[toch zit ik dan met een tekst uit 2 petrus.. hoe leg je die dan uit??
2 petrus 2:1
"Toch zijn er ook valse profeten onder het volk geweest, zoals ook onder u valse leraars zullen komen, die verderfelijke ketterijen zullen doen binnensluipen, zelfs
de Heerser, die hen gekocht heeft, verloochenende en een schielijk verderf over zichzelf brengend."
de Heerser die hen gekocht heeft.. Hier wordt Jezus' offer aan het kruis mee bedoeld. Maar als je gekocht bent, kun je dus blijkbaar toch ook weer Jezus verloochenen??
in sv staat er:
En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook
Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende;
de uitleg/interpretatie van de sv met kanttekeningen vind ik eerlijk gezegd een beetje karig, en het lijkt ook echt of het er helemaal niet zo staat..
sv met kanttekeningen:
Die hen gekocht heeft,
Deze worden hier gezegd van den Heere gekocht te zijn, ten aanzien dat zijzich voor zodanigen uitgeven, en van anderen naar de liefde daarvoor gehouden zijn, zolang zij in de gemeenschap der Kerk waren. Zie dergelijke wijze van spreken Joh. 15:2; Openb. 22:19. Want Christus heeft door Zijn bloed waarlijk en inderdaad alleen Zijn gemeente gekocht; Hand. 20:28; Ef. 5:25. Dat is, alleen de ware gelovigen, die altijd bij Christus blijven, en Hem niet verloochenen.
[/quote]
hmm zou hier echt bedoelt worden een ware gelovige die Jezus kent als zijn persoonlijk Verlosser, die afvallig word?? Lees bv. Joh.17 vrs 12. en ook Joh.6: 39 en 40, Openbaring 21:27.
Ik ben het met de Statenvertalers eens of je het nu mager vindt of niet. De zaligheid hangt ook niet van jezelf af, maar is in Gods hand. Zijn wij ontrouw, Hij is getrouw Hij kan Zichzelven niet verloochenen.
Maar zou je ook niet verder moeten lezen in 2 Petrus 2? Ik weet niet of je dat gedaan hebt, misschien of het je dan meer duidelijk wordt...