Kwam er weer een reactie waar ik gewoon niets mee kan, waarin de discussie gewoon doodliep omdat je niet met argumenten terugkwam, maar met simpelweg een dom verhaal, sorry ik kan er niet meer van maken. Dan reageer ik idd niet meer.
Mijn laatste inhoudelijke reactie was van Wo Jun 16, 2004 10:20 pm. Ik kan me niet vinden in de manier waarop je dit bericht typeert. Dat je het niet met me eens bent OK, maar een 'dom verhaal'? Geen argumenten?
Japijo:
En als jij idd vindt dat de PKN recht heeft op alle gebouwen discussier ik gewoon niet meer met jou. Dat vindt ik zo'n domme gedachte.
Tja je kunt natuurlijk veel beter discussiëren met mensen die veel intelligenter zijn en het wel met je eens zijn...
Japijo:
Als zelfs de pers, die over het algemeen niet kerkelijk is er op reageert van, Kan dat nog in deze moderne tijd? Gebeurt dat echt nog?
Het probleem is dat jij bepaalde dingen gewoon 'vergeet' of domweg niet wilt zien. Ik nuanceer aan de lopende band de gedachte dat de KPN recht heeft op de gebouwen. Ik zal het nog maar eens een keer uitleggen want uiteindelijk zitten we helemaal niet zover uit elkaar (als je het maar wilt zien).
Ik denk dat de KPN recht heeft op de gebouwen in die zin dat het in NL volgens mij mogelijk is de meest stomme en onrechtvaardige afspraken op een wettelijke manier vast te leggen. Als ik de kans krijg om te participeren in een bedrijf en daarvoor een vracht geld moet meebrengen dan kun je m.i. ongestraft vast laten leggen dat je, wanneer je ontslag neemt, je al je geld kwijt bent. Geen rechter die daar een stokje voor zal steken (mits je bij je volle verstand bent

Zo kun je m.i. ook als kerk dingen vastleggen. Je kunt de beslissingsbevoegdheid bij bepaalde instanties (vertegenwoordigingen) leggen en het eigendom van gezamelijk verworven eigendommen regelen. In die zin lijkt het me duidelijk dat de KPN recht heeft op de gebouwen.
Of het rechtvaardig is als de KPN deze bezittingen volledig opeist is een heel andere vraag. Ik geloof (en dat roep ik nou al tijden) dat dat niet rechtvaardig is. Enerzijds kun je dat domweg niet maken omdat, zoals je aangaf, hele generaties deze gebouwen bekostigd hebben. Anderzijds vind ik dat de kerk zich dient aan te sluiten bij het onderwijs van Jezus. Die leerde o.a. dat als iemand je mantel wilde je er twee moest geven. Dat is de houding die de KPN m.i. zou moeten innemen.
Ik hoop dat het nu een keer duidelijk is. Anderen hadden het blijkbaar al wel begrepen...
Klaas