niet alles wat we doen is besmet met zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 21 mei 2004 16:17

heiden schreef:Duurde ff, maar ik ben er eindelijk achter waar HC voor staat. Als ik het goed begrijp heeft iemand 4 eeuwen geleden wat regeltjes bedacht, die er nu nog steeds voor zorgen dat er hier van die zwaarmoedige figuren rondhangen. Knap hoor, =D> voor de bedenker hiervan. Dit had ie vier eeuwen geleden vast niet durven dromen

:x :x :x Heiden

Dit komt bij mij erg sarcastisch over...Dat vind ik jammer, want het getuigt niet van respecteren van andermans mening...en dat is toch juist wel de bedoeling van het forum..
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2004 16:23

Als ik de Dortse leerregels lees dan kom ik dit tegen Hoofdstuk 5 artikel 2:

ARTIKEL 2
Hierdoor zondigen zij in hun zwakheid elke dag weer en zelfs aan de beste werken van de heiligen kleven gebreken. Dit geeft hun voortdurend reden zich voor God te verootmoedigen en hun toevlucht tot de gekruisigde Christus te nemen. Ook gaan zij daardoor steeds meer het vlees doden door de Geest der gebeden en door zich te oefenen in een godvrezend leven en zij verlangen vurig naar het bereiken van de volmaaktheid. Dit doen zij, tot zij, verlost uit het lichaam des doods, met het Lam van God in de hemelen zullen regeren.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 21 mei 2004 16:23

zussie schreef:
heiden schreef:Duurde ff, maar ik ben er eindelijk achter waar HC voor staat. Als ik het goed begrijp heeft iemand 4 eeuwen geleden wat regeltjes bedacht, die er nu nog steeds voor zorgen dat er hier van die zwaarmoedige figuren rondhangen. Knap hoor, =D> voor de bedenker hiervan. Dit had ie vier eeuwen geleden vast niet durven dromen

Heiden

Dit komt bij mij erg sarcastisch over...Dat vind ik jammer, want het getuigt niet van respecteren van andermans mening...en dat is toch juist wel de bedoeling van het forum..
Heb je denk ik gelijk in. Ik probeer wel respect op te brengen voor de mening van anderen, maar het wordt me hier af en toe ook wel heel moeilijk gemaakt. En soms lukt het me dan ook niet, zoals nu....... :(
8) heiden

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 21 mei 2004 16:54

heiden schreef:
zussie schreef:

Heiden

Heb je denk ik gelijk in. Ik probeer wel respect op te brengen voor de mening van anderen, maar het wordt me hier af en toe ook wel heel moeilijk gemaakt. En soms lukt het me dan ook niet, zoals nu....... :(
8) heiden

Hé ik waardeer je eerlijkheid!! =D> , het is je vergeven hoor, we zijn allemaal maar mensen.
Maar over het moeilijk maken , anderekant van het verhaal de andere mensen wordt het ook weer moeilijk gemaakt dus zo blijft het cirkeltje rond :wink:
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2004 13:07

Duurde ff, maar ik ben er eindelijk achter waar HC voor staat. Als ik het goed begrijp heeft iemand 4 eeuwen geleden wat regeltjes bedacht, die er nu nog steeds voor zorgen dat er hier van die zwaarmoedige figuren rondhangen. Knap hoor, voor de bedenker hiervan. Dit had ie vier eeuwen geleden vast niet durven dromen

De HC zijn op zich geen nieuwe regeltjes of zo hoor.... het is een uitleg van de bijbel.... waarin vragen worden gesteld die aan de hand van de bijbel worden beantwoord....

Wel geef ik je gelijk dat de schrijvers 500 jaar geleden vast niet hadden gedacht dat we nu dit nog steeds zouden gebruiken :) En wat mij betreft is de cathechismus oko wel es aan vernieuwing toe (ondanks dat de inhoud wel goed is imho)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 23 mei 2004 10:18

ik vind vooral de autoriteit die eraan gegeven wordt in sommige kerken echt stuitend. Mensen verwijzen naar de HC alsof het een extra bijbelboek is, gewoon de notulen van een vrij diepgaand bijbelstudieclubje.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 mei 2004 12:06

Hoi hoi, er word weer flink met bijbelteksten en met Heidelbergse spreukjes gestrooid of het niets is. Ik ben het met Peter eens dat het stuitend is dat deze HC als autoriteit gezien wordt, ik krijg zelfs het idee dat deze regeltjes (DOOR MENSEN GEMAAKT!!!) voor sommige christenen boven de bijbel staan. Verder geloof ik niet dat alles bevlekt is met zonde en dat je onbekwaam bent tot ENIG goed. Ik geloof absoluut dat ik naast alle crap die ik rond strooi en alle foute dingen die ik in mijn leven doe, ook goede dingen staan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 mei 2004 12:25

kurtyo schreef:Verder geloof ik niet dat alles bevlekt is met zonde en dat je onbekwaam bent tot ENIG goed. Ik geloof absoluut dat ik naast alle crap die ik rond strooi en alle foute dingen die ik in mijn leven doe, ook goede dingen staan.

onbekwaam tot enig goed.

Daarmee wordt niet bedoelt dat je niet goed voor je naaste kan zorgen, daarmee wordt niet bedoelt dat je geen goede dingen kan doen. (ook al zeggen sommige mensen dat wel). Als je de bijbelteksten naleest waarna verwezen wordt in de HC. Dan zie je dat je vanuit jezelf God niet kan behagen. Vanuit je oude ik, kan je niet voor God leven. Omdat je oude ik zegt: "ik wil leven voor de duivel". Leven voor de duivel is niet iets waar God blij mee is. Hij is net zo goed boos op de duivel, Boos op de vader de leugenen, en de bron van alle zooi op deze aarde.

Zolang jij leeft voor de duivel, en in zijn dienst staat. Kan jij niet werken voor God. Zolang jij op de loonlijst van satan staat, kan je niet werken voor God. Je kan niet 2 heeren dienen. Of je werkt bij God, of bij de duivel.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 23 mei 2004 13:05

kurtyo schreef:Hoi hoi, er word weer flink met bijbelteksten en met Heidelbergse spreukjes gestrooid of het niets is. Ik ben het met Peter eens dat het stuitend is dat deze HC als autoriteit gezien wordt, ik krijg zelfs het idee dat deze regeltjes (DOOR MENSEN GEMAAKT!!!) voor sommige christenen boven de bijbel staan. Verder geloof ik niet dat alles bevlekt is met zonde en dat je onbekwaam bent tot ENIG goed. Ik geloof absoluut dat ik naast alle crap die ik rond strooi en alle foute dingen die ik in mijn leven doe, ook goede dingen staan.

Is de Bijbel dat ook niet dan?
En er is niemand die beweerd dat de HC of andere formulieren BOVEN de Bijbel staan. Maar we mogen er vanuit gaan dat ze vanuit de Bijbel zijn geschreven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mei 2004 16:10

Ja, de bijbel is ook door mensen gemaakt. Maar veel christenen schijnen toch te geloven dat God persoonlijk daarbij een flinke vinger in de pap gehad heeft en elk woord dat erin staat door Zijn Geest geinspireerd is.
Ik weet niet of jij dat ook gelooft?

En ja, de HC is vanuit de bijbel geschreven, maar dat zijn zoveel geschriften, waar heel wat minder waarde aan gehecht wordt of die zelfs als ketters worden afgedaan.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 23 mei 2004 17:04

Omdat je oude ik zegt: "ik wil leven voor de duivel". Leven voor de duivel is niet iets waar God blij mee is. Hij is net zo goed boos op de duivel, Boos op de vader de leugenen, en de bron van alle zooi op deze aarde.

Zolang jij leeft voor de duivel, en in zijn dienst staat. Kan jij niet werken voor God. Zolang jij op de loonlijst van satan staat, kan je niet werken voor God. Je kan niet 2 heeren dienen. Of je werkt bij God, of bij de duivel.

Ik vind dit eerlijk gezegd echt wel "straffe kost" die heel moeilijk te verteren valt. Eerst en vooral geloof ik al niet in satan als zijnde een persoon, laat staan dat je op zijn loonlijst kunt staan. Andezijds bekijk je het leven ongelofelijk zwart/wit.

Zou het niet eenvoudiger zijn te stellen dat wij mensen vaak fouten maken en verkeerde keuzes maken. Dit is trouwens inherent aan het mens zijn. Gelukkig hebben we een richtsnoer en dat is het leven van Jezus. Zijn leven kan ons in de goede richting duwen. Hij leert ons het leven zoals het bedoeld is. Iedereen kan dit proberen na te volgen, elk met zijn of haar beperktheden. Is het trouwens nog nooit bij jullie nog nooit opgekomen dat het kwade ook gewoon een toevalligheid kan zijn?
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 23 mei 2004 17:39

Aragorn schreef:Ja, de bijbel is ook door mensen gemaakt. Maar veel christenen schijnen toch te geloven dat God persoonlijk daarbij een flinke vinger in de pap gehad heeft en elk woord dat erin staat door Zijn Geest geinspireerd is.
Ik weet niet of jij dat ook gelooft?

En ja, de HC is vanuit de bijbel geschreven, maar dat zijn zoveel geschriften, waar heel wat minder waarde aan gehecht wordt of die zelfs als ketters worden afgedaan.

Waarom zou Hij wel de Bijbel geinspireerd hebben en de HC en andere geschriften niet?
Denken we dat de Geest uitgedoofd is na het schrijven van de Bijbel?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 mei 2004 18:38

Inspector Morse schreef:Ik vind dit eerlijk gezegd echt wel "straffe kost" die heel moeilijk te verteren valt. Eerst en vooral geloof ik al niet in satan als zijnde een persoon, laat staan dat je op zijn loonlijst kunt staan. Andezijds bekijk je het leven ongelofelijk zwart/wit.

Zou het niet eenvoudiger zijn te stellen dat wij mensen vaak fouten maken en verkeerde keuzes maken. Dit is trouwens inherent aan het mens zijn. Gelukkig hebben we een richtsnoer en dat is het leven van Jezus. Zijn leven kan ons in de goede richting duwen. Hij leert ons het leven zoals het bedoeld is. Iedereen kan dit proberen na te volgen, elk met zijn of haar beperktheden. Is het trouwens nog nooit bij jullie nog nooit opgekomen dat het kwade ook gewoon een toevalligheid kan zijn?

sorry ik zou met je mee kunnen praten. maar God is duidelijk hierover!
ik zal even wat teksten aanhalen.

jozua 24 schreef:Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!

Wil je God dienen? Of wil je op de loonlijst staan van de duivel?

mat 6: 24 schreef:24 Niemand kan twee heren dienen;28) want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen29) en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.30)

luk 16:13 schreef:13 Geen huisknecht kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten, en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen,20) en den anderen verachten; gij kunt God niet dienen en den Mammon.

1 kon 18 schreef:21 Toen naderde Elia tot het ganse volk, en zeide: Hoe lang hinkt gij op twee gedachten? Zo de HEERE God is, volgt Hem na, en zo het Baal is, volgt hem na! Maar het volk antwoordde hem niet een woord.

God is zwart wit. Of je bent een dienaar van God, of van de duivel. Lees eens wat er met de zondeval met jou en mij is gebeurt? We zijn kinderen (werklieden) van de duivel geworden. De duivel heerst over ons, en heerst in deze hele wereld. Hij vindt het wel best als jij af en toe voor God probeert te leven, zolang hij nog maar baas kan zijn over jou leven.
In Joh. 8:30-59 is Jezus in gesprek met Joden en hij zegt in vers 44: Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoordenaar van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 23 mei 2004 21:36

lieve joepie

goed als jij er vanuit gaat dat de geest aanwezig is geweest bijt schrijven, maar het is niet de bijbel, misschien vind ik wel dat de geest aanwezig was bij t schrijven van kuitert of ter linden of lenin of rousseau, alleen jij zegt dat we ervan uit mogen gaan dat god aanwezig was en dat vind ik link.
Dat heb ik ook met de bijbel trouwens, want waarom staan sommige boeken er wel in en sommigen niet, omdat dat in de lijn was van de leer van de kerk van die tijd, boeken als het evangelie van thomas waren te vrijblijvend en daar kon die kerk niks mee,
tja als dat de geest is dan zal t wel, maar ik weet t niet

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 mei 2004 22:20

Beste Joepie,

nog iets, christenen geloven toch in de bijbel niet in de HC? Het gaat er toch om wat de bijbel zegt en niet wat iemand over dit boek zegt?

Terug naar “Archief”