aanklacht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 16:04

johannes1 schreef:het is een feit dat er 1 God is, maar een mening van de heidenen dat er meer zijn. maar we dwalen denk af.

klaagt je geweten je aan of sus je hem?

Jij ziet het als feit. Een feit kan je bewijzen. Kan je dit ook, ook tegenover de 'heidenen'?

Om op je tweede vraag te reageren... Wat is je geweten?
Ik denk niet dat ik altijd doorzie (op dat moment) dat ik verkeerd bezig ben. Wel probeer ik verkeerde dingen te ontwijken. Als ik bewust iets verkeerds doe, kan mijn 'geweten' mij aanklagen ja.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 mei 2004 16:05

ik denk niet dat het zo zit, marnix. even hoe jij het stelt.

je doet een zonde - je geweten klaagt je aan - Jezus vergeeft je - geweten is gesust.

ik denk meer dat het zo zit. je blijft de zonde doen en je geweten sus je dat het wel goed zit. ten slotte is je geweten gesust.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 16:09

Johannes, denk je ook dat je je geweten sust als jij ergens anders over bent gaan denken dan dat je omgeving (opvoeding) je voor hebt geschreven?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 mei 2004 16:36

je geweten is iets persoonlijks. als jij bijvoorbeeld vind dat je niet kan fietsen dan zal je geweten spreken als je gaat fietsen. maar als ik (of je omgeving) vind dat jij niet kan fietsen dan spreekt je geweten niet.

ligt dus deels aan hoe je opgevoed bent en deels aan hoe jij denkt hoe het moet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 16:41

Ik vind wel dat je je geweten altijd moet toetsen aan je verstand of de bijbel en het niet zomaar achterna moet lopen. Daar is het toch iets te onbetrouwbaar voor.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 17:49

Aragorn schreef:Ik vind wel dat je je geweten altijd moet toetsen aan je verstand of de bijbel en het niet zomaar achterna moet lopen. Daar is het toch iets te onbetrouwbaar voor.

je geweten toetsen aan je verstand lijkt me geen goed idee. (je tweede idee is beter :wink: )

je geweten is gevormt door allerlei dingen. Kan door God zijn, maar ook allelei andere invloeden. Niks is gevaarlijker dan zomaar je geweten nalopen, of je gevoel en je verstand zonder te vragen aan God de juiste keuzes te laten nemen in jou leven.

Alles in jou en mijn leven moeten we samen met God doen. Je kan alleen de juiste keuzes maken in je leven als Christus in jou kan leven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 18:38

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Ik vind wel dat je je geweten altijd moet toetsen aan je verstand of de bijbel en het niet zomaar achterna moet lopen. Daar is het toch iets te onbetrouwbaar voor.

je geweten toetsen aan je verstand lijkt me geen goed idee. (je tweede idee is beter :wink: )

Je kunt met je verstand denk ik best kijken of een aandrang vanuit je geweten ergens op slaat of niet. Stel dat je vroeger altijd verteld is dat seks zondig is, dan kun je met je verstand toch bedenken dat dat eigenlijk nergens op slaat?
Alhoewel, niet met alleen je verstand natuurlijk, daar heb je ook weer bepaalde morele waarden voor nodig, zoals idd bijv. de bijbel.

Hm, laat ik het dan zo zeggen: je moet eerst voor jezelf een bepaald moreel kader uitvinden (om het niet te beperken tot de bijbel, die overigens prima als zo'n kader kan dienen) en daarna kun je met je verstand toetsen of dingen daarin passen of niet.

Iedereen tevreden? :)

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 13 mei 2004 20:00

Als atheist (als in: niet theïst) wil ik ook nog ff een duit in het zakje doen:

Geweten: zoals anderen ook al zeiden wordt dit aanvankelijk gevormd tijdens de opvoeding, en kan het dus getraind worden om bij de meest absurde dingen het alarm af te laten gaan. Zo had ik vroeger last van mijn geweten als ik naar de film ging :shock:. Als naderhand blijkt dat het loos alarm is, dan gaat het op den duur ook niet meer af, en andersom. Het wordt dus niet alleen gevormd tijdens de opvoeding, maar ook daarna door het opdoen van ervaring en kennis.

Ingeschapen godskennis: mij niets van bekend

Atheïsten weten ten diepste wel dat er een God of hogere macht bestaat: Onwaar. Deze misvatting is wijdverbreid; wat verklaarbaar is omdat veel geestelijk leiders dat vaak bij hoog en bij laag beweren. Ik weet niet of zij moedwillig foute informatie verspreiden, of dat zij het bestaan van God zo vanzelfsprekend vinden dat ze niet in staat zijn zich voor te stellen dat anderen het maar merkwaardige flauwekul vinden.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 21:27

Frost schreef:Ingeschapen godskennis: mij niets van bekend

Atheïsten weten ten diepste wel dat er een God of hogere macht bestaat: Onwaar. Deze misvatting is wijdverbreid; wat verklaarbaar is omdat veel geestelijk leiders dat vaak bij hoog en bij laag beweren. Ik weet niet of zij moedwillig foute informatie verspreiden, of dat zij het bestaan van God zo vanzelfsprekend vinden dat ze niet in staat zijn zich voor te stellen dat anderen het maar merkwaardige flauwekul vinden.

hoe verklaar je dan dat in de meest primative culturen een hogere macht aanvaard wordt. Je kan niet geloven in nx. Iedereen is een religeus wezen.

ik weet zelfs zeker (of jij er wat aan hebt moet je maar zien) dat jij geschapen bent door God met een leegte in jou leven die aleen gevuld kan worden met Hem zelf (god).

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 21:34

Aragorn schreef:Je kunt met je verstand denk ik best kijken of een aandrang vanuit je geweten ergens op slaat of niet. Stel dat je vroeger altijd verteld is dat seks zondig is, dan kun je met je verstand toch bedenken dat dat eigenlijk nergens op slaat?
Alhoewel, niet met alleen je verstand natuurlijk, daar heb je ook weer bepaalde morele waarden voor nodig, zoals idd bijv. de bijbel.

Hm, laat ik het dan zo zeggen: je moet eerst voor jezelf een bepaald moreel kader uitvinden (om het niet te beperken tot de bijbel, die overigens prima als zo'n kader kan dienen) en daarna kun je met je verstand toetsen of dingen daarin passen of niet.

ja oke is opzich een goed idee. Maar je moet ook zeker niet alleen op je verstand afgaan, want jou verstand is ook niet te vertrouwen :wink:

maare.. we zijn het denk ik wel met elkaar eens.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 13 mei 2004 22:15

Hijwel schreef:hoe verklaar je dan dat in de meest primative culturen een hogere macht aanvaard wordt.

Dat lijkt me juist nogal simpel te verklaren. Wat moet iemand uit zo'n primitieve cultuur wel niet denken als het bv gaat onweren. Of als ie een regenboog ziet of een aardbeving meemaakt.

Hijwel schreef:ik weet zelfs zeker (of jij er wat aan hebt moet je maar zien) dat jij geschapen bent door God met een leegte in jou leven die aleen gevuld kan worden met Hem zelf (god).

Zo zeg, das knap dat jij dat weet. En hoe dacht je dat aan te kunnen tonen. En hoe weet jij dat Frost een 'leegte' in zijn leven heeft?
heiden

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 22:18

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Je kunt met je verstand denk ik best kijken of een aandrang vanuit je geweten ergens op slaat of niet. Stel dat je vroeger altijd verteld is dat seks zondig is, dan kun je met je verstand toch bedenken dat dat eigenlijk nergens op slaat?

ja oke is opzich een goed idee. Maar je moet ook zeker niet alleen op je verstand afgaan, want jou verstand is ook niet te vertrouwen :wink:

maare.. we zijn het denk ik wel met elkaar eens.

Ja, ik denk ook wel dat we het ongeveer wel eens zijn.. :wink:

Alleen op je verstand is denk ik ook onmogelijk, bedacht ik tijdens het typen van dat bericht. Want je verstand gebruik je ten diepste niet om te bepalen wat goed of kwaad is, daar gebruik je je gevoel voor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2004 22:35

johannes1 schreef:ik denk niet dat het zo zit, marnix. even hoe jij het stelt.

je doet een zonde - je geweten klaagt je aan - Jezus vergeeft je - geweten is gesust.

ik denk meer dat het zo zit. je blijft de zonde doen en je geweten sus je dat het wel goed zit. ten slotte is je geweten gesust.

Soms zit het niet zo... dan heeft God je wel evrgeven... maar hebben mensen het zelf niet vergeten... zelfvergeving is vaak heel moeilijk...

Maar als mijn geweten me aanklaagt ga ik daar tegenin en zeg ik: Jezus heeft me vergeven.

een van de vele voorbeelden uit de bijbel:

1 Een onderwijzing van David. Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.
2 Welgelukzalig is de mens, dien de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is.
3 Toen ik zweeg, werden mijn beenderen verouderd, in mijn brullen den gansen dag.
4 Want Uw hand was dag en nacht zwaar op mij; mijn sap werd veranderd in zomerdroogten. Sela.
5 Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela.
6 Hierom zal U ieder heilige aanbidden in vindenstijd; ja, in een overloop van grote wateren zullen zij hem niet aanraken.
7 Gij zijt mij een Verberging; Gij behoedt mij voor benauwdheid; Gij omringt mij met vrolijke gezangen van bevrijding. Sela.
8 Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn. (Psalm 32)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 14 mei 2004 01:09

hijwel schreef:
Frost schreef:Ingeschapen godskennis: mij niets van bekend

hoe verklaar je dan dat in de meest primative culturen een hogere macht aanvaard wordt.

Uit dit boek blijkt niet alleen dat er wel degelijk culturen zijn die niets met goden of hogere machten doen, maar lijkt het er ook op dat naarmate culturen primitiever zijn ze ook minder religieus zijn. Een paar citaten (ik wil ze wel vertalen als iemand moeite heeft met het Engels):

In point of fact, it is false that all nations or peoples believe in God. I have just quoted a most experienced and devoted missionary saying that the Yabgans had no religious belief whatever, and missionaries never err on the side of Rationalism! We shall see that not one of the peoples described in this chapter believe in any kind of God, and even higher peoples, whom we shall describe later, have no God or gods. The human race does not begin with Monotheism, or a revelation, and degenerate from it. On every strict test of facts, it begins without religion, then believes in spirits of the dead, next in Polytheism, and finally in Monotheism.

Over de Yahganen in Tierra del Fuego (Argentinië):
They seem to have degenerated in many respects, but there is no trace of any degeneration from a higher religious level. Fortunately, they were thoroughly studied for two years (1882 and '83) by two able French scientists long before modern ideas could reach them, and these men, Hyades and Deniker, say: "We have never detected the least allusion to any kind of cult or religious idea." They quote a missionary, T. Bridges, who had, before them, spent twenty years amongst the Yahgans. He says:
"They have neither hope nor fear beyond the grave. For them there is neither God, nor good, nor evil, nor spirits to fear apart from the phantoms which may injure them in this world. Death is the end of existence, and they have no idea of a spiritual life or of the composition of man from a body and a soul."

over de Botocudos in Centraal-Brazilië:
Yet Dr. A.H. Keane, a distinguished authority, who studied the Botocudos, and tells us that they cannot count beyond one, says that they merely regard the sun as a good principle (but do not worship it), and the moon as a maleficent agent, and the storm as full of evil spirits. Beyond that they have no religion. Other writers on them say, curtly, that they have no religion. It depends on how you define religion.

over de Veddahs op Sri Lanka (Ceylon):
To the question whether the dead lived on, they replied that they did not know; they had never even reflected on the matter.

over de Aboriginals in Tasmanië:
Fortunately we have again here the testimony of a missionary of long experience, Dr. Nixon, the first bishop of Tasmania. He says:
"No trace can be found of any religious usage, or even sentiment, among them; unless indeed we may call by that name the dread of a malignant and destructive spirit which seems to have been their predominant, if not their only, feeling on the subject."

Je kan niet geloven in nx. Iedereen is een religeus wezen.

Ik 'geloof' dat de wereld om mij heen echt is, en niet een simulatie zoals in the Matrix. Ik 'geloof' dat ik rustig kan ademhalen en dat niet de lucht om mij heen plotsklaps veranderd is in een dodelijk gas. Maar om dat soort 'geloof' nu religieus te noemen lijkt me niet juist.

ik weet zelfs zeker (of jij er wat aan hebt moet je maar zien) dat jij geschapen bent door God met een leegte in jou leven die aleen gevuld kan worden met Hem zelf (god).

Die leegte is me niet opgevallen, dus erg groot kan hij in elk geval niet zijn. Niet iets waar ik mijn bed voor uit kom.

(Overigens, uit o.a. bovengenoemde citaten blijkt dat voor zover de meest primitieve volken uberhaupt iets met hogere machten doen, die 'religie' niet verder gaat dan een geloof in duistere, kwaadaardige machten. Als dat Godskennis zou zijn dan zegt dat dus niet zoveel goeds over die God.)
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 06:42

Hijwel schreef:hoe verklaar je dan dat in de meest primative culturen een hogere macht aanvaard wordt.

Dat lijkt me juist nogal simpel te verklaren. Wat moet iemand uit zo'n primitieve cultuur wel niet denken als het bv gaat onweren. Of als ie een regenboog ziet of een aardbeving meemaakt.

ja vreemd dat hij dan direct denkt aan een hogere macht. Waarom denkt hij niet gewoon van: ow dat is de aarde en zo is het nou eenmaal en het zal altijd wel zo zijn geweest. Als je naar alles op aarde kijkt dan kan je volgens mij maar tot 1 conclusie komen: of je gelooft in iemand, of in iets.

Hijwel schreef:ik weet zelfs zeker (of jij er wat aan hebt moet je maar zien) dat jij geschapen bent door God met een leegte in jou leven die aleen gevuld kan worden met Hem zelf (god).

Zo zeg, das knap dat jij dat weet. En hoe dacht je dat aan te kunnen tonen. En hoe weet jij dat Frost een 'leegte' in zijn leven heeft?
heiden
Daar kan hij alleen zelf achter komen, ik weet zeker als hij in de bijbel zal gaan lezen. En zijn hart in vertrouwen over zal geven aan God, dat God je een nieuw leven geeft die zijn oude leegte zal vullen.

Terug naar “Archief”