Lid van een politiek partij, en zo ja welke?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 16 jun 2004 08:35

vorig jaar was de economie verre van oververhit, we zaten in een flinke recessie die juist een goeie stimulans had kunnen gebruiken ipv het kleine beetje economisch herstel gelijk kapot te bezuinigen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 09:02

Ja vorig jaar, maar de jaren daarvoor niet. En als er toen meer op de rem was gestaan zou de recessie nu minder zijn en zou er ook nog eens meer geld over zijn om het nu te stimuleren.

Maar ten diepste ligt hier natuurlijk de discussie over het Keynesiaanse principe aan ten grondslag en die wordt ook nogaleens al naar gelang het eigen voordeel als goed dan wel slecht gedefinieerd.
(Zoals Duitsland en Frankrijk bij het (monetaristisch) stabiliteitspact, waar ook zij hun handtekening onder gezet hadden, maar toen het er slecht voor ze begon uit te zien was men opeens weer helemaal into Keynes)

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 16 jun 2004 09:03

das waar, maar de jaren ervoor was het toch vooral de economische VVD-agenda met het privatiseren, snijden in de welvaartsstaat en strenger asielbeleid, dus een beetje flauw om dat op de PvdA af te schuiven

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 09:08

Ik schuif het snijden ook niet op de PvdA af.. alleen de extra uitgaven daarna. Maar ik wil ook zeker de VVD niet heilig verklaren en Zalm is van een soort objectieve professional (voorzover dat mogelijk is) veranderd in een opportunistische politicus.

En daarbij komt dat ik gewoon een aversie tegen het inhoudsloze populisme van de PvdA heb, dus die noemde ik als eerste.. :)

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 23 jun 2004 18:41

Ook zo'n aversie tegen het inhoudsloze populisme van de PvdA?
Stem CDA!

Ik reken mezelf tot de linkerflank van het CDA. Wat meer aandacht voor natuur, milieu en de zwakkeren in de samenleving (in willekeurige volgorde) en wat minder nadruk op de centen en de economie. En nee, dan hoor ik niet in de PvdA, want wij kijken graag wat verder vooruit dan de eerstvolgende NIPO-peiling en wij proberen beleid te maken op basis van feiten en niet op basis van meningen.
The proof of the pudding is in the eating.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 jun 2004 21:38

Toen ik een jaar of 18 was ben ik lid geworden van een politieke partij, ik zou dat nu niet meer doen. Als christen behoor ik te leven zoals Jezus deed. Dat staat haaks op de ideeen van machthebbers. De grote fout van christenen is geweest om hier nu al het koninkrijk van God te willen vestigen. Je kunt geen christelijke politiek voeren, je moet als christen leven. Dat kun je overal, en je kunt het nergens.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 23 jun 2004 21:41

ehm, ja ik heb ook die aversie, maar ik heb ook een aversie tegen het CDA, die zijn sociale karakter heeft verkocht. Men wil deze agenda doorvoeren, recessie of niet, heeft joop wijn zelf gezegd. Als dan Marijnissen Balkenende laat zien dat nederlands concurrentiepositie de beste van europa is en de tweede van de wereld (Bron: The Economist) dan vertelt Balkenende als antwoord doodleuk datJan een populist is hij komt met cijfers uit the economist. Dit heeft niks te maken met n recessie, maar gewoon met de overtuiging van de vvd en de conservatieve cda-flank

daar zou ik niet bij willen horen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jun 2004 21:49

waarnemer schreef:Toen ik een jaar of 18 was ben ik lid geworden van een politieke partij, ik zou dat nu niet meer doen. Als christen behoor ik te leven zoals Jezus deed. Dat staat haaks op de ideeen van machthebbers. De grote fout van christenen is geweest om hier nu al het koninkrijk van God te willen vestigen. Je kunt geen christelijke politiek voeren, je moet als christen leven. Dat kun je overal, en je kunt het nergens.

..ook in de politiek ja.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 23 jun 2004 22:14

maar christelijke politiek bestaat niet, daar ben ik t wel mee eens

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jun 2004 22:42

Hm, lastige stemming. Ik denk ook niet dat je echt kunt spreken van een algemene (katholieke :mrgreen: ) christelijke politiek. Wel van christenen die politiek bedrijven, maar die hebben er ook zo weer allemaal hun eigen ideeen over.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 24 jun 2004 10:11

inderdaad, en ik denk niet dat de bijbel een politiek handboek is, elke christelijke politicus haalt bepaalde passages uit de bijbel en past de een wel toe op de politiek en de andere niet, daarom word ik ook geen lid van n christelijke politieke partij, ik vind bepaalde passages belangrijker dan anderen in de context van politiek bedrijven

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 jun 2004 11:32

Als de bijbel een boek is om naar te leven is het ook een politiek handboek. Je kunt godsdienst en politiek niet scheiden, omdat religie iets is wat als een rode draad door je hele leven loopt.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 24 jun 2004 14:31

feit is dat de bijbel geen verkiezingsprogramma is. Dat blijkt wel uit het feit dat een van mijn redenen om SP te kiezen, mijn christelijke overtuiging is en mijn nadruk op rentmeesterschap en opkomen voor de zwakkeren, jammer genoeg doet niet iedereen dat ;) dus is het niet een boek waar je panklaar beleid op kan voeren

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 24 jun 2004 18:21

thespiritisinsideus schreef:feit is dat de bijbel geen verkiezingsprogramma is. Dat blijkt wel uit het feit dat een van mijn redenen om SP te kiezen, mijn christelijke overtuiging is en mijn nadruk op rentmeesterschap en opkomen voor de zwakkeren, jammer genoeg doet niet iedereen dat ;) dus is het niet een boek waar je panklaar beleid op kan voeren

Bij de SP zit je zeker niet op z`n plek om christelijkepolitiek te voeren
daar voer je een politiek van veel schreeuwen en schoppen tegen
alles wat meer te zeggen heeft dan de SP.
b.v. CDA of koningshuis
Ze kunnen hun slogan wel veranderen (stem voor stem SP)
maar als je politiek niet veranderd schiet je er nog niet veel mee op :!:

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 jun 2004 19:49

Ben het gedeeltelijk met Spirit eens. Je zou het milieubeleid van de SGP onchristelijk kunnen noemen.

Ik zou voor veel punten graag SP stemmen. Maar ik zal mijn leven lang niet op een partij kunnen stemmen die voor abortus en euthanasie is.
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

Terug naar “Archief”