Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 27 mei 2004 15:53

johannes1 schreef:maar als het nu wel gegronde redenen zijn? wordt het dan niet anders

Ja, ja, 1 op 17...... Gelukkig geeft God in de bijbel andere richtlijnen!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 16:08

johannes1 schreef:maar als het nu wel gegronde redenen zijn? wordt het dan niet anders

Ja, als dat zou is wel ja. Niet dat ik me dat kan voorstellen als het er 16 van de 17 afgekeurd worden, maar als het zo is: prima, tuurlijk, logisch.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 mei 2004 16:11

hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef:Hijwel,

Kijk alsjeblieft uit wat je zegt over de duivel in de curatoren. Jij komt best wel vaak en best wel gemakkelijk met de duivel. Wil je zulk soort opmerkingen niet maken?

of je wordt geleid door de duivel, of door de Heilige Geest.

Je begeeft je op gevaarlijk terrein.

Je kan nooit bewijzen of zeker weten of iemand wel of niet geleid wordt door de Heilige Geest.
Je kunt hooguit een vermoeden hebben op grond van dingen die je ziet of hoort. Toch kan de werkelijkheid anders zijn dan jij denkt en beleeft.

Op grond daarvan kan je dus ook nooit zeggen dat iemand dus geleid wordt door de duivel.

Stel dat je er toch eens naast zit? Dat je een voor God duidelijke, maar voor ons totaal onduidelijke weg niet waarneemt? Dan heb jij heel wat te verantwoorden op dit moment!

Op even veel grond kan je een dergelijke redenering die jij toepast op jezelf toepassen, of op ieder ander. Misschien werkt de duivel wel op slinkse wijze in jou een vertekend beeld, een bepaalde woede op waardoor je zaken te eenzijdig beziet....en daarop voortborduurt...

Dit ter illustratie van wat ik bedoel, laat ik voor alle duidelijkheid opmerken dat dit niet mijn mening of visie op jou is.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 16:31

Night schreef:
Je begeeft je op gevaarlijk terrein.

Je kan nooit bewijzen of zeker weten of iemand wel of niet geleid wordt door de Heilige Geest.
Je kunt hooguit een vermoeden hebben op grond van dingen die je ziet of hoort. Toch kan de werkelijkheid anders zijn dan jij denkt en beleeft.

Op grond daarvan kan je dus ook nooit zeggen dat iemand dus geleid wordt door de duivel.

night,

je hebt helemaal gelijk! Ik mag niet zomaar ff zeggen dat ze gelijd worden door de duivel. Maar toch ben ik er van overtuigt dat dit niet Gods wil is. Dat er maar 1 wordt doorgelaten. Daarom denk ik, en heb ik de overtuiging dat ze niet geleid worden door de Heilige Geest.

Klinkt mischien heel veroordelend, maar zo bedoel ik het niet. Ik hoop alleen dat de curatoren zich laten alleen laten lijden door Gods Geest. Dan kan het niet anders dan dat harten elkaar raken. Dan kan het niet anders zijn dan dat ze samen 1 Zijn. Want de Heilige Geest is 1 Geest die van Christus getuigt. Daarom ben ik er ook van overtuigt dat ze niet gelijd werden door de Heilige Geest.

mischien denk je: maar toch mag je dat niet zeggen.
Maar volgens mij is er niks gevaarlijkers dan je gevoelens niet uitspreken. Ik kan het helemaal verkeert hebben, maar zolang ik mijn gevoelens niet op tafel leg wordt deze ook nog bij gesteld.

Stel dat je er toch eens naast zit? Dat je een voor God duidelijke, maar voor ons totaal onduidelijke weg niet waarneemt? Dan heb jij heel wat te verantwoorden op dit moment!

Kan waar zijn. Ik probeer nu gewoon op grond van mijn Gods Beeld, op grond van de bijbel, van de voorwaardes in de bijbel om dominee te mogen worden een standpunt in te nemen. En ik denk dat dit de juiste manier is. Ik vindt dat de curatoren dit ook moeten doen, en daar duidelijkheid over moeten geven. Zolang hun, hun voorwaardes en toelatingspapieren niet publiek maken, kunnen ze ons niet overtuigen van de werking van de Heilige Geest bij hun. Samen over praten lijkt me het beste. DEBAT!

Op even veel grond kan je een dergelijke redenering die jij toepast op jezelf toepassen, of op ieder ander. Misschien werkt de duivel wel op slinkse wijze in jou een vertekend beeld, een bepaalde woede op waardoor je zaken te eenzijdig beziet....en daarop voortborduurt...

ik denk dat nu best even het geval kan zijn omdat ik nu redelijk gefrusteerd ben. Maar zoals ik hierboven al aangaf mogen curatoren mijn met Gods Woorden, en door de Heilige Geest overtuigen. Maar je moet gewoon altijd kritisch zijn tegenover jezelf, en over jou gevoelens, gedachten, geloof enz.

Dit ter illustratie van wat ik bedoel, laat ik voor alle duidelijkheid opmerken dat dit niet mijn mening of visie op jou is

oke.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 mei 2004 16:51

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik denk nog steeds (we hebben hier al vaker een discussie over gehad; ik denk dat mn standpunt bekend is) dat we voorzichtig moeten blijven.

Sommigen gaan te keer.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet begrijp.
Goedkeuren daarentegen en met ze meegaan: nee.
Mijn mening ligt anders.

Ik vind het jammer dat anderen zo goed weten uit te drukken wat bepaalde mensen (met naam en toenaam) weten, denken, moeten doen, niet doen en ga zo maar door.
Mijns inziens ben je dan op gedurfde wijze bezig alleen maar duidelijk te maken hoe goed je het zelf weet, en hoe dom een ander is.
(Of misschien jezelf op een domme hooghartige wijze ten toon te stellen; een ieder trekke zijn conclusie maar zelf)

Let wel: ik bedoel in dit geval niet specifiek jou.
Ik zag staan wat je schreef en voelde veel frustratie.
Dat is geen goede leidraad. Dat ervaar je zelf ook wel.

Kritisch zijn wat je schrijft: mee eens!
Maar er zitten zoveel valkuilen aan vast. Ik weet maar weinig mensen die kritisch anderen kunnen bezien met allereerst zichzelf te hebben bezien, die voor de ander dezelfde maatstaven en meetlatten gebruiken als voor zichzelf en ga zo maar door. En slaan door naar een negatief soort kritisch zijn.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 17:33

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik denk nog steeds (we hebben hier al vaker een discussie over gehad; ik denk dat mn standpunt bekend is) dat we voorzichtig moeten blijven.

Jij ook bedankt voor je reactie. enne ik denk graag met je mee om mijn
beeld bij te werken.

Sommigen gaan te keer.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet begrijp.
Goedkeuren daarentegen en met ze meegaan: nee.
Mijn mening ligt anders.

Oke, ik zou graag willen weten hoe jij er dan overdenkt en wat jij er bij voelt. Mischien kan je mij gevoel en gedachten hierover postief beinvloeden. Het lijkt me iig niet goed om je gevoel zomaar ff onder tafel moet steken. Zo van: "kritiek leveren is niet goed, dus hou ik mijn gevoel maar in mij". Zo iets lijkt me enorm gevaarlijk, praten over je gevoelens met andere kan je gevoel positief beinvloeden.

Ik vind het jammer dat anderen zo goed weten uit te drukken wat bepaalde mensen (met naam en toenaam) weten, denken, moeten doen, niet doen en ga zo maar door.
Mijns inziens ben je dan op gedurfde wijze bezig alleen maar duidelijk te maken hoe goed je het zelf weet, en hoe dom een ander is.
(Of misschien jezelf op een domme hooghartige wijze ten toon te stellen; een ieder trekke zijn conclusie maar zelf)

Ja, ik denk dat ik hier ook niet goed aan doe. Ik wil helemaal niet beweren dat ik het beter zal doen. Maar op grond van wat de bijbel zegt, denk ik wel dat zei zich niet laten lijden door de Heilige Geest. Op grond van allelei mensen die ik ken die de liefde van God hebben en een roeping hebben maar toch afgewezen worden, durf ik te zeggen: "dit mag zo niet!". Je kan alles bedekken met de mantel der liefde, en altijd de minste zijn. Maar Jezus zelf deed dit ook niet, Hij zij er wat van als Hij wat vondt. Jezus was rein, en wist wat goed was en fout. Hij had daar het recht toe om alles te zeggen. Maar wij moeten hier leven zoals Jezus. Dus wel voorzichtig zijn met onze uitspraken, maar wel dingen durven zeggen.

Dus night,
Ik denk dat ik te kort door de bocht ben geweest met mijn uitspraak. Ik denk dat wij als volgenlingen van Jezus in gesprek moeten gaan met onze leeraars. Om samen hierover te praten, en samen er uit te komen wat God nou wil. Ik had niet mogen oordelen over de werking van de Heilige Geest in hun. Maar zie wel dat het goed is geweest dat ik mijn gevoel er uit heb gegooit.

Let wel: ik bedoel in dit geval niet specifiek jou.
Ik zag staan wat je schreef en voelde veel frustratie.
Dat is geen goede leidraad. Dat ervaar je zelf ook wel.

geeft niet hoor je mag mij best bedoelen. Ik hou er wel van om keihard neer gezet te worden. Weet ik ook wat je van me vindt, enne kan ik mischien je mening bijspijkeren :wink:

Kritisch zijn wat je schrijft: mee eens!
Maar er zitten zoveel valkuilen aan vast. Ik weet maar weinig mensen die kritisch anderen kunnen bezien met allereerst zichzelf te hebben bezien, die voor de ander dezelfde maatstaven en meetlatten gebruiken als voor zichzelf en ga zo maar door. En slaan door naar een negatief soort kritisch zijn.

klopt, mischien heb je het topic gelezen over het curatorium bij de ger. gem. Daarin was ik postief over het curatorium. Ik heb geschreven dat ik verwachte dat God veel mensen zou toelaten. En heb daar ook gezegt dat we moeten bidden voor de leiding van de Heilige Geest in hun. Ik geloof dat als ik bid dat God me ook hoort en wil verhoren. Maar als ik nu zie dat er maar 1 wordt toegelaten, kan ik niet geloven dat het Gods wil is. Als het niet Gods wil is, dan zijn ze dus ook niet geleid door de Heilige Geest. (hard, maar zo voel ik het). Ik wil daar natuurlijk over in gesprek gaan, samen met hun als mede broeder in Jezus Chritus. Ik laat het dit keer niet bij bidden (want God wacht tot dat wij wat gaan doen).

Ik hoop dat je me een beetje begrijpt.

Mijn vraag aan jou: wat voel jij hierbij?, hoe denk jij er over?, en wat wil jij dat er gaat gebeuren?, en wat ga jij er aan doen?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 mei 2004 17:45

Dank voor je eerlijke antwoord.
Ik denk dat anderen alhier (en ikzelf moet mezelf niet vergeten) best wat kunnen leren van het feit dat jij hie openlijk en eerlijk jezelf bijstelt.
Dat kost moeite...weet ik uit ervaring.

Ik ben vanaf dit moment weg. Morgen ook weinig tijd.
Ik hoop eraan te denken om hierna weer te geven wat ik erbij denk en voel. Want dat is niet iets wat ik schuw.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 17:57

Night schreef:Dank voor je eerlijke antwoord.
Ik denk dat anderen alhier (en ikzelf moet mezelf niet vergeten) best wat kunnen leren van het feit dat jij hie openlijk en eerlijk jezelf bijstelt.

Ik hoop eraan te denken om hierna weer te geven wat ik erbij denk en voel. Want dat is niet iets wat ik schuw.

oke daar houden we je aan :wink:
desnoods herinderen we jou

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 17:58

Blijkbaar valt het dus in de achterban van de Gergem tegen dat er zo weinig aangenomen zijn. Ik wist niet dat dat zo speelde. Toch wel leerzaam, zo'n topic!! Kan ik er ook rekening mee houden!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 mei 2004 18:11

hijwel schreef:
Night schreef:Dank voor je eerlijke antwoord.

oke daar houden we je aan :wink:
desnoods herinderen we jou

Das prima...
Hoop niet dat het nodig is..

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 mei 2004 18:13

japijo schreef:Blijkbaar valt het dus in de achterban van de Gergem tegen dat er zo weinig aangenomen zijn. Ik wist niet dat dat zo speelde. Toch wel leerzaam, zo'n topic!! Kan ik er ook rekening mee houden!

Dit verbaast mij weer....
Ik ben nog nooit mensen tegengekomen die niet graag alle vacante gemeenten voorzien wilde hebben met een eigen herder ende leraar.
Dus dat het tegenvalt......er zijn er veel meer nodig!

Nu de vraag of het menselijk gezien er te weinig zijn...of goddelijk gezien....de manier waarop enz enz...
Daarover wordt, zoals je lezen kunt, verschillend gedacht en wordt het verschillend benaderd!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 18:14

hijwel schreef:Ik denk dat ik te kort door de bocht ben geweest met mijn uitspraak. Ik denk dat wij als volgenlingen van Jezus in gesprek moeten gaan met onze leeraars. Om samen hierover te praten, en samen er uit te komen wat God nou wil. Ik had niet mogen oordelen over de werking van de Heilige Geest in hun. Maar zie wel dat het goed is geweest dat ik mijn gevoel er uit heb gegooit.

Ik denk inderdaad dat dat ook het beste zou zijn. Gewoon open erover praten en dan kunnen we altijd nog conclusies gaan trekken.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 18:18

Dit verbaast mij weer....
Ik ben nog nooit mensen tegengekomen die niet graag alle vacante gemeenten voorzien wilde hebben met een eigen herder ende leraar.
Dus dat het tegenvalt......er zijn er veel meer nodig!

Nee maar meestal verdedigen gergem'ers hun eigen voormannen. dus ik dacht dat ze het er wel mee eens waren.

Nu de vraag of het menselijk gezien er te weinig zijn...of goddelijk gezien....de manier waarop enz enz...
Daarover wordt, zoals je lezen kunt, verschillend gedacht en wordt het verschillend benaderd!

Idd. Ik weet niet of je direkt een roeping nodig heb om predikant te worden. Als je alleen al de Bijbel leest staan er al genoeg roepingen in om je tot het predikantschap te richten.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 27 mei 2004 22:42

Aragorn schreef:Ik denk inderdaad dat dat ook het beste zou zijn. Gewoon open erover praten en dan kunnen we altijd nog conclusies gaan trekken.

Maar dan moet er wel een open gesprek mogelijk zijn. Staat men daarvoor open? Ik weet van dichtbij dat pogingen om over zéér wezenlijke zaken in gesprek te komen met de toonaangevende figuren vaak stranden omdat men zich verschuilt achter formaliteiten, omdat men bezwaar heeft tegen de wijze waarop het discussiepunt naar voren is gebracht en DUS wil men er niet over praten, enzovoort. De openheid om tot een constructief gesprek te komen, lijkt vaak te ontbreken. De indruk ontstaat dat men gewoon bang is om tot een gesprek te komen. Maarja, het spreekwoord zegt het al: angst is een slechte raadgever!
~~Soli Deo Gloria~~

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 22:52

OKE!

WHAT TO DO?

Terug naar “Archief”