvers van het NT plukten stukken uit het OT om deze nieuwe leer geloofwaardig te maken, en velen zijn daarin getrapt. De moslims hebben in 700 hetzelfde gedaan met de joodse én de christelijke religie en heidense elementen. Het is een beproefd recept, aansluiten op wat mensen al kennen en nieuwe dingen toevoegen.
volgens een andere evangelist en de geloofsbelijdenis van Nicea voer Jezus na zijn kruisdood ter helle. Wat is het nu?[/quote]surfer schreef:
surfer schreef:ik weet ook niet of er een leven na de dood is. Dus ga ik er in eerste instantie vanuit dat dat niet het geval is, aangezien er geen betrouwbare informatie in die richting is. Waarom zou ik van het tegenovergestelde uitgaan? Niets wijst immers in die richting? We begraven iemand, en zijn of haar lichaam verrot. Dat is wat er gebeurd.Eowyn schreef:surfer schreef:Eowyn,
Oke dank je surferMisschien wel een argument... maar goed ik wordt altijd doodmoe van mezelf.... filosoferen... er lijkt geen einde aan te komen
Waarom zijn christenen net zo treurig als ongelovige mensen, als iemand komt te sterven? Omdat hun natuurlijke instinct ze verteld dat het afgelopen is. Wat de doctrine ook zegt. Als christenen zelf echt in een beter leven na dit leven en een weerzien zouden geloven, dan zou er op christelijke begrafenissen feest gevierd worden, met echt blije mensen. Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Rene Z schreef:columbus schreef:wat ik daarmee wilde zeggen...bij het moment van sterven word vaak duidelijk of er een hemel of hel is, buiten de voorbeelden die al in de bijbel staan.
Kun jij mij een paar voorbeelden van de hel geven dan?
Groet Rene
op grond wat wij kunnen waarnemen en meemaken, dat is voor iedereen controleerbaar en dus één van de betere maatstaven. Wij zien de mensen om ons heen sterven, we begraven ze of cremeren ze, en horen nooit meer iets van ze. Sinds onheugelijke tijden.Op grond waarvan is dit de meest voor de hand liggende aanname? Ik denk dat je met jouw aannamen hier helemaal niet over een meest voor de hand liggend kunt spreken?
het bestaan van een complexe wereld is op zich geen enkele wijze het bewijs van het bestaan van een god, laat staan de christelijke. Ook het voorkomen van een scheppingsverhaal in de bijbel is geen bewijs dat een god/de christelijke god de wereld geschapen heeft.Een argument is het zeker, het is niet 100% waterdicht en overtuigend.
volgens de evangelieschrijvers erkende Jezus 'de schriften', dat slaat op bepaalde boeken van het OT, waarschijnlijk de Tenach. Het NT valt hier sowieso al buiten, omdat deze publicaties minstens tientallen jaren na Jezus' dood geschreven zijn. Ook vallen waarschijnlijk een groot aantal andere boeken af uit het OT af (Job? Prediker?).Het is een Bijbel, erkend door Christus Zelf.
ik denk niet dat orthodoxe joden het met je eens zullen zijn. Verder meen ik mij te herinneren dat er van tijd tot tijd wel degelijk stromingen geweest zijn die het OT als afgedaan beschouwden, maar ik vrees dat jou definitie van 'het Christendom' gefocust is op een zeer smal deel van het christelijke spectrum..Vanaf het begin is deze volop erkend binnen het Christendom, niets is er vanaf gedaan, soms is hij anders geinterpreteerd dan de Joden deden.
en gelijk hebben ze.Het rare is dat de Joden die ik gesproken heb helemaal niet in een hiernamaals geloven. volgens hen is dat ook niet te onderbouwen met de Tenach.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten